Politie Berlijn verklaart de oorlog aan getunede auto’s

Auteur: , 80 Reacties

Zo dan, de politie in Berlijn heeft even korte metten gemaakt met een groot aantal herrieschoppers, die al geruime tijd de straten vervuilen met hun geluid.

De regels omtrent het tunen van auto’s zijn in Duitsland net even wat strengen dan hier. Tuninghardware moet bijvoorbeeld altijd een TÜV-keuring hebben. Aangezien de tuningscene bij onze oosterburen vele malen groter is dan in Nederland, wordt er ook ieder jaar een campagne gehouden om autobezitters te informeren over het veilig modificeren van auto’s.

Die regels lijkt de politie in Berlijn deze week te gebruiken om de Kurfürstendamm, de grootste winkelboulevard van de stad en een trekpleister voor supercars, schoon te vegen. Het in één nacht ingooiden van alle ruiten bleef gelukkig uit, maar er zijn wel talloze auto’s op verdenking van onrechtmatige tuning weggesleept en opgetakeld. Onder meer twee Lamborghini’s, een aantal dikke Mercedii, een BMW 3 en 5 Serie, een Harley-Davidson en een pickup werden van de straat geplukt. Veel auto’s werd ten laste gelegd dat ze te luid zijn, een onrechtmatige velg/band-combinatie hebben of een uitlaat hebben die niet door de beugel kan. Het schijnt allemaal verband te houden met klachten van omwonenden over roekeloos rijgedrag, harde acceleraties en het doen van burnouts.

De in beslag genomen auto’s worden binnenkort aan een technische keuring onderworpen, die moet uitwijzen hoe ‘fout’ de auto’s daadwerkelijk zijn. De polizei in Berlijn is overigens maar wat trots op hun vangst, daar ze een riedeltje foto’s van de opgetakelde auto’s naar buiten hebben gebracht: klikkerdeklik.



80 reacties

Daar vliegt je Aventador dan, niet meer naar Berlijn gaan dus!
@youdontknowme:
Ik geloof dat ik niet meer welkom ben in mijn eigen hoofdstad.
Who cares ik kwam er toch nooit.😝
@jrk68: 020!!!
Had op z’n minst de eigenaar even gebeld. Dit is lekker, ga je uren zoeken naar je auto….
@AB: De reageerknop in de app is verdwenen.

OT: ach de Duitsers hebben genoeg ervaring met nachtelijke opruiming. Na de Kristallnacht en de nacht van de lange messen is dit de nacht van de boze takelwagens?
@berlinetta: goh, een godwin
@porsche928: Deze discussie hoefde niet lang te duren om de zogenaamde wet van Godwin in te laten treden.
@berlinetta:
Prima, die klaagknop werd toch alleen maar misbruikt om te klagen over de app terwijl het gewoon aan je 🍎 ligt.😝
@jrk68: Nou, ik heb een Android. Maar mijn dag kan niet meer stuk, want de reageerknop is vanzelf weer verschenen. Hoe doen ze dat toch?
@berlinetta:
Geen idee, ik gebruik altijd de site, zelfs zoals nu met mijn telefoon op de boulevard.
Cabrioke moest er weer even uit en wie ben ik dan om hem dat pleziertje niet te gunnen.😎
🍦?
@jrk68: Gelijk heb je!
Te luid? Dat kan je wel verwachten van een lambo ja!
@bamfspotter: Alleen als er aan geknutseld is. Een originele heeft gewoon een goedkeuring.
Op foto 3 zie ik toch echt een Aventador…
Cool, pakken ze brommerts hier ook mee dan wordt de boel weer leefbaar.
@norge: Ze hebben ook een Harley meegenomen! Brommerts zijn dus meegenomen!

Prima actie! Aftermarket uitlaten die extra lawaai maken zijn onnodig overlastgevend. En slim om deze lawaaimakers zo aan te pakken.
@norge: bedoel je dat de brommers in Nederland teveel lawaai maken? Dan heb ik een andere mening, je jeugd dient er toch voor om dingen te doen in het verkeer waar je later spijt van krijgt, m.a.w. Je zal meer je verstand gebruiken n.a.v. wat je hebt op gedaan qua ervaring met streken waarvan je geleerd hebt in het verleden.. Niet?
@peterkuipers5: Ja ze maken rot herrie, en ik begreep toen al niet waarom mijn maatjes zoveel herrie wilden maken….Ik had gewoon een fluister uitlaatpijp op mijn zwaar opgevoerde Kreidler Florett …..Nooit gestopt voor controle….Mijn maatjes daareentegen…
@norge: dat maakt het op die leeftijd wel spannender. En dat mag best ..
Das ist sehr scheisse ja!
Mercedii? Overigens terecht!
@henkhupelschoten: Het meervoud van een woord dat eindigt op -us is in dat geval -ii.
@berlinetta: Mercedus?
@baardmijt: Pfff je hebt gelijk. Was nog niet mijn bed uit of ik zat alweer op Autoblog. Volgende keer toch eerst maar even wakker worden voordat ik reageer.
@berlinetta: en daar komt nog bij dat bij een woord dat eindigt op -us de nominatief meervoud niet -ii is maar gewoon -i.
@humpyourdog: Ook nog eens.. ik ga nu koffie met red bull zetten.
@berlinetta: college coffee werkt altijd :D
@humpyourdog: Behalve dan de groep die in het meervoud op -us blijft eindigen; abortus bij voorbeeld. En Mercedes is zelf al een meervoud, van merced.
@oxymoron: Nee, Mercedes is gewoon een meisjesnaam.
@berlinetta:

Dan and Alan Partridge’s first meeting. Discussed: The Daily Mail, Lexus, Lexi, Japanese Rapport between Alan Partridge and Dan… Hilarious if you like Alan Partridge, if not, avoid!

https://www.youtube.com/watch?v=YllyBr_4Kxk
Leuke historische referentie :-)
Tja als je zulke deksels onder een S klasse durft te zetten moet hem de auto inderdaad meteen ontnomen worden..
@lambo4all: Ongelooflijk. Ik begrijp niet waarom ze zo dol zijn op die velgen (kan even niet op de naam) daar in Duitsland. Echt vreselijk.
Moet dit dan een voorbeeld zijn voor de rest van het land? Want ik denk dat al die Astraatjes en verlaagde Golfjes misschien nog wel gevaarlijker zijn op de weg. Hoe lager het budget, hoe groter de kans op een auto die niet helemaal fris is, I guess
@granlusso:
Snap idd wel waarom ze dit doen, maar lijkt me meer symbool politiek dan wat anders..

Ga inderdaad eens achter de ‘petjes’ aan met ondeugdelijk verlaagde bakkies en totaal verbindende after market xenon lampjes, daar zie ik wel wat in, ook voor hier in Nederland!
@granlusso: Het mag ook een voorbeeld zijn voor Londen.
Mercedii? Mannen, ga latijn leren of laat die flauwekul achterwege…
@humpyourdog: ga anders even huilen..
@alfaitak: Ben jei d’r weer zo een van als ik de bootschap begreip is het goet genoeg?
@humpyourdog: jij bent nederlands leraar?
@humpyourdog:
Wel goed in Nederlands maar te dom om te begrijpen dat je hier op een autoblog zit.
M.a.w. ga even een potje janken op Neerlandicusblog ofzo en neem die andere droeftoeters mee.
De meeste komt dat d/t gejank inmiddels wel de strot uit.

Kunnen de liefhebbers weer ouderwets over auto’s ouwehoeren, zoals dat ooit was.

Nu druk ik me nog zo politiekcorrect mogelijk uit.😝
@jrk68: het maakt me geen reet uit dat iemand eens een foutje schrijft in een reactie, dat kan iedereen al wel eens gebeuren. Een kniesoor die daarop let. Zelfs in de artikels stoort een foutje me niet echt. Maar als je per se latijns in je artikel wil verwerken, doe het dan tenminste goed.
@humpyourdog: Jij snapt het niet he?
@humpyourdog: latijns*
@mcaa: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/latijn-latijns

Het correcte is gewoon ‘latijn’ hoor
@humpyourdog: had me bijna laten overtuigen door je :p
@humpyourdog:
Sterker, om14:09 deed je het zelf nog verkeerd 😝

Voor iemand die zegt er geen probleem mee te hebben als iemand iets fout schrijft heb je het er maar wat druk mee.

Ga eens iets leuks doen met je leven.
Ik neem aan dat je als toerist nog wel veilig bent? Heb onder mijn wagen ook een aftermarket uitlaat die wat meer geluid maakt. Maar itt een 4 banger met rioolpijp, vind ik mijn V8 sound juist een verrijking van de leefbaarheid :)
@mopar:

Ik ken een motorrijder die met een ‘sportieve demper’ op weg was naar de ring, die hebben ze toch gepakt.
@Hupke: motorrijders hebben dan ook heel vaak de aparte neiging om onnodig te revven, en zeker de schrale, hoge toon van een motor is voor veel mensen irritant.

Mijn wagen heeft juist een donker en zwaar geluid, een stuk minder intrusive vind ik zelf.
@mopar: Dat zijn vooral stadse rijders die half naakt op hun literbike rijden, en bepaalde motorclubs die dat vet vinden. (net zoals in de South Park aflevering dus)

Verder zijn ze daar sowieso strenger mee in Duitsland. Heel veel Nederlandse rijders nemen hun decibel killer mee of schroeven hem er al in als ze naar Duitsland gaan.
@reistje: dat zegt al genoeg, als je überhaupt een decibel killer nodig hebt om een land binnen te rijden, dan is je uitlaat gewoon te luid.

@mopar: Zo simpel is het niet. Een SS sport kun je prima laag in de toeren houden. En dus zonder die herrie. Ook met een aftermarket. Zeker bij normaal rijgedrag. Harley’s zijn een uitzondering gezien die bij elk toerental imo herrie maken.
@mopar:

Nope, ook als toerist moet je je aan de lokale wetgeving houden. Maar zolang je niet mega aso bent wordt je niet snel doorgelicht
@mopar: Je moet je natuurlijk nog steeds aan de lokale verkeersregels houden. Maar het verschil voor jou als toerist is dat jouw auto niet op Duits kenteken staat. Dan hoef je ook geen TÜV-goedkeuring te hebben. Wat in dit geval het probleem is, zijn Duitse wagens die modificaties hebben ondergaan waarvoor een nieuwe TÜV goedkeuring (APK) nodig is. Zolang ze dat niet hebben rijden ze dus in feite zonder geldige APK rond en dat mag natuurlijk niet.
De Dodge werd ff wat te zwaar voor het kleine kraantje haha.
helemaal prima, achterlijk gepats, 20 keer op en neer, lijken wel een stel kneuzen die de weg kwijt zijn
Fijne referentie ;-)
Lelijke velgen op die sklasse :s
En een Alfa 156?
Hoe klein is’ie niet als je een Lamborghini nodig hebt om je ego te bevestigen, je die ook nog eens moet uitrusten met brulpijpen?

Me dunkt dat zo’n Batmobile van zichzelf al genoeg geluid produceert en opvallend genoeg is .
Ik vond juist die lambo’s er nog wel vrij standaard uitzien. Zelfde geldt voor die Merc CL AMG. Die 4 pijpjes werden toch standaard geleverd op de CL63 of CL65?
@kilum: ging om het geluid he, niet om hoe het er uitzag.
@kilum: ik ben ook in de war bij die CL. De CL63 had 4 uitlaatpijpen, de CL65 had 2 liggende 8-vormige pijpen. Dit is precies aangepast van een nieuwer model.
“De regels omtrent het tunen van auto’s zijn in Duitsland net even wat strengen dan hier. ”

In België alleszins niet.

Als je een petje bent met het schijt aan alles, kan je gewoon met wat ductape een dikke spoiler plakken, en je bent gelukkig.
Maar als je serieuze zaken wil doen zoals een engine-swap, motortuning (compressor/turbo toevoegen), zelfs andere veren en dempers steken dan voorgeschreven door de fabrikant mag niet. Ook niet als je ingenieur bent en je kan aantonen dat je verdomd goed weet wat je aan het doen bent.

In Duitsland kan je doen wat je niet laten kan. De tüv laat je zowat alles toe, als je kan staven waarom het niet gevaarlijk is.
@Hupke: Dus als ik het goed begrijp is b.v. zelfs het aanbrengen van coilovers niet toegestaan in België? Man, de OEM onderdelen markt zal booming zijn…
@mazdarx:

Een aftermarket luchtfilter steken op een oldtimer, wegens origineel nietmeer verkrijgbaar is zelfs een reden om afgekeurt te worden, als ze opletten bij de keuring.

Het enige dat boomt met zulke wetten is corruptie.
Ach ja, risico van de hobby.
Dan kunnen ze beter al die herrie makkende toeterende Turkse bruiloftgangers aanpakken. Daar werd ik helemaal leip van toen ik een maandje terug in Berlijn was.
@ghost: daar hoef je (helaas) niet voor naar berlijn hoor. Ik hoor dan liever 10.000+ toeren van een motorfiets.
Trieste lui
Zouden ze in Londen eens moeten doen, al die sneue olie sjeikjes met hun getjoende supercars van de straat plukken. Dat zal lekker opruimen!
Als jouw auto dan wel volgens de regels getuned is, kan jij op je beurt de polizei eens flink jennen door voor het politiebureau te poseren met je ride :)
Het blijven duitsers he. Nu pakken ze alleen ook al vervoersmiddelen van zichzelf af.
Die ram kan weinig aan zijn overlast doen die heeft gewoon standaard veel lawaai
@flik2punt0: 9 van de 10 SRT eigenaren gooit er een aftermarket uitlaat onder die behoorlijk veel lawaai maakt.
aan de auto’s te zien kun je wel raden wat voor pleps hier in rijdt
Eindelijk eens wat DRUGS-gelden die naar de staat gaan… Heeeerlijk!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).