Peroni overleeft bizar ongeluk tijdens race op Monza

Auteur: , 29 Reacties

De schrik zat er goed in.

Alex Rossi - Monza crash

Vorige week werden de autocoureurs, autosportliefhebbers en alle andere belanghebbende pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt. Tijdens de Formule 2 race op Spa Francorchamps verongelukte Anthoine Hubert.

Dit weekend zijn we aanbeland op Monza. Bij de Formule 3 race maakte Alexander Peroni een kleine fout. Hij naam de bocht ietsje te wijd tijdens ronde 21. Daardoor raakte de Australiër de zogenaamde ‘sausage Kerb’. Dit om te voorkomen dat coureurs de baan af snijden of zoals in dit geval, te ruim nemen. Er moet natuurlijk wel een incentive zijn om óp de baan te blijven.

Door de enorm hoge kerbstone ging de neus van zijn Campos Racing F3-auto de lucht. Dankzij de enorm hoge snelheid raakte de lucht onder de auto waardoor de bolide in rap tempo het luchtruim koos. De 19 jarige Peroni kon gelukkig zonder kleerscheuren uitstappen, waardoor nog een drama dit weekend ons voorlopig bespaard is gebleven.



29 reacties

Heftig! Hier heeft de Halo wel zijn werk gedaan.
@spacemoon24: het lijkt er op als of de Halo helemaal niet geraakt word.
@kennone: Als je het mij vraagt wordt die vol geraakt.
@spacemoon24: holy pepperoni!
Die kerb moet weg!
@iannuzi: vandaar dat Massi voor de F1 heeft aangekondigd wie buiten de witte lijn gaat met 4 wielen tijdens de FP3 en kwalificatie is zijn tijd kwijt, ook de ronde erna!
Tijdens de race volgen er direct straffen, géén waarschuwingen.
@erik2907: dan heb je het dus niet begrepen als organisatie… Wat een bullshit-regel. Niet iedereen ‘kiest’ ervoor om buiten de baan te gaan.

Circuits moeten zo ontworpen worden dat buiten de baan gaan niet een nog groter gevat oplevert! Dan moet je niet gaan zwaaien met het vingertje: “zie dat je niet buiten de lijntjes kleurt kindertjes!”

*zucht*
@nemus: Als er gras ligt ga je er veel te hard af in parabolica. Run-offs zijn er juist om crashes te voorkomen en niet om rondentijden te verbeteren. Daarom een hele gepaste straf omdat je veel tienden kan pakken door buiten de lijnen te rijden.
@bassx: allemaal best maar dit soort drempels in een run off zone is natuurlijk te gek voor woorden.
@davelepeef: Helemaal mee eens, een zware penalty in plaats van een crash is naar mijn idee altijd beter.
Lekker veilige oplossing…
Dus om te zorgen dat er niet te wijd wordt gestuurd leggen ze iets meer waarop je gewoon je graf in wordt gelanceerd. Ik neem toch aan dat ze deze curb nu wel weghalen voor de overige races
@rutger97: geef dan maar gewoon 5sec aan iedereen die te wijd gaat, dat weerhoudt iedereen er ook van wijd te gaan
😥😥😥
Geen persoonlijk leed, dus kom maar op:
– tweeënhalve draai om de lengte-as en anderhalve salto achterwaarts voor de verhoging van de moeilijkheidsgraad
– slordige afzet en landing levert helaas weer puntenaftrek op
– eindscore na juryoverleg: 7/10
@RRRobert: noemen we dit vanaf nu de ‘Peroni’?
@okdoei: Ik hoop van wel. De opvolger van Jan Pirouette en Mika Salto…
Niet gehinderd door enige vorm van kennis brult iedereen “nou dat MOET de Halo geweest zijn”.

Ja. Of niet.
@8cylinder: als je naar de tweede tweet kijkt zie je dat de auto over de hele “bovenzijde” (die op dat moment naar beneden gericht is) afrolt over de bandenstapel op het moment dat de neus de grond raakt. Daarbij heeft de halo dus ook zijn bijdrage geleverd om de coureur re beschermen.
Wow. Dit vergeet ik niet snel meer.
Wat een ongelooflijke crash zeg. Echt een wonder dat hij niet zwaargewond of erger is.
Let op, drempels!
Heftig, gelukkig loopt het goed af.

V.w.b. de crash vorige week: Correa’s situatie is verslechterd en hij is in een kliniek in het VK in een kunstmatige coma gebracht. Laten we hopen dat hij volledig zal herstellen.
Red Bull [Campos Racing] geeft je vleugels!
Die curbs mogen ze meteen wegtrekken.

Gelukkig is hij er zonder al te ergere verwondingen vanaf gekomen.
Tjs de eeuwige kerbs discussie. Dat deze niet goed is voor dit type auto is duidelijk. Maar goede kerbs maken valt niet mee, maak je ze te vlak gebruiken de coureurs het als extra asfalt. Maak ze te bruut en dan kan je ze niet raken zonder in de problemen te komen. Vaak lossen ze dat op met 2 verschillende kerbs maar dan word deel weer gebruikt als extra asfalt.
@cabriohater: wat dacht je van een kuiltje in de plaats, net diep genoeg om lichte schade op te lopen, if iets dat de banden beschadigd zonder lek te prikken ? hadden ze op pail richard niet ooit zo een verf/belijning dat ht bandoppervlak beschadigde ?
Dat is geen kerb maar een skischans!
Pffft, dat is ook een heftige. Doet mij een beetje denken aan de crash waarbij de zeer talentvolle Marcel Albers het leven liet. Ik vond het maar niets toen de Halo werd ingevoerd, maar het het is de juiste veslissing geweest.
Pffft, dat is ook een heftige. Doet mij een beetje denken aan de crash waarbij de zeer talentvolle Marcel Albers het leven liet. Ik vond het maar niets toen de Halo werd ingevoerd, maar het het is de juiste beslissing geweest.
Als we daar nou toch gewoon iets neer konden leggen dat een auto direct goed afremt in plaats van zo’n idiote kerb… zoals een flinke bak grind ofzo :S

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).