Peugeot, Citroën en Toyota bouwen samen een bestelbus

Auteur: , 66 Reacties

Daar waar voorheen Fiat de partner in crime was als het om bestelauto's ging, gaan de Fransen nu in zee met Toyota voor de middelgrote bestelbus.

Zojuist maken PSA en Toyota gezamenlijk bekend dat ze begin volgend jaar een drietal nieuwe bestelbussen op de markt gaan brengen. Helemaal uit de lucht vallen komt dat nieuws niet, de vorige Toyota ProAce was namelijk al gebaseerd op de Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Ook was al duidelijk dat de Joint Venture tussen Fiat en PSA niet zou worden doorgezet. Daar waar Toyota zich er de vorige keer makkelijk vanaf maakte door enkel een eigen logo op een Frans product te plakken, hebben de merken ditmaal gezamenlijk aan een opvolger gewerkt.

Dat resulteert in een bus met een meer Japans design dan voorheen. Toyota noemt de bus nog altijd ProAce, terwijl Peugeot en Citroën nieuwe namen hebben bedacht. Traveller in het geval van Peugeot, Citroën kiest voor het minstens even generieke Spacetourer. Overigens krijgen we in eerste instantie alleen de geel kenteken-versies te zien, het kan zijn dat deze personenuitvoeringen een andere naam krijgen dan de gesloten bestelbussen.

Nog even geduld

In Genève kunnen we de bussen pas voor het eerst in het echt aanschouwen, tegen die tijd krijgen we vast ook meer informatie over de razend spannende vervoermiddelen. Vooralsnog moeten we het doen met spaarzame foto’s en bovenstaand filmpje.





66 reacties

Lijkt er simpeler uit te zien dan de Expert en de Jumpy, terwijl de bussen steeds luxer worden (kijk naar Transporter en Vito).
Wil de interieurfoto’s wel eens zien
@granlusso: klopt, maar niet iedere zzp’er heeft geld voor zo’n dikke bus. Renault ontwikkeld ook al jaren samen met Opel en Nissan de zelfde bus. Dat scheelt gewoon enorm in kosten.
@granlusso: de echte markt voor personenbusjes zit in ontwikkelingslanden en daar willen ze simpele goedkope bussen.
@dieselaer: dan hoort België bij die ontwikkelingslanden (wat zullen die kaaskoppen het graag horen) want hier in de lichte vracht versie (met gescheiden laadruimte) betaal je ipv +€300/jaar aan tax, tss €80-120.
Daar hoort een pick-ups ook bij!
Yup, Dodge RAM Hemi V8 = jaarlijks €120!
Neem een gewone landcruiser = €800 als ik me niet vergis.
Jumpy 3-5 personen €120 en de 7 tot 9 (?) personen is volle pot.
@tombe: Ik denk dat hier een hoop kaaskoppen jaloers meelezen (inclusief ikzelf). In België wordt het autobezit (nog) niet op zo een hypocriete wijze bestraft als in Nederland.
@dieselaer: och ze neuken ons hier wel op een andere manier hoor maak je maar geen zorgen :-)
We moeten allemaal ns stoppen met te denken we ooit rijk worden en ns lekker in het moment te leven. Morgen kan het allemaal gedaan zijn.
@tombe: ik betaal voor m’n Dodge Ram iets van €48,- per maand, dat vind ik eigenlijk al goedkoop want bij m’n vorige auto, een Mercedes w212 e-klasse diesel, betaalde ik €148,- per maand.

Enige jaren terug had ik een Chevrolet Suburban in personenwagen uitvoering op LPG, daar betaalde ik €310,- per MAAND voor!

Om maar even aan te tonen hoeveel voordeliger jullie Belgen kunnen autorijden vergeleken bij ons kaaskoppen…
@phevtreb: pffff. Moesten de Belgisch tax prijzen je interesseren, misschien zou je beter niet kijken http://www.autogids.be. Elk mogelijk merk en model, prijzen, opties, 0-100, gewicht enz.

Maar weet je, met de kilometerheffing die er het komend jaar aankomt…geen idee wat dat zal geven. Krijgen we we de IMO de beste Europese wegen die jullie hebben in de plaats voor, of zal dat geld naar die terreur preventie gaan. Eigenlijk wil je het allemaal niet weten.

Ik heb m’n huis als prioriteit, maar kocht in 2013 een nieuwe Berlingo lichte vracht 1.6 HDI 75pk zonder enige optie. Gechipt naar 105pk maar vooral op koppel. Met z’n 1100kg rij ik toch menig 136pk TDI los tot 150kmh. Dus toch nog fun. Vooral voor de €11000 aankoop nieuw, €83/jaar tax, €240 verzekering en jaarlijks €60 aan keuring. Als singel hoef je niet meer als je even nadenkt. Glas op en slaap m’n roes uit in de bak.

Groot lot en ABSOLUUT een zwarte RAM Hemi Sport. Haal je hier nieuw full ops + LPG voor €46k zonder btw en in m’n ogen de meest luxueuze auto op de markt. Natuurlijk een klein speelgoedje erbij (Cooper S, GT86, MX5 of wel een 4C of GT4 afhankelijk vd grootte v dat lot natuurlijk.
Blijven dromen jongens :-)
@tombe: ik heb een Dodge Ram met een Hemi, op lpg. Hier kost hij ook ongeveer €45.000,- ook ex btw en bpm. In nl hoef je als ondernemer de btw en bpm niet te betalen. Heerlijke auto!
@phevtreb: Nee niet heerlijk, fantastisch!

Als de Amerikanen ergens verstand van hebben is het afstanden rijden. De RAM windt er geen doekjes om met z’n 7ton en probeert niet de snelste (X5M), de hoogst technologische (Q7), de terreinvaardigste (Toyota of defender) of de meest klassenvolle te zijn zoals de Range.
Onze Europese wagens voelen IMO hypocriet tot schizofreen aan. Ze proberen alles te kunnen (sportief EN comfortabel wat eigenlijk water en vuur is) en ergens nergens in te slagen.
Je krijgt dan creaties zoals een S-klasse AMG of net tegenovergestelde een Porsche met airco, navi en comfort-stand. Ik walg ervan sorry.

-airco gekoelde of verwarmde zetels
-gigantische binnenruimte waar je zelfs je passagier niet raken kan want er zit een
-gigantische frigo tussen.
-4x USB en een 110V-stekker om wie weet je oven op aan te sluiten en zo je burger warm te houden?

De lijst met fouten is eindeloos maar je vergeeft em alles eens je die V8 start. Haar of z’n kont kwispelt nog meer of je hond als je thuis komt en als je klaar bent met diep in de slipjes te gluren in de file, wou je dat je die sneeuwruimer voorop had en snel even die file opruimt, tot de oude zaag naast je je erop wijst dat de kids achterin zitten en een 6-persoons-sleurhut achterop hangt, terwijl jij je meer zorgen maakt over de jetski achterop die misschien nog een riem extra kon gebruiken.

O lieve Sint. De “If you can’t dodge it RAM it”-sticker kleef ik er wel zelf op.
Dat de huidige generatie een gezamenlijk Frans – Japans model was, had ik helemaal gemist. Ik trok ze gauw even door Google, om te kijken of de Toyota misschien meer afweek van de twee anderen. Maar nee. Ik blijk die modellen überhaupt niet te kennen.
Nu ik erover nadenk: Ik zie op elke straathoek VW, Mercedes en Renault busjes, soms hun Nissan / Opel afgeleiden, maar de Jumpy, ProAce en Traveller zie ik echt vrijwel nooit.
Kan je ook ergens nakijken hoeveel er van een bepaald type besteller op kenteken staan?
@mout: De huidige generatie is juist géén gezamenlijk Frans-Japans model. Het is een Frans model waar voor de ProAce een Japanse badge op is geplakt.
De Toyota ProAce is compleet nieuw voor mij, kan me niet herinneren dat ik die ooit heb gezien. De huidige Peugeot Expert zie je nog best regelmatig rijden, maar heeft een wat andere doelgroep dan de door jou genoemde VW, Mercedes en Renault busjes omdat de Jumpy (en afgeleiden) een tikkie kleiner is. Het ziet er zo naar uit dat de nieuwe Traveller/ProAce/Spacetourer een flinke slag groter is dan de huidige Expert/ProAce/Jumpy, en dat zal er voor zorgen dat het nieuwe model beter kan concurreren met de VW Transporter, Mercedes Vito, Renault Trafic en Ford Transit.
@potver7: Nou ja, dat is maar net hoe je het bekijkt. In principe heb je gelijk, maar de Ford Transit is in vijf verschillende formaten te krijgen en ze heten allemaal Transit. Da’s ook een vorm van kostenbesparing, omdat iedere grootte dezelfde neus, interieur etc. heeft. En dan heb je nog de Transit Connect, een apart model wat het formaat VW Caddy heeft.

Over die Toyota gesproken: ik kende het bestaan er ook niet van, heel toevallig zag ik er twee weken geleden één staan en toen ben ik gestopt met lopen om te kijken of het wel echt een Toyota was. Volgens de site van de buren is hij al krap 2,5 jaar op de markt, dus ook ik ben benieuwd naar de aantallen die er zijn verkocht. Als Toyota het alleen van bestaande klanten uit de formidabele Hi-Ace moet hebben, dan zie ik het somber in.
@phaeton: de prijzen voor de Toyota Jumpy zijn gigantisch duurder voor identiek dezelfde wagen … de garantie bij Toyota is natuurlijk interessant. Ik heb er ooit 1 gezien, en in Frankrijk dan nog! :-)
@tombe: Sacre bleu… In Frankrijk nog wel. Die man zag zeker zelf het verschil ook niet.
Ik hoef ze alledrie niet
citroen is net achterkant van een transporter
@bartes46: dacht ik ook gelijk aan!
Als Toyota voor de aandrijving zorgt zal het allemaal wel goed komen, ze zien er in iederdergeval leuker uit dan de Volkswagens en de Renaults (de Transit blijft bij mij favoriet).
@robert110: waarom zit het dan goed? Ik denk niet dat Toyota voor de diesel motoren zorgt, aangezien PSA dat vele malen beter doet. Kijk maar naar de D4D motoren die allemaal stuk lopen
@henkhekje: Allemaal…enige slechte toyota diesel is de 2.2 dcat
De X250 was/is het meest verkochte model is deze klasse; al jaren hét platform voor bijv camperbouwers; die klanten gaan ze nu dus waarschijnlijk mislopen.
@406_v6: voor de grotere bussen dus…
@406_v6:
Die blijven ook nog wel even, de ducato, jumper en boxer hebben net een facelift gekregen dus die moeten nog wel een paar jaar door gaan.
Dat Fiat de samenwerking voor deze klasse stopt snap ik enigszins wel. het product was dermate frans dat de dealer over het algemeen liever een kleine Ducato verkocht dan een Scudo.
Waarom laat een kwalitietsmerk als Toyota zich in met die franse prut?
@peter_bezemer: “kwaliteitsmerk als Toyota” Toyota is al jaren niet meer wat het geweest is. En Definieer kwaliteit want van binnen en qua rijden is het echte troep
@peter.bezemer: dan wat doet Mercedes bij Renault Kango?
@peter.bezemer: Lekker éénzijdig weer. Franse troep. Het is niet het beste maar ook geen troep. En Toyota er boven zetten klopt ook niet helemaal.
Toyota ziet er t beste uit
Nou, voor mij ziet de citroen er het beste uit, vanwege het leuk verwerken van het logo in de grille, ja ik weet dat ze dit bij meer modellen doen. Voor de gemiddelde busrijder telt denk ik de uitrusting/prijs.
Dit jaar voor het eerst kennisgemaakt met de huidige Toyota Pro Ace tijdens mijn werk als hiker. Ik had werkelijk geen idee van het bestaan van dit ding..

Er moesten een x aantal bussen verplaatst worden naar een andere locatie dus ik kreeg sleutels in m’n handen gedrukt en een formulier dat las ”Toyota Pro Ace”. Ik heb me rot gezocht op dat terrein maar kon alleen maar sprinters, crafters, experts, jumpy’s en hiace’s vinden.

Tot ik eens goed keek en een Jumpy/Expert met een Toyota logo op z’n neus zag. Gevonden.
@Tuono: Knopje van de cv op de sleutel doet wonderen…
De Proace is geen Toyota….Gewoon een Fransoos met Japanse oogjes…
In Austalië en Nieuw-Zeeland is bijna elke bus van dit formaat van Toyota en op de 2e plek komt Nissan. In Azië zal het niet veel anders zijn. Hier worden er wereldwijd (de Totota dan) zó ontzettend veel van verkocht.
@flowdesign: Klopt, alleen gaat het in die markten om de HiAce en niet om de ProAce. De HiAce wordt in Europa niet meer verkocht sinds 2012, en werd toen vervangen door de ProAce. Vanwege Europese veiligheidseisen was het laatste model HiAce dat in Europa werd verkocht eigenlijk een Toyota Granvia (vooras en motorblok verder naar voren dan bij de ‘echte’ HiAce) maar blijkbaar werden er te weinig van verkocht om een opvolger specifiek voor de Europese markt te ontwikkelen.
Waar is de goeie ouwe Hiace gebleven?
@dutchdriftking:
In de prullenbak van EuroNCAP.
Die Citroën is net een opgeblazen C3 Picasso
Wat is dan de concurrentie voor deze wagens? De VW Caddy Life en de Nissan Evalia/NV200 (http://www.nissan.nl/NL/nl/vehicles/family-cars/evalia.html)…
Als de busjes van de zelfde kwaliteit zijn als de Aygo, C1 en 107 dan zal je vaker bij de garage staan dan aan het rijden zijn….
@20vt: zegt de man die een user name heeft wat verwijst naar Seat… die vallen al uit elkaar in de folder.. en als ze rijden, verbruiken ze olie, rekken de kettingen uit en stoten ze teveel troep uit ;-)
@henkhekje: Als er één blok hufterproof is dan is het wel de 20VT.. ;)
@henkhekje: haha. Nog nooit mee gereden zeker. 15 jaar oud nog geen mankement. Zelfs geen lekkage. Heb een aantal jaren bij Toyota gewerkt dus heb wel een idee waar ik over praat
@henkhekje: wel makkelijk om 1 specifieke motor te noemen die problemen had. Neem de Aygo bijvoorbeeld. 30.000 kilometer hebben we het blok moeten vervangen. 2 weken oud. Terug naar de garage voor lekkage. Olie verbruik ook bij de avensis. Nieuwe hybrides waarvan de computers er me ophouden en ga zo maar door. De meeste terugroepacties omdat er van alles kapot gaat. En Seat valt niet uit elkaar in de folder. Mijne is 15 jaar oud en heeft nog geen krimp gegeven.
@20vt: als de 20vt probleem vrij zou zijn, wat ie niet is, is dat ook direct de enige probleemvrije motor die bij onze VAG sjoemelaars vandaan is gekomen.

1.4 8v: veel sensoren die de geest geven, versnellingsbak problemen
1.4 16v: idem
1.6 16v: idem
1.9 TDI: kwamen vaak de roetmetingen niet door, turbo problemen, koppakkingen die eruit vlogen
2.5/2.7 TDI: nokkenassen die slijten, veel elektra storingen
1.4 TSI/TSFI: distributie ketting problemen, turbo’s, olie verbruik..
1.8 TFSI: veel olie verbruik
2.8 en 2.9 VR6: kantelende zuigers, DIS ontsteking was een drama
DSG versnellingbakken die na een paar duizend km al de geest geven..

Ga jij me nu nog vertellen dat de VAG producten betrouwbaar zijn?
@henkhekje: het image van volkswagen komt niet uit de lucht vallen hoor. 15 jaar geleden waren het wel degelijk goede auto’s. De lijstjes waren bij bijna alle andere merken langer. Bijna, want niet bij enkele Jappen.
@lekbak: die problemen die zojuist benoemd heb, komt echt niet uit de lucht vallen hoor. En alle benoemde problemen zijn vast genoeg te vinden op het internet.

Verder snap ik wel wat je bedoelt, jij verwijst naar het kwaliteitsgevoel. Dat was 15 jaar geleden inderdaad gemiddels hoger bij VW dan bij andere merken. Maar kwaliteitsgevoel (hoe zacht een dashboard aanvoelt of een dicht slaande deur klinkt) staat niet gelijk aan kwaliteit. Dus is/was VAG beter dan een ander merk? Nee, waar ze wel goed in zijn is afwerken, en laten denken dat mensen in een goed product rijden. Dat laatste is natuurlijk in september ook pijnlijk duidelijk geworden hoe VW de kluit ook goed kan belazeren.
@henkhekje: dan niet joh. Dan denk jij lekker dat volkswagen tot en met de golf 4 (en andere modellen uit die periode) niet zwaar bovengemiddeld betrouwbaar was. Maar ik kan je absoluut garanderen dat er nog nooit een auto is ontwikkeld waar geen problemen van te vinden zijn. Dat lijstje van je zegt dus helemaal niks.

Wat wel iets zegt is hoeveel auto’s er zijn van bepaalde modellen met buitensporig hoge kilometer standen en dan zie je dat volkswagens uit die periode makkelijk mee kunnen komen met volvo’s en Mercedessen een jaar of tien daarvoor.

Overigens wil ik er wel eventjes bij vermelden dat ik absoluut geen VAG fan ben, maar ik ben ook niet blind voor de waarheid. Volkswagen van toen is niet te vergelijken met het vw van nu.
@lekbak: ik zeg ook niet dat andere auto’s probleem vrij zijn, maar om nou te zeggen dat VW zo betrouwbaar is… Dat zijn ze zeker niet. Alle auto’s kunnen veel kilometers halen, mits je er goed mee om gaat. Zo heb ik Alfa 33’s gezien (benzine) met 4 ton op de teller die nog op de eerste koppakking rijdt of nog leuker een BX die (geheel onterecht) een slechte reputatie had met 9 ton op de teller http://www.autoweek.nl/klokjerond/126/citroen-bx-14-e zonder bijster veel onderhoud uit te voeren. En zo heb ik ook wel Mercedessen en Volvo’s gezien die een heel kort leven hadden. Dus het zegt heel veel over de berijder.

Dus wederom is/was VW betrouwbaarder dan andere merken? Zeker niet! Elke auto heeft z’n problemen, en Volkswagen had zeker een bak met slechte motoren in hun gamma. En wat denk je van roest? Terwijl de Italiaanse en Franse auto’s allang gegalvaniseerde materialen gebruikten, roestte een Golf 3 je nog onder de kont weg
@20vt: pak dan eens een 15 jaar oude Toyota, nog veel sterker dan jou seat.

Bijna alle merken maken tegenwoordig auto’s die wat betrouwbaarheid betreft niet eens in de buurt komen van wat er 15 jaar geleden gemaakt werd. Enkele uitzonderingen zijn daarop natuurlijk merken die het toen gewoon slecht voor elkaar hadden zoals Renault en Mercedes.

De betrouwbaarste auto’s zijn volgens mij tussen eind jaren 80 en eind jaren 90 gemaakt. Dat was een tijd met simpele uitontwikkelde techniek. Daarna moest het te veilig, efficiënt en luxe om ook nog betrouwbaarder te zijn.
Zien er behoorlijk goed uit vind ik, en een stuk beter dan die voorgangers
+punt vind ik dat alle 3 de modellen verschillend ogen. Grote lijnen zijn gelijk maar de andere neuzen en achterkanten zijn een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige serie rebadgde busjes
Prima toch dat PSA en Toyota ook op dit vlak samenwerken. Win-win zal ik maar zeggen.
Alleen waarom is de samenwerking met FIAT beëindigd, want die was toch best succesvol?
De ontwikkelingskosten voor het nieuwe model kunnen ongetwijfeld uit door hogere verkopencijfers in Azië. De Nederlandse/Europese kopers zullen het bij de huidige bekende modellen houden, dus ook van de nieuwe Toyota zullen we weinig exemplaren tegenkomen. Wat een naam trouwens… Je oude bus Hi-Ace laten opvolgen door een Pro-Ace. Typisch Aziatisch weer.

@dizono Is eigenlijk bekend wat FIAT/Iveco gaat doen op het gebied van bestellers? Er zijn als ik het goed heb in de nieuwe rolverdeling, de volgende grote partijen:
– PSA, Toyota
– Renault/Nissan, Opel
– Volkswagen
(Mercedes)
– Ford
@phaeton: Fiat gaat iets doen met de Trafic van Renault. http://www.bestelauto.nl/nieuws/opvolger-fiat-scudo-definitief-op-basis-trafic/5437/
@Citrofiel: Danku, nog steeds met de Fransen dus. Goede zet. Ondertussen lees ik dat de productiecapaciteit voor de huidige Boxer/Jumper/Ducato tot 2019 loopt. Het is dus mogelijk dat ook de volgende Ducato op basis van de Magnum/Movaro wordt gebouwd.
@phaeton: Magnum? Dat wordt de grootste Fiat ooit!! Google alsjeblieft eens op Renault Magnum, dan zie je waarom. ;-)
Opvallend, zowel de video als all de plaatjes zijn 100% computer renderingen.
Het ontwerp is meer in lijn met dat van de segmentleider, de Transporter. Zit ergens wel wat in, want hoewel ze ermee moesten concurreren (geloof ik, ik ben niet helemaal op de hoogte van de overlap/concurrentie in de bedrijfwagentak), heb ik de Scudo/Expert/Jumpy/ProAce altijd een stuk kleiner vinden ogen dan de T5. Misschien dat nu dat vooroordeel oplost en de nieuwe drieling hiermee voor meer bedrijven een overweging wordt.
Best wel leuke snoetjes voor een stel busjes. Vooral de Franse…
Grappig dat de naam en het lettertype “traveller” zo op een vw bus geplakt kan worden zonder dat het iemand opvalt
Ik hoop dat ze ook wat moois gaan neerzetten in de 3,5 ton klasse. Dat biedt weer wat mooie bakwagens voor de toekomst. Graag met een heel laag chassis achter.
Mooie bus die Citroën
Lijkt me heerlijk om deze wagen te rijden. Absoluut een meerwaarde tussen de modellen van Citroën.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).