• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler presenteert hybride SUV’s

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 november 2007 om 16:46 – 22 Reacties

Chrysler hybride

Op de L.A. autoshow zien we hoe de Amerikanen hun verbruik aanpakken en toch nog met een V8 kunnen rondrijden. Chrysler presenteert er de Chrysler Aspen en de Dodge Durango het nieuwe ‘Two Mode’ hybridesysteem. Hiermee wordt een brandstofbesparing van 25% gemiddeld en 40% in de stad voorgespiegeld.

Two Mode hybride is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz, GM en BMW. Sleutel tot de besparing is een 87 pk sterke elektromotor, de elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie (ECVT), en het Multi Displacement System, dat afhankelijk van de (rij)omstandigheden vier cilinders uit kan schakelen ten behoeve van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij lage belasting ‘verandert’ de 5,7 liter V8 dus in een vierpitter, maar niemand die het door heeft.

Two-mode houdt in dat er een modus voor lagere en hogere snelheden is. In de eerste stand kan de auto op drie manieren worden aangedreven: alleen via de elektromotor, alleen via de verbrandingsmotor of een combinatie van deze twee. De tweede ’stand’ is er vooral voor omstandigheden waarbij veel vermogen gevraagd wordt zoals bij rijden op de snelweg, (hogere snelheden, veel inhalen). Het systeem kiest zelf welke stand het meest geschikt is.

Verder maken de SUV’s gebruik van de energie die vrijkomt bij afremmen of uitrollen, die wordt opgeslagen in de accu’s. Dit systeem is bekend, maar bij Chrysler heet het uiteraard niet Brake Energy Regeneration.

Met dit hybridesysteem proberen de Amerikanen het beste van beide werelden te verenigen: wel brandstof besparen, maar niet de SUV afzweren. Hillary zal trots zijn.

Ook GM biedt het systeem aan, ‘The General’ stopt het in de Chevrolet Silverado (met 6.0 liter V8). Wie weet willen de Amerikanen met deze vinding wél aan de SUV.

De Chrysler Aspen (l.) en Dodge Durango (r.):

Chrysler Aspen (L) en Didge Durango (R)

Two Mode Hybrid

Two Mode Hybrid

Two Mode Hybrid

Tot slot GM’s bijdrage aan een betere wereld:

Chevrolet Silverado

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW dumpt motorenaanbod
    BMW dumpt motorenaanbod bij grofvuil
  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek
  • Is dit de dikste hybride BMW van dit moment?

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Dodge, GM, Hybride, SUV

Vorig bericht: « Peugeot-merkenchef mag zijn koffers pakken
Volgend bericht: Jaguar XJ-impressies »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    14 november 2007 om 16:49

    wauw nu lopen ze een klein beetje minder achter

    Login om te reageren
  2. Alex zegt

    14 november 2007 om 16:49

    “Two Mode hybride is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz, GM en BMW.”

    En waar past Chrysler in dit plaatje?

    Login om te reageren
  3. noud zegt

    14 november 2007 om 16:54

    Misschien uit de tijd dat het daimler chrysler was

    Login om te reageren
  4. heidekonijn zegt

    14 november 2007 om 16:56

    Het was zo veel cooler geweest als het plaatje “hybrid : two mode hemi” zou hangen op een dikke amerikaan met twéé hemi’s in ipv één. Een benzine/nog méér benzine hybride :-)

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    14 november 2007 om 16:59

    nu die fotootjes erbij staan moet ik wel toegeven dat het een stukje Amerika op zijn best is…nu is het aan jullie om te denken wat ik daarmee bedoel…

    Login om te reageren
  6. smoke zegt

    14 november 2007 om 16:59

    @Alex

    Chrysler is tot voor kort eigendom geweest van Daimler, wat weer het moederbedrijf van Mercedes-Benz is.
    Bovendien is Daimler nog steeds voor 20% eigenaar van Chrysler LLC (de andere 80% is van Cerberus).

    Login om te reageren
  7. G. de Groot zegt

    14 november 2007 om 17:04

    Nou, dan hoop ik toch dat deze hybride wagens hier gesubsidieërd gaan worden door onze groene regering :P .

    Login om te reageren
  8. Solstice zegt

    14 november 2007 om 17:07

    Suffe naam: “two mode Hemi”. SchizoHemi is veel beter! ;-)

    Login om te reageren
  9. rein zegt

    14 november 2007 om 17:07

    Het gaat nergens over die hybride. De normale SUV van chysler zou zonder hybride 1 op 6 rijden ofzo…en met hybride dus ong 1 op 7.5 als het 25% zuiniger is. Die dingen BLIJVEN zuiperts
    Nou voor mij is dat echt geen wereld van verschil. Bovendien zal het hybride systeem de SUV alleen maar duurder maken.
    Als mensen de Hybrid kopen dan doen ze het omdat ze denken dat het goed is of om ermee te kunnen opscheppen…

    Login om te reageren
  10. Klaas zegt

    14 november 2007 om 17:09

    Zijn ze ook echt te koop, of is dit het zoveelste ‘in de toekomst komen we me zinnige auto’s’ showmodel?

    Hoewel, zinnig. Het blijven lompe bakken. Lichter zullen ze ook niet worden met accu’s.

    Login om te reageren
  11. Rein zegt

    14 november 2007 om 17:16

    die dinge zullen zonder hybride ongeveer 1 op 6 rijden…en met dus 1 op 7.5 als het 25% is. Het hybride maakt het nie veel beter dus…en ddaarbij nog duur ook.
    Als iemand die hybrid koopt dan is het omdat hij dan wat heeft om op te scheppen of hij denkt nie goed na.

    Login om te reageren
  12. Dr speed zegt

    14 november 2007 om 17:20

    Whahahahah een 6 liter v8 en dat moet zuinig zijn:P

    Login om te reageren
  13. thom zegt

    14 november 2007 om 18:04

    Echt amerikaans wat een sukkels “kom laten we er een voorloorlogse v8 er in hangen schakelen we 4 cilinders uit en heb je 4 cilinders die een immense v8 in beweging moet houden” gelukkig geen DOHC? en is 87 pk niet een beetje weinig in zon auto had de LS600H niet iets van 250 pk electromotor
    Als er maar een V8 in of die et nou doet of niet dat maakt niet uit et is een v8
    denk dat een 3.0 diesel beter past in dit soort auto’s.

    Login om te reageren
  14. Alex zegt

    14 november 2007 om 18:50

    @ Sir Smokalot:

    Ik had nog niet zover terug gedacht.

    Login om te reageren
  15. RA999 zegt

    14 november 2007 om 18:57

    Nou, dit lijkt me wel een goede ontwikkeling, ervan uitgaande dat deze claims kloppen dan. Zo’n V8 blijft in de US toch een unique selling point, en als ie ook nog eens zuinig-ish is, dan spreken ze wel een vrij brede groep aan.
    Nu nog iets aan ’t design doen ;)

    Login om te reageren
  16. RA999 zegt

    14 november 2007 om 18:58

    Hmm, mijn reactie wisselt een beetje tussen enkel- en meervoud. Maar you get the
    point…

    Login om te reageren
  17. Bertus zegt

    14 november 2007 om 20:10

    Ondertussen koopt de gemiddelde amerikaan ook gewoon redelijk zuinige middenklassers met 4 of misschien een 6 cilinder, en zit er even veel inventiviteit en beweging in Detroit als bij de heren platenmaatschappijen en de RIAA. Blijf de realiteit maar gewoon ontkennen, ook wanneer je jezelf inmiddels volledig overbodig hebt gemaakt.

    Login om te reageren
  18. Juppe zegt

    14 november 2007 om 20:30

    25% besparing is 25% besparing, als dat nou een auto is die 1:5 rijdt, of 1:20. Dus dat argument raakt kant nog wal. De amerikanen die echt zuinig willen rijden kopen wel een echt kleine of zuinige hybride auto. Of een normale middenklasser zals Bertus zegt.

    Maar nou bestaat er dus de mogelijkheid voor suv bezitters om ook zuiniger te rijden. Of ze dit ook werkelijk kopen is een tweede, al stijgen de benzineprijzen daar ook flink.

    Vind die 25% eigenlijk niet zoveel, als je ziet hoe inefficient die dingen normaal zijn, dan zou dat toch beter moeten kunnen. Maar in het stadsverkeer ziet het er een stuk beter uit volgens hun beweringen.

    Wanneer komen ze hiermee op de markt?

    Login om te reageren
  19. Vincentvld zegt

    14 november 2007 om 23:27

    Leuk dat mensen komen met 4/6 cilinders en diesels met dezelfde prestaties, maar we hebben het wel over Amerikanen. En cilinders staan daar voor status. Ze hebben liever een slechte 5 liter 8 cilinder dan een identiek presterende, maar zuinigere 3.0 V6. Waarom? Tsja, toch die status. En ik denk dat Chrysler daarom heeft besloten om een hybride 8 cilinder te maken, de status van een achtcylinder en het verbruik van 6.

    Login om te reageren
  20. Juppe zegt

    15 november 2007 om 00:01

    Het is even afwachten wat de besparing in de praktijk zal zijn. Die besparing zullen over zo’n 3 jaar ook bij BMW en Mercedes zien (zelfde systeem).

    Login om te reageren
  21. Tombnolz zegt

    17 november 2007 om 18:16

    ’t Is een begin hé…

    Login om te reageren
  22. Michel zegt

    21 november 2007 om 15:38

    Wat een gezeik. Ik zeg opmaken die fossiele brandstoffen en wel zo snel mogelijk. Op is op, weg is weg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North