
Er zijn nog altijd wasstraten die je auto beschadigen.
Met twee emmers je auto wassen, of gewoon een bezoekje brengen aan de wasbox. Niet iedereen heeft zin om zijn handen uit de mouwen te steken. Voor die groep is de wasstraat uitgevonden. Lekker een machine het werk laten doen, terwijl jij comfortabel in de auto zit of van een afstandje toekijkt.
Zo’n wasbeurt kost tussen de 8 en de 15 euro, grofweg. Of meer dan 1.000 euro. Als die wasstraat vrolijk krassen heeft gemaakt op je mooie auto. Er zijn altijd feiten en fabels over het gebruik van een wasstraat, maar deze ‘gemaksoplossing’ kan nog altijd schade toebrengen aan een auto. De ene wasstraat is de andere niet, maar het is geen toevalligheid dat gebruikmaken van een wasserette op eigen risico is. Jij draait zelf voor de schade aan je auto op, mocht deze ontstaan.
Uit een recente peiling van Autoverzekering.nl blijkt dat bijna 1 op de 5 Nederlanders schade heeft opgelopen na een bezoek aan de autowasstraat. Men heeft het dan vooral over lakschade (9,6%), maar ook afgebroken spiegels, ruitenwissers (5,4%) en losgetrilde accessoires komen aan bod in de peiling.
Nog meer schade mogelijk in de wasstraat
Het gaat nog verder. Een losgetrilde bumper, een beschadigde velg, afgebroken antennes, sierstrips of kentekenplaten. Ik weet niet wat mensen allemaal aan het doen zijn in die wasstraten, maar niet iedereen komt er dus ongehavend uit. Het is ook een beetje eigen verantwoordelijkheid. Haal je antenne van het dak en klap je spiegels bijvoorbeeld in.
Moderne wasstraten zijn uitgerust met zachtere borstels en geavanceerdere sensoren. In principe zouden deze machines schadevrij te werk moeten gaan. Toch is het geen garantie. Ook geeft een wasstraat kans op swirls. Dit zijn fijne krasjes in de lak die met name zichtbaar worden als de felle zon op de auto schijnt. Met name op zwarte auto’s met een riant wasstraat-verleden hebben daar last van.
Misschien toch maar handmatig de auto wassen of gebruik maken van de wasbox. De babbelbox vraagt u: wanneer was u voor het laatst in de wasstraat?
Fotocredit: spotcrewda via Autoblog Spots





Heb voor het eerst een zwarte auto. En meteen voor het laatst. Daar zie je inderdaad alles op! Auto al een keer helemaal laten poetsen. Dure hobby zo…
Ieder jaar zodra het pekel van de weg is zet ik de auto op zomerbanden en ram ik het door het duurste programma van de wasstraat. Is zo’n moderne (bouwjaar 2019 ofzo), lange, waar je gewoon in de auto blijft zitten. Auto’s zijn 15+ jaar oud, lekker boeiend die paar extra krasjes. Pekel en troep moet gewoon ff weg. Daarna meteen uitzuigen, doekje over het interieur.
Behalve mijn oudste auto, want die doe ik nooit meer weg. Laatst voor 175 euro laten polijsten en interieur laten reinigen. Zag er weer heel netjes uit.
@Johanneke: Waar laat je voor dat geld je auto polijsten? Dan kan je dat gewoon jaarlijks doen….
Autobedrijf NH, Arnhem.
Helaas ga ik met de alledaagse auto’s (Macan en Velar) ook steeds vaker door de wasstraat. Zelf wassen is leuk, maar zo ondankbaar werk als een dag later de saharazand of boomtroep je lak weer bevuilt, laat staan onze vliegende vrinden. De garagequeen was ik wel zo nu en dan met de hand.
Eens per maand de zwarte auto gewoon door de wasstraat. Het is tenslotte een gebruiksvoorwerp en geen kunst.
Laatst bij wijze van uitzondering weer eens de
wkrasstraat bezocht, want alle wasboxen waren bezet. Netjes de spiegels ingeklapt. Klapte die kl*teborstels beide spiegels weer uit… Aan de bestuurderskant bleek daarna de aandrijving kapot (kunststof tandwiel/heugel mechaniek). Werd dus een duur geintje…Zwarte Z4 in de glascoating laten zetten.
Af en toe naar de wasbox en alleen afspuiten en met goede doek drogen. Perfect!!
Persoonlijk vooral ervaren dat de drogers soms zo hard blazen dat de dakspoiler gaat klapperen of de tankklep zo hard werd open geblazen dat het sluitmechaniek kapot ging.
In Amerika hebben ze zogenaamde touchless carwashes. Dat is het zelfde als hoe wij een wasstraat hier hebben, maar dan wordt de auto niet aangeraakt door borstels en dergelijke. Zouden ze hier ook eens moeten proberen.
Die heb je in Nederland ook, ik ben een keer naar eentje in Amersfoort geweest. Waardeloos systeem want je auto wordt simpelweg niet schoon. Beetje hetzelfde idee als je auto afspuiten in een wasbox, leuk om het grove vuil weg te krijgen maar echt schoon wordt het niet.
Hier in Canada ook.
Je auto wordt niet 100% gewassen. Het werkt wel maar er blijft altijd zo’n film op he auto achter
De goeie wasstraat (zo’n kettingbaan) levert over het algemeen minder krassen op dan de particulier thuis. Zelfs wanneer deze twee emmers en goeie spullen gebruikt. En de wasbox is leuk voor afspuiten, maar die borstel daar is natuurlijk pas echt een krassen koning. Je moet wel heel goed weten wat je doet, en eigenlijk iedere keer een nieuwe washandschoen gebruiken om volledig krasvrij thuis voor de deur te wassen.
Ik doe zelf lekker de kettingbaan, er na even nadrogen, uitzuigen, en als ik echt zin heb even quickwax gebruiken, dan zie je de was krassen ook niet meer.
Welke quickwax gebruik je?
@PunicaOase: Speedwax van Action :P
Na jaren van zwarte auto’s, naar 2 lichtgrijs-achtige auto’s gegaan: heerlijk. Wasstraat pak ik af en toe, je ziet niet tot nauwelijks de ‘krasjes’ maar vaak is even afspuiten bij een wasbox al voldoende. Zou alleen wel eens willen dat wasstraten hun straat ook beschikbaar stellen voor ENKEL drogen, want dat haat ik vooral bij een wasbox.
Je wilt voor gebakken lucht gaan betalen?
Als elke 10 duizend km wasstraat gebruiker zou ik graag zien dat het na de droger gewoon klaar is. Nu hangt er nog een lap of rol die wax van de klanten voor je op je auto en vooral de ruiten smeert, gruwelijk irritant.
Elke 3/4 dagen door de wasstraat (heb een abbo), rijd je praktisch altijd een schone en nette auto, heb je ook geen last van ophopend vuil. Elk najaar even polijsten en evt swirls zijn er ook weer uit
Dit is denk ik wel de beste fix als je niet constant wil wassen en toch je wagen altijd in op z’n minst semi nette staat wil zien.
Die swirls komen ook nog eens voor 99% door zand/wind een niet zozeer door de wasstraat, dus per saldo moet je dat polijsten ook doen, zelfs al ging je niet door de wasstraat.
Eigenlijk zou voor de prijzen die Nederlandse was straten durven rekenen en kras vrij resultaat en het accepteren van aansprakelijkheid voor schade gewoon de norm moeten zijn.