Zaterdag doken de eerste scans op, nu hebben we the real deal in handen: dit is de nieuwe Peugeot 308.
We moeten nog even wachten tot in Frankfurt maar we weten nu in ieder geval zeker dat Peugeot de 308 vernieuwt naar het familiegezicht dat we inmiddels kennen van onder meer de Peugeot 208. Peugeot lijkt met dit nieuwe design definitief te willen breken met haar stoffige imago dat mede door de huidige generatie 308 veroorzaakt en in stand gehouden werd. Het geheel is wat sportiever getekend en ook typische familie-auto trekjes als het kleine extra zijruitje in de A-stijl zijn verdwenen.
De nieuwe 308 zal gebouwd worden op dezelfde basis van PSA als waarop de Citroen C4 gebouwd wordt, een Diesel Hybrid4 versie lijkt dus een kwestie van tijd. Geruchten die op dit moment rondzingen hebben het over iets gekrompen buitenmaten en motoren van 88 tot 200 pk. Ook zijn er geruchten over een nieuwe 308 GTI die moet doen denken aan de 306 GTI. Waar hebben we dat eerder gehoord?
In het interieur zien we grote overeenkomsten met de 208, dus het klein ovaal gevormde stuurtje en hoog geplaatste klokken. Die setup wordt dus doorgezet ondanks het feit dat niet iedereen even enthousiast is over deze vernieuwing in de 208.
De verwachting is dat Peugeot vandaag definitief en officieel het kleedje er vanaf trekt met meer details, als dat het geval is zullen we dit artikel updaten. Meer info over de nieuwe Peugeot 308 vindt u hier.
UPDATE 8:50 – het persbericht is binnen
De nieuwe Peugeot 308 is 140 kg lichter dan zijn voorganger en er is ook in 2014 nog een variant met 14% bijtelling beschikbaar. De 308 is 4,25 meter lang en 1,46 meter hoog en heeft een bagageruimte van 470 liter onder de hoedenplank. De koplampen zijn full-LED en ook in de achterlichten is LED technologie te vinden. In de cockpit vinden we een 9,7 inch groot scherm voor de bediening van de radio en dergelijke.
Dankzij de gewichtsbesparing -die mede gerealiseerd is dankzij het EMP-2 onderstel van PSA- is het mogelijk om een uitvoering te bouwen met een CO2 uitstoot van minder dan 85 gram per kilometer waardoor er ook in 2014 nog een variant met 14% bijtelling leverbaar zal zijn. De nieuwe Peugeot 308 zal geproduceerd worden in de fabriek in Sochaux, de motoren worden geleverd door fabrieken in Trémery en Douvrin. De onthulling van de nieuwe Peugeot 308 zal op 10 september 2013 op de IAA van Frankfurt plaatsvinden, de Nederlandse introductie vindt plaats vanaf 17 oktober 2013.
Update – video op PSAjunk
Strak karretje
@sanjo120: inderdaad. Grappig dat het merk dat begonnen is met de ‘enorme-muilen-grilles’ er ook als een van de eersten weer van af stapt.
Lijkt toch wat volwassener geworden. Motoren zullen wel het suc6 bepalen zeker?
Netjes
Ziet er goed uit, Peugeot is goed bezig de laatste tijd.
Nette kar, maar wel een erge grijze-muizen uitstraling. Maar wat een geinig dashboard!
Over het opvolgen van de 306 GTI: laag gewicht is belangrijker dan vermogen. Een 1.6 turbo met 200 pk is zat, als het 1150 kg hoeft mee te slepen! Beter dan 250 pk op 1300+ kg..
@Jochempie: Je wordt op je Wencken bediend. De lichtste zou zo’n 1.100 kg moeten gaan wegen. De GTI wrs wat meer, aangezien de huidige 308 GTI 1.374 kg weegt. Maar ja, onderin de 1.200 is ook niet heel beroerd lijkt me.
@sir_smokalot: Holy hell dat is licht, respect @ Peugeot.
Mooi ding maar deed me een beetje aan een opel denken
@koenh: De voorkant is inderdaad behoorlijk Opel Astra
Dat dashboard oogt geinig, maar het stuur ontneemt het zicht op het dashboard. Dat was al zo in de nieuwe 208, wat erg onhandig was. Wellicht dat in de grotere 308 het stuur wat meer te verstellen is.
verder wel een aardige auto, maar of ze hier nu veel tegenwicht tegen een A klasse of KIA dinges kunnen bieden ?
@eelco74: Yup, ga zeker akkoord voor KIA en dergelijke, A klasse is segment hoger… BMW City (voorzien 2014) zou wel een directe concurrent moeten worden…
@upstream: de A klasse is gewoon een C segment auto. Wel een heel dure en volgens de pers niet eens heel goede, veel te krap en rijdt maar matig. De echte concurrent voor deze 308 is gewoon de VW Golf. Een groot voordeel daartegenover heeft de Peugeot toch wel, een veel sprankelender design.
@mashell: Het zelfde is dan ook van toepassing op de BMW 1 reeks en de Audi A3… Ik volg je wel dat deze premium bakjes niet meer ruimte en gebruiksgemak bieden dan idd een Golf of deze 308…
@mashell: en de Mégane en Focus dan? Worden meer verkocht dan de Golf…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja inderdaad. Ik zou de golf toch 1-luxe klasse hoger inschatten. Megane, C4, Focus en misschien nog een Skoda/Seat versie. En daarnaast natuurlijk de Cee’d en i30…. En dan waarschijnlijk nog een Toyota Auris, Honda Civic, Mazda 3 en Chevro/Daewoo gedrocht.
Nee, dan is de A, A3 en 1 serie toch een luxe klasse hoger
@gregorius: Golf is exact zelfde klasse als deze 308, C4, Focus, Mégane, etc. hoor. Geen luxeklasse hoger hoor. Daar heb je de 1er, A klasse en A3 voor.
@eelco74: nu kan je snelheidsboetes rijden en zeggen dat het stuur gewoon in de weg staat :d
Tja, niet slecht maar ook niet super… Niet echt iets waar ik wild van zou kunnen worden… Denk ook niet echt dat dit model de verkoopcijfers zal brengen de komende 4 jaar die het noodlijdende PSA dringend nodig heeft.
In dit segment is de competitie heel fel en de Cee’d, Focus, Mazda 3, Leon etc etc zullen meer bieden dan de Franzoos op vlak van rijplezier en uitrusting..
@upstream: Dat weet ik niet, deze beloofd namelijk een stuk lichter te worden dan de door jou benoemde concurrenten, bovendien staat PSA niet bekend als een krent qua standaarduitrusting. Zo had mijn oude 407 standaard al een gekoeld handschoenenvakje en een panoramisch zonnedak, opties die bij de meeste concurrenten duur betaald worden of niet geleverd.
@4x4wheels: Gekoeld handschoenen vakje? Zodat je cd’s, je oplader en je onderhoudsboekje lekker koel blijven?
@gregorius: jij neemt nooit drinken mee?
als je je ogen bijna dicht knijpt is het een A3, met een beter interieur..
wel geslaagd..ish
@roadrage: volgens mij knijp jij je ogen toch wel stiekem helemaal dicht dan… :)
Hebben ze bij Peugeot iemand op stage gestuurd bij Pininfarina? Ik vind dat ze weer op de goede weg zijn. De 208 doet werkelijk denken aan de 205 (getekend door Pininfarina) en ook deze oogt weer lekker eenvoudig en organisch. Precies de designtaal waar Pininfarina altijd bekend om heeft gestaan (op de jaren ’80 van de vorige eeuw na dan).
Ik keek ernaar en viel in slaap. Nu kom ik te laat op mijn werk!
@pjotr: -1
Mooi ding zeg !
Mooi maar de concurrentie is gewoon veel beter
@W115:
Leg uit ………………………..
@desjonnies: motorisch is Peugeot nooit de sterkste geweest. Het interieur is een love it or hate it geval. Feit is dat de concurrentie moordend is en dat een Focus of een Golf een verstandiger keuze is( afschrijving bijv).
@W115: ‘motorisch is Peugeot nooit de sterkste geweest.’ LOL, ja daarom gebruiken ook bijna geen merken HDI motoren………… Hou toch op man. PSA maakt wat van de beste diesels ter wereld, al jaren. Jag, Volvo, Land Rover, Ford etc maken er allemaal gebruik van.
@W115:
Curieus, het sterft nog van de 205’s hier.
Verbaast me nog altijd
Verder is Peugeot zo’n beetje het enige merk dat ik me kan bedenken, waarvan hele ritsen auto’s van veertig jaar en ouder nog altijd dienst doen als taxi in vele Afrikaanse landen.
En men bewust bij Pigot blijft omdat ze ze daar gewoon als goed ervaren.
@desjonnies: in Afrikaanse landen stikt het eerder van de prehistorische Mercedesen. Een 205 is inderdaad een aardig ding maar een 307 bijvoorbeeld is (uit eigen ervaring) een slechte keuze.
Mij hoor je niet klagen over de 307
300.000km en 11 jaar met een 307 HDI gereden, Enige kost: brandstofpomp op 240.000km.
Reden waarom ik hem verkocht heb: het stuur begon wat te verpulveren, en ik was het interieur beu.
Dat is ook de reden waarom we nu een C4 gekocht hebben:
>zelfde techniek als de peugeot
>ander model: zowel binnen als buiten van de oude 308 leek te veel op de 307
@W115: “Het interieur is een love it or hate it geval” en dan ga je vervolgens de Focus zitten aanprijzen? Het interieur daarvan is voor mij reden om nog ’s een showroompje verder te kijken hoor… Maar goed, smaken verschillen want zelfs een Juke wordt nog aardig verkocht ;)
@potver7: dat Ford postzegelformaat navischermpje is inderdaad geen gezicht maar de positie van de Peugeot klokken is ook heel vreemd. De Juke is trouwens zo slecht nog niet;)
@W115:
Ik heb laatst een 106 uit ’91 afgedankt met een 1.1 motortje welke ruim 350.000km had gelopen. En dat is geen uitzondering. Dat heb ik van een Fiësta 1.1 nog niet gehoord. En ook niet van een 1.3 Fiësta. Of eigenlijk van geen enkel ander Europees merk dat kleine motoren bouwt.
@Original_Arnoud: das inderdaad knap, heel goed onderhouden misschien?
@W115:
Nee, eigenlijk niet. Ik ben best wel een vrek op gebied van onderhoud. Ik doe het liefst alles zelf, haal alleen remmerij nieuw of wat je op de sloop niet goedkoper kan krijgen. Ben ook niet vies van imitatie onderdelen zolang het maar weer een tijdje mee gaat.
@W115:
Knap, dat je die conclusie op basis van een foto kan trekken….
@jrk68: sommige mensen kunnen dat hoor! ;-)
Ziet er gewoon netjes en degelijk uit, precies wat je in West Europa nodig hebt, prima gedaan Peugeot.
Fraai, mooi interieur ook.
Ziet er gewoon goed uit! En ook heel wat interessanter. De facelift/nieuwe generatie (welke van de 2 is het eigenlijk?) heeft de 308 goed gedaan!
@toyotafortuner: “De facelift/nieuwe generatie (welke van de 2 is het eigenlijk?)”
Zet je bril eens af! :)
@potver7: Nou, het is me nog steeds niet duidelijk… Bovendien, zonder bril zie ik geen aars en kan ik de toetsen op de laptop niet eens zien.
mooi mooi mooi mooi
daklijn heeft wat weg van den vorige bmw 1 serie en de led strip van voor heeft wat weg de nieuwe mercedes modellen
Grote wielen, stoer smoelwerk en een hele mooie kont.
Leuk interieur en stuurtje oogt ook goed.
Zet Peugeot eindelijk weer eens iets leuks en jongs neer (deze is neutraal grijs) is het WEER niet goed.
En dat terwijl de wagen in de bakermat van Peugeot gebouwd gaat worden (Sochaux hun oudste fabriek) en de motoren uit Douvrin zullen komen, een fabriek die al decennia lang motoren bouwt.
Maar ja, bij de meesten houdt de fantasie op bij het woordje Volkswagen……………….
@desjonnies:
Ik hoop eigenlijk dat de term Frans comfort weer eens gaat worden waar het vorige eeuw nog voor stond. Tegenwoordig moet alles onder druk van de autojournalistiek Duits sportief geveerd zijn, wat vaak veel te hard is. Franse auto’s, en zeker de grotere, horen met 60km/h een flinke drempel te kunnen nemen zonder dat je koffie morst.
@Original_Arnoud:
Ik kan daar helemaal niets aan toevoegen.
Mis wat dat aangaat nog altijd de grote Citroëns, die de weg gladstreken en waar je idd helemaal niet voorzichtig hoefde te zijn met het nemen van verkeersdrempels.
Mijn lage neus Alfa is wat dat aan gaat een oei oei vogeltje.
@Original_Arnoud: Ben het helemaal met je eens, ik vrees alleen dat…
Eigenlijk zouden ze hetzelfde moeten doen als Porsche, maar dan omgekeerd: “Duits geveerd” voor de grijze massa, en een paar “soft-core” versies voor de liefhebbers.
@potver7: Wat denk je van een elektronisch instelbare onderstel?? Ooit van gehoord?…
Allebei kan ook, nadenken………
@Original_Arnoud: “onder druk van de autojournalistiek”..
Mijn god zeg, te vaak naar ’t sprookjesbos geweest?…………
@kaasboerin:
Lees de gemiddelde autotest er maar op na. Wanneer een auto is afgestemd op comfort wordt het weggedrag, en dus het onderstel, afgekraakt omdat het niet sportief genoeg de bocht omhoekt en niet uitnodigt tot een lekker potje sturen. Een comfortabel onderstel onderstuurt nu eenmaal eerder dan een stug onderstel. Besturing die niet scherp is of weinig informatie doorgeeft evenzo. Dat die informatie doodvermoeiend en overbodig is in een auto die is afgestemd op comfort doet dan ineens niet ter zake.
De cliëntele leest uiteraard reviews en tests voordat er een auto wordt aangeschaft. Als daar dan negatieve recenties in staan gaat een fabrikant iets ontwikkelen wat positief uit de test komt. Ook al is dat dan niet wat de markt eigenlijk vraagt.
Toch klinkt de laatste jaren uit die markt een steeds luidere roep om differentiatie op de automarkt. Er zijn te weinig comfortabele auto’s in bepaalde segmenten. Er is te weinig onderscheiding van elkaar. Eenheidswurst regeert. En dat is gewoon jammer.
@Original_Arnoud: Fair enough, maar als een potentiele klant comfort wilt, dan neemt ‘ie die dan toch gewoon, ondanks die dan minder sportief rijdt..
@kaasboerin:
Precies! Maar dan moeten die comfortabele auto’s wel worden aangeboden. En die zijn er dus niet. Tenminste, niet zo comfortabel als vroeger. Rijd eens met een BX over een drempel, daarna met een moderne Passat en als laatste met een C5. Ik wed dat je het beste veercomfort ervaart in de BX.
Diezelfde BX gaat natuurlijk het minst hard de bocht om. Maar er zijn nu eenmaal óók klanten die geen moer geven om bochtsnelheid maar wel om niet door elkaar geschud op de plaats van bestemming aankomen.
@Original_Arnoud:
Onze eigen dikke schuld.
We wilden toch geen Renault Vel Satis?
Of een C6?
Of een 607.
Oh ja, da’s waar, die waren volgens iedereen belabberd slecht.
Gek is het dat ik zo twee mensen kan opnoemen die deze wagens tot aan de draad toe oprijden, omdat er niets qua dat niveau comfort meer voorhanden is.
Een verhaal.
Peugeot begon ooit met de bedieningen aan de stuurkolom te zetten.
De rest had dat nog niet.
Peugeot zette de richtngaanwijzer rechts, omdat links de verlichtings handle zat.
Werd Peugeot later in menige test op afgezeken (excusez-le-mot)
Nu heb ik zat met 404’s en 504’s gereden, en heb nooit ellende gehad met die rechts geplaatste richtingaanwijzer handle
Een groot -niet populaire- voetbal trainer heeft daar ooit eens een opmerking over gemaakt ben ik nou zo …………………………………….
@desjonnies:
Als ik een leasebak in het C-segment zou zoeken staat deze zeker op de shortlist.
Wel een 200pk hybrid4 dan. Mijn favoriet (de A-klasse) zou hier een aardige dobber aan hebben, moest ik die keuze maken.
@jrk68: Knap, dat je die conclusie op basis van een foto kan trekken….
@bungabungastig:
Uiterlijke conclusies kan je prima trekken aan de hand van foto’s….
Full LED rondom. Dat is de eerste die dat in dit segment standaard aanbiedt. Lekker hoor, geen lampjes meer verwisselen in kou en donker – als dat al kan zonder de bumper uit te bouwen.
Die lijn die loopt door de deurgrepen. Beetje 1 serie achtig ?
Hoe bedoel je alles qua uiterlijk is gejat van een golf 7…
@kvn079:
Dat kan helemaal niet man. Het duurt gemiddeld 3 tot 5 jaar om een auto te ontwikkelen. Het design van de auto staat na 2 jaar wel vast, dat was voor de 308 dus in 2010 of 2011. De Golf 7 is pas net een paar maanden op de markt maar toch heeft Peugeot deze weten te kopiëren?
@Original_Arnoud: golf 6 dan
Het interieur is een love it or hate it geval” en dan ga je vervolgens de Focus zitten aanprijzen? Het interieur daarvan is voor mij reden om nog ‘s een showroompje verder te kijken hoor… Maar goed, smaken verschillen want zelfs een Juke wordt nog aardig verkocht ;)
@wendyreeme: Ik vind de Juke cool. Niet mooi, wel cool. Elke keer als ik m zie rijden kijk ik er toch naar. Beter gedaan dan de Qwaskquaie.
Ok, gaaf interieur! Design van exterieur vind ik dan weer wat ‘inwisselbaar’… Kon zo een Opel of VW zijn, zeker de neus. Jammer, want Peug had toch juist altijd van die markante en herkenbare designs! Recht van achteren is ie volgens mij ’t mooist en best apart maar daar is dan weer géén foto van… :(
Peugeot gaat echt de goede kant op met hun auto’s!
Strakke wagen.
Dat stuur?! Voor de rest ziet ie er goed uit :)
Soort Golf met moeilijke lampen. Next….
@anakiet: mooi gezegd idd!
Is dat nu een ZEER grondige facelift, of een nieuw model? En moet ie dan niet 309 heten… ?
@Esprit_de_Flandre: 309 is lastig gezien hun nummer-fuckup in 1985 door de 309 (die naast de 305 mocht bestaan). Lastig nu, als je je zo graag aan de nummertjes wil houden!
@gregorius: Ach, die 309 is toch iedereen al (bijna) vergeten. Niemand gaat in verwarring raken bij “ik heb een 309”. Nu echter kan je over twee auto’s zeggen “ik heb een 308”. Dat wordt moeilijker…
Wow! Zou mn Civic er zo op inruilen!
Speels alternatief voor de Golf 7. Wel benieuwd welk merk de grote ‘afvalrace’ gaat winnen…lichter is bij moderne auto’s meestal duurder, dus ook minder marge. BMW zal lange adem hebben…
Wel lachen dit. Ik zie gewoon een opgepompte 208, maar wat vinden we het mooi!
Als een Duits merk dit doet, komen alle haters meteen om de hoek…
@awesome: Ik snap ook niet zo wat hier nou zo mooi aan zou moeten zijn. Tamelijk anonieme auto, met (zoals ‘anakiet’ al zei) moeilijke lampen. Juist die ‘moeilijke lampen’ vind ik niet veel aan. Het oogt allemaal wat rommelig. Ook de neus/grill (met die tekst ‘PEUGEOT’ erin) vind ik niet echt mooi. Het interieur oogt dan wel weer fraai…
Het eerste wat ik dacht was: hee, een ge-re-badgede C4…
We hadden al een 308 toch? En wat vreemd dat Peugeot de te lage positie van het stuur van de 208 heeft overgenomen, dit was een groot kritiekpunt bij de reviews. Het is op deze manier bijna onmogelijk om goed op de tellers te kijken, volgens de reviews een ergonomische misser van jewelste.
Dikke velgen, dan best te pruimen
Laten we in deze economisch zware tijden niet teveel over KIA’s en Hyundas etc. praten. Laten we onze eigen Europese industrie steunen. “”Koopt Europese waar, zo helpen wij elkaar””
is sinds deze week configureerbaar op de Belgische site van peugeot!
http://configureren.peugeot.be/configureer/new-308/berline-5-deurs/
de wagen is idd heel wat frisser dan de oude 308. En als ie even goed bolt als de New C4, is het echt een aanrader