Peugeot & Citroën roepen 19.000 auto’s terug in Nederland

Auteur: , 33 Reacties

Even opletten als u een 308 of een C4 Picasso rijdt. Bij sommige exemplaren is sprake van een boutfout*.

Peugeot & Citroën roepen 19.000 auto's terug in Nederland

Bouten aandraaien op het juiste moment, en ze vooral niet té vast zetten. Het is PSA pijnlijk duidelijk geworden dat dit tamelijk cruciaal is bij het bouwen van auto’s. De Franse merken hebben namelijk een terugroepactie op touw gezet voor een slordige 19.000 auto’s. Het gaat om 14.665 Peugeot 308’s die tussen 12-03-2013 en 2-12-2014 zijn gebouwd, en 4.558 C4 Picasso’s die in de periode 29-11-2012 – 2-11-2014 van de band rolden.

Uit het terugroepregister van de RDW blijkt dat PSA de auto’s – beiden gebouwd op hetzelfde modulaire platform – naar de dealer stuurt vanwege bevestigingsbouten in de wieldraagarmen die met een té hoog aanhaalmoment zijn vastgezet. Daardoor is de sterkte afgenomen, waardoor de bouten kunnen breken. In het minst erge geval treedt er dan speling op, in het ergste geval komt je wieldraagarm los. Dat is overigens nog niet aan de orde geweest. Wel zijn er Peugeot- en Citroën-rijders met klachten over bijgeluiden, waarna is overgegaan op de terugroepactie. Eigenaren worden per brief opgeroepen om naar de dealer te komen, die er verse bouten in draait.

*Kudos voor Automotive-Werkplaats voor de term boutfout.




33 reacties

Zoo, dat is best een omvangrijke terugroepactie in Nederland, alle 308 SW’s tegelijk terug naar de dealer, dat wordt aanpoten.
@knipperlichtje:
Ach, ze nemen tenminste wel hun verantwoordelijkheid en dat kan ik altijd waarderen.
Geen ontkennen, geen doofpot, gewoon doen wat je moet doen.
@jrk68: ik weet wat je insinueert, maar daar heeft PSA ook een handje van. De 1.6 THP is een drama, pas na een aflevering van radar kwam er enige coulance.
@knipperlichtje: intereseert jou dit nieuws dan? Mij geen ene bout! :) sorry iemand moest hem maken ;-)
@kevin82: misschien dat er 3 likes gegeven worden omdat zij je grap goed vonden….. of uit medelijden
@almera-ga16det: wat jij er van vind intereseert mij geen MOER…! Oh wacht dat is ook toevallig….
@almera-ga16det: in jouw geval het laatste. Iets met een koekje en eigen deeg?
-edit: check!-
OT: Tja, wat doet men er aan. De processen niet op orde hebben gebeurt overal heb ik het idee, en PSA is een vaste gebruiker van recalls. Vervelend voor de lease jongens onder ons, maar soit.
Poeh. Niet mis. Wat zou dat kosten zo’n geintje, behalve reputatieschade?
@depsycholoog: trouwens gebeurt–> gebeurd
@depsycholoog: pffff….taalpolitie..vermoeiend
Rammelt er eindelijk eens iets níet aan een Franse auto, breekt het meteen af omdat het té vast is geschroefd.. Paturainvreters, tssk
Kunnen ze niet meteen ook alle Citroën cactussen voor onbepaalde tijd terugroepen. …pijn in mijn ogen
@maarten020: die fleuren het straatbeeld tenminste een beetje op, tussen al die dodelijk saaie grijze muizen muesli blikken.
@trustmeiamanengineer: mooi dat je zo kan denken over just another flapdrol suv leasebakkie .. Met dikke stickers dan ..
@lincoln: Behalve dan dat de Cactus geen veel te duur SUV-handtasje is dat weinig voor veel biedt, maar een betaalbare wagen is die toch veel ruimte heeft, goed rijdt en daarnaast een voor deze prijsklasse prachtig interieur en fenomenale stoelen heeft. De enige reden dat ik er op dit moment geen rijd is omdat ‘ie geen trailer kan trekken.
@trustmeiamanengineer: weet je wat de overeenkomst is tussen jouw bilspleet en Citroën…..?
@trustmeiamanengineer: kaktussen ;-)
@maarten020: die zijn zo simpel dat er ook niets kapot kan gaan
@Ricardo: het is mierenneuken, maar eigenlijk is het “kudos”.
Foutje moet kunnen. Kan dat er in de berekening een foutje is gemaakt, of in de fabriek is een verkeerd aanhaalmoment geïmplementeerd. Wordt wel aanpoten voor de garages, nu maar hopen dat ze de bouten daar wel op het juiste moment vastzetten…
@trustmeiamanengineer: Ja, het is te hopen dat ze dat niet op maandagochtend doen.
@trustmeiamanengineer: of de computer de schuld geven .. Les 1 op de ingenieursschool ..
En dit wordt weer als veel bevonden! Hoeveel TSI-tjes moest VAG toen wel niet terugroepen. Beter op deze manier dan stil houden en stiekem de boel vervangen.
Nu roept er iemand over reputatieschade….als VAG dit heeft lult niemand over reputatieschade.
@rufctr01:
Amen, en zo werkt toutes het journaille mee aan de perceptie dat Duitse degelijkheid nog bestaat en Fransen per definitie rommel maken.
Goed dat PSA dit niet onder de mat schuift en dat mag best vermeld worden.
@rufctr01:

Dass isst niecht So !!!!
Gehe deine mund spuhlen sofort ja !

Dipl Ing. Dr . T.S.I. von Cilinderkopf
@rufctr01: vw heeftTSI’tjes helemaal nooit teruggeroepen, ze lieten ze gewoon stukdraaien en deden vervolgens alsof hun neus bloedde (“nog nooit geziennnn…”)
Hoe werkt dit precies? ik rij een 308SW van 11-2014. geldt het ook voor de sw en krijg ik er bericht van?(als het voor mij geldt) reactie zou fijn zijn!
@berend_fritsema:
Als jouw auto hier bij zit, dan krijg je keurig bericht thuis.
Zelf meerdere terugroepacties mee gemaakt, niet bij PSA, maar ik kreeg elke keer een uitnodiging om een afspraak te maken met mijn dealer.
Ik ben nu fout aan het bouten
hmm ja.. beetje gerammel aan de achteras…nooit opgevallen.

Heb liever dat ze wat doen aan me versnellingsbak. Daar zit ook een rammel/ratel in, en nee, ik schakel niet verkeerd.
Misschien sporen ze dan ook evt de dader op van het voorval met de fiesta die een koprol deed
Beginnersfout, wel goed dat ze ze terugroepen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).