• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 508 SW duurtester afscheid

Auteur: RubenPriest, gepost 7 november 2020 om 07:00 – 14 Reacties

We hebben een periode met de Peugeot 508 SW duurtester gereden. Dit is onze conclusie van deze Franse familiewagen.

Peugeot heeft zichzelf weer op de kaart gezet in het D-segment met de 508. Je hebt het model als berline, maar ook als stationwagen. Redenen om voor de 508 SW te kiezen is het uitgesproken uiterlijk, interieur en de prettige rijeigenschappen. We hebben de Peugeot 508 SW als duurtester voor een langere periode aan de tand gevoeld om eens te kijken hoe dat bevalt.

Motor & prestaties

De dikste non-hybride uitvoering van de 508 SW heeft de 1.6 turbomotor met 225 pk. Onze duurtester zat één trapje lager met de 180 pk PureTech, gekoppeld aan een 8-traps automaat. Dikker is altijd beter, maar in de praktijk zul je de variant met 180 pk vaker tegenkomen dan het topmodel met 225 pk. En met 180 pk en 250 Nm koppel is de 508 SW echt geen lullige auto.

Wel heeft de 1.6 merkbaar een aanloopje nodig. Als je het gas intrapt heeft de benzinemotor een moment nodig om wakker te worden en na dat moment gaat de turbo pas merkbaar helpen. Uiteindelijk is dit even gewenning en leer je dat dit een eigenschap van het blok is. Ga je eenmaal vooruit, dan verloopt de acceleratie prima. Het karakter van deze motor is dat het er eentje met een lange adem is. Verwacht dus geen duw in de rug of zo, maar een gematigde acceleratie. 

Veiligheidsfeatures

Onze Peugeot 508 SW duurtester had een aantal veiligheidsfeatures die het leven prettiger en comfortabeler maken. Zo maakten we gretig gebruik van de adaptive cruise control. De adaptive cruise control in 508 SW is ook uitgerust met een vorm van stuurhulp zodat de auto netjes binnen de lijntjes blijft. Natuurlijk moet je nog altijd je handen aan het stuur houden, het is echt een hulpje.

Een andere feature is de lane keeping assist. Het nadeel in de 508 is dat deze functie altijd aanstaat bij het starten van de auto, ook al heb je deze uitgeschakeld. Deze feature corrigeert je als je volgens de auto niet correct binnen de lijntjes aan het rijden bent. In de praktijk kan de techniek een bemoeial zijn waardoor je het uitzet. Vervolgens moet je dit wel elke rit handmatig doen, omdat het standaard altijd weer aangaat.

zie hieronder de introductie van de Peugeot 508 duurtester

Het sturen

Met de nieuwe Peugeot 508 SW willen de Fransen meer dan alleen een praktische gezinsauto bieden. Vaders of moeders moeten ook een beetje lol kunnen hebben onderweg. Na onze periode met de Peugeot 508 SW duurtester kunnen we concluderen dat de auto echt wel leuk stuurt.

Daarvoor moet je wel op snelheid komen. Want de stuurbekrachtiging voelt op lage snelheid (onder de 30km/u) wat ‘stapperig’ aan. Daarmee bedoelen we dat je merkbare stapjes voelt wanneer je het stuur draait. Het voelt alsof de bekrachtiging niet 100% zeker van zijn zaak is.

Het is een mooi onderstel dat goede feedback geeft op wat je doet. De auto geeft vertrouwen als je ook op tempo aan het rijden bent en is niet bang om eens een bochtje te pakken. Met de M-knop op de pook kun je handmatig schakelen inschakelen in combinatie met de flippers achter het stuur. In de praktijk doe je dat misschien één of twee keer, maar daar is het type auto natuurlijk ook niet voor bedoeld.

Uiterlijk en interieur

Met de Peugeot 508 SW duurtester kun je goed voor de dag komen. Nee echt, we vinden het echt een mooie auto. Het Franse automerk heeft duidelijk tijd gestopt in het sexy maken van het exterieur en het interieur. Daar zijn wijze lessen getrokken in vergelijking met zijn voorganger.

De achterlichten hebben een grappig lichteffect, de koplampen met het slagtanden effect. En wist je dat de achterlichten van een 508 adaptief zijn? Ze staan altijd aan als je in de auto rijdt en passen zich aan op de omstandigheden. Dus niet te fel als je in het donker aan te rijden bent en niet te zacht bij daglicht. Een ander kenmerkend punt van het uiterlijk zijn de stijlloze portierramen. Dat zie je toch niet vaak bij stationwagens.

Aparte vermelding voor het dashboardkastje, laat je de Peug in de Italiaanse zon staan met de pas aangeschafte snoepjes van de lokale pomp. Dan kan je na een dag ZO (zie onder) je gesmolten lading colaflesjes of sleutelhangers aantreffen. Soort van heel Holland bakt maar dan minder fris. Maar goed, dit kunnen we de 508 niet kwalijk nemen. Benieuwd wat jullie ooit hebben vernietigd met de ‘ovenfunctie’ van een dashboardkastje…

In het interieur heb je het kenmerkende i-Cockpit. Als je hier nog nooit mee gewerkt hebt denk je misschien: wat raar. Dit gevoel is echter al na 5 minuten weg als je aan het rijden bent. Het stuurtje ligt lekker in de hand en het voelt zeker niet onnatuurlijk.

Er is een mooi digitaal scherm en in het midden zitten fraaie piano achtige toetsen voor de bediening van zaken in de auto. Je kunt je smartphone draadloos opladen, maar dat vak ligt feitelijk onder het scherm in de middenconsole. Daardoor ligt het toestel compleet uit het zicht. Hartstikke veilig natuurlijk, maar in de praktijk toch wel irritant.

Het infotainmentscherm is ook niet zo briljant. Wat echt beter kan is de kwaliteit van de achteruitrijcamera. Het beeld is niet helder en daardoor is de situatie niet altijd goed te zien. Dan ga je toch weer meer op die oude vertrouwde spiegels letten.

Conclusie

Onze tijd met de Peugeot 508 SW duurtester zit erop en de auto is echt goed bevallen. Vrijwel alle zaken die je wilt op een auto van deze klasse zitten erop. Denk aan navigatie, adaptieve cruise control, stoelverwarming en noem het maar op. In de categorie ‘dat zou leuk zijn’ had de auto nog luxer kunnen zijn. Bijvoorbeeld grotere velgen, een panoramadak, een elektrische kofferklep en elektrische stoelbediening zaten niet op deze duurtester.

Tel daarbij op dat het een goed sturende auto is én dat het uiterlijk dik voor elkaar is en dat maakt de Peugeot 508 SW een echte winnaar. Het enige wat ontbreekt is nog een dikke motor en dat had de kers op de taart geweest.

liever Wouter zien praten over het afscheid van de duurtester? zie de afsluitingsvideo hieronder.

Ook interessant!

  • Peugeot 508 PSE rijtest en video
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Prijs Peugeot 508 PSE
    Video - Peugeot 508 PSE vs BMW M2 is verrassend spannend
  • Peugeot 308 SW
    Dit kost de fraaiste C-segment station van dit moment

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

508, 508-sw, autoblog-garage, duurtest, Peugeot, peugeot-508-sw-duurtest, Video

Vorig bericht: « Eerste BAC Mono R krijgt Playstation kleurtjes
Volgend bericht: Video – een boot het water inrijden, hoe het niet moet »

Lees Interacties

Reacties

  1. robtonnie zegt

    7 november 2020 om 07:15

    Ik heb sinds dinsdag eenzelfde auto (225 HYbrid uitvoering) en alhoewel het geen duurtester is kan ik het goed eens zijn met bovenstaande. Het is echt een mooie auto en een keer wat anders in het straatbeeld.
    iCockpit is echt 1 minuut wennen en dan heel prettig. Als je het stuur laag “in je schoot” legt werkt het eigenlijk het beste.

    Ik heb hem in het blauw en hij verdient wel een kleurtje. Rood staat hem ook heel goed!

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      7 november 2020 om 08:59

      @robtonnie: fijne toevoeging aan het straatbeeld. Net als de 208 overigens die je nu ook meer begint te zien. Ik hoop dat je veel plezierige km’s kan maken en behouden blijft van technische ongemakken die in het verleden nogal vaak voor kwamen bij de modellen van toen.

      Login om te reageren
    • Captain zegt

      7 november 2020 om 09:42

      @robtonnie: ik heb de mijne ook dinsdag mogen ophalen, erg verzorgd interieur en exterieur. Enkel, zoals vermeld in het artikel, sommige details verraden de Franse roots zoals de matige achteruitrijcamera. Wat kost een HD cameratje in bulk aankoop, 20~25€? Mogen ze wel eens rechtzetten met de facelift. Verder denk ik dat de 308sw echt een ruimere achterbank en zelfs grotere kofferruimte heeft (dak van de 508sw komt vrij laag) maar de gehele auto staat op een hoger plan qua feel en looks natuurlijk.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        7 november 2020 om 14:06

        @captain: minimale bagageruimte is groter bij de 308, maar de maximale is groter bij de 508. Qua ruimte achterin heb je gelijk.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 november 2020 om 09:05

      @robtonnie: goede keuze. FIjn dat er ook nog af en toe iemand met smaak een lease auto durft uit te zoeken.

      Login om te reageren
  2. racerx zegt

    7 november 2020 om 08:52

    Aangezien ik me voorgenomen heb niet meer dan nodig in een auto te steken omdat ik alleen maar motorrijd, valt deze buiten budget. Dat ik als (voormalig) BMW fan deze auto anders zou overwegen zegt denk ik genoeg, ik ben er enorm van gecharmeerd en kijk altijd even goed als er een leuk uitgedost exemplaar langskomt. Badge fetisjisten weten niet wat ze missen.

    Login om te reageren
  3. thjvanvlerken zegt

    7 november 2020 om 09:47

    Of ik lees er naast maar wat mag deze kosten? Mooie wagen dat zeker!

    Login om te reageren
  4. fmgarcia zegt

    7 november 2020 om 10:25

    Heb zelf moeite met afscheiding door al die reclames.

    Login om te reageren
  5. Henk zegt

    7 november 2020 om 11:17

    227 km/h op de teller, in 8 sec naar de 100 op zich niets mis mee (voor een vertegenwoordigersautomobiel)
    Waarom vind Wouter dan dat er meer pk’s nodig zijn?
    Wellicht bedoelt hij dat de gekozen gearing in de bak en het comfort wat deze auto heeft niet te vergelijken valt met een harde brute sportauto… iets wat wel vaker opvalt bij een beoordeling van nieuwe automobielen..

    Login om te reageren
  6. Yzord zegt

    7 november 2020 om 12:40

    Hoe geweldig, mooi, enerverend, briljant en vernieuwd hij ook is, het blijft Peugeot en dat komt bij mij niet meer onder mijn kont. Teveel horrorverhalen ermee meegemaakt en ik trap er niet meer in haha

    Login om te reageren
  7. meetsysteem zegt

    7 november 2020 om 15:11

    Een erg mooie auto. Koop m nieuw met verlengde garantie, het valt echt mee met de horror. Of koop m niet en geniet als je m ziet.

    Login om te reageren
  8. kevertje zegt

    7 november 2020 om 19:22

    Mijn eigen Peugeot ervaring is zeer gemengd. Er zijn historisch in mijn familie wel wat Peugeots geweest. Zelf heb ik een 807 gehad waarin zowat alles vervangen is geweest, buiten het koetswerk zelf. Een ruime, perfect rijdende auto, veel comfort en rijplezier, voor die tijd rijkelijk uitgerust. Maar technisch de absolute ramp en ik was niet de enige, iedereen die ik met dezelfde auto tegenkwam gaf dezelfde huilbui, van garage naar garage. Mijn zonen hebben ook Peugeots gehad. Die waren veel, veel beter maar toch ook niet zonder die typisch Franse trekjes van dingen die het begeven waar je bij een andere auto nooit problemen mee hebt. Zoals het mediasysteem dat de geest geeft of beide koplampen die moeten vervangen worden omdat ze niet meer conform met de keuring te krijgen zijn. Ik heb ooit aan de nog steeds schitterend ogende 607 serieus getwijfeld, later met een 508 RHX proefgereden. Dat was een heel vreemd gevoel, maar de mooie break met perfect interieur was amper de garage uit of de eerste technische storingsmelding kwam al op het dashboard. Eigenlijk zou ik er persoonlijk geen zin meer in hebben, zo’n Frans avontuur. Er zijn best mooie en ook solide Peugeot’s geweest, zoals de 504 en 505 maar iedereen die er één had, bleef ook in die tijd niet bespaard van problemen en standaard ingebouwd, voortijdig roest.

    Login om te reageren
    • olsie zegt

      8 november 2020 om 04:06

      Dit soort auto’s moet je in de lease rijden. Nooit privé. Onbetaalbaar na verlopen garantie.

      Login om te reageren
  9. mauwerd zegt

    8 november 2020 om 15:06

    valt mee voor een fransman, zou ‘m zelf in een 2liter willen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North