Deze in Nederland leverbare Audi S5 heeft géén TDI motor

Auteur: , 21 Reacties

Goed nieuws voor milieu activisten en @jaapiyo.

Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI '19

Gisteren werd de geheel vernieuwde Audi A5 onthuld. Het is een modelupdate om er weer even tegenaan te kunnen gaan. We konden de foto’s en informatie vrijgeven van de Audi A5 Coupé, Audi A5 Cabriolet, Audi A5 Sportback, Audi S5 Coupé én de Audi S5 Sportback.

De oplettende lezer en plaatjesbekijker zal hebben gezien dat er één model nog ontbrak, namelijk de Audi S5 Cabriolet. Maar niet getreurd, de S5 Cabriolet komt er natuurlijk ook gewoon. We verwachten op latere termijn nog een complete fotoset van, tot nu toe wisten we één enkele afbeelding te vinden van Audi.

Nu hoor ik u denken: waarom is de open Audi S5 zo bijzonder? In principe niet direct, want de S5 Cabriolet ontvangt dezelfde visuele kenmerken en technische upgrades. Er is echter één essentieel verschil. De Audi S5 Cabriolet behoudt namelijk zijn motor. Dat betekent dat de S5 Cabrio de beschikking krijgt over een 3.0 TFSI zescilinder met 354 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel.

Mocht je per se een S5 Coupé od Sportback op benzine willen hebben, dan zul je gaan moeten importeren buiten Europa. Wil je een zescilinder diesel in je cabrio willen, dan kan dat trouwens wel. De ’50 TDI’ met 286 pk is leverbaar in de A5 Cabriolet. Maar wil je per se een nieuwe S5, maar geen diesel: dan ben je aangewezen op de Cabriolet.



21 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Kan iemand mij uitleggen waarom Audi zo vasthoudt aan de diesel motoren? Kennelijk leveren ze dus wel benzine motoren aan andere landen, terwijl diesel op het moment nog steeds veel kritiek te verduren krijgt in onze regionen.

Pon moet dit toch ongetwijfeld terugzien in de verkoopcijfers?
@friez: met name wij in Nederland moeten boeten voor het diesel gejank. Kijk over de grens en je ziet dat diesel daar de dienst (nog) uitmaakt.
@friez: ik denk dat ze enorm veel 3.0 diesels in het schap hebben liggen waar ze vanaf moeten en bij de facelift weer over een benzinemotor beschikken
@friez: Lage CO2 uitstoot. Niets meer, niets minder. In Europa moet de CO2 zo laag mogelijk zijn.
@willeme: schitterend! In europa moet de uitstoot laag zijn, erbuiten maakt t geen hol uit. Net alsof europa alleen verantwoordelijk is voor de opwarming :p
@willeme: en toch importeren we amazone hout, wat we vervolgens opstoken om energie op te wekken.
@willeme: en dat je van de roet kanker krijgt boeit niemand. Zolang het klimaat maar geholpen is.
@friez: dat komt omdat heel veel mensen kortzichtig zijn en meteen bij het horen van het woord diesel denken aan een zwaar walmende en stinkende auto.
Een goed werkend roetfilter en emissie systeem zorgt ervoor dat een diesel niet vervuilender hoeft te zijn dan andere fossiele brandstoffen. En niet geheel onbelangrijk…. Het rijdt ook gewoon heerlijk!!
@edward330d: amen, rijdt heerlijk en op een vreemde manier ook vertrouwd met dat kloppende blok in het vooronder.
@friez: Van de vorige SQ5 werden in Duitsland zowel de benzine als de dieselversie geleverd, wat bleek meer dan 70 procent was een diesel SQ5. Vervolgens kwam Audi bij het vorige model A6 met een biturbo 3.0 tdi competition versie (echt anders dan de normale biturbo). Ondanks het mindere vermogen en plus minus dezelfde prijs, verkocht deze beter als de V8 benzine S6 van die periode. Dit was voor de hoge pieten van Audi samen met de verplichte verlaging van de CO2, de rede om diesels in alle S- versies te plaatsen.
@choecoe: De SQ5 is in Duitsland nooit als benzine geleverd, alleen diesel. Alleen landen buiten Europa konden de benzine versie bestellen. Dus wat je zegt klopt niet…
@thomas20vt: en dan heb ik het over het vorige model.
@thomas20vt: Denk dat je je beter moet gaan oriënteren. Ben persoonlijk meerdere keren bij Duitse Audi dealers geweest, waar ze gewoon in de showroom staan. Een snelle check op mobile.de en je vind er tientallen op benzine, allemaal officiel afkomstig uit Duitsland. Veel kijkplezier.
@choecoe: Dat is dan grijze import geweest. Het vorige model is nooit officieel in Duitsland met een benzine motor geleverd. Hier een stukje van Autobild en nog een site. Het huidige model is kort als benzine leverbaar geweest en nu weer als diesel.
https://www.autobild.de/marken-modelle/audi/sq5-tdi/
https://de.motor1.com/news/157912/audi-sq5-30-tfsi-sq5-kommt-auch-als-354-ps-starker-benziner/
https://www.autoscout24.de/auto/audi/audi-sq5/#make-info
@friez: enkel hier in ons land doen ze echt moeilijk, Was met de zomervakantie ik Italië en daar is diesel nog echt de baas. Aan de pomp is vaak enkel E10 te krijgen hoewel er voor diesel 2 keuzes zijn. Gewoon, of premium diesel.
@kennone: hmm, kan een importeur dan niet zelf de keuze maken voor benzine varianten ipv diesel? Of gaat dat niet ivm Europese typegoedkeuring? Porsches worden niet meer met diesel geleverd in Europa en de benzine motoren bij Porsche, kunnen gemakkelijk door Audi (VAG) gebruikt worden toch?
@friez: Omdat buiten het feit dat iedereen er hier om loopt te zeiken dieselen eigenlijk heel lekker is. Lekker veel koppel, lekker zuinig, in andere landen vaak ook nog goedkoop. En persoonlijk loop ik de laatste jaren niet echt warm van de benzine motoren van VAG, met uitzondering van de S/RS/GTI etc.
Mooi hoor. Dat gaat swappen worden.
Zal wel te maken hebben met de fabriek waar de cabrio van de band loopt. Is bijvoorbeeld ook de reden dat er geen BMW M4 gran coupe is
Kan er niet een uitgebreid technisch verhaal worden gemaakt waarin de Euro 6d techniek uit de doeken wordt gedaan? Als je leest over AdBlue en hoe ná dit proces nog twee handelingen worden verricht voordat het goedje richting de uitlaat wordt gedirigeerd, denk ik dat veel mensen een iets ander beeld krijgen van de moderne diesels. Wellicht samen met de nieuwste benzine technieken voor zover die breed worden geïmplementeerd (dus niet bijvoorbeeld één merk als Mazda).
In een dagdagelijkse auto is een dieselblok gewoon het lekkerste blok.
Zuinig, krachtig, koppelrijk, laagtoerig en schoon: leve de technologische vooruitgang. Vooral als je wat steviger door rijdt wordt het verbruiksverschil met een krachtige benzinemotor steeds groter in het voordeel van de diesel.
Nederlandje is een klein flutlandje en de groene hysterie die hier heerst, bestaat elders veel minder, elders regeert het realisme gelukkig meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).