Pininfarina presenteert twee concepts met turbinemotor

Auteur: , 22 Reacties

Heb ik jullie aandacht?

HK Motors

Mooi, dan kan ik die titel nu iets nuanceren. De nieuwe K550 en K750 zijn een tweetal SUV’s die zijn ontwikkeld en getekend door Pininfarina voor het jonge Chinese merk HK Motors, wat weer onderdeel is van de Hybrid Kinetic Group. Eerder leidde die samenwerking (die Pininfarina 65 miljoen euro oplevert) al tot de H600, een geslaagde mix van een Volvo S90 en een Maserati Ghibli.

HK K550

De wielen worden louter aangedreven door elektromotoren, maar die halen hun stroom vervolgens niet alleen uit accu’s, maar ook uit een microturbine die als range-extender fungeert. Dat idee is overigens niet nieuw, Volvo presenteerde al in 1992 een conceptcar –de ECC– met vergelijkbare aandrijflijn.

HK K750

Dankzij de turbine zou je zonder stoppen 1000 km ver moeten kunnen komen, terwijl het ding een levensduur heeft van circa 50.000 uur. Stel dat je gemiddeld 75 km/u rijdt, dan houdt de turbine het 3,75 miljoen kilometer uit. Daarnaast zou onderhoud slechts eens per 10.000 uur nodig zijn, wat bij dat zelfde gemiddelde uitkomt op onderhoudsintervallen van 750.000 km! Daarnaast zou je het accupakket van de HK’s liefst 50.000 keer kunnen op- en ontladen. Aangezien de auto’s zelf vermoedelijk niet zo lang mee gaan, maakt dat de accupakketten en turbines uitermate geschikt voor recycling. Een beter milieu… begint in China.



22 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
” een geslaagde mix van een Volvo S90 en een Maserati Ghibli.”

Mag ik daar aan toevoegen dat ik de grille en koplampen ook best wel wat vind lijken op die van de Aston Martin Lagonda Taraf? Dat maakt de mix overigens niet minder geslaagd.
@Edge: ook designrechten kun je afkopen. Misschien konden ze wel 8 Teraf betalen.

Padum-tsss
Ben benieuwd naar het rendement van de turbine… en het gewicht van het totaalpakket… ik heb ook al gefantaseerd over turbine range extenders (ingebouwd in een sleurhut, campingcar of bagage-aanhanger) om te kunnen reizen, maar het gewicht en het rendement lijkt me nog een issue…
@tjorque: Het gewicht van een turbine zou het sterke punt moeten zijn van zo’n pakket. Bij vliegtuigmotoren met vergelijkbare vermogens scheelt het vaak de helft tegenover een zuigermotor. Het rendement is moeilijker te zeggen, want een gasturbinemotor wordt steeds minder efficient naarmate hij kleiner wordt. Maar het lijkt me dat hij niet hoeft onder te doen voor een normale benzinemotor. Een diesel is waarschijnlijk wel een stuk zuiniger.
@basman147: Feitelijk is een turbine meestal een diesel aangezien er jet a1 in gaat
Wow! Ziet er erg goed uit. En als de techniek betaalbaar wordt (concurrerend met het huidige aanbod) dan kan dit wel eens de definitieve doorbraak van een Chinees merk in Europa gaan worden.
@potjak: “kan worden”, ja. Dat dachten we ook van Qoros, dat met zijn Europees ogende design en 5 sterren Euro NCAP score wel eens goed zou kunnen scoren in Europa. Die NCAP score werd in 2013 behaald. We zijn inmiddels vier jaar verder en nog steeds worden er geen Qoros’en verkocht in Europa. Ik wil het eerst nog maar eens zien gebeuren, voordat ik ga juichen dat merk X of Y de Europese doorbraak van de Chinese autofabrikant kan worden.
@edge: Ik denk dat Lynk & co het eerste Chinese merk wordt dat deftige aantallen zal verzetten in EU. Want Volvo-techniek, geproduceerd in Europa in een Volvo-fabriek, en dus ook marketingsgewijs ondersteund door Volvo.

Nu zouden we natuurlijk kunnen zeggen dat het daardoor geen echte Chinezen zijn natuurlijk…
Beste mensen: dit is de toekomst!
@joostie: ook mijn eerste gedachte, naamgenoot!
Waar zou de turbine dan op draaien? Op gas?
Ik heb hier zo veel vragen bij..
Hoe wordt de turbine aangedreven bijvoorbeeld en wat is het realistische verbruik hiervan?
Het onderhoud van de turbine is na 750.000km, en de rest van de techniek?
De levensduur is 50000 uur en toch 3,75 miljoen km?
Het opladen van de batterijen is nog steeds nodig? Dus nog steeds uren aan de laadpaal?
Aston martin lagonda ben jij dat…?
Het is een range extender, dus de turbine zal niet constant draaien.
Alleen als de batterijen op beginnen te raken. En in NL zal de auto vaker aan de stekker hangen.

Overigens is een gemiddelde snelheid van 75 km/u echt een utopie in Nederland.
Als je over een langere periode boven de 45 km/u echte gemiddelde kilometers uit wilt komen moet je al behoorlijk wat snelwegstukken rijden, en erg weinig stadskilometers.
“Een turbine”, lekker vaag begrip weer Autoblog… Een turbo is ook een turbine..

Waarschijnlijk wordt er een verbrandingsturbine bedoeld, maar theoretisch zou het ook een windturbine kunnen zijn die de accu’s oplaadt doordat hij door de rijwind wordt aangedreven.
Aangedreven door de wind, dan wordt het een soort perpetuum mobiel. De energie die wordt opgewekt zal je waarschijnlijk kwijtraken aan wrijving; behalve als je misschien vóór de wind hebt en een kleine windmolen op je dak zet :-)
Hoe hard werd er ook alweer gelachen in de jaren 60 toen de Japanners kwamen? Wie het laatst lacht…
@hamburg65: Japanse auto’s waren ook lachwekkend in de jaren 60!. olie boten die stonken als je erachter reed. Nu is alles anders maar Japan is ook een democratie. China niet dus dat wordt nooit wat. Bijna alles uit China is overheid gerelateerd en ingekocht bij het Westen, dus oneerlijke concurrentie. Dat vind Trump niet leuk. ik ook niet.
@sracert: tja maar tijden veranderen; die “communisten” weten wel degelijk hoe de markt functioneert. Kijk tevens eens naar Borgward, een merk met geschiedenis die nu herleefd wordt door Chinesen…
@hamburg65: Het gebrek aan vrijheid en creative ontplooiing gaat de Chinezen (en andere landen) keer op keer opbreken. Zolang ze dat niet veranderen moeten ze elders inkopen/afkijken/spioneren. Kortom achter de feiten aanlopen. Waar Chinezen tegenwoordig enthousiast over zijn in economie en zaken zijn in het Westen al lang gepasseerde stations. Ik doe zelf zaken met China en ken ze redelijk. Het is daar nog steeds een militaire dictatuur. Dat gaat ze opbreken vroeger of later.
Als range extender kan een turbine aan een contstant toerental draaien en kan daarmee geoptimaliseerd worden voor één effectief werkpunt. Ook zijn ze voor een gegeven vermogen compact en licht. Probleem om op te lossen zijn wel een in en uitlaat te bedenken die efficiënt zijn én stil. Anders maakt zo een ding een teringherrie.
Dit is pas een GTE Volkswagen!! Gas Turbine Engine. Het idee is uiteraard niet nieuw. Kleinere turbine’s worden al in vliegtuigen en boten gebruikt als generator. Ik vraag me alleen af hoe efficient dit is wanneer de auto niet vaak aan de stekker hangt. En hoe gaan ze het geluid isoleren en hoe gaan ze om met steentjes en ander vuil wat in de turbine inlaat terecht komt. GTE’s zijn een stuk simpeler in werking dan zuigermotoren maar een stuk hoogwaardiger in materiaal. En een heel stuk duurder om te maken. Desondanks zeer interessant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).