• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pas op voor al die beginnende bestuurders op de weg!

Auteur: RubenPriest, gepost 21 februari 2022 om 09:46 – 16 Reacties

autorijbewijzen

Kersverse automobilisten op de Nederlandse wegen. Er zijn meer autorijbewijzen afgegeven in vergelijking met een jaar eerder.

Beetje flauwe titel natuurlijk, maar feit is dat er in 2021 meer nieuwe autorijbewijzen zijn verstrekt in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Helemaal naturel zijn de cijfers niet. 2020 werd immers geplaagd door lockdowns en uitstel van examens. Examens die voor een deel zijn ingehaald in 2021. Helemaal goed te zeggen of er daadwerkelijk meer mensen gemotiveerd waren om het roze pasje te halen, zoals de knipoog in de titel, kun je niet.

Autorijbewijzen 2021

In 2021 namen 178.000 mensen afscheid van de lesauto en kregen ze met trots een rijbewijs. Een stijging van 7,8 procent in vergelijking met 2021. Toch liggen de cijfers nog niet op het niveau van voor corona. In vergelijking met 2019 zijn er bijvoorbeeld 17,7 procent minder autorijbewijzen verstrekt. In Nederland zijn er per 1 januari 2022 volgens het CBS 11,4 miljoen mensen in het bezit van een rijbewijs. Dat is een daling van 1,3 procent in vergelijking met 1 januari 2020.

Het uitstel van examens door coronamaatregelen had volgens het CBS met name een effect op de jongeren. Het aantal 17-jarigen met een rijbewijs nam in 2021 af met 17 procent. In vergelijking met 2019 is het aantal zelfs gedaald met 45,4 procent. 10.000 jongeren van 17 jaar hadden een rijbewijs in het jaar 2021. Het aantal daalde omdat de 17-jarige aspirant automobilisten geen praktijkexamen konden doen door de maatregelen.

Ook interessant!

  • Video: veel verwarde bestuurders op kruispunt
  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
    Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
  • Lezersvraag: de beste tip die je een beginnende bestuurder kunt geven?
    Lezersvraag: de beste tip die je een beginnende bestuurder kunt geven?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, onderzoek, rijbewijs

Vorig bericht: « Je moet veel meer voor een huurauto betalen
Volgend bericht: De nieuwe Niro is tof, maar kun jij hem ook leasen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    21 februari 2022 om 10:01

    Laten we gewoon eens eerlijk zijn en de problemen benoemen: als je heel jong of heel oud bent, ben je nou eenmaal wat onhandiger op de weg.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      21 februari 2022 om 10:09

      @janjansen: En de gemiddelde “carrière tijger” die de telefoon in de hand belangrijker vind dan het verkeer, net als de alcomobilisten en lachgas piloten. Het Nederlandse verkeer staat er eigenlijk best treurig voor

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2022 om 10:09

      Maar lang niet zo onhandig als wanneer je alcohol genuttigd hebt of als je niet van je mobieltje kunt afblijven…

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 februari 2022 om 10:18

      toch valt mij op dat als je wordt ingehaald door een Audi A4 met 150 km/u, bestuurder met telefoon aan oor of in hand, dan is het vaak iemand van tussen de 30 en 50.

      En zo kun je generaliseren voor elke leeftijdsgroep.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        21 februari 2022 om 10:54

        Duh; een beginnend automobilist heeft meestal geen (fatsoenlijke) A4; beginnend bestuurders zijn eerder het type Peugot 107 en met 81 km/u direct naar de linkerbaan bij invoegen snelweg. Anticiperen in het verkeer moet je ook leren; eenmaal 30+ is het geen gebrek aan inzicht, maar een gebrek aan bereidheid (zoals je eigenlijk al impliceerde) …

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        21 februari 2022 om 11:17

        @Loek: exact. Het valt mij ook op dat hoe drukker het is, hoe asocialer de weggebruikers worden. Allemaal korte lontjes en figuren die opzettelijk anderen hinderen.

        Als we toch overgaan op rekeningrijden laten we dan ook incentives creeeren om buiten de spits te rijden en verkeer meer te spreiden. Ik denk dat dat ook een hoop narigheid oplost.

        Login om te reageren
      • heckblende zegt

        21 februari 2022 om 14:12

        gewoon de politie bellen, kenteken doorgeven en het vermoeden van alchohol of lachgas.

        Login om te reageren
      • Joseppe zegt

        21 februari 2022 om 17:28

        Klopt, een beginnende bestuurder rijd minder geroutineerd dan iemand die vele jaren/ kms achter de rug heeft.

        Dan liever de beginnende bestuurder die wat hakerig, voorzichtig maar wel geconcentreerd achter het stuur zit.

        Dan iemand met zijn blik op oneindig,er vanuit gaande dat het goed gaat en die met gas op de plank doorscheurd.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 februari 2022 om 11:06

      @dawwg: daarom zeg ik, over elk type bestuurder, ook jij en ik, is wat te zeggen. Daarom zou ik het onjuist vinden om één van die types aan te wijzen als ‘de groep die het verkeer onveilig maakt’.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        21 februari 2022 om 12:36

        Goed punt. Beter geef je als Autoblogger gewoon zelf het goede voorbeeld aan de beginnende bestuurders: Lekker doorrijden en een ander ook gewoon wat gunnen zoals je het ook zelf graag van een ander zou zien.

        En de telefoon uiteraard in de houder, Flitsmeister doet het daar immers ook prima.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 februari 2022 om 11:17

      Dan rijden er blijkbaar toch heel veel jonge én oude mensen op de weg.

      Login om te reageren
  2. dree16v zegt

    21 februari 2022 om 10:25

    Tja niet iedereen kan zou goed rijden als ik. Een beetje liefde en geduld maakt alles mooier. Oja en rechtshouden aub!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 februari 2022 om 10:55

      En je knipperlicht gebruiken waarvoor het bedoeld is potverdriedubbeltjes !!!

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        21 februari 2022 om 12:21

        @dawwg: Dat doe ik maar al te graag. Maar die linksplakkers lijken het maar niet te begrijpen…. ;-)

        Login om te reageren
  3. dakloosinmx5 zegt

    21 februari 2022 om 17:12

    Het zijn toch vaak de jongere bestuurders of de oudere, jong te weinig ervaring, en de oudere overschatten zichzelf (of willen niet toegeven het niet meer te kunnen).

    Maar het echte probleem zit erin dat het rijbewijs gewoon 0,0 waarde heeft, als je er maar genoeg geld tegenaan slingert heb je vanzelf een keer het geluk dat je slaagt. Die momentopname van geluk (maar een compleet gebrek aan talent) zorgt er wel voor dat je tot je dood mag blijven rondrijden.

    Login om te reageren
  4. cloverleaf zegt

    21 februari 2022 om 20:49

    Laten we gewoon eens even in de spiegel kijken. Vandaag ook een lang stuk in de auto gezeten nadat ik de hele nacht gewerkt hebt. Eigenlijk is dat ook niet verantwoordelijk. We doen allemaal wel eens domme dingen in het verkeer. Alleen zien jonge mensen vaak het gevaar niet, en oude mensen zien sowieso vrij weinig.

    De openbare weg is van ons allemaal. Net als in het echte leven is het geven en nemen. Ik neem meestal de linkerbaan en geef meestal een vinger ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North