• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 juni 2014 om 19:04 – 25 Reacties

Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]Afbeelding Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]

Peugeot 206 T16
Waarom een 208 GTI 30th Anniversary Editon kopen als je ook gewoon een heet 205’je van 30 jaar oud kunt aanschaffen?

Vandaag maakte veilinghuis RM Auctions bekend zich wederom aan het Concours d’Elegance at Hampton Court Palace te verbinden, wat betekent dat er begin september in Londen weer leuke auto’s onder de hamer gaan. Ons oog viel op deze grijze, smetteloze Peugeot 205 T16 uit 1984.

Heel veel weten we nog niet over de grijze duivel, behalve een chassisnummer en het gegeven dat er nog niet eens 1.700 kilometer op de klok staat (!). Je vraagt je af welke autohater deze auto in zijn bezit moet hebben gehad, want in 30 jaar tijd met een dergelijke auto slechts zo’n roteindje sturen, dat kan je alleen maar als misdaden tegen de autocultuur opvatten.

Hon, hon,hon

Voor meer achtergrond omtrent de T16 verwijzen we u naar dit artikel, we zijn benieuwd wie in september met deze prijs aan de haal gaat.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • Gulf 992 Turbo S is om te smullen
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

205, grijs, Peugeot, t16, turbo, veiling, youngtimer

Vorig bericht: « Deze Mercedes SLS AMG viel van een vrachtschip
Volgend bericht: Politie NL schreef vorig jaar 372.598 ‘hufterboetes’ uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pulizano zegt

    26 juni 2014 om 19:08

    Ik wil niks anders dan atmosferische auto’s. Maar dit is één van die uitzonderingen op de regel. Waar is de tijd da Frankrijk met zo’n goddelijke speeltjes kwam?

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    26 juni 2014 om 19:09

    Wij niet.
    Want het is de meest teleurstellende Groep B seriewagen die er is.
    Zelfs de BX 4TC is opwindender
    En een 6R4 Metro.

    En die waar we in het echie weleens mee reden – moest van de eigenaar- was de straatversie van de Quattro S1
    Bloedrood was dat ding
    met witte wielen.
    En die ging echt als vergif met zijn aluminium 5-cilinder blok.
    en de ‘doodordinaire’ Renault 5 Turbo, die waren ook woest en gemeen.

    Deze, deze worden vaak (nou ja wat is vaak) omgebouwd tot Groep B Rally cloon, omdat Peugeot verrekt weinig Groep B auto’s door verkocht aan den gefortuneerde amateur rijder; maar ze ombouwde naar de 205 T16 Dakar, de 405 T16 Dakar en zelfs de Citroën ZX Rally raid.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 juni 2014 om 19:49

      @desjonnies:
      Teleurstellend moet ik in deze lezen als, hij was eigenlijk te goed en daardoor minder spannend.
      Nu heeft de straatversie wel als voordeel dat het abonnement voor de sportschool de deur uit kan. Je biceps kan je prima trainen door de motorkap open en dicht te doen..

      Ik ben het met je eens dat de 6R4 de mafste en misschien wel de leukste is (ik heb er helaas nooit mee kunnen rijden).
      Maar ik zou mij niet gestraft voelen met een 205T16, al rijdt elke hedendaagse GTI je het snot voor de ogen en ben je na 100km rijden compleet gesloopt.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        26 juni 2014 om 20:44

        @tupperware:
        Nee hij was te tam, te ver teruggeschroefd.
        En een Metro 6 R4 is listig, zeer listig maar de kakafonie van die atmosferische V6 is geweldig (wel ‘oorwarmers’ dragen of een helm)
        Zelfs in de ‘straatversie’
        Kijk, een metro 6R4 ombouwen van de zeg maar homologatie versie de clubman naar de Group B versie de International was wel te doen, Leyland stelde komplete ombouwsets beschikbaar, en liet per ongeluk wat extra onderdelen in je bestelbus achter, Renault in Dieppe (eigenlijk Alpine) gunde je onderdelen die zij zelf niet meer gebruikten omdat de 5 Turbo weer was door ontwikkeld, maar bij Peugeot bleven de deuren stijf gesloten.
        Audi mochten we met die aluminium 5 cilinder absoluut niet komen, we waren er meer dan welkom want Audi lokte je weg voor een paar uur en hijste een gietijzeren 5 cilinder in je Quattro, omdat ze te weinig aluminium blokken hadden laten gieten en de mallen versleten waren dat verhaal deed de ronde)
        Lancia was aardig voor prive rijders alleen de prijzen lagen qua gewicht op het niveau van cocaïne, dus gewoon onbetaalbaar, Ford en Opel kenden we niet deden we niet

        Oh en een jaar of vijf geleden deed een 205 als deze 75 mille Euro’s.
        In Frankrijk, waar ze altijd relatief duur zijn geweest.
        Ik denk zelfs dat ik deze ken, komt uit Parijs en is destijds als belegging gekocht door de eigenaar.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          26 juni 2014 om 22:22

          @desjonnies:
          Helder verhaal, waarvoor dank, ik ken de groep B dan ook alleen als toeschouwer. Ik was destijds nog net niet oud genoeg om te mogen rijden.
          Veel verder dan met een Fiatje spelen in een zandafgraving zat er voor mij toen niet in.

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          27 juni 2014 om 17:04

          @desjonnies: Mooi verhaal. Ik denk dat menig lezer is geinteresseert wat jullie (je schrijft steeds we) dan deed. Bij vele Rally-contructeurs langsgaan met klanten-rallly wagens. Ik lees t graag!

          Login om te reageren
    • erwh zegt

      26 juni 2014 om 20:05

      @desjonnies: hahaha, gelukkig één bieder minder!

      Login om te reageren
    • norge zegt

      26 juni 2014 om 20:17

      @desjonnies: Maar toch is het een lekker bakkie.

      Login om te reageren
  3. krokant zegt

    26 juni 2014 om 19:13

    Zag vandaag een prachtige 205 1.9 GTI staan, blijven echt zulke toffe auto’s. Zou graag nog eens zo’n autootje hebben:) Mijn oma had een reguliere, helaas ook nog eens automaat dus weinig aan.

    Login om te reageren
  4. k-man zegt

    26 juni 2014 om 19:47

    Geinig. Ik wist wel van de Renault 5 en de Clio, waarbij de achterbank vervangen werd door een turbo-motortje. Van deze 205 had ik echter nog nooit gehoord.

    Login om te reageren
  5. Corrado16v zegt

    26 juni 2014 om 20:04

    Dit is wel iets heel tofs hoor! Inclusief de stickerlogo’s om gewicht te besparen.

    Login om te reageren
  6. xiran zegt

    26 juni 2014 om 20:08

    Ik ga voor een 205 rallye! Dat is wel haalbaar.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 juni 2014 om 20:44

      @xiran:
      Gelijk heb je, maar zijn die ook vindbaar?

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        26 juni 2014 om 22:14

        @tupperware: als je goed zoekt, een opknapper kost minstens 1000 euro.

        Login om te reageren
  7. stephanotis zegt

    26 juni 2014 om 20:28

    “autohater”, “misdaden tegen de autocultuur”, “wij willen je!” ;)

    @desjonnies: “Zelfs de BX 4TC is opwindender” LOL

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 juni 2014 om 20:42

      @stephanotis:
      Hij heeft het over het rijgedrag en ik heb het vermoeden dat hij hier 1 van de weinige is die wat dat betreft uit eigen ervaring kan spreken.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juni 2014 om 20:51

      @stephanotis:
      Mooi he.
      Kwamen te laat op het groep B feestje.
      En is gewoon een 100% Audi Quattro kopie.
      Met een 2.2 liter 4-cilinder uit de Talbot Tagora
      En was een bij elkaar geraapt zootje, omdat Citroën niet echt een budget kreeg van PSA ( Peugeot had Citroën over moeten nemen)

      Ik kan je mijn liefde voor de BX 4TC uitleggen, omdat ik de tweede fabrieksrijder Monsieur Wambergue ken.
      En die heeft twee ex-fabrieks wagens in zijn bezit, die van hem en die van Jean Claude Andruet, de eerste rijder.
      Maar ’t is het verhaal hoe hij aan die 2 wagens is gekomen wat gewoon onwaarschijnlijk is.
      En door dat verhaal ben ik verliefd geworden op deze BX.
      Overigens, de enige nog betaalbare Groep B wagen als straatmodel, prijzen liggen rond de dertig mille.
      En Monsieur Wambergue, wel die kan je wel helpen om hem wat te kietelen…

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        26 juni 2014 om 22:45

        @desjonnies: ff wat anders, wordt jij nooit eens gek van dat Franse volk?

        Login om te reageren
  8. jipino zegt

    26 juni 2014 om 20:38

    Even m’n azijnpismierenneukmodus aan, maar een uitroepteken hoeft toch niet tussen haakjes als er direct een punt achter staat, zoals in deze zin ”[…] 1.700 kilometer op de klok staat (!).” ? Wellicht zit ik er naast en kun jij mij verlichten over het gebruik van zo’n uitroepteken… Maar goed, ik MOEST het zeggen. Azijnpismierenneukmodus uit.

    Met vriendelijke groet,

    Azijnpismierenneukerman

    Login om te reageren
  9. mipmip zegt

    26 juni 2014 om 20:47

    1350 kg! Geen licht karretje voor die tijd.

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    26 juni 2014 om 21:28

    Ik trap af en gok € 125.000,-

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      26 juni 2014 om 22:17

      @ghost: ik denk dat u goed zit.

      Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    26 juni 2014 om 22:58

    ooit heeft iemand mij in zijn 205 1.9 CTI een stukje laten rijden, dat was de enige en laatste keer, want dat ik die rotonde tegen 80km/h zou nemen had hij niet verwacht… :)

    veel ervaring heb ik niet met zulke oude scheurijzers, maar ik denk dat ze toen al héééél goed wisten wat snel was zonder hallucinante prijzen… spijtig dat vandaag snel gelijk is aan duur en onbereikbaar

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      27 juni 2014 om 09:05

      @tjorque: Dat was toen ook hoor, daar is niets in veranderd, was in die tijd zeer onbereikbaar net als nu. Misschien was het wel juist andersom, een BMW3 serie was al heel wat en dat is het nu niet meer

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        27 juni 2014 om 16:28

        @thierryvth: ben ik niet mee eens op de 2de hands markt is veel te krijgen met veel power zoals een alfa Romeo GTA, of Mazda 6 mps. Beiden rond de 260 pk.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North