• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 RS 4.0 is 100% officieel [updated]

Auteur: ricardo, gepost 28 april 2011 om 11:16 – 48 Reacties

Porsche 911 GT3 RS 4.0
De GT3 met een 4.0-liter motor aan boord en een klap meer vermogen. Kortom, het uitzwaaimodel van de 997 is hier!

Na alle speculaties en een stapeltje gelekte persfoto’s heeft Porsche vandaag het virtuele doek van de 856ste versie (ongeveer) van de 997 getrokken. En wat voor een! Ze hebben hem een 4.0-liter motor -een klein beetje gebaseerd op het blok uit de RSR- meegegeven die er 500 pk bij 8.250 toeren uitperst. Het koppel van 460 Nm is bij 5.750 toeren beschikbaar en van verzet wisselen kan met een handgeschakelde zesbak. De 1.360 kilogram wegende straatracer sprint in 3,9 tellen naar de honderd, in 7,9 tellen naar de 160 km/u en na 11,9 seconden het gaspedaal vloeren zit je op 200 km/u. Wie voldoende Autobahn vrij heeft kan de GT3 RS 4.0 doortrekken tot een topsnelheid van 310 kilometers per uur.

Porsche heeft besloten om niet meer dan 600 units van de 4.0 te bouwen. Mocht je een van deze bespoilerde 911’s hebben weten te bemachtigen, dan kan je na het aftikken van een BPM-loze €178.596 wel mooi aan de bartoog opscheppen dat je Porker in 7.27 minuten een rondje Nordschleife weet af te leggen. Dan is het overigens wel te hopen dat er niemand met een GT-R in de buurt is, die kan het Nurburgring-kunstje nog steeds iets sneller. Nederlandse prijzen zijn er nu nog niet, maar die hopen we later aan jullie voor te kunnen leggen.

UPDATE: En we hebben bewegend beeld van het nieuwste 911je. Video waarin een of andere Wolfgang duiding geeft bij de Porsche staat op Autojunk.


Porsche 911 GT3 RS 4.0

UPDATE 13:20
De Nederlandse prijs is bekend! Voor het lieve sommetje van € 256.100,- inclusief BTW en BPM heb je al een 911 GT3 RS 4.0 voor de deur staan.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
  • Dít is de goedkoopste Porsche 911 GT3 RS van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, gt3-rs, gt3-rs-40, Porsche

Vorig bericht: « Lexus GS 450h heeft een spellingscheck nodig
Volgend bericht: UPDATE: Autoblog iPhone en iPad app 2.1! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefan-Venema zegt

    28 april 2011 om 11:18

    Leuk motortje ;)

    Login om te reageren
  2. Svensson zegt

    28 april 2011 om 11:21

    De foto’s blijken inderdaad toch legit te zijn!
    Hier een exclusief interview van Chris Harris met de Porsche chef:

    http://www.youtube.com/watch?v=NO3usApt-x4

    Login om te reageren
  3. laurensje zegt

    28 april 2011 om 11:24

    Die taartschep in een hoesje, dan ziet het ding er verder prima uit.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      28 april 2011 om 12:42

      @laurensje: helemaal gelijk. Ik heb een goede 25 minuten doorgebracht achter een gloednieuwe GT3 zonder 4.0 afgelopen weekend terwijl ik de grens over wilde, maar dan is prachtig zwart met zwarte velgen en een stuk kleinere hoedenplank achterop! Best leuk autotje. Totdat er een 50-ger uit komt stappen bij het eerste benzine station (Oostenrijk) om een vignette te halen. Ik had mijn tassen + vriendin er niet in mee kunnen nemen!

      Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    28 april 2011 om 11:27

    opmerkelijk dat de RSR motor kennelijk aan de milieueisen voldoet…. 500pk atmosferisch uit 4liter is bijna reden om mij te doen verlangen naar een 997… Moet wel een gruwelijke ervaring zijn, raceblok voor de openbare weg. NICE (vooral de motor dan he)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      28 april 2011 om 12:19

      @w0o0dy: het is alleen maar een RSR krukas, en geen complete RSR motor.

      Login om te reageren
  5. Svensson zegt

    28 april 2011 om 11:29

    -edit: beelden op Autojunk–

    Dit is voor mij echt de ultieme driver’s car van dit moment!
    Denk dat ze die 600 stuks al bijna kwijt zijn…

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      28 april 2011 om 12:10

      @ricardo:

      Jammer dat je de YouTube-link weghaalt, daar kun je de video in high-res bekijken.

      Begrijp dat jullie meer hits op jullie eigen pagina willen, maar een hogere resolutie zou toch een leuke toevoeging zijn.

      Login om te reageren
  6. Nijntje_ zegt

    28 april 2011 om 11:36

    dat zijn evenveel paardjes als de Turbo! Damn!

    Login om te reageren
  7. jeanclaude zegt

    28 april 2011 om 11:42

    het heeft wel een dik uiterlijk maar ik vind de prestaties best wel meevallen eerlijk gezegd, een R8 v10 heeft 25pk meer, maar weegt ook 300kilo meer en gaat even snel naar 100.

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      28 april 2011 om 11:50

      @jeanclaude:

      De R8 heeft 4WD, dus dat verklaart een hoop. En mij maak je echt niet wijs dat een R8 even scherp aan zal voelen als deze RS 4.0.

      Hij is niet gemaakt om elke andere auto te kunnen verslaan, naar gewoon om de ultieme driver’s car te zijn.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      28 april 2011 om 11:50

      @jeanclaude:

      Even terugtellend naar pk/L nemen ze het record volgens mij over van Honda met 5pk/L meer.
      Uiteraard heb ik het over NA motoren.

      Dus het motorblok presteert wel.
      Verder is deze wagen bedoelt voor circuit rijden, en niet voor snel rechtuit.

      Ben dan ook benieuwd wat het verschil is op het circuit tussen de Audi en de Porsche.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        28 april 2011 om 12:17

        @jack_abarth:
        Zijn ook nog andere wagens die beter doen dan de S2000 (en ook deze RS 4.0), 458 is bijvoorbeeld een 4,5 met 570 pk oftewel een kleine 127 pk/liter (nuja in press-setting :))….

        Login om te reageren
    • StijnB zegt

      28 april 2011 om 12:00

      @jeanclaude:
      RS blijft steeds een wagen met een manueel, een Turbo met PDK eet die Audi op. Bedoeling van deze wagen is puike prestaties op circuit neer te zetten en vooral sensaties en rijplezier opwekken…

      De styling valt me toch wat tegen, dat wit met grijs en rood is haast saai tegen het opvallend kleurrijke RS verleden en dat dan voor een über-RS…

      Login om te reageren
  8. andre zegt

    28 april 2011 om 11:51

    13,3s naar de 200 voor een normale RS. Dan is de 1,2s die dit model er minder over doet toch wel een flinke hap uit die tijd.
    Geweldig mooie bak verder, als ik ook maar 1x in mijn leven Eau Rouge er mee zou mogen doen..

    Login om te reageren
  9. amv12vantage zegt

    28 april 2011 om 11:53

    ik wordt er niet echt opgewonden van. Zoveel geld voor een 911. Komen ze zometeen weer met een gt2 rs 4.0 ofzo, enz…

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      28 april 2011 om 12:02

      @amv12vantage:
      Dat is waar, het is niet alsof ze een N24, N400, Vantage S, V12 Vantage (met amper meer vermogen maar een flink zwaardere neus) maken. Teveel versies Porsche, shame on you *kuch*!

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        28 april 2011 om 12:16

        @StijnB:

        Pwned :lol:

        Login om te reageren
  10. tvrspeedsix zegt

    28 april 2011 om 11:57

    Ik snap niet dat er mensen zijn die hier Niet op uitgekeken raken,. het design is zo voorspelbaar. Iedere keer een andere vleugeltje, velgje, stickertje, motertje met iets meer of minder pkjes, interieurtje,.. waar gaat het over?! Het zal allemaal perfect rijden hoor en best spannend ook, maar als ie geparkeerd staat vind ik het totaal niet boeiend, same old, same old over and over again.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      28 april 2011 om 12:02

      @tvrspeedsix: heb ik ook vaak hoor bij porsche, maar deze is wel een groot verschil ten opzichte van de GT3 RS, vooral onderhuis kwa ophanging en techniek. en natuurlijk 50kp meer!

      Login om te reageren
    • hollow zegt

      28 april 2011 om 12:06

      @tvrspeedsix:

      Die reacties over de subtiele wijzigingen in het design zijn ook enorm saai, same old, over and over again.

      Je ziet veel Porsches, dat is enkel een teken van hun succes.

      Jouw saaie Fransoos/Aziaat zie je toch ook dagelijks overal op de weg? Dat weerhoudt jou toch ook niet van er eentje te kopen?

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        28 april 2011 om 17:37

        @hollow: Ooit gehoord van de benaming exoot? wat denk wat die benaming betekend?! In mijn woordenboekje: exclusief, zeldzaam, schaars en zeer bijzonder in ontwerp en techniek. Die bovenstaande Porsche voldoet hier wel aan maar niet voor 100% voor nog geen 80% als je het mij vraagt. Gewoon omdat het een 911 is met extra’jes. niet uniek genoeg dus. En tja ik rij geen exoot, gewoon omdat ik dat niet kan betalen.

        Login om te reageren
  11. ericc zegt

    28 april 2011 om 12:14

    Volgens mij komt er nog een 997 en is dit niet het uitzwaai-model. Namelijk de 997 GT 2 RSR 4.0 met 2 turbo’s op deze motor met 700pk of zoiets… ;-)))
    Nu wachten op de F458 Scuderia voor een vergelijk.

    Login om te reageren
  12. Captain zegt

    28 april 2011 om 12:17

    Ik volg niet echt, waarom zou deze porsche zo speciaal zijn, gewoon om het feit dat die atmosferisch is?
    De GT2 RS is 120pk sterker, weegt ongeveer hetzelfde, heeft een hogere topsnelheid, is sneller in de sprint en ook een pak sneller rond de Nordschleife… Bovendien vind ik deze niet zo mooi als de GT2 RS. Het enige wat je hier hebt is een 911 die minder presteert op elk vlak, of zie ik iets over het hoofd?

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      28 april 2011 om 12:22

      @Captain: Iets wat sneller is hoeft niet gelijk beter te zijn.

      Login om te reageren
    • Svensson zegt

      28 april 2011 om 12:33

      @Captain: 

      Dat ie atmosferisch is, heeft er inderdaad heel veel mee te maken ja.

      Als je niet begrijpt wat de belangrijkste voordelen van atmosferisch boven geblazen zijn: Veel betere en directere reactie op gaspedaal, voorspelbaardere vermogensontwikkeling en geen last van turbo-gat en andere ongein. Dat lijken misschien minimale voordelen, maar in de praktijk zijn dit erg belangrijke eigenschappen van een sportauto die de hele rijervaring kunnen maken of kraken.

      Verder weet ik niet of je wel eens het geluid van een Turbo of GT2 (RS) in ’t echt hebt gehoord, maar die klinken echt voor geen meter vergeleken met een GT3 (RS). Zeer belangrijk aspect voor de purist.

      Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        28 april 2011 om 12:57

        @Svensson:
        wat jij al aangeeft over de voorspelbaardere vermogensontwikkeling
        hierdoor is de auto ook beter in balans dan wanneer de turbo ineens onverwacht inkickt in een bocht, en dan sta je om

        maat van me heeft een lexus/toyota soarer 2.5 TT
        en ook nog een met automaat
        het is een hell om daarmee te rijden op circuit
        kan pas heel laat op het gas uit een bocht

        Login om te reageren
        • Svensson zegt

          28 april 2011 om 13:04

          @Bart_V:

          Kijk alleen al naar het filmpje van een paar dagen geleden voor een prima voorbeeld, zeer toepasselijk hier:

          http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/25/video-de-porsche-911-gt2-rs-is-een-listige-auto

          Login om te reageren
  13. spykerboy zegt

    28 april 2011 om 12:20

    vind dat relatief weinig geld voor de auto (de ex bpm waarde dan hea) ik had het wel een stuk gekker verwacht voor zo’n auto met zulke prestaties

    Login om te reageren
  14. wilson zegt

    28 april 2011 om 12:36

    Veeel te dure saaie kever

    Login om te reageren
    • august zegt

      28 april 2011 om 13:06

      @wilson: haha, die wilson toch, helemaal per ongeluk op Autoblog terecht gekomen.

      Login om te reageren
  15. robbie zegt

    28 april 2011 om 13:22

    UPDATE
    De Nederlandse prijs is bekend! Voor het lieve sommetje van € 256.100,- inclusief BTW en BPM heb je al een 911 GT3 RS 4.0 voor de deur staan.

    Login om te reageren
  16. pexiges zegt

    28 april 2011 om 13:23

    Ik denk dat je er gewoon in moet rijden om te beseffen hoe geweldig deze ‘platgeslagen kever’ is. Het heeft misschien niet de looks en sound van bijvoorbeeld een r8 v10, maar de rijeigenschappen zullen dat makkelijk compenseren.

    Login om te reageren
  17. dyna zegt

    28 april 2011 om 14:11

    er komt er zoiezo 1 naar nederland! eigenaar krijgt ook een r8 gt!

    Login om te reageren
  18. Ram-G-maN zegt

    28 april 2011 om 14:15

    Als ik het geld had zou ik ‘m kopen alleen omdat het een 997 Mk.II is. Aangezien de 991 zijspiegels bevestigd krijgt aan de deur i.p.v. A-stijl. Waardoor een klein ruitje aan de A-stijlen genoodzaakt zullen zijn. :P
    Allerliefst heb ik mijn eigen ontwerp. ;)

    http://www.autojunk.nl/2010/08/porsche-911-turbo-s-998-by-automotivedesigner

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    28 april 2011 om 14:17

    Ik vind het wederom helemaal geweldig! Dit is toch de auto waar elke sportwagenfabrikant zich aan op probeert te trekken?
    Ik denk haast wel zeker te weten dat deze een R8 het snot voor de ogen rijdt op een circuit. De R8 zal best een goeie auto zijn maar het heeft niet de naam en faam van een 911. Ze hebben er wel gruwelijk veel vermogen uit dit blok weten te trekken zonder turbo’s. Heel af en toe rij ik wel eens in een 997 GT3RS of een 997 Turbo en ik vind het ultieme rijdersauto’s. Kwaliteit is gewoon heel erg goed en het stuurt fantastisch.

    Login om te reageren
  20. vincenzo zegt

    28 april 2011 om 15:04

    Dit is toch de auto waar elke sportwagenfabrikant zich aan op probeert te trekken?…wat heb jij gerookt? Leuk ook dat Ferrari streepje, maar ja je moet wat he porsje.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      28 april 2011 om 16:26

      @vincenzo:
      Juist ja, wie is er met striping en trackday-modellen begonnen?

      Login om te reageren
  21. Megakix zegt

    28 april 2011 om 16:03

    Waarom tevreden zijn met deze GT3 RS…terwijl je heerlijk comfortabel èn sneller kunt gaan in een GT2 (RS) ? Why…

    Overigens is dit natuurlijk een smullenbak !

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      28 april 2011 om 16:27

      @Megakix:
      Geluid, directere gasrepons, mooiere vermogenopbouw, lager verbruik en bandensluitage (op circuitdagen wel leuk als je een dag met een setje kan doen en niet te vaak eraf moet om te tanken).

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 april 2011 om 19:46

      @Megakix: ik zou het omdraaien, waarom genoegen nemen met de gt2 RS als je ook deze kan krijgen? En turbo met 2wd en 620pk en minder gewicht mag dan wel sneller zijn maar die auto is niet of nauwelijks op snelheid te rijden en deze wel. Je zult veel meer plezier en voldoening halen uit deze tenzij je NOOIT op het circuit komt.

      Login om te reageren
  22. rufctr01 zegt

    28 april 2011 om 16:05

    @Vincenzo: Ik rook niet. Jij stiekem wel?

    Login om te reageren
  23. jobh zegt

    28 april 2011 om 17:29

    Weer een model van de 911 hoeveelste deze week?

    Login om te reageren
  24. Ferdinand1 zegt

    28 april 2011 om 20:27

    Goed bezig Porsche. Ultiem hebbeding. Als ik het geld had haalde ik er gelijk een. Hoeveel auto’s halen zoveel vermogen per liter, atmosferisch!? Zijn er niet veel. Vooral niet met boxermotor.

    Login om te reageren
  25. Dimglor zegt

    28 april 2011 om 20:42

    Dit ziet er zeker niet verkeerd uit.. mooie uitzwaaiversie voor de 997…

    Login om te reageren
  26. ratrodmaarten zegt

    29 april 2011 om 01:14

    @v12vantage
    inderdaad
    altijd maar het zelfde gezeik met die kut porsche’s
    dan dit dan dat nieuwe stikker zus en zo
    ga toch weg man

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      29 april 2011 om 10:52

      @ratrodmaarten:

      Je hoeft ze toch niet allemaal te kopen ofzo? Sterker nog, je kunt er geeneens eentje kopen, dus wat is het probleem? Gewoon doorlopen als er voor jou niks interessants te zien is.

      Login om te reageren
  27. Flatfour zegt

    1 mei 2011 om 00:12

    Porsche 911 uitmelken… sure we can :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North