
Oldtimers, ze zijn het volgende slachtoffer in de strijd tussen de milieu- en luchtkwaliteit lobby en ons wagenpark. Ze krijgen nu 10% van de vervuiling van het wagenpark in de schoot geworpen. Met die cijfers wil staatssecretaris Atsma kijken of hij oude auto’s uit de bebouwde kom kan weren.
De cijfers waar de politiek het op dit moment ‘mee doet’ zijn als volgt: de 4% oldtimers in ons land maken ongeveer 1,5% van het totaal aantal kilometers maar stoten tegelijk 10% van alle stikstofdioxiden (NOx) en 5% van de fijnstof (door personenauto’s) uit. De auto’s die dit hele verhaal uiteraard weer in een kwaad daglicht zetten zijn de geïmporteerde oldtimers (diesel) uit vooral Duitsland en Frankrijk.
Helaas gaat de politiek hier héél erg snel voorbij aan een aantal onvolledigheden in de aangehaalde cijfers. Nergens zien we uitstoot-cijfers van de vele diesel bussen, vrachtwagens maar ook tweetakt brommertjes die nog steeds in grote getale door de steden rijden.
Heel veel vervuiling door anderen dan automobilisten betekent niet dat het Nederlandse personenautowagenpark niets kan verbeteren aan de uitstoot waarden. Oude diesels (NOx en fijnstof) zijn een bron van vervuiling, zo ook katalysator-loze carburateur benzine motoren (CO en CH’s). Daarentegen produceert een oldtimer op LPG heel weinig schadelijke stoffen. Om de uitstoot van NOx en fijnstof terug te dringen zijn alleen de diesels van belang.
Diesels hoeven zich tot 1992 maar aan weinig regels te houden. Pas daarna zijn de euronormen ingevoerd en opgenomen en is de APK daar op aangepast. Dit maakt het erg makkelijk om de auto niet te onderhouden en eens per jaar naar een APK-Kees te rijden voor een keuring zonder zorgen. Deze groep zal uitsterven maar daar gaat wat tijd overheen. Wil je specifiek NOx en fijnstof-vervuiling op korte termijn terugdringen dan is er in de praktijk alleen bij diesel wat te bereiken maar dat is meteen een veel grotere groep dan ‘buitenlandse oldtimers’.
Tot 2000 en eigenlijk zelfs 2009 zijn de euronormen voor uitstoot van diesels nog zo ruim dat er een flinke portie fijnstof achter uit kan komen. In Duitsland is dit bijvoorbeeld zichtbaar aan een vrij groot aantal gele umwelt-plakketten op juist TDI’s van eind jaren ’90.
Pas de roetmeting aan, verplicht een jaarlijkse controle op het functioneren van de EGR en voorzie iedere auto na APK van een uitstoot-certificaatje. Een simpele kwestie van een printer aan de uitlaatgas-test hangen. Zet een paar technici aan het werk om keuringseisen voor het hele wagenpark aan te scherpen en pik er niet steeds opnieuw de oudjes uit.
Begin maar eens met het openbaar vervoer!
Die walmende stadsbussen…
@zdev: Ja, vooral die stinkdingen op aardgas! Oh, wacht…
@zdev: Daar heeft men in Arnhem al jaren een oplossing voor, trolley’s.
@RoT___: En waar komt de energie (in Nederland) dan vandaan waar de trolley’s op rijden? Oja, kolencentrales. Lekker schoon die trolley’s.
@zdev:
Maar dan vervoer je wel 20man tegelijk.
Moet je dat eens afzetten tegen 20 ouder stinkende Mercedes diesel uit Duitsland.
@Hubert:
In de stad nog wel meer dan 20 maar hoevaak zie ik een bus met 1 of helemaal geen passagiers in de buiten gebieden.
En dan wordt de milieu belasting zelfs met een aardgasbus natuurlijk onzinnig groot.
@Hubert: veel fijnstof is nog steeds veel fijnstof met 20 man er in, waarschijnlijk een beetje meer zelfs.
@Alwood: iedereen begrijpt natuurlijk dat je dit om moet rekenen naar per vervoerd persoon…
@darkpluisje: ja, echt? want volgens mij moeten steden gewoon aan een absolute uitstoot norm voldoen, niet eentje per buspassagier.
Wel erg makkelijk om bussen op die manier te verantwoorden maar beter spuiten ze het hele uitlaattraject vol met adblue of, zoals in Arnhem en Zwitserland gebruiken ze trolleybussen.
@Alwood: het ging hubert erom dat een bus wel meer uitstoot maar per persoon niet, daar doel ik op. Wat een stad wel of niet aan uitstoot toelaat is daarbij totaal niet aan de orde.
Daarbij zijn trolleybussen een kwestie van tussen de regels door het probleem verleggen. In de stad is de uitstoot dan wel lager maar de stroom voor de trolleybussen moet worden opgewekt, in veel landen door kolen welke voor een veel grotere uitstoot zorgen. Daarbij op zo’n enorm netwerk verlies je een enorme hoeveelheid stroom wat ook weer verspilling is. Trolleybussen werken alleen als ze zouden rijden op puur groene energie.
“Daarbij zijn trolleybussen een kwestie van tussen de regels door het probleem verleggen. In de stad is de uitstoot dan wel lager maar de stroom voor de trolleybussen moet worden opgewekt, in veel landen door kolen welke voor een veel grotere uitstoot zorgen.”
@darkpluisje:
Echter vergeet je dat een kolencentrales tegenwoordig erg schoon zijn en de rotzooi centraal kunnen afvangen en dus veel efficienter zijn dan een katalysator op welke auto dan ook.
@darkpluisje: Tuurlijk, per persoon zou het misschien minder kunnen zijn, maar wat heb ik eraan als er een bus even gas geeft naast mij? In absolute waarden heb ik nog steeds meer binnengezogen dan een personenwagen. Nu zeg ik niet dat een bus verbannen moet worden, maar aan alles moet gedacht worden en zeker niet alleen de personenauto’s. Zoals ik eerder al betoogde, het wagenpark zorgt wereldwijd voor slechts rond de 1% aan uitstoot. Dan kan je (stel) 10% minder uitstoot hebben over het gehele wagenpark in Nederland, maar Nederland is slechts een fractie van de wereld. Andere landen buiten Europa zijn daar niet eens zo streng op (Azië), dus wij helpen de wereld zo weinig dat we in verhouding VEEL te veel op moeten draaien voor het zogenaamde milieu waar anderen landen nog veel te makkelijk over zijn.
@Hubert: In de gemiddelde 190D zitten ook 8 passagiers.
@Hubert:
20 man tegelijk op een bus? Misschien 1 keer per dag op spitsuur 99% van de keren dat ik een bus zie rijden zit er 3 man op waarvan 1 de chauffeur is. En de roet die eruit komt geblazen maakt letterlijk het asphalt zwarter.
Dit is voor sommige mensen de enige manier om nog te rijden, willen ze dat van de mensen afpakken? Die oldtimers die elke dag op de weg zitten rotten toch als een oude eend in de haven. Over 5 jaar zijn ze allemaal verdwenen, dus kap eens met zeuren! Dan zijn alleen de echte liefhebbers auto’s nog over. En dat kunnen ook best diesels zijn.
In Duitsland zijn auto’s van 30 jaar of ouder ook vrijgesteld van de milieustikkers.
@undifined1: *enige manier om groot te rijden
jaarlijks kost een aygo of panda een stuk minder. verdien je zo weer terug.
@Alwood: warom zou je in een mini ayslow willen rijden, brommobielen zijn bijna nog groter.
@smartye36:
Wat braak jij een onzin uit zeg. Een 190d of 200d heeft zelfs moeite met een 20 jaar oude panda waar het op prestaties aankomt.
Een moderne a klasser rijdt daar rondjes omheen en is vaak nog luxer uitgerust ook.
Denk aan airco airbags centralevergendeling en abs.
Dingen die 25 jaar geleden opties waren op die crisisdiesels uit die tijd.
Om maar te zwijgen van de met sprongen verbeterde botsveiligheid.
Conclusie je bent een sneue krent die niet verder kijkt dan zijn neus lang is als je met een >25jaar oude 190d of 200d het wegennet onveilig maakt.
@jrk68: ik heb gewoon een hekel aan alles waat groen is tegenwoordig.
ik heb liever een auto uit eind jaren 80 begin jaren 90 dan een nieuwe schijtauto met al die domme groene dingen.
ik plank hem lekker door in mijn katloze energielabel g auto.
@smartye36: toevoeging: ik vind ook dat je voor ALLE auto’s wegenbelasting en de volle mep bijtelling moet betalen. als je een oldtimer hebt slijt het asfalt toch ook.
het zelfde geld voor “groene” auto’s en EV’s.
ik vind dat als je een voertuig hebt met 4 wielen en een motor dan moet je gewoon wegenbelasting betalen.
@smartye36: Vlug een Morgan Three Wheeler halen dan maar!
@smartye36:
Ach die van mij heeft een kat (ok alleen bij de keuring) en als ik een beetje normaal doe rijd ie 1:16 en nog is het een G label.
@jrk68:
Zo’n 1.8 benzin valt anders best nog wel mee. Als ik moet kiezen tussen een volvo C30, alfa guilia dan rijd ik liever (mee) in zo’n 190. Het is geen racewagen maar die is toch leuker en comfortabeler (nuja ik bedoel niet stiller of minder hobbelig maar meer kwalitatief van gevoel enzo) dan de anderen.
@Alwood:
Hangt er van af, als jij een oude bmw koopt en je bouwt er een m51 in, en je bent een beetje handig, en sloopt nog eentje van datzelfde model heb je voor 5000 euro een hele mooie auto die nog jaren lang mee gaat, omdat je nog allemaal onderdelen hebt. waarschijnlijk langer dan een aygo
@undifined1: dat over die stickers klopt niet alle auto’s in duitsland moeten een sticker maar vaak krijgen ze er geen omdat ze veel te veel uitstoten (mijn 34 jaar oude Audi 100 GL 5E kreeg een GROENE sticker)
@maik96:
als je een auto hebt van 30 jaar of ouder die in goede staat is, kun je een H -Kennzeigen aanvragen in Duitsland en ben je vrigesteld voor umweltverboden
@undifined1: Maar dan moet die wel strontorigineel zijn en dus niet een LPG ombouw of iets hebben, want dan kun je dat schudden.
@griffendahl: tenzij het een lpg instalatie uit die tijd is, dan mag het wel. Maar dat boeit mij niks want ik heb toch een hekel aan lpg, doe mij maar lekker diesel
@undifined1: of nog veel liever gewoon benzine natuurlijk
De oude belastingvrije diesels mogen inderdaad eens aangepakt worden. Ronduit smerig als je achter zo’n ding zit, recirculatie stand komt dan altijd van pas.
Elektrische scooters in de stad zijn ook een grote uitkomst, enkel het gebrek aan geluid maakt het gevaarlijk.
@RoT___:
En dan vooral de importwagens.
Hebben hier nooit enige belasting afgedragen, maar ondertussen nu iedereen een longaandoening bezorgt.
Die brommertjes! Die stinken pas. Waarom worden daar geen eisen aan gesteld? Lijkt me niet zo ingewikkeld.
@sacha: http://www.kritischemassa.nl/vervoer/161-fietsen-brommers-en-scooters/96-brommers-en-scooters-zijn-fijnstofkanonnen.html
@sacha:
Laten ze inderdaad die stinkscooters maar eens aanpakken.
Aan het gros is zo geknutseld dat die bij lange na niet meer aan de eisen voldoen.
Daarnaast maken die krengen 10x zoveel herrie als de gemiddelde auto en hoor je ze 5 straten verderop nog knetteren.
.
Ik heb voor mijn ‘oldtimer’ op LPG een groene milieusticker voor de Duitse steden, dus daar snappen ze het nog enigszins.
@sacha: helemaal mee eensch!
@sacha: niet alleen de brommertjes, maar alles wat 2-takt is! (Anders discrimineren we weer…)
Het is natuurlijk jammer voor de echte klassiekers en hun liefhebbers dat de regeling misbruikt wordt door mensen die bijna voor nop denken te kunnen rijden door een oude walm diesel te importeren.
Die regeling is immers ooit ingevoerd om de echte klassiekers eerlijker te behandelen daar die onevenredig werden belast. (Het volle pond betalen terwijl ze nauwelijks werden gebruikt).
Ook op het gebied van stadsbussen is nog veel te winnen hoewel er daar al steeds meer op aardgas rijden.
Wat die 2takt brommertjes betreft die zie je hier in Rotterdam al bijna niet meer.
Hoe dat komt weet ik niet maar in plattelands gemeenten zie je veel meer brommertjes dan hier in de stad.
@jrk68: is jou Rotterdam een andere dan waar ik wel ns kom? Bleh wat veel vieze stinkscootertjes daar zeg…
@wheelzzz: Hoe het in de vogelaer wijken is weet ik niet maar waar ik woon zie ik er een heel stuk minder dan in het Westland waar ik hiervoor woonde.
Ik ben er vandaag 2 tegengekomen waarvan 1 4takt.
Toen mijn zoon die leeftijd had stonden er bij tijden 10 in mijn tuin.
@jrk68: En nu 10x E36 met bijbehorende DTM dempert? :D
@kaasboerin:
Hij rijdt wel een E36 coupé ja maar zonder sjonnie atributen. Gewoon een nette auto zeg maar.
@jrk68: Haha, nice.
Naast bovenstaande conclusies wordt er wel erg makkelijk aan buitenlandse bevindingen m.b.t. de milieuzones voorbijgegaan: Het blijkt dat de lucht in de steden na de invoering van de milieuzones nauwelijks beter/schoner is geworden.
Dus waarom dhr. Astma denkt dat de Nederlandse NOx-jes, roet- en fijnstofdeeltjes zich wel iets van de grenzen van de milieuzones zullen aantrekken, is mij een groot raadsel.
@Klassiekerrally: maar je zegt t zelf: nauwelijks. Okee, dat is misschien niet veel, maar het is klaarblijkelijk meer dan niks…
Ik ben absoluut geen fan van de Europese Unie, maar ik ben zo onderhand wel voor één Europese set regels voor a) belastingen (ter vervanging van BPM, MRB, CO2, etc) b) snelheid (ter vervanging van tien snelheden), c) uitstoot (ter voorkoming van allerhande stickers) en d) overigen (ter voorkomen van een verplichte gevarendriehoek hier en een raar setje banden daar) Dat zou voor veel duidelijkheid zorgen en het beleid een stuk constanter maken.
@jelmer: helemaal mee eens. Het is alleen maar 1 Europa als de politici er een voordeel mee kunnen halen. Als de bevolking een voordeel kan behalen dan is het in een keer anders.
Niks mis mee. Dankzij deze lieden die belastingvrij in hun 190E rondknarren worden de echte liefhebbers straks belast met allerlei regels en verboden. Ik heb nu nog een Italiaanse klassieker uit ’73 in mijn garage staan die nog geen 1000km per jaar rijdt, hoelang is het hebben van zo’n hobby nog haalbaar? Ik zie die tokkies in hun stinkdiesel liever vandaag nog verdwijnen dan morgen.
@pininfarina:
Amen.
@jrk68: amen too bro!
@pininfarina: Helaas, zo gaat dat altijd in NL als je dat nog niet door had…
@kaasboerin: Zeg maar gerust Europa. De mensen die zich gedragen worden gekneld tussen tokkies en wazige sociaal-geengageerde betweters.
@pininfarina:
De 190E is een benzineauto, de stinkdiesel is de 190D.
Ben het wel met je eens dat dit model te vaak wordt misbruikt om zogenaamd goedkoop te rijder.
@pininfarina:
Leg mij eens uit, een liefhebber die slechts een 1000km/jaar doet. De liefhebbers die ik ken rijden toch allemaal minimum 6000km/jaar met hun auto. Een klassieker hoort niet in een garage.
@six-trey: School/stage/werk/vriendin/sociaal leven en af en toe op vakantie eisen hun tol.
@pininfarina: En waar mijn klassieker hoort kan ik heel goed zelf bepalen.
Complete onzin, ik heb sterk het gevoel dat de autolobby hier een flinke vinger in de pap heeft. De uitstoot van de zogenaamde oldtimers is verwaarloosbaar als je kijkt naar de totale uitstoot van auto’s en vrachtwagens. Het weren van oldtimers uit stadscentra zal betekenen dat meer mensen nieuwere auto’s gaan kopen. De milieuwinst is nagenoeg nul, want ook moderne auto’s stoten nog steeds schadelijke stoffen uit.
Hadden we toch bijna een 280gd uit 1980 gekocht in DLD….
Gelukkig niet gedaan dus…
Kan Nederland niet net als de energiemaatschappijen stukken bos in de tropen opkopen, ter compensatie van de fijnstof en stikstofdioxide’s om zodoende aan de milieu-eisen te voldoen?
@jasmet4karakters: Ja, de ene milieu-farce met de andere compenseren. Whahaha! :-)
@Klassiekerrally: ja slim man! Daarmee wordt de luchtkwaliteit in onze steden meteen een stuk beter… zucht
@wheelzzz: zo wordt het wel gedaan door de industrie, en daar stelt niemand zich vragen bij.
Were uit de bebouwde kom is sowieso een domme maatregel imho. Ze kunnen het imho simpel oplossen door oldtimers op LPG en diesel niet langer vrij te stellen van MRB.
@griffendahl: Als het gaat om het milieu zouden juist auto’s die op LPG rijden vrijgesteld moeten blijven. Maar het gaat stiekem helemaal niet om het milieu. Denk je wel?
@Klassiekerrally: Tuurlijk niet, het gaat om ‘misbruik’ maken van een regeling die voor hobbyisten is bedacht. Net zoals destijds het particulier berijden van auto’s op grijs kenteken. Maar dan moet je naar mijn mening ook gewoon maatregelen nemen die hout snijden en niet zo’n slappe maatregel onder valse voorwendselen. Je kan er redelijk vanuit gaan dat iemand met een klassieker op LPG of diesel deze niet gebruikt voor een enkele meeting, tourtochtje bij mooi weer of trouwerij… Of zet op die vrijstelling gewoon een kilometer beperking, dan heb ik er met mijn hobbyauto uit 1997 ook gewoon wat aan en dan behaal je als politiek ook gewoon het doel wat je voor ogen hebt.
@griffendahl: De oplossing? Geen belasting/subsidie over auto’s, en brandstof prijzen omhoog trappen. Dan betaalt iedereen gewoon naar wat die rijdt/verbruikt. Is al dat gezeik afgelopen. M’n broer’s nieuwe Camaro SS2 is heel wat van naar de fiscus gegaan. Hij rijdt er gemiddeld misschien 2-3 uurtjes per week mee, ik verbruik/stoot 10x zoveel uit met m’n (half gesubsidieerde) 318i want ik rijdt veel vaker.
@griffendahl: Denk eens alle mensen die een V8 op LPG rijden. Die mensen hoeven zo’n auto ook niet dagelijks te gebruiken om er voordeel uit te halen. Diesel snap ik, die vervuilen gewoon meer maar LPG is een schone brandstof en zal dus minder uitstoot geven. Ik blijf het een raar verhaal vinden dat zo’n kleine groep voor zo’n groot deel van de rommel verantwoordelijk is.
@E34M5Touring: Is niet raar. Is bullshit. Ze misbruiken het feit dat auto’s inderdaad vervuilen. Maar als we verder gaan kijken dan onze neus lang is kunnen we makkelijk concluderen dat dit geen ene reet zal uitmaken. De hele industrie bijvoorbeeld. Dan nog, stel wij rijden allemaal E-Priussen over 10 jaar, wat gaan wij bereiken met ons koude kikkerlandje?? Pure bullshit, wij betalen wederom ’t meest en voor andere (landen) als we verder kijken. De ozonlaag is immers van iedereen en elk land.
@kaasboerin: Precies dit dus. In Nederland betalen we zogenaamd dus de hoofdprijs om de wereld te steunen, maar in werkelijkheid haalt het geen enkele kut uit of wij 10 gram minder uitstoten als de rest 300gram meer uitstoot per kilometer omdat zij geen strenge regelgeving hebben.
@E34M5Touring: En het ergste zijn nog die mongolen, want dat zijn ’t, jouw nieuwe S-klasse bekrassen omdat “je schijt heb aan de natuur”. Dat terwijl je 10x zijn auto aan belasting af heb getikt en misschien ook nog is zuiniger is ook.
@kaasboerin: Dat vind ik altijd zo mooi aan mensen met een 2CV. Ik ken zo’n ECO Griet die in zo’n ondergekliederd ding stad en land afjakkert en tegen iedereen moet melden hoe goed ze wel niet bezig is en dat ze zo weinig gebruikt bla bla bla. Als je achter dat ding staat als ie loopt zit je hele broek onder de olie en weet ik allemaal wat. Ding is zo gaar als een tientje.
@E34M5Touring: Ah, zo’n kunstenaar/kraker die de maatschappij alleen maar geld kost. Hebben we veelsteveel van.
@E34M5Touring: En als ie accelereert moet je 40 seconden volgas geven. De tijd dat zij nodig hebben om op te trekken, geef jij een dot gas en kan je rustig ‘zeilen’ op cruisesnelheid, terwijl zij nog 3439439 minuten erover moeten doen om je überhaupt in zicht te houden. Vandaar dat elk ander grote C segmenter met een te klein blok in werkelijkheid ook slechts 1:11 halen. Daar lieg ik echt niet in. Die blokken moeten veel harder werken dan wanneer wij even soepeltjes het koppel open gooien voor versnelling.
@jzaero: Ja ach en je kan het ze uitleggen maar dat snappen ze niet of willen ze niet snappen. Zij sprak me een keer aan toen ik met Pa’s X5 op stap was. Hele discussie over het feit dat we in zo’n grote vieze auto reden. Haar geprobeert uit te leggen dat haar Eend toch echt vervuilender was, kreeg ik er niet in.
@E34M5Touring: Er zit nul techniek in zo’n ding. Wat erin gaat wordt er ook bijna volledig weer achteraan eruit gespoten. Maar dan in fijnstof vorm. Vraag me dan ook goed af, de tijd dat jij nodig hebt om naar 80 te komen (6 seconden max, voor haar 30 seconden oid), hoeveel verbrandt jij, hoeveel verbrandt zij.
@E34M5Touring: Mijn relaas ging niet over het milieu, maar over het feit dat er ‘misbruik’ wordt gemaakt van een regeling.
@griffendahl: Oops sorry verkeerd gelezen. Scuzi..
@griffendahl:
kijk, lpg of diesel is ook weer wat anders vind ik, lpg bouw je er met opzet in om er voordeel mee te halen, in de wereld van de oude landrovers, zijn er veel liefhebbers met een diesel die ook niet zo heel vaak rijden
Aangezien heel NL zowat een bebouwde kom is, zijn deze auto’s dan praktisch onbruikbaar geworden. Vraag me trouwens wel af hoe ze willen handhaven, lijkt me niet eenvoudig.
Nog toegevoegd zag gister iets op de buis van walmende rondvaartboten in A’dam. Hoe zit dat eigenlijk, is er uberhaupt een milieunorm voor pleziervaartuigen?
@bobb: Voor boten zijn er praktisch geen regels. Het is onlangs 3 of 4 jaar terug, verboden om nog 2 takt moteren te gebruiken, maar wij hebben thuis nog 2 bootjes met die dingen rondvaren. Starten is half de haven blauw maar lopen doen ze goed!
Daarnaast komen er ook eisen voor Diesels in pleziervaart schepen maar mijn ouders hebben een bootverhuurbedrijf. Hier varen alle schepen met een Dikke IVECO diesel de enige manier om te zorgen dat er geen fijnstof in de lucht komt is een “natte” uitlaat, deze brengt koelwater bij in de uitlaat en zorgt ervoor dat alles in het oppervlakte water komt. Geheel standaard op het water.
Daarnaast is het pas net verboden om je WC standaard in het buitenwater te lozen, het is verplicht geworden om een vuilwater tank te plaatsen maar nergens is vastgelegd hoe groot die moet zijn, dus vaak is die 5 liter en de overloop gaat alsnog in het oppervlaktewater.
ALs je mensen het rijden zo duur maakt dat ze alternatieven gaan zoeken, moet je niet raar op kijken dat je daar wel eens nadelige gevolgen van krijgt. Zoals het terug halen van oude diesels die we notabene 10j geleden allemaal de grens over hebben geschopt. Als je voor de prijs van Aygo in een oude S klasse kan rijden met alle luxe die daarbij komt, is dat voor enkelen reden genoeg om zoiets te doen. Ik probeer het niet goed te praten, want zoals hierboven al gezegd is worden de nauwelijks vervuilende klassiekers ook slachtoffer van zo’n regel. Iedereen aan de V8 op LPG! Probleem opgelost.
@E34M5Touring:
Ik denk dat zo’n S niet eens het probleem is die zijn toch knap prijzig in onderhoud denk ik.
Hier staat zo’n “klassieker” (mb 190d) onder de roest en met een gebarste voorruit en doorgezakte achtervering.
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling geweest zijn van deze regeling.
@jrk68: Natuurlijk niet. Dat soort auto’s hebben we net via de sloopregeling het land uitgetrapt. Om ze 10j later weer vrolijk hier op kenteken te zetten. Het is alleen jammer dat de rest hier ook slachtoffer van wordt.
En mevrouw Halsema met haar oude Mercedes of is die ook weer van haar vriend? Geen vuiltje aan de lucht dus !
Hee Autoblog, in Firefox Mac en Safari 6 wordt de eerste post met threads niet weergegeven…
@zdev: nevermind, komt door AdBlock ;-)
Stuur even een mailtje svp, dan kunnen we er naar kijken
Rare vraag misschien, maar wat doet een liefhebber van oldtimers met zijn oldtimer in de stad, behalve een meeting een keer op een zondag?
@JanC:
Je zal er maar wonen.
Niet elke oldtimer liefhebber woont in Blaricum of Aerdenhout.
Een beter titel zou zijn:
Politiek vs Oldtimers:
Politiek weren uit bebouwde kom !
@JaxDryke: Ja of “oldtimers” weren uit de politiek.
Helaas voor Alwood komen in mijn negatieve ervaringen met “oude” diesels veel Volvo’s voor en dan met name de vorige serie V70 en S80… Roken soms ze erg dat niemand er achter durft te rijden… en dan bij voorkeur ook nog onder de limiet op de linkerbaan…. en de oude mercedessen natuurlijk.
@w0o0dy: Ahhh de 2.4D. Rookkanon extraordinaire…. de 525TDS van BMW is er ook zo een.
@E34M5Touring:
Maar het is wel een fijne motor om in een belastingvrije 5 serie of 3 serie te bouwen…. En hij kost geen drol.
@undifined1: Jawel, maar een 95er 525TDS met een x aantal ton op de teller is nou niet bepaald een Prius concurrent qua uitstoot.
@E34M5Touring:
Maar wat boeit de gemiddelde oldtimer liefhebber (volgens sommigen misbruiker van de regel) de uitstoot?
@E34M5Touring: zo’n 525TDS rijdt wel héérlijk en die motor klinkt amper als een diesel. Ik houd daar wel van.
zijn wij nu echt met zn allen van die oldtimer haters? Ik vind het zelf mooier om een oude e28 diesel te zien dan zo’n 20 in een dozijn aygotje
@undifined1: Mee eens vind ik ook mooier, maar ik snap alleen niet waarom iemand die 50.000km per jaar in een E28 diesel rijdt geen wegenbelasting betaalt, en dat ik voor datzelfde kilometrage in een veel schonere en evenzware E46 diesel (die aan veel meer normen moet voldoen anders mag ik sowieso al niet rijden) elke maand ruim 100 euro moet afkloppen.
@griffendahl: Precies mijn gedachte.
@griffendahl:
kijk, een e46 is natuurlijk ook weer een veel comfortablere auto dan een e30 of e28, en daar betaal je dan ook voor, een gewone e28 (dus geen 535i of m5) rijdt echt niet zo goed als een e46. Maar ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat de wegenbelastingen veel te hoog zijn tegenwoordig.
@undifined1: Ik betaal geen belasting voor comfort. Da’s een non-argument.
@undifined1: Oldtimer haters? Een jaren 80 diesel aanschaffen om zodoende geen belasting te hoeven betalen heeft niks te maken met oldtimerliefhebberij. 9 van de 10 e28’s of 190’s hebben een 3 letter kenteken en die zijn echt niet hier heen gehaald om lekker op zondag te poetsen en landweggetjes af te touren… Juist dankzij deze mensen kunnen échte liefhebbers hun hobby straks niet meer bekostigen/bedrijven.
@pininfarina:
Maakt dat de mensen die dagelijks in een e28 rijden meteen geen liefhebbers meer? ik denk dat een 524td de staat per jaar meer opbrengt dan een belastingvrije aygo ofzo, dus ze moeten niet zo zeuren bij de staat is mijn punt
@undifined1: Hear, hear!
@undifined1: 9 van de 10 zijn dat niet inderdaad en importeren deze auto’s puur voor de fiscale voordelen. Dat snap jij net zo goed als ik.
@pininfarina:
Je zou het eigenlijk moeten zien als een soort tegemoetkoming om dit industrieel erfgoed op de weg te houden, en diesels hebben daar evenveel recht op als benzine vind ik. Ik ken genoeg e28 liefhebbers die dagelijks in een 524td rijden omdat ze een andere auto ernaast niet kunnen betalen. Wil jij deze liefhebbers hun kleine beetje plezier afpakken door ze hun auto af te pakken?
Ik weet zeker dat als je even zoekt en een mooie 524td koopt, je voor de prijs van een nieuwe aygo + onderhoudskosten je langer in een 524td kunt rijden dan in een aygo, al was het maar omdat een 524td geen tot een negatieve afschrijving heeft. en een aygo na 8 helemaal niks meer waard is. De motor van een 524td is een slecht punt, maar voor 500 euro heb je een m51 motor die er met weinig moeite in is te bouwen, dus dat is helemaal niet erg.
Maar het is maar net wat je leuker vind, in een aygo rijden of in een 524td en daarmee de wegen wat mooier houden, ik kies voor het laatste, en die mensen met die oude diesels zijn echt geen mensen die 50000km per jaar rijden, want dan gaat er wel te vaak wat kapot, maar het houdt allemaal met 10000km echt wel op.
@undifined1: Ik ben het helemaal met je eens begrijp me niet verkeerd alleen 9 van de 10 mensen met die oude diesels maken misbruik van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Zie de hobbyisten er maar eens tussenuit te vissen…
Als de politiek werkelijk wist waar ze mee bezig was, dan stak ze een stokje voor de vele aso-aannemers die voor shit en drie knikkers in uberdikke Dodge V-ram Hemi’s rond rijden.
Dikke 500pk V8’s op grijs kenteken enzo…
En hier rijden er ook niet maar een paar van…
@lemans96: En vergeet niet alle hybrides te belasten met exotische materialen die tijdens ontwikkeling en productie bergen CO2 en andere schadelijke uitstoten veroorzaken!
De autoverkoop zit in het slop, dus heeft de autolobby de politiek (die hierdoor ook inkomsten mislopen) gevraagd of ze hier iets aan kunnen doen. In eerste instantie voor het milieu natuurlijk, dat spreekt voor zich.
@topless: precies. In autobouwersland heerst in het algemeen de mening dat de politiek wat terug moet doen zodat de industrie de ontwikkelingskosten voor schonere auto’s (immers verplichte kost door steeds strengere euronormen) terug kan verdienen. Ergo: laat de politiek de burger maar uit zijn ouwe auto treiteren. Klassiekers zijn leuk en we nemen ze graag mee om een persevenement op te leuken. Ondertussen lobbyen we raak om juist die oudere auto’s van de weg af te krijgen.
Het beetje voordeel voor het mjö dat je haalt door oude auto’s te weren, kun je weer wegstrepen tegen de milieuvervuiling die de productie van een nieuwe auto met zich meebrengt, want mensen zullen toch auto blijven rijden.
stikstofdioxiden (NOx)? Stokstofoxiden. :)))
Er geld toch ook al een toeslag op auto’s die in principe belasting vrij zijn!?
Mensen die de auto voor dagelijks gebruik rijden (e28 diesel, 740 diesel, 190/200d) die kunnen best wat belasting betalen. Wel een beetje fatsoenlijk graag. Geen 150eu per maand ofzo. Maar mensen die in de eerder genoemde auto;s rijden, voor de hobby? Laat de belasting dan maar zitten.
geloof het of niet, maar ik ben 19jaar, en vind die vierkante volvo;s (740/760 maar ook 480’s) best wel vet!! Als ik mn Arosa SDi niet mere nodig heb, schaf ik zo;n ding aan voor de hobby! Leuk voor in het weekend mee om te prutsen, en een ritje te maken. Maar voor dagelijks gebruik? Doe maar een Arosa SDi
Doe zoals in België, vrijstelling voor oldtimers van wegenbelastingen op voorwaarde dat er een km-beperking komt, met name 20km rond eigen woning tenzij op weg naar/van een meeting. Dan is die ellende meteen opgelost.
Wie zijn oldtimer dagdagelijks gebruikt moet zoals moderne wagens belast worden, de wet is voor iedereen gelijk!
@roadrebel123d: Een km-beperking rond de eigen woning? Het spijt me zeer maar wanneer ik een op zondag besluit dat ik na 5 maanden slecht weer mijn Maserati Bora weer eens van stal trek wil ik echt wel zelf bepalen waar ik helemaal heen rijd. Wat een idiote regel, ik heb toch zeker geen huisarest.
@roadrebel123d:
Ik heb momenteel 6 Oldtimers staan in belgië
4 zijn ingeschreven als Oldtimer en verzekerd als Classic car komt neer op een verzekering van 750euro per jaar (alle 4) zonder kilometer beperking! ik mag ze enkel niet voor werk transport gebruiken. En ik moet een normaal verzekerde auto hebben als voorwaarde
1 is mijn bedrijfswagen, ingeschreven als oldtimer maar normaal verzekerd, een km beperking en ik trek alles af van de belastingen.
1 is de auto van mijn vriendin, ingeschreven als oldtimer maar als normale auto verzekerd maar die heeft slechts 78PK wat ook betaalbaar is
@six-trey: Dan stel ik voor dat je nog eens 2, §2, 7° doorneemt van het KB van 15 maart 1968, zie hier ;-)
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/116-art2#p2
@roadrebel123d:
Ik zie niet wat ik mis doe, een auto ouder dan 25jaar kan je in belgie enkel taxeren als oldtimer.
Dat je maar 25km rond je woning mag rijden is enkel een regel van de verzekeraar indien je een oldtimer verzekering neemt.
Mijn auto’s worden jaarlijks gekeurd, net zo als gewone wagens, enkel is de tax minder. Ik heb ook geen enkele O nummerplaat. De reden dat mijn verzekeringen zo goedkoop zijn is door de Classic car verzekering, je 2de wagen die ouder is dan 15jaar verzekeren voor een 100-300euro. Op voorwaarde dat je hem niet gebruikt voor werkverkeer
@roadrebel123d: 25km niet 20km
tuurlijk. als dat zo doorgaat moet ik strak 5 euro per kilometer betalen voor die zeldzame zinnoge tripjes op zondag met mijn Type 2 busje op lpg..
@wimbers: gezien het aantal T2’s die op de snelwegen rondtuffen op zondag namiddag ben je vast niet de enige!
@roadrebel123d:
Nou, bosjes! Er staat haast file.. Oldtimers zijn voor liefhebbers, niet voor krauwers.
wordt er ook rekening gehouden dat het produceren van nieuwe auto’s ook erg milieu belastend is?
naar mijn mening ben je beter bezig wanneer je gewoon met je oude auto door rijdt dan dat je iedere 3 jaar een nieuwe (schonere) auto koopt, ook al maak je het zelfde aantal kilometers.
Een km-beperking rond de eigen woning? Het spijt me zeer maar wanneer ik een op zondag besluit dat ik na 5 maanden slecht weer mijn Maserati Bora weer eens van stal trek wil ik echt wel zelf bepalen waar ik helemaal heen rijd. Wat een idiote regel, ik heb toch zeker geen huisarest.
@pininfarina: België is meestal vol idiote regels maar bij deze vind ik het wel vrij terecht, we kunnen twisten over de in te stellen afstand (zo lijkt 150km mij veel praktischer dan 25) maar wil je enige misbruik tegengaan dan zijn er geen 1000 oplossingen. Een oldtimer is voor liefhebberij en niet voor woon/werk verkeer. Doe je toch dat laatste dan betaal je zoals alle sukkels met aygo/picanto/prius. Tijd dat dat achterdeurtje gesloten wordt! Dat is tenminste mijn mening.
We moeten met z’n allen hier ook niet net gaan doen of zijn we roomser dan de paus.
We willen allemaal zo weinig mogelijk betalen en zoveel mogelijk hebben. Ik snap die mensen wel die een Mercedes 190 of een Volvo 240 kopen die wegenbelasting vrij is. Je koop alleen een Aygo, C1 of 107 als je niets anders geprobeerd hebt. een 106, Starlet of Saxo vind ik namelijk beter dan de drieling.
Zolang dit de regels zijn is er niemand verkeerd en hebben wij niets te zeggen. Als ze dan toch mensen willen belasten op het gebruik in de veronderstelling dat verbruik slecht is voor het milieu schaf dan de wegenbelasting en BPM af en laat het ons betalen via de brandstof dan is het altijd naar rato van gebruik en zou niemand iets te klagen hebben!
Hoezo EGR controleren?
Kben juist zo blij dat ik die EGR volledig verwijderd heb! Wat een idiote uitvinding is dat ooit geweest! Egr…weg ermee!
Ik rijd ook in een oldtimer, een Audi 100 1.8 op benzine. Hij zal echt niet schoon zijn wat betreft uitstoot maar in principe ben ik toch echt niet verkeerd bezig. Moest er niet gekeken worden naar ‘cradle to crate’ of hoe dat heette? Ik ben een auto liefhebber, ik knap mijn eigen auto gaande weg op zodat ik hem zo lang mogelijk kan rijden. Als ik mee zou doen aan het continu kopen van nieuwe auto’s en na 2 jaar weer een nieuwe zou kopen, dan ben ik toch eigenlijk veel vervuilender bezig? JA.
Het enige wat ik jammer vind is dat mensen mij en m’n automobiel over een kam scheren met de ‘soort’ mensen die hierboven worden genoemd, de zogenaamde profiteurs van het systeem, omdat ik een nieuw kenteken heb. Dat de auto geïmporteerd is voordat ik hem kocht heeft mij niet tegen gehouden. Natuurlijk maak ik handig gebruik van het feit dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen, maar dat was echt niet het belangrijkste!
Verder kijken dan alleen die uitstoot aub, als we allemaal onze auto’s op zouden rijden was deze wereld waarschijnlijk 100x schoner geweest. We hebben met z’n allen (vooral de leasemarkt trouwens) de automotive industrie KEIHARD aangemoedigd iedere 1 á 2 jaar een nieuwe auto te kopen. DAT is het probleem. En nu word de schuld in de schoenen van een groep geschoven die een makkelijk doelwit is.
Fucking vieze gladde achterbakse kotsopwekkende pisventjes zijn het.
Wat een onzin zeg, die paar diesels die hooguit nog een paar jaar mee gaan ineens de schuld in de schoenen schuiven.
Ik rijd zelf ook oldtimer, geen diesel, maar ook ik zou best een 190 kopen omdat deze motoren tenminste oerdegelijk zijn, en de reiskosten relatief laag! Misschien zou de oorzaak wel liggen bij de belachelijke brandstofprijzen tegenwoordig..!? Ga daar dan eens wat aan doen als politiek zijnde!
Als laatste de onzin voor de nieuwe belastingvrije koekentrommels, welke ook troep uitstoten evenals de fabrieken waar deze gefabriceerd worden..
Die politiek van tegenwoordig heeft echt een bord voor hun kop
Blijft zuurpruim en oldtimerhater Atsma nu aan de gang?
Hoog tijd voor een afstraffing bij de verkiezingen.
Mijn youngtimer Audi 80 uit 1991 heeft de meest schone Duitse milieustikker (groen).
Laat hij de allesbranders en open haarden verbieden. Die veroorzaken in mijn buurt ’s winters veel en veel meer vervuiling.
Of doe wat aan de zeeschepen die tonnen afgewerkte olie vermengd met zwaar chemisch afval op zee verbranden.
Z’n collega Weekers? heeft toch onlangs de regelingen met de brandstoftoeslagen ingevoerd. Dan moet je toch minimaal 1 of 2 jaar wachten om te kunnen beoordelen wat het effect is van dergelijke maatregelen. Zie ik nu iets over het hoofd of zij?
Als ik maar mijn toekomstige E32 735 i kan rijden :)
Haha, 744 met een D24T ftw.
Gelukkig heb alleen een oldtimer op benzine (doet wel 1 op 3 ongeveer, maar dat ter zijde)
Niet op Groen links stemmen , dat zijn milieu fascisten , Groen Links gewoon de kamer uit donderen ,
Laten ze eerst maar naar de scheepvaart kijken vervuild 6000 x meer dan alle auto’s en vrachtwagens in de wereld !
En vliegtuigen die op oud Fritvet vliegen .
@lancer56: Heel gauw de piratenpartij aanstellen s.v.p
Zet gewoon voor de echte oldtimer gebruiker de kmstand
op maximaal 3000 km per jaar dan wordt het misbruik een heel
stuk minder voor degene die hem dagelijks gebruiken
Dan kunnen alle oldtimers die verkocht worden gewoon geëxporteerd worden naar het buitenland waar ze verder gewoon door kunnen vervuilen …Dus kort gezegt het is gewoon lood om oud ijzer