Peugeot 206 CC occasion aankoopadvies

Auteur: , 53 Reacties

Als je voor een schappelijk bedrag cabrio wil kunnen rijden, maar de auto tevens in de winter wilt kunnen gebruiken, dan is er weinig beters. Peugeot bedacht als eerste een 'Coupe Cabrio voor de massa' en die rijdt nog steeds prima.

Peugeot 206 CC in het kort
In 1998 introduceert Peugeot de 206 hatchback, een auto om het gat te vullen dat tussen de 106 en 306 was gevallen. In naamgeving was het een opvolger van de Peugeot 205. Toch is de stap tussen een 205 en 206 veel groter dan één modelgeneratie. De 206 is flink groter, wat zwaarder, ruimer en luidt vooral ook een nieuwe designrichting van de Fransen in. Lampen beginnen te groeien en er is een grote grille onderin de voorbumper geplaatst. Volledig anders dan de vaak vierkante Peugeots van de jaren ’90.

Of het design van de Peugeot 206 bevalt is natuurlijk heel persoonlijk. Wel kom je met een nette 206 ook in 2013 nog prima voor de dag. Mits de lappen plastic er niet bij hangen en het geheel vrij schoon is toont de auto zijn jaren niet.

Na de gewone Peugeot 206 volgt in 2001 de 206 CC. Daarmee is Peugeot na Mercedes één van de eersten om in Europa een stalen klapdak op een auto toe te passen. Peugeot maakt de techniek toegankelijk voor de massa. Een stalen klapdak voor iedereen! Dat geldt althans als je niet met meer dan 2 man op stap hoeft. Terwijl een 205 Cabrio, Punto Cabrio maar ook Golf Cabrio gewoon een achterbank hebben, zitten achterin de 206 CC hele kleine zittinkjes en een klapdak. Daarmee levert de 206 CC praktische ruimte in, maar je kan de auto overal parkeren zonder ooit te vrezen voor ‘slijtage’ aan een stoffen cabriokap.

Vanaf zijn introductie levert Peugeot de 206 CC met een 1.6 en 2.0 viercilinder benzine. De 1.6 16V is met 110 pk ruim sterk genoeg om de 1100 kg coupé/cabrio te verplaatsen. Voor meer snelheid levert Peugeot de CC ook met 138 pk 2.0 16V uit de 206 GTI. Specificaties van de motoren veranderen tussen 2001 en 2007 niet of nauwelijks. Wel voegt Peugeot in 2005 een diesel aan het programma toe, een 110 pk 1.6 HDI. Als langzaamste van het stel heeft deze 16 seconden nodig voor een sprint van 0 naar 100 km/u, de 1.6 benzine heeft 10,5 seconden nodig, de 2.0 benzine slechts 8,9 seconden.

Als occasion
Standaard krijgt de Peugeot 206 CC een prima uitrusting mee. Dit model staat dan ook hoger in de pikorde dan de normale 206. Peugeot kent haar koperspubliek, mensen op zoek naar een auto waar het dak volledig open kan willen altijd meer luxe. Er zijn elektrische ramen, elektrische spiegels, stuurbekrachtiging, een verstelbaar stuur en sportstoelen aanwezig. Airbags heeft de 206 CC in zijn introductiejaar (2001) alleen recht van voren voor bestuurder en passagier. Modellen vanaf eind 2002 krijgen er standaard zij- en hoofdairbags bij, plus ABS. Vanaf 2005 heeft de 2.0 ook standaard leren bekleding en airconditioning.

Bij de 206 CC geldt sowieso dat ‘nieuwer’ inderdaad ‘beter’ is. Prijzen van occasions gaan hier maar beperkt in mee. Dat betekent dat je voor een relatief kleine meerprijs een veel nieuwere en rijker aangeklede auto bezit. Gemiddelde prijzen liggen op ruim €5500. Per Bouwjaar stijgt de gemiddelde prijs ongeveer met €600, beginnend bij €4300 voor een model uit 2001.

Peugeot 206 CC prijzen

Naast prijs en uitrusting zijn de kleuren iets om naar uit te kijken. Er zijn heel erg veel zilvergrijze exemplaren geleverd. Makkelijke volumemodellen, maar ze vallen nauwelijks op. Ook niet in positieve zin. Helder blauwe en oranje exemplaren doen dat wel. Felle metallic kleuren zijn bovendien vaak sterk en laten een auto als de 206 CC er vaak jonger uitzien.

Er staan in Nederland ongeveer 350 stuks 206 CC’s te koop. Meer dan genoeg om een goede uit te kiezen. Vooral de 138 pk 2.0 16V rijdt zeer prettig. De 2.0 weet beter raad met het gewicht van de Peugeot. Bovendien is dit vooral een auto voor rijplezier, daar hoort enige snelheid bij.

Aandachtspunten
Kleine Franse auto’s zijn meestal ontzettend sterk, blijven doorrijden, maar niet zonder problemen. Zo ook de Peugeot 206 CC. Een honderdtal auto’s zijn in 2001 is teruggeroepen wegens mogelijk foute stuurkogels, enkele honderden hadden foute airbag-onderdelen geinstalleerd. In Duitsland zijn ze in 2002 teruggeroepen op slechte motoren voor het open dak en piepende remmen. Verder zijn Peugeot’s 206 CC gevoelig voor algemene storingen in de elektronica.

Controleer alle knopjes op de auto. Het dak moet voldoende snel (binnen 20 seconden) openen en sluiten. Ramen en spiegels dienen soepel te bewegen. Indien aanwezig, check dan ook de elektrische stoelverstelling, radio en natuurlijk verlichting rondom.

Onderhoud en een zo uitgebreid mogelijke historie blijven zeer belangrijk. In iedere prijsklasse voor iedere auto. Veel onderhoud heeft een Peugeot 206 CC echter niet nodig. Olie verversen dient ieder jaar of iedere 30.000 km te gebeuren. Na iedere 80.000 km heeft een 206 een nieuwe distributieriem nodig. Dit is een zeer belangrijk onderdeel, wees absoluut zeker wanneer dit bij de bezochte occasion voor het laatst gebeurd is.

Als auto’s veel korte ritten hebben gemaakt en weinig nieuwe olie hebben gekregen heeft vooral de 2.0 hier last van. De motor wordt niet warm, er hoopt zich vocht op, wat zich uiteindelijk toont als ‘witte drek’ onder de olievuldop en aan het einde van de peilstok. Ook kunnen de hydraulische klepstellers van de 2.0 vervuilen, met een verhoogde kans op motorschade tot gevolg. Controleer het liefst bij koude motor, als de auto minimaal een dag heeft stilgestaan, op tikken. Enig geluid bij het starten mag, maar na een minuut moeten vreemde ratelende of tikkende geluiden zeker verdwenen zijn.

Remmen kunnen op of versleten zijn. Schijven dienen volledig schoon en roestvrij op het contactoppervlak te zijn. Onderdelen aan het remsysteem zijn duur om te vervangen. Verder rammelen 206’jes vaak. Dit hoort min of meer bij de auto. Dat wil niet zeggen dat je voor een rammelkar de hoofdprijs moet betalen.

Conclusie
Instappen kan vanaf €3000. Val echter niet voor de eerste de beste ‘voordelige’ cabrio. Met het mooie weer zullen de prijzen van deze auto’s oplopen, gebruik dit eventueel als reden om een nog beter exemplaar uit te kiezen. Het kiezen van de goed onderhouden 206 CC met 2.0 16V benzine, vol lederen interieur, goed audiosysteem en airconditioning (voor ’s winters..), betaalt zich juist terug in plezier en gemoedsrust. Net zoals een dak dat zonder kraken soepel opent, goed bijgehouden techniek en het liefst een ‘redelijke’ kilometerstand. Kies een zo jong mogelijk exemplaar, binnen het gegeven budget, dat het liefst 10 à 12.000 km per jaar heeft gereden. Houdt de auto goed bij en je rijdt over 10 jaar nog (’s weekends) met glimlach in de 206 CC rond. Deze eerste ‘eerste van zijn soort’ zal nog lange tijd fans en liefhebbers trekken. Hier vind je een overzicht van alle Peugeot’s 206 die te koop staan.



53 reacties

Leuke auto.
Is tien jaar geleden nog bekroond met een prijs: http://www.standaard.be/cnt/DSA31052003_008
Serieus……… Volgens mij is dit niet de goede plek voor een aankoopadvies van een 206 cc. Of komen hier ook heel veel dames of kappers??
@Burdy:

Ben geen dame, kapper of dameskapper, maar mag ik hem toch leuk vinden?
Helaas dat de beentjes van de kinderen achterin niet passen.
Anders wist ik het wel.
@Hubert: kijk eens naar een Saab 9-3 of Saab 900 cabrio, veel te koop voor <10k
@Hubert: Wij hebben er een gehad, hopelijk ben je niet te lang. Langer als 1m80 en je kan beter voor een andere auto krijgen.
@Burdy: ook met minder dan een in aanschaf en onderhoud exorbitant dure, onpraktische, oncomfortabele, opzichtige, lawaaiige, kwetsbare en niet zelden onbetrouwbare voiture kunt u plezier beleven…
@Burdy: ook hier komen dames en kappers kijken voor advies en vermaak. En natuurlijk alle andere andere mensen die een 206CC leuk vinden.
@sacha:
+1
Dit is een site voor liefhebbers van cabrio’s en lichtgevende sterretjes!
@StijnB:

Deze auto en lichtgevende sterretjes……. LMFAO
@Burdy: idd.. Mooi verhaal.. Leerzaam.. Maar kopen zal ik hem nooit, veel te vrouwelijk!
@solmatje:
Zo zo, dus jij hebt een “echte mannen” auto nodig om je vrienden ervan te overtuigen dat je hetero bent?
@solmatje: velgen vind ik wel vet
Hier is een koopadvies: Ren heel hard weg van de Franse merken en koop iets anders.
@robert110:
Precies, ren naar Duitsland, betaal veel te veel en zet er een petje bij op.
@Hubert:
Altijd bij een cabrio, anders heb je een rood hoofd bij het uitstappen… (nu misschien nog maar dan alvast van schaamte…)
@StijnB:
In een 10 jaar ouder 3 cabrio straal je toch iets anders uit als in een 10 jaar ouder 206cc.
En dan kies ik toch voor de 206cc..
@robert110: dat geldt al lang niet meer. Zelfs ik, van huis uit anti-Frans opgevoed, zou best een nieuwe Franse auto durven kopen. Op technisch vlak zou ik rustig een 206 kopen. Verder zal ik nooit een Franse auto kopen omdat er voor mij voor hetzelfde geld veel leuker, betere en mooiere auto’s te krijgen zijn. En nee, geen van die auto’s is Duits.
@robert110: Wel apart dan…. Met mijn 2e auto, een 206 GTI, nog nooit problemen gehad. En met die auto ging ik absoluut niet zachtzinnig om. Mijn 3e auto, een Seat Leon TDI, was een bak ellende. De reparatiebedragen overstegen het aanschafbedrag. Hoezo fransen zijn niet degelijk?
@robert110: Straffe taal…Of het de waarheid is, is iets anders natuurlijk.
@SimonMc: haha +1
@robert110: touche
@robert110: Mijn vader rijdt een 406 Break HDI uit 2001. Gekocht eind 2005 en rijdt er nog in rond. Teller staat op 4 ton en dat zie je totaal niet aan de auto. Naar mijn mening kwalitatief zeer goed!. De motor loopt rustig en zelden een probleem buiten de normale slijtage onderdelen. Mijn moeder had een van de laatste 206 aangeschaft, 2 jaar lang nergens last van.
Ons zwager reed 7 jaar lang een 306 Break 1,6. Ook nergens last van.
Buurman rijdt al 15 jaar citroen, zweert erbij.
En dan een paar kennissen met Duitse auto’s. Veel roet, vliegwielproblemen, turbo problemen, versnellingsbak problemen. Interieur versleten bij touran en golf…

Zelf ook verschillende Duitse en Franse auto’s gereden en buiten MB en BMW verkies ik een Franse diesel veel eerder. Alleen het jasje er om heen is niet altijd even mooi. Wil je een van de betere auto’s? Ga voor een Japanner.
@Homer55: In ongeveer 15 jaar heeft mijn vader 3 Renaults gehad. Herinner alleen maar problemen. Eerste generatie megáne bijvoorbeeld. bij 150000km: bij stuurwerk veel ratelen later die week airbag problemen. Om een lang verhaal kort te houden die is niet meer bij ons terug gekomen. Tweede generatie megáne (nog steeds in bezit) uit 2008 tweede jaar op vakantie. Berg opwaarts met trailer klong de 2.0 benzine als een diesel maar trekkracht? In geen velden of wegen te bekennen. Laats nog een terugroep actie van wegen een verkeerde montage van de achterspoiler. Gewoon een paar voorbeeldjes. Nog even Citroën: geen pech ofzo maar de automatische bak vreselijk. Het is niet alleen of ze stuk gaan maar gewoon hoe ze gebouwd zijn ligt mij niet. Het vertrouwen in Franse techniek is bij mij al ver in mijn kindertijd weggezakt.

Ook zal je mij niet zo snel in iets Duits vinden hoor. Ik hou vooral van auto’s als de oude Toyota Hilux lekker degelijk en universeel. (alleen niet snel).
@robert110: Over Renault valt er wel wat over te discussiëren.
Verder verdedig ik de Franse merken niet. De auto’s die ze bouwen valt tegenwoordig bij mij niet in de smaak. Vond PSA tot ongeveer 2007 mooie auto’s maken die ik in HDI uitvoering vaak beter vind dan de concurrentie. Er wordt Franse troep geroepen maar toch een auto kiezen die ze graag naar de garage brengen vanwege de status/looks.
Godsgruwelijk lelijk, en nog een peugeot ook. Nooit maar dan ook nooit zou ik deze auto kopen!
Leuk vrouwenautotje!
@jeffreym3:
Komt dat even goed uit : Ik hou van vrouwen, dus het is eigenlijk een chickmagnet?
@jeffreym3: U rijdt BMW Z3?
Volgende aankoopadvies wordt een C3 Pluriel.
@alcantara:
Die heeft maar één advies : laten staan (tenzij je van pootjebaden houdt)
Advies: Ren snel weg voordat ie van Franse ellende uit elkaar valt, je spontaan blind wordt van dit gedrocht en iemand met heel veel oorhaar je ervan probeert te overtuigen dit geval te kopen :)
@mclarenmercedes: weer zo een die er zelf geen gehad heeft en alles heeft van objectieve ‘van horen zeggen’-meningen.
@ropbp: Heb er in gereden helaas.. Remmen die het begeven op bochtige bergweggetjes (geen fijne ervaring), het zit verschrikkelijk, plastic knopjes die het zomaar begeven na 100km rijden.. Dus het 1e is gebaseerd op eigen ervaring en deels reviews, 2e is gebaseerd op mijn mening en 3e is toch stiekem wel een beetje van top gear gejat :)
@mclarenmercedes: Ja, met je 19 jaar heb je al decennia ervaring in auto’s.

Not.
@SimonMc: Oh ik wist niet dat dat moest op autoblog? Nouja weet ik dat ook weer
@mclarenmercedes: Ok dan, doe dan eens uw PERSOONLIJK ( de mama en papa reken ik ook nog goed ) relaas over Franse auto’s en waarom je er van weg moet blijven?
@SimonMc: Falende remmen lijkt me ernstig genoeg.. Heb 2 Peugeots en 1 Citroën gereden en vond ze allemaal verschrikkelijk rijden (versnellingsbak, indirect sturen) Het waren allemaal nieuwe en heb er langer dan 3 dagen in gereden. Verder vind ik sommige Franse auto’s nog wel mooi, zoals de DS5, maar meestal vind ik het verre van mooi.. Het blijft natuurlijk gaan over persoonlijke smaak dus daar valt eigenlijk niet over te twisten, maarja dit is mijn mening, like it or not :)
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
Vind dit een van de laatste mooie Peugeots… Leuke reclame ook, die met die pauw
16 seconden naar de 100 met 110 pk??
@RazorHead: daar klopt volgens mij niks van… Ik kom overal 10,5 sec tegen voor de HDI 110.
@RRenault: Is inderdaad klinkklare onzin
@RazorHead: Dat is de tijd gemeten mét handrem.
Leuk wagentje hoor :)

Maar wat een reacties weer van onze echte mannen, deze zogenaamde echte mannen zijn wel heel erg bezig wat een ander van hun denkt en moet een zo mannelijk mogelijke auto hebben.
Waarom? omdat ze misschien toch van de herenliefde zijn? ook niet erg hoor, mag allemaal in dit land ;)
Laat mij maar lekker toeren in mijn SL gay ik maak me niet druk wat een ander denkt van/over mij ;)
@Alwood, weer een leuk artikel, blijf zo doordoen!

Ontopic:
De peug 206cc als er nu 1 (soort) cabrio’s is die ik niet begrijp is het deze wel.
Die kleine bakjes met een licht motortje erin.

Je hebt langst de ene kant “eerlijke cabrio’s” waar de ford T-bird het archetype van is. De cruizers voor zij die graag open willen rijden. Zo statig en zwaar dat het extra gewicht door een cabrio dak toch niets verpest. En langst de andere kant heb je de wagens die losjes gebaseert zijn op een jag D type, zij die sneller zijn zonder dan met dak.

Een peugje is echter zo’n klein licht wagentje dat er van relaxed cruizen geen sprake is en dat de sportiviteit ook wel ver te zoeken is omdat het bommetje verpest is door alle extra gewicht dat het klapdak met zich meebrengt.
Mag ik even aandachtspunten toevoegen:

-Klapperen voor: Waarschijnlijk spoorstangen of veerpootlagers
-Als de achterwielen aanlopen in de wielkasten of enigzins scheefstaan zijn de rubbers van de achteras versleten, complete achteras moet vervangen (niet goedkoop!!).
Als je langer bent als 1.80m kan het zijn dat de stoelen bij langere ritten rugklachten geven.
Ik kan er zelf iniedergeval geen fatsoenlijke zitpositie in krijgen. Verder is de 2.0 versie inderdaad degene die je moet hebben als je zoiets wil rijden. Gelukkig heb ik destijds mijn moeder kunnen overtuigen om de 2.0 motor te kiezen. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).