• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Poll: komt er nog een nieuwe Saab 9-5?

Auteur: evo, gepost 2 november 2008 om 17:07 – 36 Reacties

Mule voor de nieuwe Saab 9-5?

Iemand enig idee uit welk jaartal de huidige Saab 9-5 stamt? Uit 1997…. De basis van de auto is dus reeds 11 jaar oud! Het is daarom des te opmerkelijker dat spyshots van de opvolger tot nu toe niet te zien zijn geweest. Voorlopig hebben we alleen een foto te zien gekregen, waar de nieuwe 9-5 op zou moeten gaan lijken.

Deze foto’s zijn genomen zijn genomen door een lezer van het Zweedse Auto, Motor & Sport op een ferryboot in Denemarken. De Saab 9-5 zal het platform en veel andere mechanische onderdelen gaan delen met de Opel Insignia. Het is daarom ook niet bijzonder dat Saab een Insignia-mule gebruikt. Maar is het wel een 9-5? Aan de buitenkant kunnen we dat niet opmaken, maar het interieur heeft, ondanks het Opel-stuur, zeer zeker trekjes van de Saab cockpitstijl. Mocht het niet de nieuwe 9-5 zijn, maar bijvoorbeeld de nieuwe 9-3: komt er überhaupt nog wel een 9-5? Wat denken jullie?

Mule voor de nieuwe Saab 9-5?

Saab Insignia-mule dashboard
Mule voor de nieuwe Saab 9-5?

Opel Insignia dashboard
Mule voor de nieuwe Saab 9-5?

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe Skoda Fabia heeft veel spinazie gegeten
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

9-5, Saab, spyshot

Vorig bericht: « Only in Italy: boetes voor te langzaam rijden!
Volgend bericht: Plannen F1-racetrack van Abu Dhabi bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Wover zegt

    2 november 2008 om 17:12

    De 9-5 zal misschien nog wel komen, maar ik vrees dat we volgende week te horen zullen krijgen dat dat het laatste model zal zijn voor Saab…

    9-1, 9-3 en 9-4X zullen er niet meer komen.

    Heel jammer dat GM het zo verkloot heeft voor Saab. Ik zie ook niet direct een kandidaat-overnemer, want elke grote groep heeft al een (sub-)premium merk. PSA zou nog kandidaat kunnen zijn, maar geen enkele Saabrijder gaat in een Franse Saab willen stappen. Laat staan een Indische (Tata).

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    2 november 2008 om 17:12

    Ik hoop van niet, ontzettende saaie zelfgenoegzame lullenbak…

    Login om te reageren
  3. cheetacars zegt

    2 november 2008 om 17:12

    ik denk het wel, gewoon een groter model boven de 9-3 die net wat exclusiever is, Btw interieuw is interieur? ;) tijd voor spellings checker :P

    Login om te reageren
  4. AJ zegt

    2 november 2008 om 17:13

    Ik ga voor een nieuwe 9-5, gezien de lengte van de mule, naast die Mercedes R

    Login om te reageren
  5. Frits zegt

    2 november 2008 om 17:15

    Lijkt idd interieur van saab. Links onder naast de pook zie je ook een alumnium ring. Het lijkt me dat daar de bekende saab sleutel in moet. Ben benieuwd of er nog wat van saab komt. De 9-3 is leuk, vooral de cabrio maar ik snap niet waar saab mee bezig is, het zijn gewoon verbouwde opels. Absoluut NIET innovatief als je het mij vraagt wat het vroeger (ooit) wel was.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    2 november 2008 om 17:25

    Gezien de positie van GM staat de ontwikkeling van welke nieuwe Saab dan ook op losse schroeven… Of er over 2 jaar überhaupt nog auto’s worden gemaakt is de vraag, niet wanneer er een nieuw model komt. Eerst overleven en dan verder zien is momenteel het devies bij Saab.

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    2 november 2008 om 17:28

    Laten we hopen dat Saab weer op weet te krabbelen in deze voor hen dubbel moeilijke periode. Niet alleen is de financiële crisis een probleem voor zowat elk bedrijf, maar Saab heeft de afgelopen tijd ook al moeilijkheden met het modellenpalet… Hopelijk kunnen ze dat nog op tijd aanpassen.

    Login om te reageren
  8. johan zegt

    2 november 2008 om 17:43

    laten we het hopen! mooi merk!

    Login om te reageren
  9. Lexus zegt

    2 november 2008 om 17:49

    het interieur ziet er wel Saab-achtig uit.

    Aangezien de 9-5 nu ook op vectra basis is, lijkt het niet surrealistisch dat dat nu ook gebeurd met de insignia en nieuwe 9-5.

    ik denk dat er wel een nieuw model komt. Het is nu veel te stil bij Saab….

    Login om te reageren
  10. deefeketje zegt

    2 november 2008 om 18:33

    de 9-3 heeft onlangs pas een grote make-over gehad (model 2009?). Ik ga voor een nieuwe 9-5

    Login om te reageren
  11. Sjoerd zegt

    2 november 2008 om 18:35

    Waarom gaan ze dan ook echt met al die stickers erop rijden…nee we doen een opel stuurtje erop en dan heeft niemand het door. Als ze nou al die stickers weg hadden gelaten en een opel logo erop hadden gedaan had niemand wat doorgehad. Dat ze de 9-5 op een insignia laten lijken is trouwens wel triest, zonde van het merk.

    Login om te reageren
  12. Rick zegt

    2 november 2008 om 18:46

    Als ze die stikkers eraf hadden gehaald en het logo erin hadden gezet had geen hond het opgemerkt!

    Login om te reageren
  13. wimbers zegt

    2 november 2008 om 18:56

    is het nou zo moeilijk om en auto te bouwen met de kernwaarden van het merk van weleer?

    ronde voorruit, aerodynamische vorm, typische grille.. nee, we ver/&%ken een opel en noemen het saab, want dat werkte de afgelopen 10 jaar ook al zo goed…

    amerikanen waren toch zo goed in marketing? volgens mij ligt er een gat open in marktanalyse daar..

    Login om te reageren
  14. Race_Kees zegt

    2 november 2008 om 19:49

    De fotograaf had even zijn handje tegen de autoruit moeten houden, zo zien we geen hol van het dashboard. REFLECTIE.

    Login om te reageren
  15. DrDre zegt

    2 november 2008 om 19:59

    Waarom noemen ze het niet direct de Saab Vectra?
    Lijken wel Chinezen, ook copy paste cultuur…
    Jammer van Saab, zou de nieuwe eigenaar van Volvo Saab niet op kunnen kopen? Om daaruit samen exclusieve auto te maken, geen fusie Volvo Saab, maar 2 aparte merken met onderlinge hulp.

    Login om te reageren
  16. Sjoerd zegt

    2 november 2008 om 20:02

    Opel was voor de gm tijd nog een merk met een eigen identiteit, maar dat is al heel lang geleden. Die domme amerikaanse bedrijfsvoering maakt alles kapot en nu dus ook de identiteit van saab.

    Login om te reageren
  17. autogier zegt

    2 november 2008 om 20:11

    @drdre
    volvo is toch van ford?

    Login om te reageren
  18. Mr_R zegt

    2 november 2008 om 20:11

    Ik begrijp niet dat er zo weinig belangstelling is voor Saab. Het is een merk met nog steeds een redelijk sterke naam, een wereldwijd dealernetwerk… er moeten alleen auto’s ontwikkeld worden.

    Is Saab niet iets voor Renault? Misschien kunnen ze dan bodemplaten van Infiniti gebruiken.

    Voor nu zou ik zorgen voor een 9-3 opvolger die net wat groter is dan de Vectra en de concurrentie aan kan met de A4, 3-serie, C-klasse, etc. Het ziet er niet naar uit dat Saab binnenkort auto’s gaat bouwen die zo goed zijn als BMW’s, maar als ze een leuke niche opzoeken is er best bestaansrecht! Met net wat strakkere auto’s dan Volvo’s en net wat goedkoper dan de Duitse drie… ik zie nog steeds een toekomst voor ’t merk.

    Login om te reageren
  19. Tommy zegt

    2 november 2008 om 20:11

    Dit is inderdaad wel dom, zo valt je auto des te meer op. Wel vreemd dat ze gewoon een complete Insignia-mul gebruiken. Dit is wel echt het beginstadium van een nieuwe auto. Als dit een nieuwe 9-5 moet worden heeft hij nog een lange weg te gaan en zal niet voor 2010 op de markt komen. Dan is de huidige dus inmiddels al 13 jaar oud.

    Login om te reageren
  20. R. Mattheus zegt

    2 november 2008 om 20:17

    Als dit de nieuwe 9-5 wordt, dan haak ik af. Rijd met een 9-5 MY 2006 en voordien met 9-5 MY 2002.

    Login om te reageren
  21. Tijmen zegt

    2 november 2008 om 20:47

    @ Tommy:

    Naar mijn weten komt hij eind 2009 op de markt, dus dat hopen we dan ook maar.

    Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in dat het een mooi model wordt, na die veelbelovende concepten. En daarna misschien tijd voor een 9-3 coupe, want volgens mij snakt de Saab liefhebber echt naar zo’n model!

    Login om te reageren
  22. sjazz zegt

    3 november 2008 om 10:28

    of gewoon om ons te fucken… een insignia afplakken en transporteren haha
    ik zie weinig verschillen met de normale insignia.

    Login om te reageren
  23. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 november 2008 om 10:35

    Aanstaande maart weten we meer: dan staat de nieuwe 9-5 in Geneve.
    Deze is klaar en reeds aan het Saab dealernetwerk (internationale directiebijeenkomst) gepresenteerd.

    Hij gaat er 99% zo uitzien: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/01/is-dit-de-nieuwe-saab-9-5

    Wat deze mule is weet ik niet, ik denk gewoon om wat electronica te testen oid.

    Login om te reageren
  24. BaRa zegt

    3 november 2008 om 11:19

    Dit is een mule voor de nieuwe 9-5. Voor de ongeruste medemens: een mule is een testmodel, waarmee bepaalde zaken worden uitgetest (motorconfiguratie, demperafstelling, electronica, …). Dat deze mule op een Insignia lijkt, betekent dus niet noodzakelijk iets voor de uiteindelijke koetswerkvorm van de 9-5. Dat ze er het koetswerk van een Insignia op kunnen plaatsen, hoeft ook niet te verbazen. De 9-5 en de Insignia delen namelijk hetzelfde platform. Dat betekent niet dat ze identiek zijn. De 9-3 en de Vectra delen ook hetzelfde platform, maar iedereen die met beide auto’s gereden heeft weet dat Saab veel meer uit het platform heeft gehaald dan Opel voor de Vectra gedaan heeft. Het feit dat de 9-3 alleen in Trollhattan kan gebouwd worden (bij Saab zelf) vloeit voort uit de vele veranderingen die Saab heeft uitgevoerd uit het platform. Dit overigens tot grote ergernis van GM, die zo’n precedent niet echt op prijs kon stellen. Maar het levert wel fun op wielen op, zoals de Turbo X :-)

    Login om te reageren
  25. Alvar zegt

    3 november 2008 om 12:00

    Wat een afgrijselijk kortzichtige mensen zijn er nog altijd in dit koude kikkerland!

    Er is geen enkele Saab met zo een grote technische overeenkomst met wat voor Opel dan ook, dat je het “gewoon” een Saab Vectra kunt noemen. Bovendien, als de VAG-groep naar hartelust onderdelen uitwisselt met Audi, Skoda, SEAT, VW, Lamborghini en Bugatti is er geen wolkje aan de lucht. Idem met alle Aziatische meuk, om over de Franse en Italiaanse merken maar te zwijgen. Is het dan echt zo vreselijk dat een platform en wat electronica uitgewisseld wordt, om woorden als verloedering van de merkwaarde in de mond te nemen?

    Ongelofelijk, dat zoveel mensen zulke onzin kunnen uiten over een ondergewaardeerd merk waar ze zo weinig vanaf weten.

    Login om te reageren
  26. sonett zegt

    3 november 2008 om 12:25

    de Saab 9.5 komt er volgend jaar op bassis van de Opel Insignia,
    een nieuwe 9.3 komt er in 2010 of 2011 op bassis van de Opel Astra
    het zou wel kunnen zijn dat hij de type naam 9.1 krijgt.
    de 9.1 was eigelijk al volop in ontwikkeling maar is afgelast, en de 9.3 moet kleiner worden

    Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 november 2008 om 15:52

    @ Alvar: helemaal mee eens!

    PS: wat een schitterende foto’s van Sverige!

    Login om te reageren
  28. Alvar zegt

    3 november 2008 om 16:02

    @ Svenska Aeroplan AB: Danku :D

    Login om te reageren
  29. Tinos zegt

    3 november 2008 om 22:02

    Wordt dit niet de Insignia Coupé?

    Login om te reageren
  30. 9000cse zegt

    4 november 2008 om 03:36

    @ Svenska Aeroplan AB

    Ik mocht je doen hopen, dat het zo was! Forget it! SAAB AB is nu waarschijnlijk het eerste Europese automerk, dat het loodje zal leggen. Als onderdeel van het financiëel zwakste autoconcern ter wereld, is een gezonde basis voor een potent voortbestaan gewoon niet voorstelbaar. Ik mocht willen, dat het anders zou zijn, maar kijk naar de feiten: GM, de Moeder!, had in het eerste half jaar van 2008 een verlies van 18 MILJARD US$!(= 14 miljard Euro). Denk eens echt na! Hoeveel kost het om een echt nieuw model, -dus géén facelift!- neer te zetten? Waarvan zou je dat kunnen betalen? En dan ook nog voor een nichemerk?
    Aan mijn alias kun je zien, dat ik ooit Saabrijder ben geweest. Maar uiteindelijk niet erg enthousiast. Toch vind ik het nog steeds een sympathiek merk, waarmee ik menig autobaankilometer in West-Europa afgerousd ben. Ik vind het echt vreselijk jammer, maar, alhoewel ik het niet hoop, vrees ik, dat Saab geen lang leven meer beschoren zal zijn. En ik geloof ook niet, dat een ander concern SAAB zal willen overnemen. Waarom ook?

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 november 2008 om 12:32

    @ 9000cse: om de hele simpele reden: de nieuwe 9-5 is klaar!
    Er is al gigantisch veel in geïnvesteerd, dus de enige manier om dat eruit te krijgen is door het model op de markt te brengen…

    Uiteraard is het huilen bij alle Amerikaanse moeders, en zeker bij GM. Maar elke autogroep heeft een Premium merk nodig, en dat is Saab voor GM…

    Time will tell!

    Login om te reageren
  32. Laurens zegt

    4 november 2008 om 12:39

    Is Cadillac niet het premium GM merk?

    Vind ik qua styling ook wel wat meer hebben.

    Login om te reageren
  33. Tombnolz zegt

    5 november 2008 om 02:23

    Het zo doodzonde zijn moest er geen nieuwe 9-5 komen! Anderzijds, voor mij mag de huidige nog 5 jaar mee, zo’n klassebak. Toegegeven, de laatste facelift is discuttabel, maar onlangs zag ik er een waarvan alle chroom op de neus zwart was gelakt -> een plaatje!

    De huidige is een zéér betrouwbare, chique wagen en met de 1.9 TiD van 150 pk van Alfa nog eens voorzien van een prima blok.

    Op het salon van Brussel heb ik me vergaapt aan de 9-5. Mooi interieur en perfecte zetels en je hebt ‘m voor 10.000 euro minder dan z’n concurrenten. Ik heb m’n pa de oren van z’n kop gezaagd om er een te kopen, maar het blijft een boel geld.

    Man, wat hou ik van de 9-5…

    Login om te reageren
  34. tim zegt

    13 november 2008 om 22:40

    wil even wat kwijt over saab in het algemeen,ik al meer dan 13 jaar werkzaam als monteur(algemeen)en ook dealer werk.en met behoorlijke kijk op goede ,in mijn ogen ontwikkelde auto,s dit kan elk merk of type zijn,zocht na een deccenia lang kleine auto,tjes te hebben gereden een auto die aan een aantal verwachtingen moest voldoen,en potencieel,moest hebben .die niet te veel in aanschaf mocht kosten maar toch de huidige standaard moest kunnen evenaren,ik heb er lang over moeten denken,maar kwam toch uit op een saab 9000 turbo uit 92,for example ts, airbag veiligheid,anoniem,betrouwbaarheid en rijeigenschappen.aan dit alles kan hij voldoen,en het leuke is hij is niet te dorstig,alleen de looks moet je van houden,maar kwa prestaties is hij de meeste toch de baas,zeker met met annabolen,ha ha.vergis je niet,ik rij 30.000 km per jaar en lag me dood,en dat voor een schijntje….

    Login om te reageren
  35. 9000cse zegt

    16 november 2008 om 03:27

    @ tim

    Ik hoop voor je, dat die van jou wel betrouwbaar zal blijken. Ik heb die van mij (een 9000 cse 2.3, dus zonder turbo) van ellende weggedaan. Veel succes!

    Login om te reageren
  36. CC zegt

    24 november 2008 om 17:52

    Uiteraard komt er een nieuwe 9.5! En nee, dit merk gaat niet ten onder (ondanks de malaise). Er komt een venturecap die Saab uit de boedel van GM zal kopen. Saab is idd het enige premiummerk van die moloch uit Detroit…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North