
Per 1 januari is Frédéric Saint-Geours merkenchef af bij Peugeot. Dit is volgens Peugeot een gevolg van de nieuwe strategie van het bedrijf. De man mag wel aanblijven om als adviseur van PSA-CEO Christian Streiff bij ‘bijzondere strategische kwesties’ te dienen.
Met andere woorden: Saint-Geours is gewipt.
Na negen jaar aan de top te hebben gestaan, met hoogtepunten als de 206 en de 307, mag hij vertrekken. Vanaf 2003 had Peugeot tegenwind vanwege dalende verkopen, kwaliteitsproblemen, een geflopt model (de 1007) en een steeds grotere onvrede in de klantenkring over het te eenduidige design van Peugeot. Frédéric Saint-Geours wordt vervangen door de voormalige chef inkoop Jean-Philippe Collin.
Het grootste probleem van het concern is de overcapaciteit: er kunnen per jaar 4 miljoen voertuigen worden geproduceerd, maar er worden er slechts 3,4 miljoen verkocht. Dit probeert Streiff op te lossen door te snijden in het personeelsbestand (4800 banen). Met behulp van het herstructureringsplan CAP 2010 dient de winstmarge opgekrikt te worden tot zeven procent.
Of de aangekondigde personeelswissel een goede zet is geweest is de vraag, maar het is duidelijk dat Streiff veranderingen binnen het bedrijf niet schuwt.
Peugeot is niet de enige Franse fabrikant die het zwaar heeft. Vandaag werd bekend dat de vraag naar nieuwe auto’s in de EU in oktober met 5,3 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Het Franse Renault echter zag zijn verkoop met 7,9% inzakken.





En Citroën? En Citroën? Wat hebben jullie daar nog over te zeggen? :P
Hoeven we niks over te zeggen, die taak neem jij wel op je.
Citroen is een subdivisie van Peugeot! ;)
Citroën is overgenomen door Peugeot ;)
citroen is mooier dan peugeot
citroen maakt vette wagens tegenwoordig maar ik vertrouw het merk nog niet altijd.. we hebben daar vroeger veel problemen mee gehad! peugeot daar en tegen! degelijke wagens!
Lol! @ bovenstaande reacties
@ Sir Smokalot; Vooruit dan: Citroën rules!!! :D :P
@ ford freak; :shock: Peugeot degelijke wagens? Uit onderzoeken blijkt anders (en ja, Citroën ook…). En Citroën en Peug zijn deel van PSA en delen veel, dus je zou zeggen dat ze wel een beetje overeen zouden komen… :?
Citroën maakt de zelfde rommel als Peugeot,
Het is niet voor niets dat de franse merken onderaan eindigen met klant tevredenheids onderzoeken. Franse auto zijn pech gevoellig……..!
ze mogen dan wel opscheppen over het design, maar naar mijn mening is dit niets meer dan smaak… en over smaak valt te twisten……
@ Ford Freak
wooooooooow, k dacht dat ik de enige Ford Freak was xD
@bericht
tja, de laatste designs zijn niet echt iets om voor je plezier naar te kijken. de 308 is een 207 met wat extra centimetertjes. hoop niet dat peugeot-designers net zo voorspelbaar worden dan die bij Porsche
Hopelijk blijkt dat Citroën wel winst heeft gemaakt, misschien leren Renault en Peugeot dan eens dat ze moeten ophouden met het maken van zulke verschrikkelijk lelijke auto’s. Citroën is wat dat betreft weer goed bezig de laatste tijd, met de nieuwe C5 bijvoorbeeld.
@ Bramzel; Maar die wordt nog niet verkocht, dus daar kan die winst dan niet aan liggen… ;)
@ kogeltje; Hetzelfde. Inderdaad. Ik zou het anders gezegd hebben, maar het is wat ik bedoelde. En natuurlijk is design smaak! Over die tevredenheidsonderzoeken: Citroën scoort dan nog wel het hoogst. :P Bij de autoweek tevredenheidstrofee tenminste: Citroën 96,6, Renault 95,2 en Peugeot 93,9. Waarbij 100 het gemiddelde is. Inderdaad heel wat slechter dus, maar daar komt hopelijk de komende jaren verandering in.
Ik vind het wel knap dat Citroen met dezelfde rommel en wat gecompliceerdere eigen spullen toch net iets betrouwbaarder is dan Peugeot zelf. Ik snap ook niet waarom mensen massaal snotlelijke Peugeots LEASEN met hun weeige vering.
Eigenlijk heb ik best vertrouwen in mijn XM (Type II) die ik al een paar jaar heb en onderhand meer dan een kwart miljoen op de teller heeft staan. De electrische ramen moeten gereviseerd worden en de airco is vervangen maar dat is het. Start altijd, rijdt altijd. Bijzonder doortastend ontworpen is de auto ook weer niet, maar ze rijdt.
Hee Citrofiel,
ik heb je nu al 2 keer het woord ‘autow#%k’ zien gebruiken.
In de hoek jij!
@ Texter; Je bent negatief over weeige vering, maar hebt een XM?! Hoe omschrijf je díe vering dan? En waarom is de vering van de Peugs weeig?
@ SirS; :oops: Ik schaam me diep. Ik kan alleen niet om de feiten heen. Ik moet toch een bronvermelding geven? Maarre, is deze hoek slecht genoeg :P :
PSA moet samenwerken met Pininfarina het is mijn mening maar.
@apos; Dat is vanzelfsprekend! Ik onderbouw mijn mening niet! :)
@Citrofiel
Bij een Peugeot heb je constant de nare sensatie dat de auto op zijn veren drijft binnen een bandbreedte van zo’n 2-3 cm, maar elke keer als je een echte hobbel tegenkomt in de weg knal je haast tegen het dak en daarna lijkt het alsof de auto met zijn achterbumper/trekhaak even over de straat schuurt voordat hij weer in de juiste positie komt. Dat categoriseer ik toch wel onder driewerf bah. De vering van een XM is juist vrij strak, maar de demping erg goed. Met een volle tank kun je echt lomp de hoek om.
@ texter; Met een volle tank… :lol: Ik snap je beleving nu…
Jach! Altijd maar dat gezeur over de ONdegelijkheid en slecht design van de Prachtige Franse auto’s! Zeur niet, mensen! Franse auto’s zijn a) práchtig b) hedendaags, zelfs futuristisch en c) zéér degelijk. Kan ik dit ook bij andere merken aflezen? NEEN! Kijk naar BMW, Mercedes of Audi: misschien wel degelijk, maar, sorry, OERlelijk! Of Italiaanse auto’s: prachtig, maar absoluut niet degelijk! Wie zeurt daarover: niemand! Waarschijnlijk zullen velen zeggen dat het Franse design hun smaak niet is. Laat ik het anders zeggen: gebrek aan smaak! Vive la FRANCE! Vive l’Autoblog!
Nieuwe auto registraties in europa in de maand oktober
totaal europa +5,5%
GM + 5,2%
Ford + 7,2%
BMW + 28,5%!!!! yeah!!
Daimler + 11,7%
Fiat + 7,7%
PSA + 3,8%
Renault + 2,5%
VW + 1,6%
toyota + 0,6%
bron: ABN AMRO tradebox
@RDS
Scherp. De cijfers veranderen inderdaad naargelang men dochters, sub-merken en aandelen in fabrikanten wel of niet buiten beschouwing laat.
Check deze cijfers maar eens.
@ Vive la FRANCE!; Hoe graag ik het ook wil, objectief gezien zijn Franse auto’s niet zo degelijk… Wat versta jij onder degelijk dan?
peugeot en citroen kan je net zien als seat vw audi skoda;)
Maar het blijft onbetrouwbare rommel….
Snap best dat een merk een fanbase heeft, maar wees wel reëel, de pech en klant tevredenheids statistieken bewijzen het.
De vorm van een auto heeft alles met smaak te maken en is dus persoonlijk… maar feiten die onderbouwd kunnen worden met cijfers… Tja…… hoe duidelijk wil je het hebben.
Feit is wil je een betrouwbare auto, koop een japaner
Wil je een auto met een hoge restwaarde koop een duitser (+ toyota)
Wil je een auto waar mee je kan dwijlen, koop een Amerikaan
Wil je een auto waar mee je overal tussen hangt, koop een koreaan.
Wil je onbetrouwbaarheid, koop een Franse of Italiaanse auto……
@ Berkiiii; In feite wel ja. Jammer hè.
@ Texter; niet zo generaliseren aub! Je zal vast slechte ervaring met de vering van een bepaald model Peug hebben, dat wil niet zeggen dat het overal zo is.
Ik heb zelf nml wel goede ervaring met de wegligging van Peugeot’s. Ga maar na over hoe men ten tijde van de introductie van de 406 over haar wegligging dacht. Volgens de pers was het onderstel van die auto haar tijd ver vooruit!
Nou, ik rag mijn 307 SW al een jaar of vier af zonder overdreven veel onderhoud, ben een wildwaterkayaker dus ben nog wel eens in de binnenlanden van Slovenië aan het ‘off-roaden’ (oftewel: hun versie van c-weg), ik slaap achterin met twee, heb zes kayaks op het dak gehad… niks te klagen, en niet stuk te krijgen. Heb drie dagen achterin die auto gewildkampeerd naast een mooie free-style golf midden in een italiaans bos in de regen met nog een harige stinkende kayaker, en ruimte zat binnen. Het is bijna een busje, ik zie je niet gezellig een biertje drinken achter in een Volvo of zo. Ik ben vooralsnog helemaal tevreden over dit pseudo-werkbeest.
Ongetwijfeld zit er geen derde ton in mijn benzinemotor, het design… tsja, mijn vriendin wordt er niet warmer van of zo, maar goed het is ook niet foeilelijk of zo. En ze is nog steeds mijn vriendin, zelfsgeworden terwijl ik de saaie grijze station-peug al had ;-)
Nieuwere modelletjes hadden iets geks met de bumper, grille en mistlampjes, maar daar stappen ze weer van af geloof ik.
Tis niet het spannendse merk, maar ik ben er (onverwacht) enthousiast over de laatste jaren in mijn kayakmobiel!
Dan het negatieve: ben het helemaal eens met het te eenduidige design binnen de onderneming. Gaat allemaal meer en meer hetzelfde worden. Alle bovengenoemde voordelen van de 307 gaan bij zijn opvolger namelijk vervallen (binnenruimte!), omdat hij op zijn beter ogende 407 broertje moet gaan lijken…
Geen zelfmoord?
@ autoblogger; Ramptoerist…
@Sir Smokalot
wat wil je met die cijfers zeggen?
ik heb het alleen over oktober en dat stukje in de televaag gaat over de eerste 9 maanden.
Iedereen die hier beweert dat een franse auto degelijk is rijdt als een opa. In vier jaar tijd en 180.000km gaf m’n peugeot 306 het op. Versnellingsbak, ophanging, stuurbekrachtiging, uitlaat en al de kleine dingen waar hij nog constant voor in de garage stond. Het enige wat hij altijd wou doen was starten.
Ok, mijn rijstijl is misschien niet zo lief maar mijn huidige alfa houdt het nu wel al 300.000 km uit en daar heb ik nog geen kosten aan gehad en die start ook altijd.
Dus franse auto’s hebben het voor mij volledig verkorven. Ze kunnen misschien wel leuk rijden maar kunnen het niet aan als je het er ook mee doet. Het zijn rammelbakken die in elkaar genageld zijn door gauloise rokende bon vivants en staan op punt van afwerking niet zo veel verder als de amerikanen.
Pininfarina zit in de min… Peugeot gaat achteruit…
De oplossing voor deze twee problemen is simpel:
Laat Pininfarina weer Peugeots ontwerpen en je zal zien dat de overcapaciteit in no time weer gevuld is!
Michiel,
Blijft staan dat ze dan misschien wel voor het oog leuke auto’s maken…..
Alleen de kwaliteit he…… ze hebben nu eenmaal een naam
rij er maar eens in, wegligging is niet je van het.
Dan de recalls op serieuze punten zoals motormanagement, koppakkingen.etc. daar wordt de klant ook niet blij van.
@Michiel: daar ben ik het helemaal mee eens!!!
@Texter: mijn 207 (en daarvoor de 307 zijn flink strak geveerd. Kreeg zelfs het commentaar van een collega die een Golf rijdt dat mijn auto nog straffer afgesteld is als zijn Golf, dus hoezo slappe vering?
@Michiel van den Brink; Precies wat ik dacht, beiden worden er alleen maar beter van, Pininfarina krijgt meer opdrachten binnen en de looks van PSA gaan er van vooruit, en dit kan tot het gevolg hebben dat er meer PSA modellen wordt gekocht.
@ Citrofiel
De redding van de President van Frankrijk in Citroën DS…
Ik denk dat er een soort vooroordeel boven Franse auto’s hangt: ze zijn nou eenmaal niet degelijk. Hoe degelijk ze ook zijn, men wil niet aannemen dat ze het wel zijn. Jammer…
@ Vive la FRANCE; Woohoo, dus hij werkte de bewuste 5 minuten wél… ;) Dat heeft niets met degelijkheid (niet kapot gaan) te maken, maar met het gebruikte systeem.
En over het vooroordeel, dat is absoluut waar. Áls ze beter worden, zullen ze nog steeds aangezien worden als niet degelijk. Nú zijn ze nog niet degelijk. Dat blijkt uit alle objectieve onderzoeken. Daar kun je niet omheen. En tenzij die mensen die die samenstellen allemaal corrupt zijn… Zal het wel waar zijn. :(
@ Citrofiel
Wat versta jij dan onder degelijkheid?
@ laatste reactie van mijzelf
Sorry, ik zie het al (te snel gelezen).