
Ze hadden er twee dagen voor nodig, maar de Ferrari die in het IJ was gevonden is nu boven water.
Ferrari’s die in een of andere schuur opduiken kennen we. Dat iemand een Ferrari aantreft op de bodem van een rivier horen we minder vaak. Dat is ook niet zo gek: de bodem van het IJ is een van de weinige plekken in Amsterdam die niet drukbezocht is.
Toch waren er vorige maand mensen die een bezoekje brachten aan de bodem van het IJ. Duikers van de brandweer hielden hier namelijk een oefening. Ze deden daarbij een opmerkelijke vondst: de duikers troffen een auto aan die op zijn kop in de modder lag. Na een kentekencheck bleek het te gaan om een Ferrari Mondial uit 1987. De auto was al sinds 1994 vermist.

De brandweerduikers vonden de Ferrari op 17 juni, meldt AT5. Vandaag heeft de politie de Ferrari eindelijk boven water gekregen. Gisteren hadden ze het ook al geprobeerd, maar toen bleek dat dit klusje geen eitje was. De Ferrari zat namelijk muurvast in de modder. Duikers van de marine en de politie moesten de auto eerst vrij zien te krijgen.
Het is nog niet bekend hoe de Ferrari in het IJ is beland. De politie gaat uitzoeken wat er precies gebeurd is. De auto wordt afgevoerd, zodat de politie de auto rustig aan een inspectie kan onderwerpen.
Het is geen reden om hem in het IJ te rijden, maar de Mondial kan niet gerekend worden tot de mooiste Ferrari’s. Het ontwerp van Pininfarina is tot op de dag van vandaag controversieel. Aangezien het hier om een exemplaar uit ’87 gaat, betekent dit dat het om de 3.2 gaat met 270 pk. Die was er cabrio en coupé, maar het is niet uit de foto’s af te leiden om welke van de twee het gaat.
Foto’s: Inter Visual Studio/Robby Hiel
Verzekeringsfraude, joyriden of misschien een boze ex. Iemand moet toch een sterk verhaal hebben hoe ze ooit een keer een ferrari het IJ in hebben gereden. Ben hier best wel nieuwsgierig naar.
@chefturbo: auto wordt na 25 jaar opgevist en de politie gaat nu verder onderzoek doen. Als ze daar na zoveel jaren al tijd aan gaan besteden moet er meer aan de hand zijn. Wellicht toch nog een slachtoffer in het wrak? Nu wil ik het ook weten.
@birdcage: Afgelopen anderhalf jaar heb ik de brandweer daar meerdere malen zien duiken. Mijn vermoeden: die heeft daar geen 25 jaar op de bodem gelegen, of die duikers zijn blind.
@birdcage: way moeten ze anders zeggen. Dat onderzoek zal niet veel voorstellen.
Zit nog goed in de lak van wat ervan te zien is
Lekker laten liggen.
Is er ook een duidelijkere foto van de eruit geviste Ferrari? Beetje onduidelijk om zo alleen de onderkant te zien, benieuwd hoe die er aan toe is na zo’n lange tijd in het water
@padoempats: Vrij nat, voor de rest is alles plastic of carbon vandaag dus dat roest niet…
@johnhert: Ok. Je hebt het artikel ook gelezen, of niet?
@kareljansen: Neen
@johnhert: Had al zo’n idee.
@johnhert: oke? 35 jaar geleden ook?
Zat er niemand meer in?
Een Mondial… lelijkste Ferrari ever!
Dat is voor mij toch de California.
@carmasterr: Ferrari 308 Rainbow
Ferrari 330 GT 2+2 Navarro Special
Mondial is geen plaatje, maar hij past wel nog een beetje in het 80’s design… de 512M vind ik nog wel een klap lelijker met z’n Testarossa lijnen en 90’s design elementen er overheen gekwakt…
@harie: stom genoeg lijkt de Mondial gewoon ’n beetje OK op te gaan drogen. Of ik raak na zowat 40 jaar gewend aan z’n lelijkheid, dat kan natuurlijk ook. Maar los van de looks, volgens mij was het kwalitatief ook een drama?
De allerlaatste versie van de Mondial is degene die je moet hebben. Deze heeft nog de ’transverse lay-out’.
Hadden ze beter kunnen laten liggen.
@harie: mee eens, de 512M was echt afschuwelijk lelijk, leek wel een mislukte kitcar. Dat terwijl ik de 512TR wél een mooie Testarossa upgrade vond.
Inderdaad…. de 512TR wordt heel mooi oud, beter dan de originele testarossa vind ik…
@harie: helemaal mee eens. Lang getwijfeld maar er staat nu toch een 512TR in de vitrine ipv een Testarossa
@venividivici: je vergeet Lolo Ferrari
Zeker niet de mooiste Ferrari maar voor een 2+2 met middenmotor best geslaagd.
Een echte barnfind!
Politie heeft er een doek omheen gedaan, dus verbergen iets. Alleen het kenteken of meer? Zou me niets verbazen als er nog iemand inzit. Vermoord en de plomp ingereden?
@S8-2000: lijkt me sterk dat er na 25 jaar nog iets van menselijke resten te vinden is.
@autogedrocht: paar botten misschien, of lossen die op in water?
Waar ter wereld ik ook kwam ?
Nimmer trof ik zo een bende als in ’t koude natte IJ
Welgelegen bij de stad op palen
Valt uit t water heel wat op te halen
Ronkend in een gepoetste Ferrari ?
Een vreemde vogel in de penarie
Van zijn remmen een walm van vieze vette rook
Als liep die Italiaan op oliestook ?
En dan rijdt je met bibberende knieëën en handen
Want geen remmen meer voorhanden
Ben je mooi klaar mee met je Milanese troep
Met piepende banden over de kadestoep?
Ja, ’t is d’r spannend genoeg op de straat en bij de plomp
En als je in het water rijdt kan je wel hard krijsen
Maar ze komen je er pas na een kwart eeuw er uit hijsen
Maar ene Rick komt met een grandioos idee?
Geef hem een ruime week of twee
Lijkt je Mondial weer zo nieuw als wat
Wordt ’t wel een rekening van een paarduizendjes of twee ?
Riiiiiiicks Striptent…???????
Riiiiiiiiiiiicks Striptent???
Ricks Ricks Striptent?????
You ‘re so fabrieksnew
@moveyourmind: en dit briljante dichtsel is te zingen op de melodie van?
Tol Hansse – Big city: https://www.youtube.com/watch?v=GyaAGlYtS6Y
Ik weet zeker dat dat ding 10.000km heeft gereden. In 1994 vermist 7 jaar oude Ferrari. Zonde man
Nicole Brown had ook een Mondial uit 1987, misschien was ie van haar? :0
Waar blijven de Jet Cars comments…….
Duurde toch nog 1 uur en 13 minuten!
Start ze nog?
Volgende week bij Jet cars te koop.
Ik weet het nog goed het was een mooie zomerdag in augustus 1994. We waren bij een vriend van mijn vader op bezoek in Blaricum. Ik was een jaar of 13 en lekker aan het tafeltennissen in de garage. Opeens een hoop geluid van een ronkende V8 die zwaar op de koppeling weg reed. Inmiddels stond ik buiten en zag twee licht getinte mannen er als een haas vandoor gaan in de Mondial van onze Theo. Op dat moment keek ik Theo verbaasd aan omdat hij keihard aan het lachen was, en het hem weinig interesseerde. Ik vroeg hem daarop wat er zo grappig was? Hij had het remsysteem nog niet ontlucht na het vervangen van de remblokken.
Bij het vervangen van remblokken hoef je de remmen helemaal niet te ontluchten…
“Mooie jump was dat man! Kwam je nog een beetje Ver Arie?”