Nieuwe Citroen C4 Picasso: vette Technospace is nieuw

Auteur: , 73 Reacties

We hadden natuurlijk al een concept gezien en de gelekte plaatjes bereikten ons eergisteren al maar nu heeft Citroen alle officiële informatie over de Citroen C4 Picasso vrijgegeven.

Het uiterlijk hebben we inmiddels genoeg besproken maar in ieder geval kunnen we stellen dat de nieuwe Citroen Picasso een stuk pittiger en stoerder oogt dan zijn voorganger. De nieuwe C4 Picasso heeft volgens Citroen een “loft-style” interieur meegekregen met zo min mogelijk poespas (mede mogelijk dankzij de standaard 7 inch full touch driving interface) en veel licht dankzij het glazen dak. De Relax seats worden in het persbericht specifiek genoemd als extra comfortabel vanwege de verstelbaarheid die extra beencomfort moet leveren. Ok.

In het interieur vinden we een 12 inch panoramisch HD scherm en ook actieve cruisecontrol en actieve gordels worden leverbaar. Ook wordt 360 degree park assist aanvinkbaar op de optielijst, wel zo makkelijk voor in , de natuurlijke habitat van deze C4 Picasso: de parkeerplaats van de basisschool of supermarkt.

De Citroen C4 Picasso Technospace wordt gebaseerd op het Efficient Modular Platform 2 (EMP2) en krijgt buitenmaten van 4.43 meter lang (40 millimeter korter dan de vorige generatie) 1.83 meter breed en 1.61 meter hoog. Ondanks de compactere buitenmaten is de wielbasis 55 millimeter gegroeid. Een bagageruimte van 537 liter zou genoeg moeten zijn voor een heleboel speelgoed en/of luiers. Het nieuwe platform van PSA zorgt er onder meer voor dat de C4 Picasso 140 kilogram lichter is geworden dan zijn voorganger, een gewichstbesparing die er in combinatie met een lage luchtweerstand voor zorgt dat er een aantal behoorlijk schone versies op de markt kunnen komen.

De e-HDi 90 Airdream motor is in combinatie met de koppelingsloze zesbak ETG6 goed voor een uitstoot van 98 g/km CO2 en verbruikt 3.8l/100 km. De e-HDi 115 stoot 104 gram CO2 uit per kilometer in combinatie met dezelfde bak en verbruikt dan 4 liter per 100 kilometer en valt in de 20% bijtelling tot en met 2015. Ook komt er een nieuw e-HDi blok met 150 pk dat wordt uitgerust met een SCR (selective catalytic reduction) unit die helpt om een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer mogelijk te maken, ook dit blok valt in de 20% bijtellingscategorie t/m 2015. Benzinemotoren komen er ook in de vorm van de VTi 120 en THP 155, waarbij de laatste niet alleen krachtiger is maar ook schoner en zuiniger. Elektronisch bekrachtigd sturen is overigens standaard op alle varianten van de C4 Picasso.

De nieuwe Citroen C4 Picasso wordt leverbaar in 8 kleuren en krijgt af fabriek velgen mee in de maten 16, 17 of 18 inch. De Citroen C4 Picasso Technospace is leverbaar vanaf juni in Frankrijk en komt deze zomer ook naar Nederland. Oh, en waarom ze steeds Technospace roepen weten wij eigenlijk ook niet maar het klinkt wel blits.



73 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik denk de mooiste MPV in zijn klasse. Zeker het interieur ziet er erg goed uit!
@rufctr01:
Lol, precies, dat zei ik bij het vorige artikel ook en daar st ik nog steeds achter.
En als ik de specs zo zie kan ik niet anders zeggen, dit is pas “voorsprong door techniek”.
@rufctr01:
[_]Eens
[o]Oneens

OT: wat een lelijkerd. Ledstreepjes zijn oké, maar dan wel onder de koplampen, niet erboven. Oh, horen ze bij de koplampen? Lelijk!!
Prachtbak. Hoop dat dit een verkooptopper wordt, zie dit soort design graag wat meer in het Nederlandse wagenpark.
Ziet er goed uit, vele malen beter dan de vorige.
Ik had wel een andere naam gekozen
Lijkt me een prima wagen; specs zijn goed en het ziet er modern uit!
Wil de leaser nog een Citroen? Of wil de huisvader nog geld uitgeven voor de Citroen familie-bak? We zullen t spoedig zien!
Als ik het zo hoor gaat iedereen er een bestellen?
Hij is echt mooi! Ook goed dat hij niet veel anders is dan het concept. Klasse Citroen!
Kleiner dan de vorige? Dan komt een nog een opvolger van de c8 aan, neem ik aan..
@solmatje: Ken je de C4 Grand Picasso? Juist. Die komt er vast ook nog aan
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen met bouwkwaliteit.

Ik ken iemand die jaren een vervend c4 rijder was. Puur omdat het de enige auto is waarmee je in volledig comfort van een talud af kan rijden. Ontzettend zachte vering, ´dood´ stuur etc.

Maar ondanks dat hij nog steeds geen auto weet met dezelfde eigenschappen, neemt hij geen Citroen meer. Continu problemen (met name elektrische problemen aan motor en bak). En na 3-4 jaar standaard wegdoen, want dan valt hij uit elkaar
@timberleek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Talud

Als je daar regelmatig vanaf rijdt snap ik wel dat die auto problemen gaat geven :P
@timberleek: na 3-4 jaar valt zo’n ding niet uit elkaar. Dit is een lulverhaal!
@rufctr01: nee, als je geluk hebt pas na vier jaar en een week
@timberleek: Muffenzift-alert

vervend = fervent?
@Esprit_de_Flandre:

Ja, je hebt helemaal gelijk
Premium bakkie
Hele mooie auto! Maar als ik voor een MPV zou gaan, dan doe toch maar de Merc B-Klasse.
@kapiteinaudi:
U is dan ook uiterst conservatief insgesteld en u hebt dan ook niets met vernieuwing en avantgardistisch en individualistisch design, iets wat nog steeds geheel des Fransen volk is, gezien dit voorbeeld van hoe een MPV ( 1 der meest saaie en functionele concepten in de auto wereld) tot iets interessants te maken.
Chapeau voor Citroën dat ze het weer durven
Chapeau voor Peugeot dat Citroen het weer mag doen

Inmiddels zit de rest van de wereld te wachten om een zootje van die dingen te kopen, ze in hun eigen werkplaats te demonteren “verdammt noch mal” (gebeurt ook in Japan) te roepen dat die gekke Fransen het weer flikken………

Dank zij Frankrijk en de Fransen geheel eigen visie op het gebied van de automobiel zijn de meeste vernieuwingen geboren en doorgevoerd.
En de Engelsen, maar die hebben -helaas- geen eigen auto industrie meer.
@desjonnies: Ik ben conservatief ingesteld? Haha, grapjas….
Ik ben het volledig met je eens, als het over de Fransozen gaat tenminste. Bij Citroen kunnen ze eigenzinnige concepts tekenen als de beste. Ik vind deze C4 heel mooi hoor, maar feit is wel dat de meeste Franse autootjes kwalitatief niet zo goed zijn als de Duitsers. Maargoed, dat is geen reden om de Citroen niet te nemen, want Duitsers zijn overpriced en de Franse autootjes (meestal) niet…
@kapiteinaudi: tja, begin je weer over het Duitse kwaliteit? Zal je er maar weer aan helpen herinneren, Audi staat op nummer 1 met de meeste motorproblemen. Slechter kan niet, moraal van het verhaal, de Fransen maken in dit geval betere auto’s.
@rufctr01: Ik heb Audi nog niet eens in één van mijn comments gebruikt, dus totaal irrelevant.
@kapiteinaudi: je hebt het over dat Duitse merken beter zijn, uit welk land komt Audi? Paraguay?
@rufctr01: Is Audi het enige Duitse merk misschien? Komt jou favoriete merk BMW ook niet uit Duitsland? Het ging trouwens over de Merc B-Klasse, maar jij moet weer beginnen trollen over Audi….
@kapiteinaudi: volgens mij begin jij met trollen. Wie roept er nu dat Duitse merken beter zijn? Ik kan wel het eea hier plaatsen over problemen met Duitse merken. Slechte auto’s worden niet meer gemaakt, sommige Duitse merken zijn beter, sommige Fransen merken zijn beter dan de Duitse merken.
Over het algemeen komen de VAG erken niet zo goed uit de test, tenzij je Autoweek leest.
@kapiteinaudi: zeg dan dat BMW en Merc beter zijn. Alhoewel, Mercedes heeft ook wel een bult ellende gehad.
@rufctr01: gast, alsjeblieft man.. Doe is niet zo triest met je audi. Hij heeft audi nog niet eens in z’n comment genoemd en je begint al weer te kankeren.
@quattromeister: lijkt wel of jij op je Audi teentjes bent getrapt.
@losersdriveaudi: meeloper.
@quattromeister:
Zit je nu alweer tegen je spiegelbeeld te lullen…?
@quattromeister: en Franse merken afzeiken mag wel? Gast?
@rufctr01: Wat? Ik zeik Franse merken af?!?! Begrijpend lezen te moeilijk?
@kapiteinaudi: je zegt dat Duitse merken beter zijn terwijl het regelmatig bewezen is dat het niet zo is. Dus dat is niet afzeiken?
@rufctr01: Helemaal niet zelfs. Zeggen dat de Duitse kwaliteit beter is, wil nog niet zeggen dat de Franse kwaliteit slecht is hé.
Als ik nu dit zou zeggen: “Die Franse kwaliteit is echt kut!” Ja, dat is afzeiken…..
@kapiteinaudi: zie! Nou heb je toch geschreven wat je dacht :-P
@rufctr01:
Psssst, fanboys gaan niet zo goed om met kritiek. Die houden niet van feiten….
@kapiteinaudi: Wat een onzin dat franse auto’s niet goed in elkaar zitten… Rij zelf een DS3 met inmiddels 80k km’s op de teller in anderhalf jaar erop gezet. En dat is echt niet met een oude lullentempo gedaan allemaal. Nog nooit problemen mee gehad, in tegenstelling tot collega’s die allemaal wagens van het PON concern rijden. (VW, Skoda en Seat) Zijn allemaal de gekste dingen tegengekomen.
Laat mijn fransoos dan maar zo onbetrouwbaar zijn itt de Duitse :S
@dannykruissen: Heb ik gezegd dat Franse auto’s niet goed in elkaar zitten misschien? Inderdaad, dat heb ik niet gezegd…..
@kapiteinaudi: je zegt dat Duitse merken beter in elkaar zitten. Hoe kom je daarbij? Veel Duitse merken kopen hun interieurs bij PSA, dus wat je roept slaat nergens op.
@kapiteinaudi:
Ik had mijn pen zeer diep in het potje Ironie gedoopt voor uwes……………………
@kapiteinaudi: Assepoester, Sneeuwwitje, Sinterklaas…. In jouw ogen bestaan ze allemaal echt blijkbaar.
@ropbp: hahaha, en hij gelooft in een VAG sprookje.
En speciaal voor de huismoeders zit de parkeerdeuk alvast standaard in de portieren. Waarom toch?
@oxymoron: omdat je dan hetzelfde hebt as een saaie VAG barrel.
Wauw! Voor een people carrier is het echt een prachtig ding.
Erg mooie familiebak, zelfs de 3 achterstoelen zien er comfortabel uit… Hopelijk zit ie technisch gezien ook goed inelkaar.
I like it! Erg uniek, en op de picasso staat de dubbele headlight-unit een stùk beter dan op de JEEP… :D
98 g/km… dat is niet genoeg voor 14% toch? Zou jammer zijn.
Mooie auto, lekker apart. De achterkant ben ik minder fan van, past niet zo goed bij het verdere design van de auto.
Hoe zit dat precies met de 5-zits en 7-zits? Het lijkt mij dat dit de 5-zitter is en dat er nog een grande picasso bij komt. In dat geval ben ik benieuwd hoe verschillend die twee gaan worden qua design.
Die gaat weer mondjesmaat verkocht worden. Want zelfs een autoleek ziet dat hij er een beetje anders uit ziet. ‘Doos’, ‘duits’ en ‘grijs’ zijn de zoektermen waarop auto’s gekozen worden, en daar past een Zafira of Touran beter in dan deze.
@mout: Een Zafira is nog veel te blits…
Een leuke aftermarket toevoeging zou misschien wegklapbare kapjes zijn voor op de koplampen. Dan zou ie lekker sinister uit z’n dagrijleds kijken.

Iemand zin om een shop te maken ervan, cuz i can’t be bothered…
@Esprit_de_Flandre: die koplampen mogen ze sowieso wel weglaten. Dat verstoort het verder leuke ontwerp
Kijk Peugeot, zo kan het ook.

Ik begrijp nog steeds niet hoe Peugeot er niet in lijkt te slagen goedogende modellen op de markt te brengen, terwijl Citroën de ene na de andere prachtbak lanceert.
Dat ruitje in de C-stijl doet mij denken aan het ruitje wat in de C-stijl van mijn BX 19 TZI zit.
Ik moet toegeven, wat een prachtige MPV! Maar als ik een familieauto nodig zou hebben is het niet deze. Ik houd persoonlijk niet zo van MPV’s. Dat wordt dan een C5 Tourer, 508 SW of de aankomende 308 SW.
@rolf92: ik heb nog een BX16v in een schuur staan. Een 160 pk versie natuurlijk.
Normaal kan ik de ontwerpen van Citroën wel waarderen maar man, man, man wat is dit ding lelijk zeg! Als ik dan toch een MPV moest gaan rijden dan toch het liefst een Opel Zafira Tourer ondanks dat die iets langer is, blijft toch de mooiste in zijn klasse voor mij.
Ik vind het huidige model nog wel aardig maar dit ziet er niet uit.Hopelijk hebben ze het roest probleem aangepakt in de dorpol
@dahlback: de dorpol heeft nog nooit geroest bij Citroen
@ropbp: Bij de Renault dealer hier willen ze een C4 picasso niet ouder dan 4 jaar inruilen vanwege dat probleem. Probleem is ook wel bekend bij Citroën maar doen er niets mee.
@dahlback: wat moet een Renault dealer dan ook met een Citroën die ook nog eens ouder is dan 4 jaar…
Hoorde vanochtend Wouter op BNR nog de opmerking maken dat hij hem wel wat van de fiat multipla vond hebben en dat hij de multipla niet eens zo’n lelijke auto vond. Tijd dat wouter weer eens zijn pilletjes optijd inneemt.
@Soulmaster: dat moet hij waarschijnlijk van Pon zeggen. En de saaie Touran is zeker wel mooi Wouter?
@rufctr01: wat heeft Pon met de fiat multipla of met de ctroën C4 te maken???
Niet gek, mochten ze eindelijk de zoveelste reincarnatie van die semi-automaat achterwege laten voor een echte dubbelkoppelingen variant of automaat, dan zou ik hem nog overwegen ook.

dat er nog nooit een aftermarket automatenboer in die handel is gestapt zeg, ik zou zeggen, ZF, Getrag en consorten, doe er iets aan.
Mooie originele auto.
Dat autofabrikanten massaal overstappen op tft-schermpjes in auto’s is natuurlijk niet omdat het zo ontzettend ‘premium’ aan doet maar omdat die dingen natuurlijk veel goedkoper te produceren zijn dan een rijtje analoge meters op het dashboard.
@jippie: en dat is best jammer. Persoonlijk vind ik analoge meters vele malen mooier dan die elektronische rotzooi.
@jippie: Dat is allemaal fantastisch, en enorm veelzijdig. maar die dingen horen wat betreft snelheids meters ed gewoon voor je neus en niet in het midden..
nog nooit zo iets irritants in een auto gezien als die achterlijke centraal geplaatste meters..
Ziet er wel lache uit van buiten. Van binnen is het gewoonweg een fantastisch interieur! Al doet dat stuur er een beetje afbreuk aan… vind die citroënsturen van tegenwoordig altijd vrij lelijk… ze moesten maar weer eens terug gaan naar een 1-spaaks stuur! Dat past hier toch veel beter in! :)
Leuke auto, ze moeten alleen de roetfilters weglaten of aanpassen, verstuivers verbeteren, ketting van de nokkenassen minder uitlaten rekken en dan is zo’n ding ook geschikt als taxi. Laten ze in al die fransozen maar een bmw blok gooien net als in de nieuwe 207.
@laaaurens: bedoel je dan die PSA blokken die BMW gebruikt…? De problemen die jij noemt zijn echt allang verholpen. Wel een beetje bijblijven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).