• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pon behaalde vorig jaar een omzet van bijna €6 miljard

Auteur: robbie, gepost 17 april 2012 om 21:50 – 62 Reacties

Porsche 997 Pon Edition
Dat leverde een nettowinst op van €198 miljoen (+11%), niet verkeerd voor het verkopen van een paar auto’s.

De meeste mensen denken dat Pon Holdings zich alleen maar bezig houdt met het verkopen van VW, Audi en andere VAG producten in Nederland, maar ze doen veel meer. Bij Pon werken bijna 11.000 mensen verspreid over 250 vestigingen in 20 landen. Ze verkopen niet alleen auto’s in Nederland.

Uiteraard zijn ze de Nederlandse importeur van Volkswagen, Audi, Seat, Škoda Porsche, Bentley, MAN, Caterpillar en Motrac. Maar ze zijn ook de Nederlandse importeur van Continental en eigenaar van Reifen Gundlach ,Summa Tyre en Euro-Tyre. Tevens bezitten ze de nodige dealers en bijvoorbeeld leasebedrijf Dutchlease.

En sinds enige tijd zijn ze ook nog eens actief in de fietsbranche. Pon is namelijk eigenaar van Gazelle, Derby Cycle en Cervélo.

Die omzet van €5,9 miljard (+17% tov 2010) en bijbehorende winst is dus niet alleen afkomstig van het verkopen van Golfjes en Leon’s. Voor dit jaar is de verwachting dat het concern nog verder zal groeien. (via: quotenet.nl)

PS Heb je interesse in wat Pon allemaal doet? Kijk dan eens HIER.

Ook interessant!

  • In deze video neemt Wouter plaats achter het stuur van de Porsche 911 992 Ben Jr. Ook gaan we even terug in de tijd met een Porsche 356!
    Met de meest exclusieve Porsche 992, de gelimiteerde Ben Pon Jr rijden
  • katalysator gejat
    Is jouw katalysator vorig jaar ook gejat?
  • Dit was vorig jaar het gevaarlijkste stukje snelweg
  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, dealers, man, pon, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen, wijnand-pon

Vorig bericht: « Nieuwe Maybach kopen? Nu met $100.000 korting!
Volgend bericht: MG Icon Concept – Een moderne MGB GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    17 april 2012 om 21:59

    HOLY F*CK! =_=”

    Login om te reageren
  2. awesome zegt

    17 april 2012 om 22:00

    Ik denk dat ze een goede kans maken om de import van Lamborghini en Bugatti ook binnen te halen. Voldoende kapitaal zal het probleem niet zijn…

    Login om te reageren
  3. bigcar zegt

    17 april 2012 om 22:01

    ..ik ben dus 1 van die vele mensen die dacht dat pon holdings niet zo breed georiënteerd was als daadwerkelijk blijkt..

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      17 april 2012 om 22:53

      @bigcar:

      had je daar nog niets over gevonden, om vervolgens over te tikken, en net te doen of je de wijsheid ook in pacht hebt?

      Login om te reageren
      • MLTB zegt

        18 april 2012 om 10:10

        @rechercheur:

        Dit gaat toch niet over die 3FM quote of zo he :P?

        Login om te reageren
      • nelly0183 zegt

        18 april 2012 om 12:37

        @rechercheur: jou stijl dus, overtikken om wijs over te komen.

        Login om te reageren
  4. Mootjuh03 zegt

    17 april 2012 om 22:02

    No big deal… Of toch wel

    Login om te reageren
  5. Benjamin1 zegt

    17 april 2012 om 22:06

    Nou nog een artikeltje hoe ze de dealers(?) naaien door alle auto’s op continental banden te zetten zodra ze binnenkomen.

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      17 april 2012 om 22:08

      @Benjamin1: wat zit er normaal onder dan? En hoe kom je daar nou weer bij??

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        17 april 2012 om 22:10

        @johanhummer9: het is waar… alle auto’s komen op fabrieksrubber binnen, dan trekt Pon de banden eraf en gooit er Conti onder en verkoopt de auto’s. De “fabrieksbanden” gooien ze de markt op..

        Login om te reageren
        • 911GT2 zegt

          17 april 2012 om 22:14

          @w0o0dy: Als jij een automerk en een bandenmerk had… wat zou jij dan doen? Juist…

          Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        17 april 2012 om 22:20

        @johanhummer9: normaal zit eronder wie op dat moment het goedkoopst levert aan VAG van een lijst met goedgekeurde bandenleveranciers.

        Login om te reageren
        • PVO zegt

          17 april 2012 om 22:32

          @Benjamin1: Kun jij mij dan vertellen wat de dealer aan extra kost heeft als er Continental banden op de auto worden gezet??

          Heb je ook al gedacht dat dit voor een dealer beter kan zijn aangezien ze nu minder verschillende type banden op voorraad dienen te hebben, dus een kleiner banden magazijn. Dat maakt pas heel erg veel uit in de kosten voor een dealer.

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            17 april 2012 om 22:37

            @PVO: voorraad heeft alleen maar te maken met velgmaat en misschien snelheidsindex. Als Volkswagen alle auto’s alleen maar levert op 195/45R16V scheelt dat inderdaad. Verder is het gewoon een extra kostenpost voor de dealers die het al zo moeilijk hebben.

            Login om te reageren
            • rechercheur zegt

              17 april 2012 om 22:52

              @Benjamin1:

              Kletspraat …. graag onderbouwen. Dus vertel eens hoe groot die “extra” kostenpost voor de dealer zou zijn. Graag cijfertjes, geen gebakken lucht!

              Login om te reageren
              • Benjamin1 zegt

                18 april 2012 om 09:52

                @rechercheur: niemand heeft die cijfers, maar auto direct uit fabriek naar dealer is toch altijd goedkoper dan dat Pon even aan de bandjes zit? Die auto’s zullen er echt niet goedkoper van worden en alle winst die eventueel uit de schaalvergroting komt ( omdat Pon heel veel bandjes koopt bij Continental en de andere banden ook verkoopt) verdwijnt dat toch echt in het handje van Pon en niet in het handje van de dealer.

              • rechercheur zegt

                18 april 2012 om 20:35

                @Benjamin1:

                Jammer dat je redenatie niet verder komt dan dit, en bestaat uit louter aannames. Dus je verhaaltje raakt kant noch wal ….

        • Freewarefreak zegt

          18 april 2012 om 12:34

          @Benjamin1: Klopt, ik heb een rondleiding gehad en daar werd het exact zo verteld. In de VW fabriek mogen 3 banden leveranciers leveren. Continental, Michelin en Bridgestone. Die hebben een contract met VW. Komen de auto’s voor NL dus in Leusden binnen op Conti’s dan is het ok. Maar komt er een batch binnen die op Michelins of Bridgestone’s staat, dan trekt Pon die er in een bandenstraat op het losterrein (heb er binnen bij staan kijken) vanaf. Iedere VW gaat op Conti’s naar de dealer. De Michelins en Bridgestone’s worden inderdaad in de handel gedumpt.

          Hetzelfde met leer. Als je bij de dealer een auto besteld met leer af fabriek, dan besteld Pon hem zonder leer bij de fabriek. Dan komt de auto met stof naar NL. Ook op het terrein is een leeratelier. Daar halen ze heel de auto uit elkaar en voorzien hem van leer. Dan gaat die naar de dealer.

          Daar had ik echt een wrange smaak van in mijn mond. Heb het ook echt 3x gevraagd van “altijd? echt waar?” “Echt waar”. Ik vind het vreselijk. Jouw nieuwe auto, nog in het plastic.. etc.. het hele interieur is er al uit geweest, stoelen, bank, deurpanelen, alles is al los getrokken geweest.

          Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        17 april 2012 om 23:05

        @johanhummer9:

        Het klopt wel, is ook al jaren bekend.

        Het is helemaal geen kostenpost voor de dealert, die krijgt gewoon een auto met banden eronder. Het is wel pure winst voor PON. Zijn de bandjes versleten dan gaan er vaak weer exact dezelfde onder. Dus Kassa! voor Pon ipv voor bijvoorbeeld de Michelin man…

        Login om te reageren
        • rechercheur zegt

          17 april 2012 om 23:10

          @clubbtraxx:

          Inderdaad! Dit doet Pon alleen om de vervangingsvraag te stimuleren. In meer dan de helft van de gevallen gaan er bij vervanging weer dezelfde Conti’s onder, dus kassa …..

          Login om te reageren
          • loopjes zegt

            17 april 2012 om 23:41

            @rechercheur: je wilt niet weten hoeveel herrie doe continentals leveren! De winterbanden (michelin) zijn veel stiller dan de zomerbanden van continental.

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              18 april 2012 om 01:00

              @loopjes: heb niet heel erg gemerkt dat de 245/40/18 banden extra veel geluid maken dan de Michelins 225/45/17. Mijn bridgestones potenza’s 225/40/18’s maken aardig wat geluid.

              Login om te reageren
            • rechercheur zegt

              18 april 2012 om 20:34

              @loopjes:

              Ik heb SportContact3 onder de Mini Cooper van de fraulein liggen, werkelijk niets mis mee ….

              Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            18 april 2012 om 09:49

            @rechercheur: Bullshit, alsof het die leaserts ook maar een drol uitmaakt wat voor banden eronder gaan. Auto vanuit fabriek direct naar dealer is altijd goedkoper dan dat Pon nog even aan de bandjes zit.

            @rechercheur: VAG is een religie voor jou zeker, zelden zulke oogkleppen gezien!

            Login om te reageren
            • rechercheur zegt

              18 april 2012 om 20:38

              @Benjamin1:

              Ja zeker wel, ik ben een ‘leasert’ en kan bij Profile Tyrecentre gewoon aangeven welke banden ik er onder wil hebben, binnen een bepaalde prijscategorie. Als er bandjes onder zitten waar ik tevreden over ben, dan komen er die onder de leasebak weer gewoon opnieuw onder bij vervanging. Dus je argument klopt niet …..

              Login om te reageren
              • Benjamin1 zegt

                19 april 2012 om 08:59

                @rechercheur: 1 op de 10.000? Die dat vragen bij de Profile?

      • TSI-tje zegt

        18 april 2012 om 07:55

        @johanhummer9: Daar heeft Benjamin wél gelijk in. VW monteerd zelf nét waar ze de voordeligere deal in gemaakt hebben (Michelin/Bridgestone etc.). Hier in Nederland steekt PON steevast Conti’s onder ‘hun’ auto’s.
        Maar het succes daarvan is ook een gebrek aan interesse/kennis van hun klaanten. Ik heb al wat nieuwe VW’s versleten en die zijn stuk-voor-stuk op Michelins afgeleverd. Het kinstje is niet zo moeilijk. Je laat de auto volledig op offerte zetten en op het moment dat de verkoper je de kopie geeft om de verkoop te ondertekenen zge je; Ow ja ! Was ik nog vergeten, de auto moet wél op …… (michelins in mijn geval, maar doe vooral je eigen voorkeur) afgeleverd worden. Er is géén verkoper in de hele wereld die dan de verkoop afzegd. :P
        Maar ‘naaien’? Ik vind van niet. Slim, jazaker ! Het is aan de uiteindelijke klant wat hij wil.

        Login om te reageren
        • Benjamin1 zegt

          18 april 2012 om 09:46

          @TSI-tje: Uiteraard, ik heb mijn eigen auto op Continentals laten zetten aangezien de fabriek ze aflevert op wat op dat moment het goedkoopst is, vaak Hankook.

          Conclusie blijft dat Pon dit niet zou doen als het geen geld op zou leveren en in dit geval kost het de dealers gewoon geld. Hoeveel dat precies is weet niemand, maar iedereen weet wel dat dealers het steeds moeilijker hebben en dat de importeurs daar ook deels de reden van zijn. Denk hierbij aan minimaal zoveel auto’s op kenteken, slechtere financieringen etc etc.

          Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          18 april 2012 om 12:41

          @TSI-tje: En toch is dat iets wat de dealer moet regelen, die banden. Jouw VW komt uit Duitsland op Michelins. Die wil jij! Toch trekt PON die er af en gaat die op Conti’s naar de dealer. Die trekt er dan weer Michelins omheen.. wat achterlijk he.. heb deze vraag ook gesteld. En zo gaat het. Ze zeggen niet “deze klant wou Michelins, dus deze kan zo op de transporter”

          Login om te reageren
          • TSI-tje zegt

            20 april 2012 om 07:04

            @Freewarefreak: Nee, dat klopt, ben ik volledig met je eens ! Het is gewoonweg stom. Maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om dat op de ‘normale’ manier te regelen.
            Uiteindelijk, voor mij als klant, maakt het geen bal uit.
            Laat de dealer het maar regelen, doet’ie ook nog wat voor z’n centen .. ;)

            Login om te reageren
      • mout zegt

        18 april 2012 om 09:53

        @johanhummer9: Normaal zit er Hankook onder, af fabriek. Zoek maar op OEM, Hankook en VAG.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          18 april 2012 om 09:59

          @mout: Herstel: Uit Duitsland gaan ze inderdaad met van alles en nog wat eronder de wereld in. Michelin, Hankook, en zelfs af en toe Conti.

          Login om te reageren
  6. ds3thp zegt

    17 april 2012 om 22:06

    198 miljoen winst op een omzet van 6 miljard? Das ook sneu! Dat is net 3%

    Het bedrijf waar ik werk heeft met een omzet van 1,1 miljard, 103 miljoen netto winst geboekt.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      17 april 2012 om 22:12

      @ds3thp: In een extreem moeilijke markt? En doen ze dat jaar op jaar? (btw wie?)

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        18 april 2012 om 18:58

        @w0o0dy: ik werk voor Mammoet!

        En om de andere vraag te beantwoorden, ja netto winst ligt ieder jaar rond de 10%

        Vorig jaar trouwens wel voor het eerst meer als een miljard omzet.

        Login om te reageren
    • fernie zegt

      17 april 2012 om 23:06

      @ds3thp: Gefeliciteerd ;).. gaat enkel over wat men over een langere periode doet, nog geen 10% marge is ook redelijk magertjes trouwens.

      Login om te reageren
    • viinie zegt

      18 april 2012 om 01:46

      @ds3thp: t.u. Toevallig ?

      Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    17 april 2012 om 22:08

    sinds de overname van Caterpillar is er ruim een miljard aan omzet bijgekomen… op die manier gaat het hard natuurlijk…

    Denk wel dat de nederlandse monopoliepositie voor VAG ook erg positief uitwerkt op de winst.. nergens zijn de producten zo “overprized” als hier.

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      17 april 2012 om 22:30

      @w0o0dy: Inderdaad. Je verkoopt een paar keer wat zwaar materiaal en je vist.weer een miljardje bij.

      Maar het is bijna beangstigend hoe ver PON eigenlijk zit. Geweldig businessmodel, maar bijna kwaadaardig.

      Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      17 april 2012 om 22:39

      @w0o0dy: vraag het me af, percentage vreemd vermogen is niet te hoog hoop ik voor ze.

      Login om te reageren
      • zender zegt

        17 april 2012 om 22:54

        @Benjamin1: vreemd vermogen van PON valt op zich wel mee denk ik

        Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      17 april 2012 om 22:46

      @w0o0dy: LOL welcome back… eindelijk wat toegevoegde waarde hier…

      Login om te reageren
  8. RubenPriest zegt

    17 april 2012 om 22:13

    En maar janken dat het slecht gaat met de auto industrie :P Nah t gaat wel slecht. (look at PSA)

    Login om te reageren
  9. 911GT2 zegt

    17 april 2012 om 22:15

    PON is gewoon een heel mooi bedrijf. Ik wist al een tijdje dat ze zoveel deden. Goed ondernemerschap daar!

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    17 april 2012 om 22:29

    Goh ,zo’n vent zal maar geld aan je verdient hebben…

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      17 april 2012 om 22:42

      @norge:

      Ja, vies hè, mensen die succesvol zijn en geld verdienen ….

      Die lui moeten trouwens wel oppassen, anders komt er een zeerover (met gouden oorbel) voorbij varen, en die steelt vervolgens je centjes …

      Login om te reageren
      • Lucb zegt

        17 april 2012 om 22:58

        @rechercheur: Hebben ze dan geen kanonnen op hun schip?

        Login om te reageren
      • kevlard zegt

        18 april 2012 om 00:29

        @rechercheur: moet jij nou werkelijk ALLES kritiekloos verdedigen wat VAG ademt?

        Ik hou persoonlijk totaal niet van monopolistische ondernemingen die met kartelachtige constructies, oneerlijke aanbestedingen en mediacensuur marktaandeel kopen en daarmee (soms) kwalitatief betere merken uit de markt drukken.

        Het is gewoon niet gezond wanneer 1 bedrijf op die manier zowat een hele keten (banden, auto’s, lease) in handen krijgt, op langere termijn zeker ook niet voor de consument

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          18 april 2012 om 00:36

          @kevlard:

          Wat is er dan slecht aan voor de consument?
          Daarbij vind ik je stelling dat er kwalitatief betere merken uit de markt gedrukt worden ook heel bot, die mag je ook toelichten.
          Daarbij zou je toch ook al moeten doorhebben dat wanneer Norge wit zegt Rechercheur zwart blaakt (en andersom).

          Login om te reageren
        • nelly0183 zegt

          18 april 2012 om 12:40

          @kevlard: compleet mee eens, laat @rechercheur lekker zedenzaken oplossen.

          Login om te reageren
      • mout zegt

        18 april 2012 om 10:04

        @rechercheur: Pssst, ik wil niet rot doen, maar je bent het ditmaal per ongeluk met @norge eens. De stijlvorm heet ‘ironie’.
        Als er ooit een onderzoek gedaan wordt naar het verband tussen ‘ironie herkennen’ en ‘beroepsgroep’, heb ik een stil vermoeden van de uitkomst.
        En dat geldt ook voor ‘ironie’ en ‘favoriete automerk’.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          18 april 2012 om 23:27

          @mout: Nou niet alles verraden he ? :mrgreen:

          Login om te reageren
  11. Lucb zegt

    17 april 2012 om 22:59

    Wist niet dat Pon zo breed georiënteerd was. Toch wel nette resultaten.

    Login om te reageren
  12. pikes83 zegt

    17 april 2012 om 23:37

    En vergeet niet dat de legendarische volkswagen T1 niet mogelijk was gemaakt dankzij PON.

    Login om te reageren
  13. Harry1994 zegt

    18 april 2012 om 00:30

    Wat is het e-mail adres om een tip te sturen naar autoblog?

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      18 april 2012 om 07:44

      @Harry1994: [email protected] …
      Kan je gewoon terugvinden door onderaan de pagina op “Over ons” te klikken…

      Login om te reageren
  14. Harry1994 zegt

    18 april 2012 om 00:30

    Het gaat over PON, dus het is niet geheel off-topic haha

    Login om te reageren
  15. 406_v6 zegt

    18 april 2012 om 07:33

    @Robbie, Motrac is de naam van de importeur van Linde Heftrucks en Intern transport materiaal, alsmede Linde Hydrauliek. Motrac is geen merk wat geïmporteerd wordt.

    Login om te reageren
  16. lamborgfan zegt

    18 april 2012 om 08:30

    Als.je leren bekleding in je auto bij pon besteld.. Dan komt er een auto met stoffen interieur. Bij pon bekleden ze hem met leer.. Waarom geen idee! (wist iemand mij te vertellen die.in ht concern zit of zat…)

    Login om te reageren
    • FenderBender zegt

      18 april 2012 om 09:56

      @lamborgfan: Zal misschien zijn om een deel van de BPM te omzeilen en zo auto’s goedkoper aan te kunnen bieden?

      Login om te reageren
  17. desoper zegt

    18 april 2012 om 09:41

    Naar mijn mening een waardeloze importeur die de merken VW/Audi ect. niet waardig is.
    Het enige wat zij graag doen is zo veel mogelijk geld verdienen. Service naar klanten? dat kennen ze niet bij PON.

    Login om te reageren
  18. wimpie zegt

    18 april 2012 om 23:36

    Niet slecht lijkt me zo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North