• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pijnlijk: Grand Prix van Duitsland verdwijnt van F1-kalender [updated]

Auteur: JordyS, gepost 20 maart 2015 om 19:59 – 52 Reacties

De start van de Grand Prix van Duitsland in 2014


Nog even en we rijden alleen nog in landen waar de gemiddelde toeschouwer niet weet of er lucht of zand in de banden zit.

Het zat er al even aan te komen, maar de klap komt bij veel fans hard aan: de Grand Prix van Duitsland verdwijnt van de kalender. Nog niet zo lang geleden was het Formule 1-circus tweemaal per jaar te gast bij onze Oosterburen, maar nu blijkt slechts één schamele race financieel gezien niet rendabel. Zo kan het dat er voor het eerst sinds 1960 geen Duitse Grand Prix op de kalender staat.

De Nürburgring en de Hockenheimring organiseerden de race de afgelopen jaren om en om. Dit jaar was het circuit in de Eifel aan de beurt, maar daar is de portemonnee al een tijdje leeg. De bestuurders van de Hockenheimring vonden het op hun beurt niet zo verstandig om op het laatste moment bij te springen, omdat er nogal wat bij komt kijken om een Grand Prix te organiseren en in korte tijd genoeg tickets te verkopen.

Voor de diehards hebben we slecht nieuws, want de Duitse GP is niet de laatste traditionele race die lijkt te verdwijnen. De Italiaanse ronde op het circuit van Monza staat al een tijdje op de tocht, terwijl ook de Belgische race op Spa-Francorchamps al jaren onder vuur ligt.

UPDATE (22-03): Vandaag werd bekendgemaakt dat Mercedes een (financieel) aanbod heeft gedaan om de Duitse GP van de ondergang te redden, maar helaas is het bod niet geaccepteerd. Met andere woorden: het Formule 1-circus slaat Duitsland dit jaar helaas over.

Ook interessant!

  • Weekendkaarten Dutch Grand Prix 2022? Pech gehad
  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Video: Grand Prix van Abu Dhabi Track Guide
    Video: Grand Prix van Abu Dhabi Track Guide
  • Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
    Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Formule 1, hockenheim, nurburgring, Racing

Vorig bericht: « Je gelooft nooit hoe deze gestolen S4 werd teruggevonden
Volgend bericht: Koop deze megavilla en krijg een Rolls-Royce Phantom »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    20 maart 2015 om 20:02

    Ach, sinds ze niet meer op de oude Hockenheim ring rijden was er toch weinig meer aan. Dat oude circuit bood nog spektakel..

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      20 maart 2015 om 20:35

      @tupperware: klopt. Dat nieuwe circuit is zo ontzettend saai geworden. Dat oude circuit was een van de besten die er toen waren.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 maart 2015 om 02:31

      @tupperware: helaas erg waar. Het oude Hockenheim zou perfect passen in welke raceklasse dan ook. Micky Mouse banen als de Hungagoring, paar kitsch banen van telke en Echte Grote Mannen Ballen Banen als Monza en Het Oude Hockenheim :-)

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      21 maart 2015 om 11:24

      @tupperware: En dat vind ik het juiste punt. Uiteindelijk zal t me eigenlijk een worst uitmaken waar ze rijden, zolang het maar op een circuit is wat helpt met leuke races; waar er nog eens wat weersveranderingen kunnen plaatsvinden of waar de omgeving meehelpt aan de lol van t kijken.
      Of dat nou in Qatar is of in Duitsland, lekker boeiend: ik ga er toch niet heen, want deze prijzen wil ik niet betalen.
      Het echte probleem is precies wat je zegt: de nieuwe Hockenheim-ring is niet zo heel boeiend meer; de mix van lange rechte stukken en glibberen in het stadion, was lachen; nu is het gewoon het volgende high downforce circuit.
      Nurburgring GP circuit is eigenlijk ook gewoon een optocht-circuit; terwijl het circuit aan het mooiste circuit ter wereld is verbonden.
      Goed, dan zijn er wat rijke olie jurken en handels-aziaten die ook een circuit willen: en dan leggen ze zoiets neer als in qatar: geen bocht is van elkaar te onderscheiden: allemaal zandbak. Alleen Abu Dhabi is nog een beetje te hakken; waarom? Door de rechte stukken, de mooie haven en de mooie gebouwen er omheen.
      Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan.

      Login om te reageren
  2. bimmerfanatic97 zegt

    20 maart 2015 om 20:02

    Als dit soort races verdwijnen, blijft er geen europese kijker over. De sport verliest zijn charme helaas…

    Login om te reageren
  3. bouwvakkert zegt

    20 maart 2015 om 20:03

    Bernie geeft niks om de hele sport, denkt enkel aan geld. Alles word verkocht aan een stel jurkendragers in de woestijn die niks maar dan ook niks met de sport te maken hebben. (Sponsoring uitgezonderd)

    Login om te reageren
    • barttjee zegt

      20 maart 2015 om 20:25

      @bouwvakkert: Precies! Ik vind vooral dat rozenwater tenenkrommend, ook al snap ik de achterliggende reden. Moet gewoon champagne zijn!

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        20 maart 2015 om 20:31

        @barttjee: Dat rozenwater is totaal niet tenenkrommend. Ook als F1 heb je je aan bepaalde wetten te houden, en in een groot gedeelte van de Islamitische landen is alcohol nou eenmaal verboden en wordt rozenwater gedronken bij gelegenheden waar wij champagne drinken.
        Overigens vind ik het wel schrijnend als je, met alle shit die ome Bernie flikt, het rozenwater nog het grootste probleem vindt

        Login om te reageren
        • barttjee zegt

          20 maart 2015 om 20:52

          @Edge: Euh dat woordje ‘vooral’ moest ‘ook’ zijn. Zal wel eind van de week effect zijn, my bad. Tuurlijk snap ik de reden die jij aangeeft (zoals ik al indirect aangaf, maar blijkbaar moet daar toch op gereageerd worden). Ik vind het gewoon lame dat het niet als champagne spuit. Toch een onderdeel van de race als je uiteindelijk op het podium terecht komt, maar dat is mijn mening. Snap niet dat ze daar wat op verzinnen. Afijn, ik ga lekker genieten van mijn glas azijn die ik net heb ingeschonken

          Login om te reageren
        • camber24 zegt

          20 maart 2015 om 23:06

          @Edge: Volslagen onzin natuurlijk. In al die oh zo fijne islamitische landen is gewoon alcohol te krijgen. Men zou ook eens een keer kunnen buigen, ipv een ander hun eigen wetten/gebruiken op te leggen. Je nodigt een compleet evenement uit om langs te komen. Maar die moeten zich wel even aanpassen. Hou toch op man. Schijtvolk is het..

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            21 maart 2015 om 07:36

            @camber24: dus als jij ergens op bezoek komt, heeft degene die jou ontvangt zich aan te passen aan jouw eisen….. Ik vermoed dat jij bijzonder weinig vrienden hebt.

            Login om te reageren
            • camber24 zegt

              21 maart 2015 om 07:59

              @roppp: merkwaardige conclusie, roppp. We hebben het over een sportevenement. Niet over een vriendschappelijke uitnodiging.

              Login om te reageren
            • gregorius zegt

              21 maart 2015 om 11:10

              @roppp: ze komen niet op bezoek: ze worden betaalt om een kunstje op te komen voeren.

              Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          21 maart 2015 om 00:49

          @Edge: Welke idioot gaat er nou rozenwater drinken?

          Login om te reageren
          • dailydriver zegt

            21 maart 2015 om 07:39

            @henkhupelschoten: lulletje denk ik

            Login om te reageren
        • insomnia zegt

          21 maart 2015 om 08:28

          @Edge: Alcohol is voor mij een Religie. Hier met die fles of anders weet ik er in Nederland ook nog wel een paar qua aanpassen…

          Login om te reageren
  4. barttjee zegt

    20 maart 2015 om 20:06

    Ik probeer nog steeds elke race te bekijken en vind die in west-europa toch het meest interessant (kan zijn omdat ik van historie en nostalgie houd). Dit gaat erg cliché klinken maar Bernie moet echt met pensioen. Al die GP’s in de oostelijke zandbakken, ik houd ze nauwelijks uit elkaar en vind het niets toevoegen. Er moet frisse lucht in de F1 komen, om dit soort perikelen te voorkomen.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      20 maart 2015 om 21:13

      @barttjee: Als je van nostalgie en geschiedenis houdt, zit je eerste rij bij Bernie. Dat is een wandelend museum in persoon!

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    20 maart 2015 om 20:23

    Wel gek hoor 4 en een halve Duitser aan de start (Max komt uit Limburg) maar géén race. Begreep ook dat het al een tijd niet lukt om deze GP uitverkocht te krijgen?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 maart 2015 om 20:42

      @pomoek: Vier en een half? Vettel, Rosberg, Hülkenberg en…? Zelfs als je verstappen als halve Duitser erbij telt kom ik maar op drie en een half.
      Overigens kom ik zelf maar tot twee echte duitsers, aangezien Max gewoon Nederlands is en Rosberg alleen op papier Duits is.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        20 maart 2015 om 21:58

        @Edge: klopt, I stand corrected! Bedankt over de update over de kosten, dat maakt het duidelijk!

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        20 maart 2015 om 22:01

        @Edge:
        Rosberg heef een Duitse licentie, papa is Fin, ma is Duits en Nico heeft zijn hele leven in Monaco doorgebracht..
        Daar is dus verrot weinig Duits aan..

        Hetzelfde gaat trouwens ook voor onze Max op, das een Belg die op een Nederlandse licentie rijdt..

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 maart 2015 om 20:50

      @pomoek: Overigens is het helemaal niet raar dat de bezoekersaantallen zo slecht zijn. Ik weet niet precies wat de kaarten voor de Duitse GP vorig jaar kostten, maar ik weet wel dat ze duur waren. Ik heb onlangs voor een collega van me uitgezocht wat het kost als hij met zijn vrouw en twee kinderen naar de GP van Engeland zou willen. Alleen al aan tickets kost je dat 1250 euro als je alleen de race wilt zien, en 1800 euro als je het hele weekend wilt gaan. Dat zijn dan twee volwassen toegangsbewijzen, twee junior toegangsbewijzen en een parkeerkaart (die overigens al tussen de 70 en 100 euro kost!), waarbij de kaarten zijn voor de goedkoopst beschikbare zitjes. Wil je een beetje fatsoenlijk zitten, kun je die prijzen wel ver twee of drievoudigen. Niet zo gek dus dat mensen wegblijven als je voor de prijs van een dag of een weekend Formule 1 ook via Corendon of iets dergelijks een week aan het strand in Spanje kunt krijgen. Voor de prijs van wat betere plekken kun je zelfs twee weken met je gezin naar een vier sterrenhotel. Daarnaast is het is door die hoge prijzen ook niet iets wat je eventjes doet om te kijken of het leuk is of niet, en dan houd je alleen de echte die-hard fans over.

      Login om te reageren
  6. rolov zegt

    20 maart 2015 om 20:29

    Als spa verdwijnt wordt het echt armoe.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      20 maart 2015 om 21:43

      @rolov: De waalse overheid legt al jaren geld bij om de F1 in Spa te houden. Kan niet lang meer duren voordat due race ook foetsie is….

      Login om te reageren
  7. peugeot205 zegt

    20 maart 2015 om 20:32

    Goed bezig F1, vooral doen! Alle circuits met historie links laten liggen!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 maart 2015 om 22:05

      @peugeot205:
      Als je van historie en F1 houdt, dan heb ik een tip voor je.
      Zondag vanaf 15:30 Goodwood Road&Racing live op Motorstv.

      Login om te reageren
  8. niex zegt

    20 maart 2015 om 20:34

    ik volg het al jaren niet meer psies om deze reden: alles om geld en rijden in de nacht in een woestijn zonder toeschouwers dat kan wel. helaas met MotoGO hetzelfde gedoe, sport was immens populair, overal te zien, toen zag Dorna dat er meer geld te halen viel en schoten er wat in door. Daar komt bij dat door de regels/techniek de races lang niet meer zo leuk zijn als vroeger, toen er nog s gekke dingen gebeurden. FIFA zelfde ding we gaan een WK in Qatar krijgen en die sjeiks bewijzen het maar; wij verkopen onze moeder nog aan ze voor wat oliedollars. sorry om voetbal erbij te halen (ben niet eens een echte liefhebber) maar bedoel maar elke sport wordt vern….

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    20 maart 2015 om 20:38

    Ik snap wel dat Hockenheim niet wilde helpen. Ze draaien al elk F1 jaar belachelijke verliezen door de combinatie van een gigantische hostingfee die ze Bernie moeten betalen, en een lage opkomst als gevolg van de hoge ticketprijzen die ze moeten vragen om Bernie’s fee nog enigszins te dekken. Bernie heeft overigens ook nog bij Mercedes aangeklopt met de vraag of ze wilden bijleggen voor een thuisrace.

    Het is toch ronduit belachelijk dat er geen Duitse Grand Prix is. Lewis Hamilton won zijn titel in een auto van het Duitse Mercedes. Voor datzelfde team werd nepduitser Nico Rosberg tweede in het WK. Dat team won tevens het constructeurskampioenschap. Dan hebben we nog ene meneer Vettel op de grid, eveneens Duits, die viervoudig kampioen is en afgelopen winter overstapte naar het team waar die andere illustere Duitser vijf back-to-back titels wist te winnen. En dan is hebben we ook nog Nico Hulkenberg die de Duitse eer in de middenmoot verdedigt.
    Voor een land dat zoveel toevoegt aan de F1, dient Bernie gewoon een gigantische korting op de fee te geven, of zelfs helemaal van zijn fee af te zien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 maart 2015 om 10:39

      @Edge: Als het ging om toevoegen aan de F1 dan hadden we 2 races in Italië, 1 in Duitsland, 1 in Monaco, 2 in Brazilië en 10 in Engeland.

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    20 maart 2015 om 20:46

    Dood zonde, alleen die zandbakken kunnen nog races hosten omdat er daar wel geld is. Slechte zaak!

    Login om te reageren
  11. robgooi zegt

    20 maart 2015 om 20:54

    Monza, Spa, Hockenheim en Nurburgring zijn heilig. Kan me geen F1 voorstellen zonder deze circuits.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      20 maart 2015 om 21:45

      @robgooi: Wen er maar aan….

      Login om te reageren
  12. Edge zegt

    20 maart 2015 om 20:59

    Overigens snap ik niet waarom Bernie niet gewoon een ander verdienmodel aan het organiseren van een F1 race koppelt. Fee compleet afschaffen en in plaats daarvan een systeem waarbij je een X percentage van je omzet of winst aan Bernie afdraagt, eventueel in een progressief stelsel à waarbij je vanaf bedrag W percentage X betaalt en vanaf bedrag Y percentage Z. Op deze manier kan iedereen (behalve de bankrekening van Bernie) er alleen maar op vooruit gaan. De tickets worden weer betaalbaar, de tribunes zitten weer vol en zowel Bernie als het circuit verdient eraan, waardoor er F1 er ook gewoon kan blijven en niet uit nood naar de zandbak moet. Want een ding vergeet Bernie in zijn jacht op meer hosting fee: Naast Japan, Australië en Brazilië zijn het toch echt de Europese landen waar de echte fans zitten.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      21 maart 2015 om 07:45

      @Edge: opa Burnie zal het worst zijn waar de echte fans zitten. Het gaat hem enkel en alleen om de inkomsten. Zolang die ook met de huidige invulling genoeg opleveren, gaat hij zo door.
      Wij vergeten nog wel eens dat de wereld groter is dan alleen NL. Er zijn ruim 2 miljard Indiërs en Chinezen. Als zij straks gaan roepen om F1 en met de buidel rammelen, hebben wij geen F1 meer. Weg met de sentimenten, lang leve de rendementen!

      Login om te reageren
  13. Bart_V zegt

    20 maart 2015 om 21:09

    Toevallig vandaag langs beide circuits gereden (61) maar het was wel behoorlijk druk op de parkeerplaats in hockenheim

    Login om te reageren
  14. niekie1999 zegt

    20 maart 2015 om 21:09

    1 troost voor de Duitsers, ze kunnen altijd nog naar de WEC op de nürburring

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 maart 2015 om 22:08

      @niekie1999:
      Vergeet het WTCC niet, die komen naar de Nordschleife, de race zal niet meer dan 2 rondjes zijn, normaal is een race van de hokken 50km..

      Zal.een spektakel geven.., proest..

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        21 maart 2015 om 13:46

        @tupperware: ja 2 volle rondes over de ring? Dat Is wel echt treurig. Ik dacht dat ze het gp circuit op gingen.

        Login om te reageren
  15. marinepower zegt

    20 maart 2015 om 21:30

    Lekker racen voor praktisch lege tribunes wwar geen fan op afkomt. Het is te open dat die kleine bernie binnenkort omvalt, voordat echt de hele F1 omvalt. Ticketprijzen zijn echt niet meer op te brengen voor de gewone man. Allemaal om bernie te behagen. Ik ben al een paar jaar geleden afgehaakt, maar de sport brokkelt steeds verder af. En die hypocryte nichten in de soepjurken niet willen dat er met champagne wordt gesprudelt, dan organiseren ze toch lekker geen race? Dat ze geen alcohol mogen van hun geloof, prima, maar als je weet hoeveel van die zand jurken in bahrain en dubai de beest uithangen, alleen daarmee kun je al een volledig uitverkocht seizoen op alle tribunes organiseren

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    20 maart 2015 om 22:03

    hmmm volgensmij prijst de F1 zich zelf uit de markt……

    Login om te reageren
  17. linkador zegt

    20 maart 2015 om 22:28

    Geen enkel verband of wrok met : Bernie Ecclestone: ‘I’m an idiot’ for paying £60m to settle F1 bribery trial (in Duitsland)

    Login om te reageren
  18. supervla zegt

    20 maart 2015 om 23:10

    Ecclestone, de Blatter van de Formule 1

    Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      20 maart 2015 om 23:59

      @supervla: Dat is nou eenmaa wat geld en macht met de mensheid doen…

      Login om te reageren
  19. henkhupelschoten zegt

    21 maart 2015 om 00:52

    @JordyS: Hoe weet de F1 in Hongarije op de hongaroring nog steeds stand te houden?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      21 maart 2015 om 08:08

      @henkhupelschoten: Het probleem met veel Europese races is dat de overheid er geen of minder geld in wil pompen. Dat speelt in Hongarije schijnbaar een stuk minder, want daar betaalt de overheid 22 miljoen dollar per jaar om de GP te mogen organiseren. Schijnt goed te zijn voor het toerisme, maar ik vraag me af of je daarmee dat hele bedrag terug kunt verdienen.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        21 maart 2015 om 08:42

        @JordyS: 22 miljoen is inderdaad niet mis, maar bedankt!

        Login om te reageren
  20. kennone zegt

    21 maart 2015 om 02:51

    Toen de v8 overleden was vond ik t al niks meer aan

    Login om te reageren
    • bmwpowerm5 zegt

      21 maart 2015 om 12:05

      de sport is te professioneel te groot en te steriel geworden mss is het wel beter dat de f1 dood gaat

      Login om te reageren
  21. aadzor zegt

    21 maart 2015 om 05:03

    Zit ook geen lucht in de band. Veel te instabiel. :-)

    Login om te reageren
  22. desjonnies zegt

    21 maart 2015 om 08:49

    Ik vind het werkelijk waar FANTASTISCH dat dit gebeurt en daar meen ik iedere letter van.

    De nieuwe ‘circuits’ waar ze rijden zijn doodsaai en veel te veilig; soms lijkt het alsof je naar het scherm van een computer spel zit te kijken; ik kom nog uit de tijd dat er zich ieder seizoen twee drie man doodreden, dat hoorde er toen bij.

    Laat het grote geld dit circus – sport is het allang niet meer- maar kapot maken, er komt gegarandeerd iets fris en iets nieuws voor terug .

    Login om te reageren
  23. goodolddays zegt

    21 maart 2015 om 11:21

    Wat voor een doodslag willen ze geven aan de sport, spa en monza niet meer op de kalender dan boeit het geen enkele fan meer…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North