• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche bestaat enkel voor de Cayenne

Auteur: Alwood, gepost 24 november 2010 om 21:08 – 64 Reacties

All Hail The Porsche Cayenne!


The Cayenne is dead. Long live the Cayenne! De nieuwe generatie Porsche-SUV heeft ze bepaald geen windeieren gelegd. De Panamera mag geen misser heten, het leeuwendeel van de omzet genereren ze nog steeds met de chick-magnet pur sang.

Eén op de twee verkochte Porsches is een Cayenne. Een familie-auto, met vierwielaandrijving. Wie had dat ooit gedacht?

Vooruit, het zijn slechts cijfers van de afgelopen 3 maanden. Nieuwe modellen buiten beschouwing gelaten, wijken kwartaal-verhoudingen tegenwoordig marginaal af. De Cayenne hield een knalfuif, de Panamera was een bescheiden tweede. Oh, en Porsche verkocht inderdaad nog een paar zescilinder sportautootjes. Dat is tegenwoordig meer een hobby dan een core-business. De 911, Boxster en Cayman waren bij elkaar slechts goed voor een kwart van Porsche’s totale verkopen. In de wandelgangen fluistert men al: “hoe lang nog?”.

Nu kunnen we Porsche heel ouderwets weer af gaan branden. Het hoort niet, Porsche moet sportauto’s maken, blabla. Gaan we vandaag niet doen. We accepteren Porsche voor wat het is. Een autofabrikant, ze bouwen af en toe een heel verdienstelijk sport-modelletje maar blinken echt uit in het construeren van grote luxe boodschappenauto’s. Was al een tijdje het geval, nu is de tijd gekomen dat ook de laatste ‘fanboy’ het accepteert. Zelfs een nieuwe 911 gaat het komend jaar niks meer aan ‘de trend’ veranderen.

Cijferfreaks: Porsche noteerde de afgelopen maanden een winst (voor belasting) van 395 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de winst slechts €51M. Het uitmuntende resultaat vloeide voort uit een totaal van 21.218 verkochte auto’s (10.282 Cayennes, 5778 Panamera’s, 3130 “elfjes”, 1089 Boxsters, 929 Caymans).


Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911, boxster, cayenne, cayman, panamera, Porsche

Vorig bericht: « Cool: Back to the DeLorean Nikes!
Volgend bericht: Crash-Quiz: welke 2 modellen scoren geen 5 sterren? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dennis zegt

    24 november 2010 om 21:10

    Het blijft een mooie auto!
    Ben sowieso al gek van Porsches. Jammer dat ze bij VAG zitten.

    Login om te reageren
    • Snorremans zegt

      24 november 2010 om 21:28

      @Dennis: Zien porsches er anders uit sinds ze bij VAG zitten ofzo? Ik zie niet wat daar zo slecht aan is… De enige verandering die ik zo kan verzinnen, is het feit dat ze motoren kunnen uitzoeken bij VAG, en dat is ook niet bepaald een straf lijkt me.

      Login om te reageren
      • Imba zegt

        24 november 2010 om 23:37

        @Snorremans: ”motoren kunnen uitzoeken bij VAG” Dat is juist de straf…

        Login om te reageren
    • Sneep zegt

      24 november 2010 om 21:43

      @Dennis:

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • michiel zegt

      25 november 2010 om 00:57

      @Dennis: Dat zie je dus verkeerd. Porsche zit niet bij VAG, Porsche BEzit VAG
      http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/content/en/investor_relations/share/Shareholder_Structure.html

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 november 2010 om 12:22

        @michiel: De Holding Porsche bezit VW, VW bezit de Autofabrikant Porsche.

        Login om te reageren
  2. FelixF zegt

    24 november 2010 om 21:11

    Tja, maar dat ze die dikke SUV zo goed verkopen komt toch omdat ze bekend zijn van de sportwagentjes. Zonder dat zou ook de Cayenne niet verkopen. Dus het een kan niet zonder het andere.

    Login om te reageren
  3. KaCh1ng zegt

    24 november 2010 om 21:12

    doe mij maar een touareg , dan kan je zeggen kheb een cayenne mr met ht originele badge erop :)

    Login om te reageren
  4. spykerboy zegt

    24 november 2010 om 21:18

    de ouwe type ok. nieuwe niet is net een dure kopie van de hyundai santafe ookal zo’n konijnehok…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      24 november 2010 om 21:20

      @spykerboy: en toch verkoopt de nieuwe in 3 maanden net zo veel als de oude in zijn beste tijd in 4 maanden deed…

      Login om te reageren
  5. autogek123 zegt

    24 november 2010 om 21:21

    Ik heb ook zo mijn twijfels over de nieuwe Cayenne. De vorige vond ik zelf mooier/stoerder. Maar de nieuwe rijdt hier ook alweer in meervoud rond. Dus dat wordt ook weer een hit.

    Login om te reageren
  6. timo zegt

    24 november 2010 om 21:21

    ongelofelijk he! Als ik een SUV moest kopen zou het ook een Cayenne zijn hoor, gewoon gruwelijk mooi, goed rijgedrag en de status..

    Login om te reageren
  7. Atenza zegt

    24 november 2010 om 21:24

    Mwa ik vind de Touareg toch mooier. Ik vind de Cayenne weinig uitstralen. Maar dat de Cayenne zo goed verkocht was al bij de eerste generatie bekend. Ik hoopte op een beetje Porsche rust na al die achterlijke Panamera tuningtopics.

    Login om te reageren
  8. Jipp zegt

    24 november 2010 om 21:25

    je kunt het ook anders zien, er worden sinds de komst van nieuwe modellen van porsche minder 911’s geconsumeerd en porsche is zich gaan richten op andere markten.

    Uiteindelijk doen ze dit nu gewoon super, en zo’n hoge winst, of heeft dat te maken met de overname door VAG?

    Login om te reageren
  9. SHFT zegt

    24 november 2010 om 21:28

    De wereld zou veel mooier zijn moest elke Cayenne een 911 worden!

    Login om te reageren
  10. schnitzerken zegt

    24 november 2010 om 21:33

    Moesten ze meer variatie steken in hun 911 modellen zouden ze er ook meer van verkopen.. De vernieuwing is soms ver te zoeken, enkel bij de Cayenne passen ze dit toe, (en misschien nu ook panamera). Wat niet wegneemt dat het zalige auto’s zijn..

    Login om te reageren
  11. L zegt

    24 november 2010 om 21:37

    De status die de 6 cylinder modellen hebben geeft het merk de status porsche. het is hopen dat porsche met zijn ‘familie’ auto’s niet de status van de 6 cylinder modellen gaat verliezen. Je zou kunnen stellen: de kosten van de 6 cylinder modellen worden terug verdient met de ‘familie modellen’ en genereert nog een leuke winst ook!

    Login om te reageren
  12. JeejEm zegt

    24 november 2010 om 21:43

    Bizar dat een – inmiddels – volume merk als porsche bijna 19.000 euro winst per verkochte auto kan maken…

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      24 november 2010 om 23:13

      @JeejEm: Power of the badge

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 november 2010 om 12:27

      @JeejEm: Porsche doet ook engineering en ontwikkeling voor andere merken, dat draagt ook bij aan de winst.

      Daarnaast moet je zo’n cijfers altijd relativeren. Net voor de overname van Porsche door VW maakte Porsche een monsterwinst, maar alleen op papier, dankzij de gestegen koers van de VW-aandelen die ze in handen hadden.

      Login om te reageren
  13. Jazzie zegt

    24 november 2010 om 21:45

    Ik vind deze tweede generatie Cayenne geslaagder dan de eerste. En voor Porsche is het gewoon goed, de Cayenne is de cashcow die het mogelijk maakt om de sportwagens te blijven ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      25 november 2010 om 00:15

      @Jazzie:
      hun laatste ontwikkeling van een sportwagen gebeurde in de jaren 60 toen je Porsche nog serieus kon nemen

      Login om te reageren
  14. Specht zegt

    24 november 2010 om 21:45

    Ach iedere pooier of bankier kan tegenwoordig een Cayenne rijden. Een Porsche Cayenne begint ondertussen de Opel
    Astra van de compensatieauto’s* te worden.

    *)auto die je koopt om te laten zien dat je geld maar geen smaak hebt, en tegelijk ook de geringe lengte van je lul moet compenseren.

    Login om te reageren
    • BT52 zegt

      24 november 2010 om 23:05

      @Specht: Blijft dat dit cliche altijd geroepen wordt door types zonder poen, ook zonder smaak en met net zo’n te korte….

      Login om te reageren
    • RWD zegt

      25 november 2010 om 15:42

      @Specht: het lijkt wel asof je jaloers bent op die Porsche bezitters, heb je zelf wellicht last van die symptomen?

      Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    24 november 2010 om 21:51

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  16. Lucb zegt

    24 november 2010 om 21:51

    De Cayenne blijft ook echt een leuke auto om te zien. Een Porsche SUV blijft toch iets aparts.

    Login om te reageren
  17. snelisanders zegt

    24 november 2010 om 21:53

    Ik houd niet van Porsches, ik heb een hekel aan Porsches.. Geen idee wat het is, maar het is nou eenmaal niet anders. Het grootste probleem is misschien wel dat ze zo succesvol zijn. Daar heb ik echter wel respect voor. Het was een enorme gok om de Cayenne op de markt te brengen, een geslaagde gok. De stap naar de Panamera is natuurlijke een kleinere geweest, de grootste schok lag bij de SUV.
    Porsche heeft dus een nieuwe goudmijn aangeboord, met de twee niet sport modellen. Mooi voor ze dat het goed uitpakt. Ze hebben de goede keuzes gemaakt en gaan hierdoor niet ten onder tussen alle grote fabrikanten. (Natuurlijk bijna toch gebeurt omdat ze een beetje grootheidswaanzin kregen en VAG probeerden over te nemen.. Dombo´s(A))

    Login om te reageren
    • AlwinH zegt

      24 november 2010 om 22:15

      @snelisanders: niet sport modellen?
      Wel es in een Cayenne of Panamera gereden?

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        24 november 2010 om 23:27

        @AlwinH: Je kan toch niet met een recht gezicht beweren dat een Cayenne “sportief” is?

        Login om te reageren
        • snelisanders zegt

          25 november 2010 om 20:25

          @bozewolf: een sport auto is een sport model, als het andere is een zwak aftreksel. Een SUV en een Sedan zijn niet gemaakt als sportauto, ze zijn te groot en te zwaar en te hoog. Een 911 is gemaakt als sportauto, de cayenne als sportieve suv en de panamera als sportieve sedan.

          Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    24 november 2010 om 22:03

    Gelukkig zijn Cayennebezitters toe aan een opvolger dus zeggen de statistieken nog niet zoveel.

    Login om te reageren
  19. held zegt

    24 november 2010 om 22:13

    Beste mensen..

    Wat is VAG?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 november 2010 om 22:37

      @held: Volkswagen Automotive Group natuurlijk, alles wat onder de vlag daarvan valt.

      Login om te reageren
    • Jipp zegt

      24 november 2010 om 22:37

      @held: Volkswagen Audi Gruppe

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        24 november 2010 om 22:43

        @Jipp: bestaat overigens uit: vw, audi, skoda, lambo, bugatti, MAN, scania, seat, bentley. en maakt onder andere ook ketchup.

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        24 november 2010 om 22:48

        @Jipp: eigelijk is het Volkswagen Aktiengesellschaft ;-)

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          24 november 2010 om 22:52

          @bpc: Nou even gezocht op internet, je kunt nergens echt vinden wat nou de echte afkorting is. Ik dacht altijd volkswagen audi gruppe, ooit gehoord van een duitse dealer.

          Login om te reageren
          • bpc zegt

            24 november 2010 om 23:02

            @Jipp: het zou kunnen mij is altijd het andere verteld ik zou het raar vinden dat het vw audi gruppe is want in het begin waren ze niet samen maar de naam besstond toen toch ook al nee?

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              24 november 2010 om 23:29

              @bpc: AktienGesellschaft klopt, hoor. Het is de Duitse variant van wat wij als een N.V. (Naamloze Vennootschap) kennen.

              Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            25 november 2010 om 12:33

            @Jipp: is idd Volkswagen Aktiengesellschaft, maar de afkorting VAG is tegenwoordig niet meer officieel in gebruik. Je hoort het nog vaak hier, maar VW&co zal nooit de naam VAG gebruiken.

            De huidige, officiële naam voor de hele groep is ‘Volkswagen AG’.

            Login om te reageren
    • davidve zegt

      24 november 2010 om 22:38

      @held:
      Meen je da nu?

      Login om te reageren
    • mathias zegt

      24 november 2010 om 22:39

      @held:

      Volkswagen AG

      Volkswagen AG is de grootste autofabrikant in Europa, en in omvang de vierde ter wereld. Het heeft 44 fabrieken in 18 landen en een mondiaal service- en verkoopnetwerk. De hoofdvestiging bevindt zich in Wolfsburg, Nedersaksen. Het bedrijf wordt soms ook wel als de Volkswagen Group aangeduid.
      Bron: Wikipedia

      Login om te reageren
  20. maksim zegt

    24 november 2010 om 22:28

    @AlwinH: volgens mij bedoelt snelisanders met “niet sport modellen” wagens die nie bedoelt zijn om met te racen, of beter verwoord: wagens die niet bekend zijn geworden door hun geschiedenis van racen, wat bij de 911 wel het geval is

    Login om te reageren
  21. Zdev zegt

    24 november 2010 om 22:38

    Het is en blijft een lelijk hok. Interior prachtig. Bouwkwaliteit super. Rijdt heerlijk. Porsche merk erg sterk. Aan de Cayenne kleeft wel een beetje goudenkettingenblonthaar dat wel. Maar gewoon lelijk. De grille, lelijk. De wielkasten, lelijk. De lijn, lelijk. De achterkant, lelijk. Neem dan een Range Rover. Voor de klasse. Of een X5/X6. Maar goed een Q7 is nog lelijker dan een Cayenne.

    Login om te reageren
  22. highperformance zegt

    25 november 2010 om 00:39

    Heeft Porsche geen optischpakket voor het aanpassen van de achterlichten naar het vorige model? Dan vind ik het nog wel wat. Maar goed, waarom zou Porsche die moeite nemen, ze verkopen omdat het een Porsche is. Is dat slecht, welnee. Zolang ze ook goeie “mid-lifecrisisjongensdroom” karretjes blijven maken niet.

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    25 november 2010 om 04:54

    Die auto is gewoon een meesterzet en Wiedeking een meesterstrateeg. Hij heeft de corebusiness compleet kunnen omgooien zonder het beeld van de gemiddelde mens bij het merk Porsche aan te tasten, en ook nog eens de winst ernstig kunnen verhogen. Chapeau.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 november 2010 om 06:21

      @Citrofiel: Wellicht een meesterstrateeg, maar niet onaantastbaar, zoals is gebeleken. Tegenwoordig zit hij waarschijnlijk in alle rust zijn miljoenen van zijn bonus te tellen.
      Zoals gewoonlijk zijn er bazen en bovenbazen, en de ultieme eindbaas blijft toch Piëch. Vraag dat ook maar aan Winterkorns voorganger Pischetsrieder, die het bij VAG toch ook niet slecht deed.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        25 november 2010 om 08:48

        @sir_smokalot: haha, dat was toch die zetbaas die ‘niet wist dat zijn gehele directie- en managementstaf iedere week de bonnetjes van de Yab Yums declareerden’ ? Geweldige gast….ohja, HIJ ging NIET naar de hoeren…

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        25 november 2010 om 13:09

        @sir_smokalot: Je kunt net zo goed een stel willekeurige namen invullen hoor, ik heb er toch geen verstand van. Het ging mij erom dat Porsche op zo’n nooit verwachte manier succes blijkt te oogsten.

        Login om te reageren
  24. Megakix zegt

    25 november 2010 om 08:42

    Hae fanboys…dit zijn wereldwijde verkoopcijfers…in Nederland zijn sinds Pon slechts 1700 Porsches verkocht ! Dus vanaf 1974 ofzo…Wellicht iets te maken met de belastingen hier ? :lol:

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 november 2010 om 08:43

      @Megakix: sorry…8000 vanaf 1974…

      Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      25 november 2010 om 08:48

      @Megakix: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Porsche ;)

      Laat zien dat ook in Nederland de Cayenne het meest verkoopt.

      Login om te reageren
  25. Megakix zegt

    25 november 2010 om 08:46

    Nederlannd (2010):

    Cayenne 198 stuks
    911 154 stuk
    Panamera 188 stuks
    Boxster 31 stuks
    Cayman 21 stuks

    Totaal 602 Porsches tot en met oktober 2010.

    Login om te reageren
  26. jorden zegt

    25 november 2010 om 09:12

    154 911’s!!!
    ik vind dat stevig voor hor!
    het is en blijft een 2-zitter van 120 a 150 duizend euro!
    ik zie namelijk veel standaard cayennes prijs nog onder een ton rond rijden.
    feit blijft: geen 911 geen succes cayenne, geen cayenne R.I.P. 911.
    ferrari leeft bijv. van de petjes en posters. het is maar wat je bedrijfsstrategie is.

    Login om te reageren
  27. i-love-v60 zegt

    25 november 2010 om 11:57

    Beste redactie : Moet de kop boven het artikel niet zijn ‘Porsche bestaat door de Cayenne’ en niet ‘voor’ want doordat ze veel SUV verkopen kunnen ze ook 911, boxters en dergelijke verkopen die wel degelijk een bijdrage aan autoland leveren en wellicht niet winstgevend zou zijn indien ze geen andere kaskrakers zouden hebben. Daardoor door ipv voor. Groet van een liefhebber

    Login om te reageren
    • elcaminokid zegt

      25 november 2010 om 14:07

      @i-love-v60: da’s de grootste zever ever die commentaar.
      Porsche wou gewoon een groter marktaandeel. Aangezien dit met hun sportwagens niet (meer) lukte, hebben ze maar iets anders gezocht. Maar dit betekent meer mensen aannemen (voor design en productie), nieuwe facilities, etc…wat betekent dat een nog groter volume nodig is om die investering weer terug te verdienen.
      Dit was gewoon een beslissing van de aandeelhouders die altijd meer winst willen voor hun aandeel en had niets met overleven te maken.

      Login om te reageren
  28. Porsche_fan zegt

    25 november 2010 om 13:10

    Denk dat dit meer aan de koper ligt dan aan Porsche zelf! ;p

    Login om te reageren
  29. majinstar zegt

    25 november 2010 om 14:19

    De nieuwe porsche cayenne is ultimate gay !

    Login om te reageren
  30. RWD zegt

    25 november 2010 om 15:45

    Dus de 2 lelijkste en minst sportieve Porsches verkopen het best, wat zegt dat over de premium automarkt in het algemeen en met name over de kopers?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 november 2010 om 16:45

      @RWD: dat het oudere mensen zijn die genoeg geld hebben om een Porsche te kopen. Het aantal geslaagde 50+ers met een half miljoen op de bank is veel groter dan het aantal 25ers met een half miljoen op de bank.

      Login om te reageren
  31. Dimglor zegt

    25 november 2010 om 19:29

    Mja misschien jammer.. maar als je soms zo’n Cayenne Turbo ziet passeren.. dan denk je toch van: ja, is toch niet echt mis…

    Login om te reageren
  32. i-love-v60 zegt

    25 november 2010 om 19:56

    @elcaminokid. Jij heb wel een hele negatieve kijk op de wereld.Natuurlijk moeten autofabrikanten winst maken om te overleven maar de investering in sportauto’s en de beperkte markt daarvoor (heel veel mensen willen maar slechts weinigen kunnen) vraagt om andere auto’s dan alleen hardcore sportauto’s. Ferrari is eigendom van Fiat (blijven koekblikken), Lambo is in Duitse handen, Aston is India’s geloof ik, dus alleen met sportauto’s bouwen ga je het in deze wereld niet redden.Dit is realistisch en niet negatief. Read and learn kiddo.

    Login om te reageren
  33. Spiderman zegt

    26 november 2010 om 08:17

    Doe mij maar die minst goed verkopende Caymann, zag er gisteren nog eentje rijden, lekker ding!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North