
Ooit was Porsche een klein autobedrijf. Ze zijn, zoals velen, met één modelletje begonnen. Dat was toen zelfs gebaseerd op een Volkswagen. De sportwagen sloeg echter goed aan en het merk begon zich te ontwikkelen. In de seventiessixties introduceerden ze de 911, waar ze nu nog steeds profijt van hebben. Vanaf begin jaren ’90 is Porsche eigenlijk steeds groter en vooral sterker geworden. Porsche: begonnen als sportwagenfabrikant, groot geworden met lompe vierwielaandrijvers en tevens zeer lucratief hedgefund. De kans bestaat dat ze nu ook de trein-industrie in gaan.
Het gaat namelijk niet zo goed met Märklin, dat was zelfs op het journaal. De model-trein-fabrikant zit op het moment met flinke schulden. Het bedrijf is praktisch failliet en de toekomst van velen is in gevaar. Schijnbaar zit het probleem hem niet eens in een tekort aan klanten. Märklin heeft namelijk wel degelijk winst gemaakt op de productie en verkoop en schijnt een heel stabiel, vast klantenbestand te hebben. Iedereen wil wel het nieuwste model over de baan kunnen laten kachelen.
Porsche heeft inmiddels laten zien dat ze op verschillende fronten goed kunnen opereren. Zelfs het produceren van vrachtwagens behoort tot de mogelijkheid. Misschien beschikt Porsche wel over een goede efficiëntie en bedrijfsstructuur die ook Märklin er weer bovenop kan helpen. Misschien houdt Wiedeking er zelf wel een modelbouw hobby op na? In ieder geval zijn de eerste woordenwisselingen een feit, hoewel onofficieel. De kans is erg klein maar het geld is aanwezig.
Met dank aan Frank voor de tip!





Kijk dit is nog eens maandagmorgen nieuws!
jammer dat ik het zaterdagmorgen al in de krant heb gelezen…
wtf!! dadelijk gaan ze nog de bootindustrie in :P
straks gaan ze nog de vliegtuigindustrie in :P
“In de seventies introduceerden ze de 911″ ????? Foei!
-edit: ouch, foutje… ze zien er ook zo modern uit!-
“en schijnt een HEEL stabiel, vast klantenbestand te hebben” foutje
@ Mean Green, idd dat was een paar jaar eerder….1967 zo uit mijn hoofd
-edit: tnx, de fout is er uit-
LOL @ ‘Misschien houdt Wiedeking er zelf wel een modelbouw hobby op na?’
HAHA! Kan hij ze lekker met personeelskorting kopen…
@ Mean Green / Eibo:
Foei!! In 1963 werd het concept wat oorspronkelijk 901 heette geintroduceert op Frankfurt, en na wat onenigheid over de naam met Peugeot, kwam het model 911 in 1964 op de markt ;)
De overname heeft puur alleen te maken met het feit dat dhr Wiedeking, een van de belangrijke mannen/geldkisten achter Porsche een groot treinenliefhebber is. Niet dat er binnen bepaalde tijd Porsche-treintjes of iets dergelijks op de markt komen…
@Jesper,
dat van die 901 met peugeot weet ik idd. Ik weet ook een 911 te staan uit 1967, waarvan het serie nummer nog onder de 100 zit, 1 van de oudste 911″jes” in NL. Blijkbaar hadden ze van 1964 tot 1967 nodig om er 100 van te bouwen en te verkopen. Dat is nu wel anders ;)
Vergeet niet dat ze al eerder in de tractor bizz zaten.
@ Eibo:
In die tijd was een Porsche kennelijk nog een zeldzaamheid om te zien ;)
Woordenwisselingen….? Hebben ze al onenigheid voordat de samenwerking tot stand is gekomen?
Kan dat zomaar dat een belangrijke man van Porsche een ander bedrijf overneemt vanwege persoonlijke redenenen?
@headhunterz:
Van mij mogen ze gerust in de bootindustrie gaan. Dan kunnen ze onmiddelijk die uitgemelkte serie 911’s in de grote oceaan gaan dumpen. De 911 is een model voor mensen met wat centen zonder gevoel voor styling of smaak. Een sportwagen heeft een motor dat in het midden zit. punt andere lijn.
(ben er wel heel duidelijk van bewust dat ik nu een regen van kritiek over mij zal krijgen maar ja, dat maakt deel uit van je mening te zeggen :-))
Wacht even, even recapituleren:
– Genoeg klanten, vaste klanten zelfs.
– Winst op productie.
– Winst op verkoop.
Mijn vragen dan zijn als volgt:
– Wat is het verschil tussen de laatste twee punten?
– How the hell kun je dan nog failliet gaan???
@ alberto: je bent vrij om je mening te uiten hoor. De onderbouwing is niet heel sterk maar als je de 911 niet mooi vindt dan mag dat.
Porsche moet oppassen dat ze niet te veel verschillende industrieën in handen krijgen, dat wordt onoverzichtelijk, en dat is nooit bevorderlijk voor de productiviteit. Maar op zich… Märklin behouden zou super zijn!
@ alberto: Wel eens een tijdje in een 997 gereden? Zo te lezen niet…
Märklin is ook al eerder failliet gegaan. Het is een mooi merk met een lange geschiedenis in de speelgoedwereld. Hopelijk redden ze ’t…
@ albierto de piento – Dank je wel voor je duidelijke commentaar:
” De 911 is een model voor mensen met wat centen zonder gevoel voor styling en smaak ”
………………………In ieder geval ben ik blij dat ik jouw smaak niet heb !!!!!!!!!!
[quote]
Wacht even, even recapituleren:
– Genoeg klanten, vaste klanten zelfs.
– Winst op productie.
– Winst op verkoop.
Mijn vragen dan zijn als volgt:
– Wat is het verschil tussen de laatste twee punten?
– How the hell kun je dan nog failliet gaan???
[/quote]
Ach, eerder management heeft besloten dat er meer winst moest komen, en heeft de productie naar het oostblok verplaatst, maar deze verplaatsing en het opnieuw opleiden van mensen e.d. ging gepaart met dusdanige kosten, dat de boel drie jaar geleden al op springen stond.
Hedgefunds hebben de boel toen “gered” (lees leeggeplunderd, en met nog meer schulden achtergelaten). Vele miljoenen zijn aan externe adviseurs gespendeerd, en tja, ook daarvoor moet je weer een heleboel extra treintjes verkopen.
Ergo, in dit soort situaties, hou het simpel alstublieft, en rijk worden mag best, maar dat hoeft niet in één jaar.
Freez
Misschien houdt Wiedeking er zelf wel een modelbouw hobby op na?
Dat was juist de reden waarom porsche marklin wil redden.!
Waarop is dezer gossip dan gebaseerd?
@ alberto
Misschien kopen de consumenten de 911 omdat hij zo goed rijdt? Ik vind hem er wel leuk uitzien, vooral de 911 GT2/3 :D
@ AB.nl: binnenkort een rijtest met video van de ‘Märklin Wiedeking Edition’?
:D
@klassiekerally ik noem het meestal modelbouw zoals dat heet
@ feanfan: Wanneer je je een beetje verdiept in de geschiedenis van Märklin, leer je dat ze niet met modelbouw begonnen zijn. Dat woord bestond toen misschien zelfs niet eens…
Ze hebben van alles gemaakt, van poppenfornuis tot draaimolen en van opwindauto tot trein. De eerste treinen op elektriciteit waren zelfs ronduit bloedlink: niks zwakstroom! Da’s voor mietjes :twisted:
@bob
Jammer genoeg moet ik je daar ongelijk geven. Heb wel al achter het stuur van een 911 gezeten. Heb moeten de wagen van een klant naar St-Tropez rijden en vond het allesbehalve spectaculair. Ik heb 3 weken daarna zijn ferrari 355 naar dezelfde plaats moeten brengen en dat was een trip die ik nooit meer zal vergeten.
btw: als ik ergens commentaar op geef is het omdat ik er zelf ervaring mee heb gehad. ik ben absoluut niet de persoon die ervaringen van anderen ga beluisteren en dan net hetzelfde standpunt gaan innemen zonder het zelf meegemaakt te hebben.
@ Alberto
Tsjah misschien had je toch beter naar anderen geluisterd?
verder ik vind de 911 een mooie auto om te zien maar wanneer je een tijdje (lees: een paar dagen) in een 997 rond mag rijden dan ga je na een paar dagen er toch anders mee om dan dat je in het begin deed. En ga je automatisch ook een ander oordeel over de auto vellen;). Dus misschien hebben sommigen gebrek aan (rij)ervaring?
Toen ik nog op het VWO zat heb ik met geschiedenis geleerd dat Porsche de treinen maakte waarin de Joden tijdens de WOII naar de concentratiekampen werden vervoerd.
……. Het blijven duiters he.
@Citrofiel
Porsche heeft Scania afgestoten en heeft marklin nu gekocht! dus qua aantal bedrijven gaan ze niet omhoog alleen qua kwaliteit…. want ja dat kan je van scania toch niet zeggen. Wat dat betreft zit scania nu waar het thuis hoort. bij dat andere kwaliteitsloze merk nl.: VW!!!
@ Daniël
En in welke auto rij jij dan? Of heb je nog helemaal geen auto?
@Alwood: Wiedeking speelt al met treintjes in z’n vrije tijd;-)
Zover ik weet ook nog marklin, dus daar zal de connectie wel vandaan komen. Goede keuze trouwens, Ik was vroeger ook altijd märklin-fanaat. Nu staat t op zolder in een doos, ik begin er wel weer aan als de midlife-crisis nadert..
laat me raden ze laten ze lijken op een 911 ala cayenne, boxer, cayman, panamera…
straks gaan ze de ruimtevaart industrie in ha ha
@mercedes; net als mitsubishi (of hoe men dat ook maar schrijft) :)