• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 208 Type R5 is een wild poesje

Auteur: CasperH, gepost 13 september 2012 om 09:48 – 46 Reacties

Afbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesjeAfbeelding Peugeot 208 Type R5 is een wild poesje

Peugeot 208 Type R5
De leeuw is eigenlijk een veel te krachtig symbool voor de doorgaans wat softe Peugeots maar deze rally uitvoering van de Peugeot 208 kan het logo wellicht wel met trots dragen.

De 208 Type R5 (niet te verwarren met de 208 R2) is de spirituele opvolger van de Peugeot 207 Super 2000, een rallyauto die zo’n beetje alles gewonnen heeft wat er te winnen valt. Maar aangezien de 207 niet meer in de showroom staat sinds de introductie van de 208 moet ook de rallyversie van de 207 het veld gaan ruimen voor een nieuw jasje.

Een Group A auto afgeleid van een productiemodel, dat is wat de 208 Type R5 is. In 2013 komt hij op de markt omdat in dat seizoen het reglement wordt aangescherpt door de FIA. De meest belangrijke specs: vierwielaandrijving, sequentiële vijfbak, geen centraal differentieel, “long travel suspension”, grotere spoorbreedte, een dikke spoiler, grotere wielkasten om de 18 inch wielen te kunnen huisvesten en een minimum gewicht van 1200 kilo.

De atmosferische 2.0 liter grote viercilinder wordt vervangen door een 1.6 turbo op basis van de 1.6 THP. Men denkt daar 400 Nm en 280 pk uit te kunnen slepen en dat is helemaal geen vreemde aanname aangezien hetzelfde blok in de RCZ-R al 260 pk levert. De 208 Type R5 moet 180.000 euro exclusief belastingen opbrengen. Doe mij er maar één in de kleurstelling van de afbeelding, I’d love me some rally stripes.

Ook interessant!

  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 508..
    Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 208..
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

208, parijs-2012, Peugeot, Racing, rally

Vorig bericht: « Uitslag verkiezingen: gevolgen voor de automobilist
Volgend bericht: Nieuwe Kia pro_cee’d krijgt 200+ pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    13 september 2012 om 09:50

    I like (to see that with mud on)!

    Login om te reageren
  2. Alfarobert zegt

    13 september 2012 om 09:53

    Wie betaald er nu 180.000euro voor een Peugeot 208?En dan BPM en BTW er nog bij.Ach ja er zijn ook idioten die 55000 betalen voor een tot Aston Martin omgebouwde Toyota.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      13 september 2012 om 09:58

      @Alfarobert:
      That my friend is the price of a rally car…

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      13 september 2012 om 10:08

      @Alfarobert: Because racecar ;)

      Login om te reageren
    • CasperH zegt

      13 september 2012 om 10:09

      @Alfarobert: van de 207 S2000 werden er iets meer dan 100 verkocht, het is een racewagen, geen straat-208 ;)

      Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 september 2012 om 10:10

      @Alfarobert: Omdat je met die 180.000 euro menig andere auto in die prijsklasse zoek rijdt… zowel op als naast het asvalt!

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      13 september 2012 om 11:24

      @Alfarobert: voor een porsche 997 RSR betaalde je ook 400.000 euro, racewagens zijn nou eenmaal brand duur.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 september 2012 om 17:14

      @Alfarobert:
      Koopje voor een rallywagen.
      Een 98’er GC 8 Subaru Impreza WRX STi type R gebouwd door ene Mijnheer Prodrive deed destijds 1 miljoen pond.
      En voor een gebruikte (zonder bijzondere historie a la Colin Mc Rae) doet vandaag nog eengoede anderhalve ton Euries.
      Dus waar heb je het over?

      Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      13 september 2012 om 17:38

      @Alfarobert: Zelfs de prijs is bepaald door de FIA! Om de auto’s goedkoper te houden (ja, dit is goedkoop voor een rallyauto van deze klasse) ;)

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    13 september 2012 om 10:10

    Wat een geld zeg.. Hier mag toch wel gezegd worden dat het maar een Peugeot is.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 september 2012 om 17:15

      @berlinetta:
      Inderdaad.
      Maar een Peugeot.
      Hoeveel keer heeft Ferrari het WRC gewonnen?
      precies!

      Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    13 september 2012 om 10:16

    Voor dat geld liever een aangeklede M5.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      13 september 2012 om 11:45

      @spidermann: daar win je geen rally’s mee, en dat is het ENIGE waar je naar moet kijken als je in de markt bent voor dit soort auto’s. want als je praktisch wil zijn dan ken ik er nog wel een paar, 8 10 aangeklede dacia logans voor het geld van je aangekleden m5.

      Login om te reageren
  5. bullgod76 zegt

    13 september 2012 om 10:16

    Ondanks dat het hier om de rallyauto gaat, zou het vet zijn als er ook een straatversie van komt.
    Het is nu wel weer een keer tijd voor een echte opvolger van de 205 T16.
    Maar alleen het minimum gewicht van 1200kg staat mij hier niet echt aan. Zo’n autootje moet toch ook in race/rally trim toch wel max rond de 1000kg kunnen wegen? Of zijn dat soms weer FIA regels?

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      13 september 2012 om 10:29

      @bullgod76: Yess FIA regels. Om ervoor te zorgen dat er verschil tussen S2000 en WRC blijft.

      Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      13 september 2012 om 17:39

      @bullgod76: FIA regels inderdaad, maar zo’n AWD systeem is niet licht, een WRC moet ook 1200kg wegen

      Login om te reageren
  6. AlexZjuH zegt

    13 september 2012 om 10:17

    Overigens heel gaaf om te zien dat men (net als bij de R2) de Peugeot Talbot Sport (PTS) kleuren weer terugbrengt. Zeker na de 205 en 106 Rallye’s.

    Zou helemaal mooi zijn als er weer een WRC gebouwd gaat worden ;)

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      13 september 2012 om 10:48

      @AlexZjuH:
      Gaat niet zijn want daar overheerst zusje Citroën…

      Login om te reageren
  7. pier zegt

    13 september 2012 om 10:19

    Dan een kale 208 halen met die 1.6 en hem zelf bouwen, moet lukken voor die pleuro’s.

    Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      13 september 2012 om 17:37

      @pier: Zeker, maar voordat jij een auto kan bouwen die net zo snel en kwalitatief goed is, ben je wel een tijdje verder ;)

      Login om te reageren
  8. lewis zegt

    13 september 2012 om 10:22

    Nulletje teveel messieurs…..

    Login om te reageren
  9. breakingpoint zegt

    13 september 2012 om 10:36

    Sequentiële bak op zich kost al wat een standaard 208 kost. Geen nulletje teveel hier jongens. Als dit een 90% geprepareerde rallybak is, dan kost ie waarschijnlijk nog te weinig.

    Login om te reageren
  10. VantageR zegt

    13 september 2012 om 11:18

    De kleuren zijn van BMW M gejat, maar het ziet er wel erg vet uit.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      13 september 2012 om 11:33

      @VantageR:
      Euhm nee…

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        13 september 2012 om 11:54

        @StijnB: Peugeot Talbot Sport is in ’81 opgericht. BMW M in ’72.

        De combinatie van Peugeot huiskleuren (donkerblauw en geel), met die van Talbot, die waren lichtblauw en rood.

        BMW M: lichtblauw van Bayern, Oranje/rood van het oliemerk waarmee ze een contract hadden in de beginjaren van het racen. Om het verband te benadrukken werd het paars erbij gehaald (rood en blauw samen cptnobvious)

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          13 september 2012 om 13:18

          @breakingpoint:
          Maar de PTS-kleuren zijn een samenbrenging van beide kleuren die afzonderlijk al langer bestaan:

          Login om te reageren
    • eqaulo zegt

      13 september 2012 om 11:42

      @VantageR: Zoals Alexzjuh aangaf zijn dit de kleuren van Peugeot Talbot sport. Let op het gele lijntje tussen de 2 soorten blauw, is op de foto niet zo direct te zien. Was me zelf eigenlijk nog niet opgevallen dat de kleuren vrij vergelijkbaar zijn tot je het zei.

      Login om te reageren
      • VantageR zegt

        13 september 2012 om 20:54

        @eqaulo: Bedankt allemaal voor deze geschiedenisles. Ik neem het mezelf wel kwalijk dat ik niet van PTS afwist.

        Login om te reageren
  11. camber24 zegt

    13 september 2012 om 11:41

    Vet!!! Doe mij een GTI, en dan met die looks!! (anders veel te duur en minder bruikbaar) Lekker zeg.. Tering!!

    Login om te reageren
  12. fadje104 zegt

    13 september 2012 om 11:52

    Het design is leuk, maar het blijft toch een Peugeot.
    Die Franse wijn gorgelaars zijn geen sterren in elektronica.
    vaak storing, en narigheid.

    Login om te reageren
    • theiz zegt

      13 september 2012 om 12:09

      @fadje104:
      Daar hebben de Hamburger etende Amerikanen, de Bockworst etende Duitsers en de Lasagna etende Italianen gelukkig geen last van nee…..
      Ik heb ook nog helemaal nooit iemand gesproken die al aan z’n derde dashboard bezig is in z’n Amerikaan.
      Of die voor de derde keer die dag opgesloten zat in z’n Vito omdat de centrale deurvergrendeling een eigen leven ging leiden.
      Of ook helemaal nog nooit iemand die met electronica problemen zijn Alfa langs de weg heeft moeten parkeren.

      Nee, daar heeft inderdaad alleen Peugeot last van… Maar gelukkig is het bij Peugeot redelijk goedkoop te repareren, want al zou je het echt hebben met je Vito wordt het ook nog eens gelijk heel duur…

      Login om te reageren
    • DoubleChevron zegt

      13 september 2012 om 12:17

      @fadje104: What the fu…
      Je hebt het hier over een gelouterd rally merk en topkwaliteit engineering meneer.
      Je reactie mag van mij verwijderd worden. Want als je van toeten noch blazen weet behoor je gewoon je mond te houden.
      Als er een groep, sterker nog een land (als je Renault met de F1 meetelt) is die op alle race fronten ervaring heeft, prijzen wint en domineert is het PSA respectievelijk Frankrijk. Zelfs de DS kregen ze destijds aan het vliegen tijdens rallys.
      Met je opmerking geef je te kennen dat je liefhebber noch kenner bent.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        13 september 2012 om 12:48

        @DoubleChevron:

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          13 september 2012 om 12:48

          @Pallas: Dat is de DS TAP heb ik zelf als klein jongetej nog ingezeten hslverwege de jaren ’90.

          Login om te reageren
        • tjorque zegt

          13 september 2012 om 18:48

          @Pallas: KWIJL!

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        13 september 2012 om 17:17

        @DoubleChevron:
        I want your baby !

        Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        13 september 2012 om 21:25

        @DoubleChevron:
        Precies!
        Formule 1 (Williams, Red Bull, Lotus),
        Le Mans Series,
        rally (groep B, Xsara wrc, 206 en 207 super2000),
        Dakar (ZX Rally Raid, 4x Dakar gewonnen),
        Pikes Peak (205 T16 en 405 T16, zie filmpje^^),
        etc.
        Laat de onwetenden maar lullen en dromen.
        Ik ga de centrale vergrendeling van mijn GTI losprutsen.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      13 september 2012 om 17:15

      @fadje104: en daar hebben we weer een Peugeot basher die nog steeds gelooft in de Duitse marketing….gaaaaaaaaaaaaaaap

      Login om te reageren
  13. DoubleChevron zegt

    13 september 2012 om 15:18

    1988 Pike’s Peak nieuw wereldrecord in de Peug 405 T16
    Over rally legacy gesproken..

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      13 september 2012 om 18:50

      @DoubleChevron: Toen pikes peak nog voor mannen met gehard stalen kloten was:

      http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug

      Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    13 september 2012 om 17:25

    Peugeot, PSA heeft de weg terug naar boven gevonden.
    Zoals ze begin tachtiger jaren aan de rand van de afgrond stonden na de gedwongen overname van Simca/Talbot/Chrysler France en UK wist PSA Jacques Calvet aan zich te binden, een financiële man die niets van auto’s begreep maar wel kon luisteren en het groene licht gaf voor de 205 GTi en diens nazaten.
    Momenteel zie ik veel nieuwe 508’s lopen en met die 208 zijn ze ook goed op weg.
    Geloof me, hier zal ook weer een straatracertje a la 106 Rallye op los gelaten worden.
    Maar nu nog even de zaken wat serieuzer aanpakken voor de internationale rallystrijd.
    Citroën is wat meer losgelaten door de Moeder en maakt die hardstikke leuke en orginele Ds serie.
    Zeg nou zelf, die DS3 is toch een snoepje van een auto vergleken met die Obesitas Mini?
    En die RCZ met zijn dubble-bubble dak is toch ook een hardstikke leuk ding?

    Laat ze maar schuiven die Fransen.

    Login om te reageren
  15. Rotary1 zegt

    13 september 2012 om 17:36

    Zeker, maar voordat jij een auto kan bouwen die net zo snel en kwalitatief goed is, ben je wel een tijdje verder ;)

    Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      13 september 2012 om 17:36

      @Rotary1: Ho, dat was een reactie op “pier”

      Login om te reageren
  16. jordy14 zegt

    13 september 2012 om 20:15

    Makenmaken makenmakenmaken!

    Login om te reageren
  17. P1m zegt

    13 september 2012 om 21:30

    MIAUWWWW

    Login om te reageren
  18. creativetechnologie zegt

    14 september 2012 om 01:00

    Gelukkig doen wij dingen nog lekker op onze eigen manier.
    Dan gaat het misschien wat lastiger, we zullen de massa niet blind volgen. Ik hoop dat dit Peugeot de nodige centjes oplevert om weer met meer lekkers te komen, en dan AUB!! met die TPS streepjes.. precies als op de afbeelding.
    fap fap fap fap…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North