• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot-Citroën halveert modellenaanbod

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 april 2014 om 10:47 – 19 Reacties

Citroen-dealer in China


Om uit de rode cijfers te geraken zet PSA (Peugeot-Citroën) tot 2018 de schaar in het modellenaanbod. Grofweg de helft van de modellen wordt geschrapt.

Terug naar de kern van je bedrijf, het is een strategie die automakers in nood in het verleden heeft geholpen (hoi, Ford!), en ook de strategie die de nieuwe CEO van PSA, Carlos Tavares, najaagt. Heel verrassend is het niet, Tavares vond zijn nieuwe baan nadat zijn vorige werkgever, Renault (hij was er COO), hem er uitbonjourde. Het plan dat nu gelanceerd wordt heet Back in the Race vertoont overlappen met Renaults Drive the Change-plan.

Momenteel voert PSA 45 modellen, waaronder de auto van het jaar, de Peugeot 308. Dit worden er 26.

DS wordt een apart merk

In China is de DS-lijn al een apart merk, in de rest van de wereld was dat niet het plan. Onder het nieuwe management komt PSA hier nu op terug, overal ter wereld moet DS in de toekomst als premiummerk door het leven gaan.

‘The group will continue to reposition the three brands, while clarifying their lineups’, aldus PSA. In februari namen de Chinese firma Dongfeng en de Franse staat een aandeel in het concern, in ruil voor een broodnodige kapitaalinjectie.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, Citroen, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Rijke uitvinder bouwt monstercamper voor 4-jarig dochtertje
Volgend bericht: ‘Ferrari ontslaat F1-teambaas Domenicali’ [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. screamer zegt

    14 april 2014 om 10:57

    3: DS3, DS4, DS5
    8: C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C5
    7: 108, 208, 2008, 308, 508, 5008, RCZ

    hmm, dat zijn er maar 18 die ik uit mijn hoofd zo weet. Waarschijnlijk tellen de (mini)-busjes dan ook nog mee. maar dan nog? Hoe komen ze op 45?

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      14 april 2014 om 10:58

      @screamer: oja, alle 3/5/station varianten natuurlijk nog, dat telt ook wel aardig op (vooral bij Peugeot)

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      14 april 2014 om 11:17

      @screamer: D’r zijn nog de DS 5LS, DS SUV(Wild Rubis), DS9, Peugeot 301, 206+, Citroën C4 Alizé en nog wat van die gebakjes voor de aziatisch en zuidamerikaanse markt.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        14 april 2014 om 15:06

        @Orichy: C4 Elysée, in plaats van C4 Alyzé.

        Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    14 april 2014 om 11:20

    Goed idee.
    Zie Alfa en Lancia…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 april 2014 om 11:22

      @Hubert: Zelfde gedachte hier, meer aanbod lijkt me beter.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        14 april 2014 om 12:35

        @norge: meer aanbod kan ook leiden tot vaste meer kosten (verschillde machines, hogere opslagkosten) en canibalisme van de afzet van eigen modellen andere modellen. Daarom lijkt mij de Cxx en DSxx opzet juist een goede.
        Maar goed, we zullen t wel zien, Hopelijk voor onze ogen is de DS-lijn winstgeven genoeg! Vind het heerlijk om ze te zien rondrijden.

        Login om te reageren
    • deladude zegt

      14 april 2014 om 11:33

      @Hubert: Het werkte wel voor Ford. Is maar net welk voorbeeld je aanhaalt

      Login om te reageren
  3. MDA zegt

    14 april 2014 om 11:32

    Zolang ze die cactus maar gaan maken vind ik alles prima!

    Login om te reageren
  4. Neptukker zegt

    14 april 2014 om 11:33

    Kan deze CEO ook ff bij BMW aan de slag gaan?

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      14 april 2014 om 11:51

      @Neptukker: Ik dacht hetzelfde. Ik ben BMW liefhebber, altijd geweest, maar mijngod, wat brengen ze veel modellen op de markt!

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        14 april 2014 om 13:41

        @chimaera: met één groot verschil: BMW breekt record na record, dan is het dus niet nodig te snijden in het aanbod.

        Login om te reageren
  5. gezondverstand zegt

    14 april 2014 om 11:56

    De kosten zullen flink dalen, maar de verkoop zal zeker ook afnemen.
    Hoe meer keus hoe meer potentiële klanten. Zie de Duitse merken als voorbeeld. Die vullen elke niche zodat je altijd wel bij ze terecht kunt.
    Als het aantal modellen vermindert dan is het te hopen dat het aanbod binnen elk model flink meer wordt. Dus niet meer verplicht een bepaalde trim of motor als je een automaat wil.

    Login om te reageren
  6. parker zegt

    14 april 2014 om 12:07

    Ze kunnen beter eens het mes in de vakbonden zetten willen ze ooit kunnen concurreren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2014 om 13:49

      @parker: natuurlijk, als de leiding het niet goed doet, verkeerde aanbod op de verkeerde markten, dan moeten de werknemers maar weer bloeden. Als VW, Ford en Opel in Duitsland kostenefficiënt kunnen produceren dan kunnen de Fransen dat ook in Frankrijk, dan zijn de werknemers helemaal niet het probleem.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        14 april 2014 om 14:58

        @mashell: wat een kul. Frankrijk en Duitsland op één hoop vegen op dit vlak raakt kant noch wal.

        Login om te reageren
  7. Jansen zegt

    14 april 2014 om 12:45

    Dat is dan exit hydropneumatique ben ik bang… Zeker aangezien de c5 de laatste is waar het mondjesmaat op geleverd wordt.

    Login om te reageren
  8. Orichy zegt

    14 april 2014 om 14:13

    Het verschil in het veel verschillend aanbod, zit hem in de te veel verschillende onderdelen bij PSA. BMW heeft dat beter voor elkaar, alle modellen hebben grote overlappingen, qua onderdelen, dat scheelt heel erg in de kosten.
    Daar kan BMW prima nog wat niche modellen aan toe voegen.
    PSA moet eerst reorganiseren, voordat het aan het nieuwe productieproces kan beginnen, ala BMW.
    Het lijkt misschien dat veel onderdelen binnen de PSA-groep worden gedeeld, maar men is te losgeslagen in het proces.
    De DS modellen zijn een verrijking op de openbare weg, dat vindt de klant, daar wordt nu gebruik van gemaakt, de toekomstige C-modellen en 08-serie’s zullen in basis straks DS-modellen zijn, maar met een meer mainstream uiterlijk en goedkoper interieur materiaal.
    Het lijkt mij wel een oplossing om de misère te lijf te gaan.

    Login om te reageren
  9. Benny_Weisz zegt

    14 april 2014 om 17:59

    Slimme zet. Zo houden ze straks tijd over om de kwaliteit te verbeteren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North