• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politieagenten willen geen hogere boetes uitschrijven

Auteur: Dennis, gepost 13 september 2011 om 20:12 – 35 Reacties

Arrestatieteam

Terwijl we je vandaag bijna letterlijk verdrinken in onze nieuwsgolf vanaf de IAA, is er toch ook nog een opmerkelijk berichtje uit eigen land dat we je niet willen onthouden. Vorige week schreven over het voornemen van minster Opstelten om asociaal gedrag in het verkeer veel zwaarder te beboeten, maar dat plan stuit op behoorlijke weerstand bij de politievakbonden.

Volgens de politievakbonden zijn veel agenten boos en verontrust dat zulke boetes zullen leiden tot meer agressie tegen de politie. Agenten zijn van mening dat als de plannen in 2012 doorgaan, de bekeuringen niet meer in verhouding staan tot de ernst van het vergrijp. Dat is niet uit te leggen en is vragen om problemen. De agenten dreigen uit protest minder bekeuringen uit te schrijven. ‘De politiek mag denken dat dit een melkkoe is, maar ze komt dan bedrogen uit’, aldus ANPV-voortzitter Walter Welting. Da’s nog eens ongehoorzaamheid uit onverwachte hoek. (via: ad.nl)

Ook interessant!

  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]
  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, cjib, ivo-opstelten, melkkoe, politie

Vorig bericht: « VW buggy up! Een guitige beach buggy
Volgend bericht: BMW M5 – wereldprimeur! Echt waar. »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    13 september 2011 om 20:14

    Lekker laten protesteren zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 september 2011 om 20:17

    Ja, dit is een terugkerend riedeltje he… Was bij de vorige verhogingen ook al zo.

    Login om te reageren
    • Emerald_Green_Jag zegt

      14 september 2011 om 08:53

      @Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad. Wat ik nog veel erger vind, en daar zwijgt ons Autoblog over, is het feit dat er door de agenten wordt gekeken wat voor auto je rijdt. Grote/mooie auto? Bekeuring! Truttenschudder/oud barrel? Waarschuwing.

      DAT is pas klassenjustitie!

      Login om te reageren
      • robert-123 zegt

        15 september 2011 om 08:05

        @Emerald_Green_Jag: Ja, inderdaad! [^o) sarcasm]

        Login om te reageren
  3. TF_Bundy zegt

    13 september 2011 om 20:19

    “Niet meer in verhouding staan tot…” Really…?

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      13 september 2011 om 21:20

      @TF_Bundy: doet het nu ook alang niet meer…

      Login om te reageren
  4. bigcar zegt

    13 september 2011 om 20:20

    kijk, eindelijk rechtvaardigeheid, goed zo vakbond!

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      13 september 2011 om 20:20

      @bigcar: nu nog alleen uitvoeren en achter je woorden staan :)

      Login om te reageren
      • zakar36 zegt

        13 september 2011 om 20:58

        @bigcar:

        Precies!!! Hoop dat ze het ook doen! :D

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          13 september 2011 om 22:05

          @zakar36: inderdaad

          Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    13 september 2011 om 21:03

    Even erbij houden dat ze niet voor asociaal rijgedrag willen uitschrijven hè! Kijk te hard rijden op de snelweg moeten ze gewoon lekker laten gaan, maar zoals doorrijden bij zebrapaden vind ik heel irritant. In de auto even remmen daarna weer doorrijden. Moet geen probleem zijn toch? Hoewel een verhoging van 140 euro wel wat hoog weet niet wat die bekeuring nu kost maar toch.

    Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    13 september 2011 om 21:28

    Ik hoop dat ze ook daadwerkelijk weigeren te bekeuren, het is idd te belachelijk voor woorden, die nieuwe prijzen.
    In het nieuws zei een figuur van de tweede kamer ook dat een Agent nou eenmaal een boete MOET uitschrijven, daar zijn ze voor.. maar gelukkig was er ook iemand bij die wel nadenkt voor het antwoorden, en die zei dus dat een agent wel moet uitleggen waarom die boete is, en waarom zo hoog.. en dat valt gewoon niet meer uit te leggen, en gelukkig mag een agent zelf bepalen of hij een bekeuring geeft of niet, dankzij hun bevoegdheid :)

    ik hoop egt dat ze dit doorzetten. zet hem op agentjes! :P

    Login om te reageren
  7. captainslow zegt

    13 september 2011 om 21:28

    Als je wist wat de boetes in Duitsland waren en dat even vergelijkt (1-op-1) met Nederland, dan sla je steil achterover. En ik durf te wedden dat het ook een stuk goedkoper is in Belgie.

    Ja ok, niet hetzelfde land, maar zijn er dan zoveel meer verkeersdoden in Duitsland/ Belgie etc. ? Terwijl er toch harder gereden wordt in Duitsland?

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      13 september 2011 om 21:36

      @captainslow: de meeste Duitsers rijden flink door maar als er wegwerkzaamheden zijn en er staat 80 dan rijden 9 van de 10 Duitser 80.

      komt ook omdat er op die plekken bijna standaard geflitst wordt

      Login om te reageren
  8. the-budel-guy zegt

    13 september 2011 om 21:33

    Eindelijk laten de agenten zien dat het ook mensen zijn.

    ik roep het al veel te lang dat de verhoudingen niet meer kloppen.
    je kan blijven verhogen maar zo als je ziet heeft het geen nut. mensen die het kunnen betalen doen het ook gewoon.

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    13 september 2011 om 21:34

    boring ..
    good cop / bad cop ..

    oud spelletje om sympathie bij de simpletons te kweken ..

    moet wel een serieuze debiel zijn om daar nog in te trappen ..

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2011 om 01:00

      @lincoln: Dan trap ik er graag in. Flik zijn is niet makkelijk. Hogere boetes gaat het nog minder makkelijk maken. Ik kan het goed verstaan. Die mannen doen in feite goed werk, en willen graag gewaardeerd worden voor hun werk, door ‘de mensen’…

      Login om te reageren
  10. captainslow zegt

    13 september 2011 om 21:34

    Vergelijking Nederland-Duitsland (schrik niet)

    Handsfree NL 180, DE 40
    Autogordel NL 100, DE 30-40
    Parkeren op gehandicapten NL 180 DE 35
    Afslaan zonder richting NL 70 DE 25
    Niet ijsvrij NL 180 DE 25
    10km + buiten bebouwde kom NL 65 DE 10

    bron: Telegraaf
    http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/9123230/__Boeteverschil_Duitsers_enorm__.html

    Misschien hebben Duitsers gewoon meer discipline?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      13 september 2011 om 23:12

      @captainslow: ik denk eerder dat ze daar minder geld nodig hebben van boetes..

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2011 om 00:54

      @captainslow: Tja, als mensen eens hun verstand gebruiken hoeven boetes helemaal niet hoog zijn. Er is een groot verschil tussen ‘even een onoplettendheid’ en ‘roekeloos gedrag’.

      Onoplettendheid kan je bestraffen met een kleine boete. Das dan zoiets als een waarschuwing. “Daar heb je even te snel gereden, en dat mag niet. Let beter op.”

      Roekeloos gedrag, dat kan je alleen bestrijden met zware boetes, in de hoop dat je ze (financieel) zo veel pijn doet, dat ze hun gedrag veranderen.

      Die redenering, en jouw verhaal, maakt dat NL’ers (en ook wij Belgen) eerder van het roekeloze type zijn… :-S

      Login om te reageren
  11. gunther zegt

    13 september 2011 om 21:42

    @captainslow

    In Duitsland en België zijn idd meer verkeersdoden. In België zelfs 2x zo veel als in Nederland (bron: European commission mobility & transport -> road safety).

    Login om te reageren
    • captainslow zegt

      13 september 2011 om 21:56

      @gunther: de verhouding doden tussen Nederland en Belgie is inderdaad 41-88, Duitsland echter is 41-53 volgens jouw bron.

      Dat noem ik amper significant, netjes gezegd. De boetes zijn bijvoorbeeld met te hard rijden soms tot een factor 5 hoger is. De landen met relatief lage score (NL, Duitsland, UK, Zweden) zijn landen met veel aandacht voor het ontwerp van de weg, juiste markering, goede rijles programma’s etc. Bovendien de echte killer, in mijn opinie, is alcohol en niet snelheid. Een beleid dat focus-ed op de killers (zoals alcohol) dat snap ik. 10+ km te hard op een kurkdroge snelweg, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

      Overigens zijn de bedragen die ik noem, de bedragen van nu. Dus ja, wat gaat er dan komen? Sorry, maar de verhouding is inderdaad zoek.

      Login om te reageren
  12. eddythedriver zegt

    13 september 2011 om 21:45

    Ach, en boeven vangen willen ze ook al niet….

    Login om te reageren
  13. arro zegt

    13 september 2011 om 22:06

    Voor het eerst in een lange tijd ben ik het met de politie eens

    Login om te reageren
  14. gunther zegt

    13 september 2011 om 22:17

    @captainslow
    Da’s nog altijd 30% meer, bepaald niet te verwaarlozen. Hoe dan ook ben ik met je eens dat het beleid soms doorslaat. Beetje de schaduwzijde van het succès. Naast het positieve veiligheidseffect is de overheid kennelijk ook erg blij met de inkomsten. Zoals je opmerkt is handhaving slechts één van de factoren, daarnaast hebben het ontwerp en kwaliteit van de weg, goede rijopleiding, veiligheidscampagnes, alcoholcontroles e.d. een positieve bijdrage in het geheel.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    13 september 2011 om 22:22

    @captainslow ..

    doe ook eens effe de oplossings percentages van zware misdrijven erbij ..

    Login om te reageren
  16. Tonnie zegt

    13 september 2011 om 22:42

    Ik ben het wel met de politie eens. Als mensen bekeurt worden, ik ben geen uitzondering, worden ze boos op de politie. Maar eigenlijk doen zij ook gewoon wat zij opgedragen krijgen. Maar met zulke enorme boetes, die echt niet in verhouding staan tot het vergrijp, kan ik me voorstellen dat je die als agent niet wilt uitdelen. Ik denk niet dat het dan altijd bij een scheldtirade blijft van de bekeurde…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2011 om 00:58

      @Thijsj: De scheldtirades zijn in dat geval nog het minste. Dat zijn nog steeds uitzonderingen. Wat echter geen uitzondering is zijn de mensen die niet beginnen schelden (meer verstand), maar wel een wantrouwen en afkeur tov politie krijgen. In de zin van “ze zijn er nooit als je ze nodig hebt, maar als je 2km/u te snel wandelt, heb je het hangen”. Dat is veel erger. Zo krijg je verzuring, minder mensen die zich aanbieden om flik te worden, meer mensen die het recht in eigen handen willen nemen, meer succes voor extreem-rechtse partijen, enz…

      Login om te reageren
  17. Frankypanky zegt

    14 september 2011 om 00:12

    @captainslow;

    Ene Gijs van Lennep zei ooit; “Snelheid is geen oorzaak van een ongeluk, maar niet goed (vooruit)kijken of handelen”

    En volgens mij zijn Duitsers daar beter in, dan Hollanders…

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    14 september 2011 om 00:49

    Dat komt dan mooi uit, want wij willen ook geen hogere boetes betalen…

    Login om te reageren
  19. tstile zegt

    14 september 2011 om 07:26

    Wat ik zo krom vind is dat ze mij nooit van de weg hebben gehaald als ik 5x te hard door een trajectcontrole rij.

    Als het zo gevaarlijk is, waarom kan ik dan doorrijden?

    Nee, na een week of 2 krijg ik mooi 5 acceptgiro’s. Paar honderd euro lichten voor een paar keer 90 ipv 80 te hebben gereden op de parallelsnelweg om 24:00 uur.

    Ondertussen doe ik niet meer de moeite om de politie te bellen als ik weer een stelende marokkaan in m’n winkel betrap.
    Ook bedreiging met fysiek geweld laat ik maar gaan want om iemand een winkelverbod te geven moet ik hem vragen om zijn id gegevens en vragen of hij het wil ondertekenen muhahahaha. Kansloos

    Login om te reageren
  20. midasracer zegt

    14 september 2011 om 08:47

    En terecht. Asociaal rijgedrag aanpakken prima. Maar 10km/h te hard in een 30 km/h zone is geen asociaal rijgedrag en de voorgestelde boete absurd.

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    14 september 2011 om 09:13

    Huilen met de wolven in het bos.
    Net doen alsof
    Je het gevoel geven dat je onder een proces verbaal kunt uitkomen, als ja maar goed kunt praten en het je dan toch geven.
    Oude wijn in nieuwe zakken
    Blij maken met een dode mus.

    En nu het nieuwste repressie middel : een subjectief oordeel over jouw weg gedrag van een – vul zelf maar in-

    Login om te reageren
  22. Treff zegt

    14 september 2011 om 09:35

    Dit speelt al zo lang! Maar die afspraken komen ze nooit na :-(
    Maar het hele fenomeen “asociaal rijgedrag” moet bekeken worden. 10km/h per te hard op een woonerf mag naar mijn mening veel hoger beboet worden dan 10km/h te hard op de snelweg. Het is lastig om natuurlijk allerlei onderscheid te gaan maken, want dan moet meneer agent meer bedragen uit zijn hoofd kennen!
    Ik rijd persoonlijk ook veel liever in Duitsland! Je merkt gewoon dat ze veel beter anticiperen in het verkeer. (tenminste 90% van de duitsers) Ik denk dat er in Nederland nog veel geleerd kan worden op het gebied van het verkeer!!

    Login om te reageren
  23. kaasboerin zegt

    14 september 2011 om 12:21

    Denken ze dat ze door dit gejank minder klappen gaan krijgen? Denk ’t niettt :twisted:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North