
Goede looks, puike wegligging en geen premium badge: welke is jouw ideale middenklasser?
Wat is er in hemelsnaam gebeurd met de middenklasse? Vroeger was het populair om lekker gemiddeld te zijn. Pa werkte als vertegenwoordiger, moeders maakte de piepers gaar en hield de 2,4 kinderen uit de gevangenis. Op de radio luisterden we massaal Frogers ‘Alles kan een mens gelukkig maken’ terwijl we s’avonds voor de buis gekluisterd waren naar ‘Doet ie het of doet ie het niet’. Als je refereert aan een periode waarin Peter-Jan Rens succesvol is, weet je dat je echt te ver terug aan het mijmeren bent. Want wat stond er voor de deur in de vinexwijken? Inderdaad: Ascona’s en Sierra’s. Ruime gezinsauto’s die zakelijk prima in te zetten waren. En het waren niet alleen Ford en Opel. Ook de Mitsubishi Galant, Nissan Primera, Austin Montego, Peugeot 405, Honda Accord en Fiat Regatta zag je met bosjes geparkeerd staan bij het huis van de buurvrouw.
Tegenwoordig is er een grote tweedeling gaande, niet alleen in de auto’s overigens. Het is óf premium óf budget. Kijk naar winkels: V&D moet het veld ruimen, maar discountstores of luxe winkels zijn populair. Premium auto rijden is poplairder dan ooit. Audi, BMW en Mercedes-Benz boeken constant records. Het mag wel premium zijn, exclusief is het al lang niet meer. Ook zien we dat de budgetmerken almaar populairder worden. Denk aan Kia, Hyundai, Dacia en Skoda. Kortom, de middenklassers hebben het zwaar. Dat is de reden waarom veel D-segmenters geen opvolger kregen of gaan krijgen. Gelukkig is er nog een beetje leven in deze klasse. Denk aan de Volkswagen Passat en Renault Talisman, maar ook de Ford Mondeo en deze splinternieuwe Insignia Grand Sport. We stellen de contenters even aan je voor:
Auto: | Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium Powershift | Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI Innovation Aut. |
---|---|---|
Catalogusprijs: | € 42.745 | € 41.057 |
Fiscale prijs: | € 41.740 | € 40.225 |
Leasetarief: | € 840 | € 760 |
Vermogen: | 150 pk bij 3.500 tpm | 136 pk bij 3.500 tpm |
Koppel: | 350 Nm bij 2.000 tpm | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Topsnelheid: | 213 km/u | 203 km/u |
0-100 km/u: | 9,9 sec. | 10,5 sec. |
Verbruik: | 4,8 l/100km | 5,1 l/100km |
CO2 uitstoot: | 120 gram/km | 134 gram/km |
Wat ons opvalt
De Opel is ietsjes duurder in aanschaf, maar voordeliger in de lease. Wat heet, voor twee rechtstreekse concurrenten is het verschil best aanzienlijk. We hebben de prijzen bij diverse leasemaatschappijen opgevraagd en telkens was de Mondeo iets duurder. Waarschijnlijk wordt de Insignia wat hoger ingeschat qua restwaarde. Nog een verschil is er qua motorisering. De Mondeo heeft een 2.0 motor met DCT bak terwijl de Opel een 1.6 motor heeft gekoppeld aan een automaat met koppelomvormer. De Mondeo is sneller en zuiniger, terwijl de Insignia completer is. Denk aan items als een achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, navigatiesysteem en mooie velgen.
Exterieur
De Opel Insignia Grand Sport is een dikke auto. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. De Insignia is strakker dan voorheen, zonder aan visuele impact in te boeten. Goed gedaan. Met name het front geeft de nieuwe Opel Insignia een indrukwekkend voorkomen. Waar je wel rekening mee moet houden: standaard ligt er bescheiden 17″ lichtmetaal onder.
De Ford Mondeo is alweer een tijdje een tijdje onder ons, maar het design kan nog altijd mee. Met name de vijfdeurs oogt gewoon heel erg strak. Ford heeft nog geen marketing-term bedacht voor de hatchback, deze heet gewoon Mondeo 5-deurs. Puntje van aandacht: standaard staat de Mondeo op 16″ wielen en staan niet echt geweldig. Net alsof de auto op vier thuiskomertjes staat.
Interieur
Op zich prima. Het binnenste van de Insignia kan er goed mee door. Het ziet er verzorgd uit. Op sommige plekken is wel te merken dat de bouwkwaliteit wat hoogwaardiger mocht zijn. Echt heel erg storen doet het niet, maar je merkt dat het geen Audi A4 is. Navigatie en infotainment werkt prima. Sterker nog, de On-Star functie is bijzonder handig met zijn Wi-Fi hotspot.
Voor de Ford Mondeo geldt min of meer hetzelfde. Op zich ook prima voor elkaar. Ten opzichte van de Fiesta en Focus is het echt een stuk beter, maar het is absoluut niet de top in de klasse. Wederom niet erg, zo zijn de auto’s niet gepositioneerd. Wat wel opvalt is dat de Mondeo iets minder ruim is dan zijn voorganger, zeker als je groot van postuur bent.
Rijden
Nog niet zo heel lang geleden maakte jullie aller @CasperH de eerste meters in een bomvolle Insignia met vierwielaandrijving. De rijtest en video daarvan check je hier. De vorige Insignia reed prima, maar was wel wat zwaarlijvig. De huidige Insignia is flink afgevallen en dat merk je aan alles. De auto is sneller en zuiniger tegelijk. Ook qua weggedrag ging de Insignia erop vooruit. De Opel stuurt gewillig in en blijft lang neutraal.
Traditioneel is dit waar Fords goed scoren en uiteraard stelt de Mondeo absoluut niet teleur. Al sinds de eerste generatie is de Mondeo een auto die net dat beetje meer biedt. Ondanks dat het comfort op een hoog plan blijft staan kun je een lange doordraaier met verdacht hoge snelheid nemen. De auto geeft geen krimp. Integendeel. Uiteraard heeft Casper ook in de Ford Mondeo gereden. Zijn bevindingen kun je in deze rijtest+video bekijken.
Conclusie
Mocht je geen zin hebben om veel geld te gaan uitgeven voor een ‘Premium’ product ben je met beide goed bediend. Nog een voordeel van zowel de Ford als de Opel is dat ze ruimer zijn dan de gemiddelde 3 Serie. Er zijn wel een paar aantoonbare verschillen. De Ford is duurder, sneller en zuiniger. De Opel is completer, nieuwe en voordeliger in de lease. Voor welke ga jij? En vooral: waarom?
De Insignia: goedkoper, mooier, nieuwer en completer.
@berlinetta: De Mondeo: duurder, lelijker, ouder en kaler.
Liever de oude Ford Mondeo, dan de wannebe- of ‘net-niet-‘ Premium Opel.
Een beetje afgaande op de videoreviews heeft de Ford het betere onderstel en stuurgevoel, daarnaast betere motorisering, aandrijflijn en is ook nog eens zuiniger.
Insignia. Vind ik verreweg de mooiere van de twee. Uitstekend design, mooi interieur en prijstechnisch interessanter. Goed gedaan door Opel, vind ik knap.
De Mondeo. Eigenlijk voornamelijk vanwege het interieur die is in mijn ogen bij de Ford gewoon mooier.
@robert110: is dit sarcastisch bedoelt? Anders snap ik het niet. Dat zwarte stuk kaal hard plastic vindt jij een mooi interieur? Toegegeven oudere opels stonden bepaald niet bekend om hun mooie interieurs, maar deze laatste insignia santa maria madre dat is toch gewoon pure schoonheid. (Bedenk ook het internet is uitgevonden om te kunnen discussiëren over onzin.)
Mondeo: rijdt heerlijk, smoelt het beste. Liefst de Vignale!
@joostie: Vaginale?
@r32turbo: douche.
Ot: inisginia, de Mondeo was bij de EU introductie al toe aan een facelift.
Gek.
Ford, meer vermogen, meer koppel, kortere sprinttijden, hogere top snelheid, en tóch een lager verbruik.
(en dat terwijl de Mondeo ouder is)
Doe mij die maar ( al is het vooral omdat ik die Opel al helemaal niet om te pruimen vind)
@postzegel: dtc vs traditionele automaat. Die opel zal dus ook ongetwijfeld een fijnere bak hebben.
De Insignia ligt me meer. Vooral qua looks.
Zo’n 1.6 is gewoon te licht voor zo’n formaat auto. Daarom moet ie harder werken en dus meer verbruik en uitstoot. Vind de Opel een stuk mooier. Moderner en frisser. En die 16inch trutwieltjes onder de Mondeo doen echt enorm afbreuk aan het hele design. Ding ziet er op een setje 18/19inch een stuk beter uit.
@e34m5touring: harder werken is natuurlijk onzin voor een verbrandingsmotor. Zo’n motor moet hardwerken als je op topsnelheid rijdt. Of de motor hard moet werken of niet geeft te toerenteller aan. Eigenlijk zijn verbrandingsmotoren zo overgedimensioneerd dat ze bijna altijd lui lekkerland hebben. Ook een 1.6je diesel in een Insignia.
@mashell: Maar of je voor dezelfde versnelling je diesel tussen de 1400 en 1900 toeren kunt houden, of tussen de 2500 en 3000 is voor het gevoel van luxe en comfort wel een verschil.
De tweede heeft technisch gezien genoeg vermogen, maar een diesel rijdt het prettigst als je op die grote golf van koppel mee kan cruisen. Niet wanneer je de toeren in moet klimmen om alle beschikbare paarden van stal te trommelen.
De Insignia. Maar wel met de benzinemotor en 4×4
@cossiekiller: Heb je dat al overlegd met je fiscalist?
@fiestacruizer: Nee, ik lease ook niet meer. Een mooi aangeklede kopen als hij een jaar of 2 is. Laat iemand anders de afschrijving maar doen.
Heb de vorige insignia een jaar gehad en dat was niet best.
Hoewel deze insignia mooier is dan de mondeo zou ik geen Opel meer aandurven.
@bakboord1: De insignia is een uiterst betrouwbare auto (volgens de statistieken). Een zestal op het werkt heeft de 2.0 CDTI naar 250dkm gereden zonder noemenswaardige mankementen. En vergeleken met een Volkswagen dan mag absoluut gezegd worden dat Opel goedkoop is in de onderhoudskosten.
@db87: opel fanaten zetten zich altijd hard af tegen volkswagens.. maar als je de gemiddeld gereden kilometers voor dat een auto naar de sloop gaat met elkaar vergelijkt.. dan blijft Opel het slechtste jongentje van Europa.
Maargoed, niemand die een van beide auto’s als leaseslet neemt gaat ze toch boven de 200K km rijden.
@fiestacruizer: Ik ben geen specialist op dat vlak, maar gemiddeld gereden kilometers voordat een auto naar de sloop gaat zegt niet zozeer iets over enkel de kwaliteit natuurlijk. Dat is voornamelijk een fiscaal verhaal. VW’s hebben immers het voordeel ook na een flink aantal kilometers redelijk aan de prijs te zijn, daar een vergelijkbare Opel beduidend goedkoper is. Dan is het vanzelfsprekend logisch dat de desbetreffende Opel eerder op de sloop beland dan een vergelijkbare maar duurdere VW, dan helpen die gekke sloopregelingen van een aantal jaar geleden natuurlijk ook niet mee.
@fiestacruizer: Dus jij denkt dat een aanzienlijk deel van de Insignia’s al op de sloop staat? Niet om roest igg en om kapot lopende motoren is mij ook niks bekend.
De werkgever adviseerde zelf de Passat. Bij 250dkm gingen er 10 Passats weg en 5 Insignia’s binnen iets meer dan een jaar tijd. In een kwartaaloverleg is kort meegenomen hoe deze lease auto’s het gedaan hadden, de conclusie was dat de Insignia goedkoper was in onderhoudskosten. Gemiddeld waren er ook minder problemen met de Insignia.
@db87: ik had een 1.6t van de eerste serie. Ding had een immens turbogat en kwam er dan ineens in. Bij koud weer sloeg ie af bij het wegrijden en er waren software probleempjes.
Kan aan mij liggen maar de tabel klopt niet met de omschreven tekst, de ford is in de tabel duurder dan de opel. Tekstueel is het anders.
Mijn keuze de Ford, maar dat is oneerlijk ben al bevoorrecht rijd inmiddels in mijn tweede mondeo. (5e Ford), 1x een slipper gemaakt naar een opel en wordt soms nog met nachtmerries ervan wakker. Wat een rotbak was dat. (Half jaar gehad toen snel verkocht voor een fijne Focus)
Doe maar de Mondeo, maar ik wil niet van die lame kermisknipperlichten net zoals in een Audi. Waarom zou iemand daar geld aan uit willen geven, je ziet het zelf werkelijk waar NOOIT.
@jack_abarth: Omdat het mooi is en mensen ernaar omkijken
Lastige dit. Uitrusting vs rijeigenschappen, 1.6 vs 2.0, koppelomvormer vs dtc. Ik ga denk ik toch voor de opel, ondanks die lichtere motor. Een automatische versnellingsbak is gewoon het prettigst met koppelomvormer en als die opel daadwerkelijk zo is afgevallen als er gezegd wordt zal het vast goed genoeg rijden.
Yek, voor de non-Opel-non-Ford-liefhebber is dat net zoiets als kiezen tussen Poetin of Erdogan…
@hotze: nee hoor. Ben van beide geen liefhebber maar zou altijd voor de Ford kiezen vanwege zijn geweldige rijeigenschappen, beste van het segment.
Gewoon in deze klasse altijd voor de Ford gaan als je van autorijden houdt
@hotze: voor de Non Opel Non Ford liefhebber is er altijd de Passat. Die wagen is zo middle of the road dat je je afvraagt waarom ze altijd links rijden.
@mashell: de al dan niet vermeende kwaliteitsuitstraling van het VW-logo ;-) In dit segment kan ik alleen maar omhoog kijken naar de grote-Duitse-drie; ook geen ster-liefhebber dus dan blijven Audi en BMW over.
Het zal wel een instapdiesel worden…
Het is wel grappig. Bijna elke keer als ik een ford mondeo tegenkom, staat deze op veuls te kleine velgen(16 inch ofzo) Waar de insignia(vorig model) juist weer op belachelijk grote sloffen kan staan(fabrieksaf) denk 20 inch ofzo. Waar zit m dit verschil in. Of zijn er ook ford mondeo’s met 20 inch fabrieksaf?
@piquet1986: sinds 2016 moet er voor andere wielen ook een andere CO2 percentage en dus een andere BPM betaald moeten worden. En voor grotere wielen die €1000 kosten kan daar zomaar €1400 BPM bijkomen. Dat is redelijk absurd vandaar dat de meeste mensen die grotere wielen laten zitten. Het hangt overigens sterk van het design van de wagen af welke wielmaat goed staat. Bij een Mondeo staat 16″ helemaal niet, bij een 3 serie ziet dat er wel normaal uit.
De Ford, in zo’n auto wil je geen klein torretje hebben. + de Mondeo ziet er strakker uit stuurt beter en is ook nog zuiniger.
Inkoppertje, de Insignia!
Mazda 6, best of both…..
@dutchdriftking:
Best of Both is Froukje natuurlijk ;-)
@dutchdriftking: het mooie uiterlijk van de opel en de rijeigenschappen van de ford. Zou ook mijn keuze zijn
Ik had voor mijn bezoek in NL voor een paar dagen een station gehuurd, kreeg ik de Mondeo mee (kind + kinderwagen moest mee enzo). Prima ding eigenlijk. Hij is echt groot / ruim van binnen. Navigatie ding met touch screen werkte prima en de afwerking: ach, het stoorde niet. Er zat niks in wat je het idee moest geven dat je premium bezig was; gewoon alles functioneel. Was wel even balen dat ik op het knopje voor de achterklep drukte en alsnog dat luik zelf omhoog most trekken. Wat een arbeid!
Minpuntje was de naaimachine voorin en de handbak: allemaal leuk in een sport auto. Maar een grote station met 16 versnellingen en veel te weinig pk in het Nederlandse verkeer: ik bleef maar roeren met die pook terwijl ik zonder kracht zat.
Vroegah echter werd ik vaak genoeg vervoerd door de papa vertegenwoordiger naar de uitwedstrijden van hockey (opgegroeid in het gooi, krijg je dat soort dingen). De papa met de 405 station, daar wilde je niet in. Zo’n 405 was geen pretje hoor; het waren gewoon sobere ijzeren hokken met wat stof erin. Het was altijd hopen dat de papa van H ging rijden, want die had de eerste Volvo 850. Dat was pas luxe toen!
Anyway, beide modellen van hierboven, zijn eigenlijk al gigantisch premium vergeleken met de concurrenten van toen… De prijs trouwens ook.
@gregorius: zelfs een Dacia is tegenwoordig meer auto dan een 405. Iets met vooruitgang…
Mondeo, vanwege het betere interieur. Hoewel ik me afvraag waarom die een zoveel hogere leaseprijs heeft? Onderhoudsintervallen, restwaarde, pechstatistieken?
Ondanks de reclame: Opel!. wat een mooie auto.
De insignia! Valt me op hoe verouderd die mondeo nu al is…
@ berlinetta: Ik vind de Mondeo juist mooier.
Geen van beiden! Lijkt mij echt een kwelling om dit op de oprit te hebben staan.
@freezzr: ik hap: wat staat er dan wél op jouw oprit?
@davelepeef: ik rij in een Volkswagen Ka.
Voor mij de Insignia. Aangename verschijning. Is meteen ook de eerste Opel waar ik dat van kan zeggen. Vooral het interieur van de Mondeo oogt gedateerd
Ik zou voor de talisman gaan. Wat een mooi ding!
Mondeo! Boven de 10s 100KMH kan echt niet meer anno 2017