• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 207 CC E-pure concept

Auteur: autoblogger, gepost 7 september 2006 om 14:28 – 20 Reacties

Peugeot 207 CC EPURE


De autoshow van Parijs komt steeds dichterbij en de autoproducenten brengen nu dagelijks nieuws naar buiten, want we willen er natuurlijk zeker van zijn dan er straks geen primeur meer te vinden is. Zo ook Peugeot, die met de hoofdthema’s plezier en milieu in Parijs aanwezig zal zijn. Naast de 908 RC (plezier?) zal ook een concept van de nieuwe 207 CC worden onthuld. Deze 207 EPURE (milieu!) laat zien hoe ver Peugeot inmiddels is met de technologie van de brandstofcel.

Naast het verbeteren van het rendement van verbrandingsmotoren (vooral die van de HDi-motoren) doet Peugeot ook onderzoek op het gebied van de “zero-emission”-technologie. Nu volgt een technisch verhaal, mocht je daar geen zin in hebben dan raad ik je aan hier te stoppen…

De 207 EPURE is de eerste conceptcar die is uitgerust met de GENEPAC-brandstofcel. Om te kunnen functioneren heeft een brandstofcel waterstof en zuurstof nodig. De zuurstof zit in de lucht en de waterstof is opgeslagen in een tank. Bij het samenbrengen van waterstof en zuurstof komt een chemische reactie tot stand die zorgt voor een verplaatsing van elektronen en protonen waardoor warmte, water en vooral elektriciteit ontstaat. Voor de 207 EPURE is net als bij eerdere conceptcars gekozen voor een brandstofcel als energiebron (grotere actieradius). Deze zorgt voor de voeding van de elektromotor en helpt tevens om de accu’s op te laden.
De brandstofcel die in dit prototype wordt gebruikt is de GENEPAC 20, een GENEPAC-brandstofcel met een vermogen van 20 kW. De GENEPAC 20 bestaat uit twee modules met elk een groep platen en elektroden. Deze brandstofcel levert een rendement van meer dan 50% in vergelijking met ongeveer 25 à 30% bij een verbrandingsmotor.

De 5 tanks bevatten samen 3 kg waterstof onder een druk van 700 bar. Ze voeden een elektromotor en laden de lithiumaccu’s op waardoor de auto een grote actieradius heeft. De tanks zijn onder in de bagageruimte aangebracht, waardoor er voldoende ruimte overbleef voor de achterste zitplaatsen en het wegklappen van het dak. Daarbij blijft er nog steeds een acceptabele hoeveelheid bagageruimte over.

Met een elektromotor gebruikt de 207 EPURE alleen energie als de auto rijdt en wordt er bij het afremmen op de motor juist energie opgewekt. Daarnaast is de auto bijzonder stil, wat vooral bij een cabriolet natuurlijk telt en in stedelijke gebieden een belangrijke eigenschap betekent. De 207 EPURE een voldoende grote actieradius (ongeveer 350 km) en levert de auto prima prestaties met bijvoorbeeld een top van 130 km/h.

Ohja: De kleur “parelmoerwit” waarin de auto wordt gepresenteerd, bevestigt de zuivere vormen van het ontwerp en de schone technologie! Dat je het weet…

Peugeot 207 CC EPURE
Peugeot 207 CC EPURE
Peugeot 207 CC EPURE

Meer afbeeldingen in de 207 Epure gallery.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

207, brandstofcel, Cabrio, concept, Hybride, Peugeot

Vorig bericht: « Enige Nederlandse Sagaris op Klassiekerrally Winterswijk
Volgend bericht: Extreme TV: Gumball 3000 2006 – deel 2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mvagusta zegt

    7 september 2006 om 15:03

    Ik had ng geen afbeeldingen gezien van die 207 CC, waren die al wel bekend?
    Een stuk mooier iig als de 206CC die ik altijd maar rare verhoudingen vond hebben!

    Weer wit trouwens! Zou wit echt het nieuwe zilvergrijs worden? In Nederland met altijd slecht weer vind ik dit niet de beste kleur, maar in het zonnige zuiden is het echt prachtig!

    Een top van 130km/u vind ik wel weing hoor!

    Login om te reageren
  2. Dr.156 zegt

    7 september 2006 om 15:04

    Sorry dat ik door het milieu geneuzel heen kijk, en gewoon de nieuwe 207CC beoordeel;

    Erg jammer dat deze weer zo’n lelijke lange kont krijgt. Je verwacht toch eigenlijk een 3, 4 of 5 delige dak constructie, met behoud van het (gesloten-) design.

    Maar in de praktijk zie je dit soort auto’s toch nooit met het dak open, men rijdt liever met airco, of beneden de 20 vindt men het te koud. Is geen echte cabrio !

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    7 september 2006 om 15:05

    @mvagusta: we hadden wat spyshots maar dit zijn idd de eerste afbeeldingen.
    Alhoewel Peugeot het natuurlijk nog een concept noemt zal het uiterlijk van deze Epure heeel erg lijken op de definitieve CC…

    Login om te reageren
  4. Lampredi zegt

    7 september 2006 om 15:05

    Prachtige ontwikkeling, maar ik vind toch dat we bij al die verhalen over brandstofcellen met een ding ontzettend voor de gek worden gehouden: Er wordt nooit bij vermeld dat het produceren van waterstof minstens net zo veel energie opwekt als dat het oplevert. De brandstofcel is dus wel zero emission, maar het probleem wordt nu elders veroorzaakt, in een roetende, rokende kolencentrale bijvoorbeeld.
    Erger nog is de slogan van het Amsterdamse GVB, dat met een bus op waterstof rondrijdt waarop geschreven staat: “Wij rijden op water”. Dat doen ze GVD helemaal niet, het splitsen van dat water in waar ze wel op rijden en zuurstof kost GVD net zoveel als zo’n dieselbus. Dit is pure misleiding.
    Dat je het probleem van roet en rook in de stad hiermee kunt verlichten zal ik niet ontkennen, maar een oplossing voor het energieprobleem is dit helemaal niet.
    De slogan zou moeten zijn: “wij roken elders.”

    Login om te reageren
  5. Lampredi zegt

    7 september 2006 om 15:08

    En dan nog wat: sinds wanneer is een top van 130 km/u een “prima prestatie”?
    En sinds wanneer wordt voor mij bepaald dat een actieradius van 350 km voldoende is? Ik vind dat helemaal niet voldoende.

    Login om te reageren
  6. mvagusta zegt

    7 september 2006 om 15:44

    Op autoweek staan trouwens 15 afbeeldingen! kan je hem beter beoordelen!
    Ik vind hem op het eerste gezicht best mooi!

    Login om te reageren
  7. fragile zegt

    7 september 2006 om 15:59

    Ik vind de nieuwe 207 en dus ook de cc persoonlijk maar niets, ik erger me vooral op de volgende punten waardoor ik hem maar niet kan waarderen:
    Te grote peugeot logos voor en achter op.
    Te dikke voorbumper/lip/zwart geval.
    Te lange koplampen
    Te grote spiegels

    Login om te reageren
  8. JustFendi zegt

    7 september 2006 om 16:14

    @fragile
    op een paar punten ben ik het met je eens ik vind ook nog eens de moterkap oerlelijk.. nee wat mij betreft hoeft deze niet in productie.. en dan een max. van 130km?? dat is wel heel zuur hoor.. doe maar HOEFT niet

    Login om te reageren
  9. maartenunplugged zegt

    7 september 2006 om 17:29

    ik vind 130 km/u met 20 KW best netjes, zeker als je nagaat dat dit soort technologie nog in ontwikkeling is.

    Het is trouwens ook mogelijk om de energie die nodig is voor waterstof op te wekken in een kerncentrale wat alleen maar waterdamp oplevert.

    Het is gewoon even wachten op kernfusie voor we weer een nieuw tijdperk tegemoet gaan.

    Login om te reageren
  10. Thibaut zegt

    7 september 2006 om 17:36

    @Lampredi:
    Benzine en diesel moeten ook geproduceerd worden. Dat is dus 2x rook.
    Ik ken geen cijfers, maar ik vermoed dat dat nog steeds meer is dan bij het produceren van waterstof.
    Maar je hebt wel gelijk, dat het misleidend is. Er wordt nog steeds vervuild, al valt het minder op.

    Nog een voordeel is dat je de vervuiling kan verleggen naar waar je wil… een 3dewereldland ergens ver weg bijvoorbeeld…
    Niet dat ik daar voorstander van ben, maar ik zie het wel gebeuren, helaas.

    Login om te reageren
  11. Hilgert zegt

    7 september 2006 om 17:53

    Lekker 5 van die gasbommen achterin :S

    En een actieradius van 350km is echt ver onder de maat….alhoewel de gemiddelde LPG rijder hier wellicht anders over denkt.

    Login om te reageren
  12. Lampredi zegt

    7 september 2006 om 21:49

    @Maartenunplugged: Uh, eem kerncentrale levert wel iets meer op dat waterdamp. Een forse opwarming van de omgeving (koelwater), dat heeft een behoorlijke impact, en kleine hoeveelheden erg vervelend afval. Ben er niet direct op tegen, maar als het alleen maar waterdamp opleverde, dan wist ik het wel.

    @Thibaut: Cijfers zijn erg simpel: Om de hoeveelheid waterstof te maken voor de opwekking van 1KJ, is exact 1KJ nodig, verliezen niet meegerekend.
    Voor die KJ aan stroom (want daarmee moet je het maken) heb je dus de hoeveelheid brandstof nodig die 1KJ oplevert. En die moet ook gemaakt worden, want dat is ook vaak een aardolieproduct.
    De huidige keten is: aardolie -> raffinage -> benzine –> KW’s voor de auto.
    De waterstof keten is: aardolie -> raffinage -> stookolie -> energiecentrale -> stroom -> waterstof -> KW’s voor je auto.
    Het enige verschil is dat de rook elders geproduceerd wordt, en dat je er in de toekomst een andere manier voor zou kunnen vinden. Maar dat laatste is nu nog helemaal niet het geval.
    Ik ben er ook bang voor dat we die vervuiling straks lekker gaan “verkopen” aan een corrupte derde wereld dictator.

    Login om te reageren
  13. Erik zegt

    8 september 2006 om 13:23

    @Lampredi,

    Tot nu toe heb je grotendeels gelijk, ware het niet de de ontwikkeling op het gebied van electriciteit opwekken ook snel vooruit gaat.
    Er wordt nu bijvoorbeeld hard gedacht over een enorme getijde-centrale in ons land. Op dit gebied is nog veel meer mogelijk.
    Vandaag de dag wordt het grootste deel van onze electriciteit nog opgewekt in olie, gas of kolencentrales, maar dat gaat zeker veranderen in de toekomst.

    Dat de fabrikanten van auto’s al voor lopen op die ontwikkeling lijkt mij vrij logisch.

    Login om te reageren
  14. Lampredi zegt

    8 september 2006 om 13:32

    @Erik:
    Ik weet van die ontwikkelingen, en ik juich dat zeker toe. En al juich ik het niet toe, het gaat gebeuren, want die olie gaat een keer op. Wat dat betreft is het precies zoals je zegt en moeten ze zeker doorgaan met ontwikkelen. Ook kan de productie van aluminium dan veel milieuvriendelijker, en dat scheelt heel veel, want de helft van de energiebehoefte van een auto komt voor rekening van het maken ervan.
    Ik heb alleen een hekel aan het plaatje dat nu geschetst wordt, namelijk dat het rijden op waterstof de auto schoner maakt. Het gaat echter om de manier waarop de electriciteit opgewekt wordt die het schoner kan maken. Ik vind het zo jammer dat alleen de laatste schakel gepromoot wordt in plaats van dat ze het hele plaatje laten zien.

    Login om te reageren
  15. Chris zegt

    8 september 2006 om 18:50

    De technologie om op elektriciteit te rijden bestaat al een tijdje! Maar wordt op dit moment nog tegengehouden door de mensen die verdienen aan onze brandstof. zie filmpje: Who killed the electric car?

    http://video.google.com/videoplay?docid=6923835633598627078&q=who+killed+the+electric+car

    Verder vind ik de nieuwe 207CC een prachtige auto.

    Login om te reageren
  16. tibi zegt

    9 september 2006 om 11:24

    @Lampredi

    het vervangen van olie uit de auto door waterstof is inderdaad maar de helft van het verhaal. maar het is wel een hele belangrijke helft want pas als deze stap gezet is kunnen we de stroom die nodig is om de waterstof te maken duurzaam opwekken met wind of zon (of getijden). en dan is het hele verhaal dus wel duurzaam en helemaal schoon.

    het zijn dus twee stappen die gezet moeten worden en peugeot doet de eerst vervolgens kunnen de electriciteits bedrijven (evt. gedwongen door de overheid) de tweede zetten en zijn we verlost van olie.
    olie dat opraakt, duur is, uit landen komt die we niet altijd kunnen vertrouwen en vervuilend is.

    kortom ipv kwaad te worden moet je blij zijn en groene stroom stimuleren

    Login om te reageren
  17. tibi zegt

    9 september 2006 om 11:26

    ps1 iemand enig idee wanneer deze auto te koop is?

    ps2 mensen die denken waar moet ik dan tanken. ook dit is een kip-ei probleem dat opgelost lijkt te worden. in ijsland, noorwegen, denemakren en staten in de usa kan je nu al waterstof tanken.

    Login om te reageren
  18. fiat zegt

    9 september 2006 om 13:29

    vind ik niet zo mooi(geen brandstoffreak) is gelijk aan fragile heeft gelijk
    peugeot 307 cc cool en 207 cc niet cool plus niet moooi

    Login om te reageren
  19. Ed zegt

    6 oktober 2006 om 13:46

    goed idee en de 130KM/h volstaat. Je mag toch nergens sneller rijden hmmm.
    Alleen jammer dat peugeot zo’n lelijke auto’s bouwt. Zeker de voorzijde is lelijk. Bah

    Login om te reageren
  20. wendy zegt

    14 maart 2007 om 20:54

    PRACHTIG !!!!!
    chique !!!!!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North