
De regering zou zich (opnieuw) uitstel van kilometerheffing niet kunnen permitteren, dus hup invoeren die hap.
Heerlijk hoe dat soms gaat in de Tweede Kamer. Wetsvoorstelletje. Debatje. Thee drinken. Debatteren, nog meer thee drinken. Tussendoor klapt een kabinet en vervolgens mogen de volgende poppetjes het onderwerp weer beetpakken. Er zijn van die onderwerpen waar de knoop nooit wordt doorgehakt en kilometerheffing is daar één van.
Maar kilometerheffing is nu heter dan ooit. Het Nederlandse wagenpark groeit elke dag met meer elektrische auto’s. EV’s waar geen of nauwelijks BPM op zit. Om nog maar te zwijgen over het huidige MRB-systeem en het feit dat EV-rijders niet te maken hebben met accijns.
De Nederlandse overheid heeft die inkomsten keihard nodig en dus moet het systeem op de schop. Kilometerheffing is een realistisch alternatief en volgens Erik Slaaf, sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij de ING, is de tijd van uitstel voorbij.
De manier waarop de overheid autorijden belast in Nederland loopt compleet vast. Met de opkomst van elektrisch rijden is de balans zoek en dat gaat een volgend kabinet voelen in de schatkist.
Zwaarder belasten van EV’s dan maar? Dat is politiek zelfmoord. Het is al moeilijk genoeg om de Hollandse burgers in een EV te krijgen. Als je het duurder gaat maken tuffen we straks allemaal vrolijk door in onze benzinedino.
Het ministerie van Financiën schuift nu opnieuw het rekeningrijden naar voren als oplossing. Niet straffen op autobezit, maar op autogebruik: wie veel rijdt, betaalt ook meer. Op zich een eerlijk principe. Mits je het goed aanpakt zodat het ook betaalbaar blijft. Vrachtwagens gaan vanaf 2026 al per kilometer betalen, dus de infrastructuur begint er langzaam te komen.
De overheid moet nu knopen doorhakken. Hoe langer een kabinet, demissionair of niet, wacht, hoe hoger de rekening van het niet hebben van rekeningrijden gaat worden. Als je het nog volgt. Tenzij we EV’s links laten liggen en we gaan allemaal nieuwe benzineauto’s kopen. Dan komt het ook goed.





“Zwaarder belasten van EV’s dan maar?” waarom in godsnaam niet? we belasten al sinds mens heugenis via het gewicht van een auto, en omdat EV’s zwaarder zijn moet dan maar een nieuwe manier gevonden worden. complete onzin! (ondanks dat ik pro kilometerheffing ben, want veel goedkoper om een heel wagenpark voor de deur neer te zetten dan dat het nu is om 5+ autos neer te zetten)
Dus vrachtwagens dan ook maar de volle pond laten betalen? Betekemt wel dat je leven duurder gaat worden. Zal tenslotte gewoon doorberekend worden naar de consument
We hebben toch ook andere tabellen voor LPG, diesel en benzine? Dan kunnen we er toch ook wel een tabel voor elektrisch aan toe voegen? En als het telraam van de belastingdienst maar drie regels heeft kunnen we het handjevol LPG auto’s hetzelfde gaan belasten als benzine en zo een regel vrij maken voor elektrische auto’s.
Ik ben tegen kilometerheffing, we hebben nu al veel parkeerproblemen in de wijken autobezit mag zeker niet goedkoper worden. Misschien moeten we juist tweede, derde auto’s op hetzelfde adres zwaarder gaan belasten.
Een soort parkeerheffing zou wel toepasselijk zijn dan. Ik betaal al OZB voor onze parkeerplaats en we rijden amper 6000 km in Nederland tegen 100 euro per maand.
Ik lees online veel verbolgenheid over kilometerheffing/rekeningrijden, het zou oneerlijk zijn, de vrijheid van autorijden wegnemen en we zouden het maar met (meer) accijns op brandstof moeten oplossen. Ik snap daar niks van, zoveel zaken zijn al middels betalen naar gebruik, denk aan je beltegoed bijvoorbeeld, het is toch compleet normaal om meer (en juist ook minder) te betalen als je iets veel (of weinig) gebruikt? In het begin van 3G waren veel internetbundels ook onbeperkt met “fair use policy”, daar konden we niet mee omgaan want we misbruiken alles wat onbeperkt is (zoals buffet op vakantie) dus dat hebben we inmiddels niet meer tegen een normale prijs.
Dus hop, kom maar door met dat rekeningrijden, dan kost die Audi TT-RS voor de weekend ritjes ook ineens niet zoveel meer, als je er toch maar weinig mee rijd.
Zelden zoveel valse/foute aannames en non-causale verbanden in 1 stukje gelezen. Feli, Michiel.
On topic; Zou privacy ook een waarde hebben? Betalen we niet al erg veel kilometerheffing/tax-voor-gebruik? Dat de ING leeft in collectivistische droomwerelden, zoals alle banken, geeft enkel weer dat de “staats-banken” (ze kunnen niet failliet) heel goed weten dat het doorschuiven en afleiden van de echte grote crisis; het einde van deze fiat-geld cyclus (door misbruik door rovende bureaucraten), het enige is wat nog rest.
@waterisnat we betalen nu geen kilometerheffing.
Overal staan al camera’s op en lamgs de snelwegen. Dus die opmerking over privacy kunnen we direct de vuilnisbak in deponeren.
Welke privacy? Weet je hoeveel camera’s ik passeer als ik door Nederland rijd? En hoe kunnen we nu al teveel kilometerheffing betalen, als het nog moet worden ingevoerd? En je beticht een ander dan van foute of valse aannames?
Ik zeg: verwerk maar in de brandstofprijzen, al gaat dat aan de grens vast fout. Ik voorspel anders erg veel gesjoemel met tellerstanden. Of je moet alleen heffen op hoofdwegen, zodat je het met camera’s kunt doen: A- en N-wegen. Vind ik ook prima. Die camera’s staan er toch al.
Mijn internet is gewoon onbeperkt hoor, verstook wel eens terabytes per maand.
Voor brandstof kan het prima in de prijs en voor EVs kilometerheffing, in de stroomprijs is oneerlijk richting particulieren want zakelijke afnemer betaalt vaak maar 5-6ct per kWh.
Dat een particulier veel meer voor de stroom betaalt dan de zakelijke gebruiker kan toch geen reden zijn om een duur kilometerheffing systeem op te tuigen? Veel logischer zou zijn om de fossiele subsidies af te schaffen en te zorgen dat er tussen huishoudelijk en zakelijk gebruik niet meer dan 10% verschil mag zitten.
Laten we wel zorgen dat er werkgelegenheid blijft in Nederland en niet voor bedrijven de stroom duurder maken dat het niet meer rendabel is om hier gevestigd te zijn. In principe is er ook geen onderscheid tussen zakelijke en particulier maar met name tussen klein en grootverbruiker.
Het lastige is dat elektriciteit anders belast veel meer impact heeft als enkel benzine en dieselprijzen verhogen. Door kilometerheffing beperken tot elektrische auto’s maakt de implementatie ook veel eenvoudiger, er is namelijk een alternatief.
We betalen al kilometerheffing, het zit verwerkt in de brandstof. Hoe meer je rijdt, hoe meer je verbruikt, hoe meer accijns je betaald. Het is weer typisch Nederlands om meervoudig belasting te gaan heffen over exact hetzelfde
🤣🤣 dat is geen kmheffing. Dat heet gewoon simpel belasting. Bij kmheffing betaal je per gereden km.
Typisch een reactie van een hooggeschoolde maatschappelijk ontspoorde ING bankmedewerker. Hoe hoger geschoold hoe verder af men staat van het probleem.
Want in plaats van de oorzaak van het probleem aan te pakken “Het Nederlandse wagenpark groeit elke dag met meer elektrische auto’s. EV’s waar geen of nauwelijks BPM op zit. Om nog maar te zwijgen over het huidige MRB-systeem en het feit dat EV-rijders niet te maken hebben met accijns” en dus de scheefgroei op de belasting inkomsten aan te pakken door het kunstmatige subsidiesysteem te ontmantelen wat het probleem veroorzaakt komt hij met nog meer problemen veroorzakers nl. het zeer discutabele rekening rijden.
Het wordt hoogtijd dat we wat meer praktisch ingestelde mensen in de politiek en bedrijfsleven krijgen en ook universiteiten eens tot de orde geroepen worden om mensen wat meer praktische benadering bij te brengen tijdens hun studie want het gaat van kwaad tot erger zo.
Die praktische mensen waren gekozen en komen met praktische oplossingen als; “we bouwen huizen voortaan met lagere plafonds want dan hebben we minder materiaal nodig en dus kan het goedkoper.”
Of
Alles is de schuld van buitenlanders dus de oplossing is…….euh. Iets met buitenlanders.
Of
Stikstofprobleem? Welk probleem. Als we lang genoeg doen of het er niet is, dan gaat het vanzelf voorbij…
Natuurlijk moeten we dit niet doen. De particulier kan nu al geen nieuwe auto betalen. Moet hij straks via de kilometerheffing ook nog de gemiste BPM van de leaserijder compenseren?
Hoezo moet de particulier een nieuwe auto kunnen betalen? Onze is gewoon ex-lease voor de helft van de nieuwprijs. Had ook prima op de zaak kunnen leasen maar bijtelling is veel te duur.
Erik Slaaf. Slaaf van zijn eigen gedachten? Altijd die zogenaamde specialisten bij ING, RABO of ABNAMRO. Over geld kunnen ze praten. Van alle overige maatschappelijke aspecten hebben ze geen kaas gegeten. Eendimensionale prietpraat vanuit een zelfbevlekkend terras op de Zuidas. Tenenkrommend doorzichtig verhaal van een ongetwijfeld academisch geschoold persoon.
Het echte probleem is dus, (zoals vaak), geld tekort. Dat los je toch niet op met een magalomaan IT-project als km-heffing? Dat verdien je nooit terug: alleen maar nog meer tekort. Gewoon die korting op de benzineprijs/-belasting terugdraaien: vervuiler betaalt.
Op zich kan het relatief goedkoop. Kilometerheffing alleen voor vrachtwagens invoeren en gewoon het Duitse systeem overnemen.
Ben niet bekend met het Duitse systeem maar een succesvolle implementatie is bijna altijd klein beginnen en laten groeien. Vrachtwagens laten zich als professionele doelgroep wel makkelijk beïnvloeden, eventueel kan zelfs in ruil daarvoor de diesel omlaag.
ja en mensen met kinderen ook belasten ipv toeslagen geven…kinderen = meer afval = is vervuilen = betalen!!
Je bent bekend met het feit dat “onze” bevolking al decennia afneemt en zichzelf al niet meer in stand kan houden? Wat je feitelijk voorstelt is massale immigratie om de zorg en bouw overeind te houden. Beide sectoren zijn NU al sterk afhankelijk van “diversiteit”. Je moet wel écht onder een steen geleefd hebben om dat niet op de bouwplaats of ziekenhuis meegekregen te hebben.
Lekker als je zoals ik in de zomer met de auto naar Griekenland en weer terug gaat waarbij je 95% van de gereden kilometers geen gebruik maakt van het nl wegennet.
hier gaan rechtzaken over komen en dan kan de overheid weer een traject a la box3 tegemoet zien
Dat de belasting op stroom energiebelasting heet wil niet zeggen dat elektro rijders geen accijns betalen.
Ik denk dat in het programma kilometerheffing voorstellen nog meer politieke zelfmoord is dan EV’s zwaarder willen belasten. Want zelfs de domme burgers die populisten geloven weten dat het alleen maar duurder voor hen kan gaan uitpakken.
Dat ligt dr aan. Hoeveel je rijd.
Er zullen inderdaad mensen zijn die meer zullen gaan betalen. Maar ik ben dr van overtuigd dat er ook zijn die minder gaan betalen.
Het maakt het goedkoper om meerdere auto’s te hebben, elk met hun eigen doel. Dus alleen in de auto naar werk in je compacte ecomobiel, want je sluit toch aan in de file, dus die ruime gezinsauto met ruimte voor 5 en veel bagage is niet nodig. Met het gezin een dagje weg die je dan in die gezinsauto en in het weekend pak je de fun-auto, want het is wat rustiger op de weg.
In de Randstad met ramvol openbaar vervoersmogelijkheden aub hoger kmtarief dan hier in het Noorden, waar je de auto echt nodig hebt.
en alle NSB-ers roepen in koor “belasten die EV’s”. Trieste figuren die beter kunnen roepen “overheid geef minder uit! en wat je uitgeeft doelmatig”….maar goed die stumpers zullen zelf wel kromlopen van de toeslagen etc……willen dat de overheid alleen maar ,meer belasting gaat heffen zodat de overheid meer kan nivelleren
Mensen die voor rekeningrijden zijn (omdat ze denken zelf een voordeeltje te krijgen) gaan nog heel teleurgesteld raken…de overheid is er alleen om te graaien en uit te geven aan onzin (klimaat, vluchtelingen etc)…..straks betaal je 1 euro per km….immers NOOIT hoor je bedragen, dus gaat dramatisch worden
Dat de overheid geld over de balk gooit ben ik het mee eens, fossiele subsidies, investeringfondsen die op belastinggeld draaien en een enorm defensie budget voor een niet bestaande Russische dreiging is van de zotte. Maar vluchtelingen opvangen is gewoon menselijk en klimaat maatregelen zullen we echt wel moeten nemen, al was het maar om de voeten droog te houden.
Lees nog wat meer op Facebook en Twitter. Met alle sh%t in de wereld, zijn er nu eenmaal veel vluchtelingen en die moeten ergens heen. Je zult je land maar ontvlucht zijn, omdat er oorlog is en je er niet meer veilig bent. Kom je in Nederland aan, begint weer iemand te klagen dat het autorijden best duur is geworden en dat vluchtelingen daar de veroorzakers van zijn. Of een middelvinger naar de volgende generatie door milieumaatregelen af te doen als verkwisting van geld.
“De Nederlandse overheid heeft die inkomsten keihard nodig en dus moet het systeem op de schop”. Vertel eens wat nieuws. Ik heb ook keihard meer inkomsten nodig, DOOR mijn vertrouwde overheid. Dus denken ze echt met km heffing MEER binnen te halen? En als we dan allemaal minder gaan rijden? Want dat willen ze ook, minder auto gebruik. Wat wil de regering nou eigenlijk? Weten ze het zelf wel.
Zou me niets verbazen als BOVENOP het huidige stelsel het rekening tijden invoeren. Niks veranderen of keuze, gewoon erbij🤷♂️
Misschien is tol betalen een idee…?
De nederlandse overheid heeft deze inkomsten kei hard nodig ?? Laat deze overheid maar minder naar het buitenland brengen om zich daar een dikke te doen en eerst voor hun eigen dik betalende burgers te zorgen , dan was dit allemaal niet nodig , smerige uitzuigers !! En die partijen die dit voorstellen geen stem meer gunnen !!