• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche gaat Ferrari killen met een Ferrari-killer?

Auteur: ricardo, gepost 29 augustus 2011 om 14:27 – 46 Reacties

Porsche 959

Hoe verdubbel je de Porsche-verkoopcijfers van 100.000 auto’s per jaar in 2010 naar 200.000 units in 2017? Precies, je brengt nieuwe modellen op de markt. En het worden echt niet alleen maar baby-Cayennes en halve VW’s, volgens CEO Matthias Müller is de tijd aangebroken om met een Ferrari-rivaal te komen die tussen de 911 en 918 Spyder moet komen te staan.

Een (super)sportwagen die boven de 911 komt te staan zal natuurlijk nooit de grootste verkoophit van het concern worden. Nee, voor de echte aantallen zijn nog steeds de Cayenne & Panamera verantwoordelijk. Toch zint het eindbaas Müller niet dat ze lang niet alle Ferrari’s weerstand kunnen bieden. In het interview met Süddeutsche Zeitung gaat hij verder niet in op welke Ferrari’s Porsche zal gaan mikken met dit toekomstige model, maar wel dat het een auto moeten worden die ergens tussen de €250.000 en €450.000 zal kosten (Duitse prijzen uiteraard).

Bij het lezen van het artikel moest ondergetekende heel sterk denken aan een reïncarnatie van de epische Porsche 959 (oké, hij werd genoemd in de tekst). Want zou het niet gaaf zijn als van deze eighties supercar een moderne interpretatie wordt gemaakt die we dan heel onorigineel “de schrik van Maranello” kunnen gaan noemen? Krijgen we wellicht weer meer van dit soort battles te zien tussen Duitse en Italiaanse pk-pretpakketjes. Laten we hopen dat het daarom geen loze beloftes zijn van Müller.

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Nederlandse Porsche rijdt tegen slagboom, gaat ervandoor
  • Porsche gaat je helpen in de configurator
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

959, Ferrari, Matthias-Muller, Porsche, project-960

Vorig bericht: « Geldwagen verliest geld: kent u deze dieven? [video]
Volgend bericht: Beeld & geluid van de BMW M5 MotoGP Safety Car »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    29 augustus 2011 om 14:33

    Eigenlijk vind ik de 911 Targa 4S al een goede incarnatie, maar wat een onzin dat ze dubbel willen verkopen met een nieuw model dat meer dan €250K gaat kosten.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      29 augustus 2011 om 14:36

      @The360box: Maar dat is niet echt een Ferrari killer;)

      Leuk een reïncarnatie van de 959, maar dan moet die minstens net zo legendarisch worden, en dat gaat niet lukken denk ik..

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      29 augustus 2011 om 14:45

      @The360box: Er staat niet dat zij alleen dit supermodel gaan ontwikkelen om de 200.000k p/j te behalen, maar met behulp van. Ze gaan met meerdere kleinere modellen komen zoals de Cajun (kleine cayenne).
      @ de rest: Niemand (van Porsche tenminste) heeft gezegd dat het een reincarnatie van de 959 gaat worden.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        29 augustus 2011 om 14:49

        @kaasboerin: Nee maar begrijp dat mensen als ze al een Porsche kopen toch echt maar 1 kopen, dus of je nou met een supermodel of een instapper komt. Dan kom je echt niet aan de 200K

        Login om te reageren
    • mout zegt

      29 augustus 2011 om 14:54

      @The360box: – zucht – Is er voor de Xbox ook een leuk spel om te leren lezen?
      De aantallen komen aan de onderkant. Het artikel noemt vast de baby-cayenne en de halve VW. Maar ook nu al zijn het de Cayenne, Panamerica en Boxster / Cayman die voor de aantallen zorgen.
      Al zou de verse 911 5 keer zoveel verkopen als de bestaande, dan nog doet ie in cijfers niet veel. Een model daarboven is er voor het imago, niet voor de aantallen. Zoals de RS4 de verkoop van A4 met a-labeltje bevordert.

      Login om te reageren
  2. bullgod76 zegt

    29 augustus 2011 om 14:37

    Leuk, maar hoe zit het dan met die 928 reincarnatie die er ooit zou komen?
    Rijden deze 2 modellen elkaar dan niet teveel in de weg??

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 augustus 2011 om 14:52

      @bullgod76: De Porsche 918 lijkt mij idd eerder een 959 opvolger.

      Het model tussen de 911 & 918 zal een soort 928 worden. Kan dan concurreren met de 599/Ferrari Four.

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    29 augustus 2011 om 14:44

    Toch jammer voor de 911 fanboys als Porsche zelf al gaat roepen dat de nieuwe 911 geen partij is voor de 458 Italia….

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2011 om 14:45

      @w0o0dy: Ik denk dat ze hier juist een tegenstander voor de 599 bedoelen ipv 458Italia.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        29 augustus 2011 om 14:52

        @bullgod76: en wat is de 918 dan?

        Login om te reageren
        • bullgod76 zegt

          29 augustus 2011 om 14:55

          @w0o0dy: Ik dacht juist dat de 918 de opvolger van de Carrera GT zou zijn.

          Login om te reageren
          • ferrari2011 zegt

            29 augustus 2011 om 14:58

            @bullgod76: En dat is ie ook :)

            Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            29 augustus 2011 om 14:59

            @bullgod76: dat mag je zo zien, maar qua vermogen en prijs is dat meer een 599 concurrent dan een F70-concurrent lijkt me. Een v12 coupé met motor voorin zie ik Porsche niet bouwen, maar goed een coupé op basis van de Panamera Turbo s zou vrij eenvoudig te doen zijn…. Chassis inkorten, lichtere body erop en gaan!

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              29 augustus 2011 om 20:03

              @w0o0dy: De Carrera GT was al een echte Enzo concurrent. Hij was slechts heel weinig minder snel, veel goedkoper en veel mooier.
              De GT3 RS 4.0 bewijst dat een 911 zeker een goede rivaal voor de 458 kan zijn.
              De 918 zal zeker ook weer een goede concurrent worden voor de F70. Dat laat dus inderdaad ruimte voor een 599 concurrent.

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                29 augustus 2011 om 20:59

                @Original_Arnoud: een gt3 4.0 is in geen velden of wegen een 458 concurrent. Misschien wel even snel op het circuit, maar kaal en serieus compromis qua comfort, vooral op langere afstanden. Een 458 is veel meer een alleskunner dan de gt3 4.0. De komende scuderia 458 dat is beter vergelijkbaar, maar die zal met 590/600pk en nog minder gewicht de vloer gaan aanvegen met de 4.0.

        • robbie zegt

          29 augustus 2011 om 14:57

          @w0o0dy: de 918 is meer een Enzo concurrent (als s hij wel een klap goedkoper).

          De 918 wordt een limited Edition paradepaardje, geen “volume” model.

          Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    29 augustus 2011 om 14:44

    Zou tijd worden dat die Zuffenhausers weer eens een fatsoenlijke kwijlbak gaan bouwen inderdaad.

    Daar ontbreekt het bij Porsche nu wel aan natuurlijk. Genoeg modelletjes voor voetbalvrouwen en foute ondernemers, en natuurlijk genoeg 911 varianten om een schip mee te vullen, maar een echte hypercar hebben ze niet meer.

    Goed nieuws, dit.

    Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    29 augustus 2011 om 14:50

    wordt wel tijd, maar mag het ook van VW? Want ze zouden dan ook in het vaarwater van Lambo komen.

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2011 om 14:59

      @meneersander: Porsche is teveel een budget sportwagen om bij de meer premium Lambo’s in het vaarwater te zitten.

      Login om te reageren
    • random zegt

      29 augustus 2011 om 15:01

      @meneersander: GT?

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        29 augustus 2011 om 15:12

        @random: GT?

        Login om te reageren
  6. Quintin zegt

    29 augustus 2011 om 14:58

    288GTO

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2011 om 15:12

      @Quintin: Daar mag Ferrari zelf wel een opvolger voor maken.

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    29 augustus 2011 om 15:21

    Porsche heeft tijdens de crisis elke autofabrikant al gekillt met hun exorbitante winsten ..

    any-way ..
    laat ze eerst maar eens een Corvette killer maken ..
    of een GT-R killer ..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      29 augustus 2011 om 15:36

      @lincoln: Inderdaad, volgens mij komt dat door minieme ontwikkelingskosten, aangezien elk nieuw model minieme wijzigingen ondergaan.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 augustus 2011 om 15:41

        @kaasboerin:

        productie en ontwikkelings kosten zullen niet gering zijn bij Porsche ..
        de ingenieurs daar onderschat ik zeker niet ..
        die is waarschijnlijk net zo consistent als hun
        klantenkring ..

        denk dat consistentie hier dan ook het toverwoord is ..

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        29 augustus 2011 om 15:42

        @kaasboerin: en door tamelijk dubieuze spelletjes met aandelen, niet te vergeten…

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          29 augustus 2011 om 16:05

          @w0o0dy: Dat is allang afgelopen, daarvoor is Wiedeking sowiezo al weggestuurd.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          29 augustus 2011 om 16:13

          @w0o0dy: + @kaasboerin ..

          nope .. consistentie is hier het toverwoord ..

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            29 augustus 2011 om 16:49

            @lincoln: ehm de winst uit aandelen gerommel was in 2009 groter dan de winst op auto’s bouwen…

            Login om te reageren
  8. Brum zegt

    29 augustus 2011 om 15:27

    Als aanvulling op het programma zouden ze een Cayman cabrio kunnen maken!

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2011 om 15:46

      @Brum: LOL.
      Heb ik iets gemist ofo?? Is de Boxster soms uit productie?

      Login om te reageren
    • mout zegt

      29 augustus 2011 om 17:06

      @Brum: Geweldig! Of een 911 coupe!

      Login om te reageren
  9. august zegt

    29 augustus 2011 om 15:32

    “Laten we hopen dat het daarom geen loze beloftes zijn van Müller.” If his name is anything to go by…

    Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    29 augustus 2011 om 15:37

    Overigens zal die verdubbeling wel zeker niet komen van het nieuwe model.

    Gewoon de Cayennes die niet aan te slepen zijn.

    Login om te reageren
  11. waterfles zegt

    29 augustus 2011 om 16:29

    de porsche 959 is nog steeds één van mijn favoriete porsches! episch ding!

    Login om te reageren
  12. ramshoek zegt

    29 augustus 2011 om 16:40

    Ferrari Killer, Porsche killer, McLaren killer, Lamborghini killer…

    Als jij en ik een auto moeten aanschaffen dan wordt het een (2e hands) Golf, of een Astra, of een Focus of een …
    In de business waar Ferrari en Porsche actief zijn geldt, hoe duurder de wagen, hoe vaker er sprake is van ‘en’ in plaats van ‘of’. Dus of Porsche’s Ferrari killer een concurrent van Ferrari wordt …

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 augustus 2011 om 16:52

    Ja, de 959! En de Italiaanse tegenhanger de 288 GTO: wat een brute auto’s zijn dat zeg. Staat een erg leuk vergelijk op Youtube, volgens mij van 5th Gear… Heerlijke filmpjes! Verschil tussen Porsche em Ferrari wordt hier mooi in duidelijk gemaakt: de Porsche is eigenlijk overal beter in, toch wint de Ferrari puur vanwege de rij-ervaring… Een van mijn favo auto’s ever de 288 GTO.

    Login om te reageren
  14. dennisr zegt

    29 augustus 2011 om 16:52

    ik hoop dat ze met een prachtig model komen :D dat ie sneller is als een Ferrari is voor mij bijzaak.. wel leuke bijzaak.. maar slechts bijzaak… xD

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    29 augustus 2011 om 17:51

    Dus dan krijgen we nu een Lamborghini met een Porsche jasje ?Of een R8 met een Porsche jasje ? Ohja dat was hetzelfde.

    Login om te reageren
  16. maxx1 zegt

    29 augustus 2011 om 18:25

    duitse prijzen vanaf 250 000 tot 450 000. dan is het niet vergelijkbaar voor de ferrari omdat die onder de 300 000 zitten :\

    Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      29 augustus 2011 om 18:25

      @maxx1: met de 458 dan. wel érg benieuw wat er komen gaat

      Login om te reageren
  17. spiderman zegt

    29 augustus 2011 om 19:51

    Ferrarikiller van meer dan 250.000 euri? Misschien moeten ze eerst eens kijken wat ze kunnen doen tegen een concurrent als de GT-R, die voor minder dan 130 mille alle Porsches t/m de nieuwe Turbo alle hoeken van het circuit laat zien en ook gewoon twee kinderstoeltjes achterin en een fatsoenlijke bagageruimte heeft. Het is dat zo’n Nissan sleutelhanger op de bar wat minder is, maar verder…

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    29 augustus 2011 om 22:19

    Ah ze gaan lucifers verkopen?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      30 augustus 2011 om 06:58

      @Hupke:Hebben die Ferrari’s toch niet nodig ?Gewoon een beetje opjagen met een Cayman is genoeg.

      Login om te reageren
  19. porscheinsiders zegt

    29 augustus 2011 om 23:55

    Porsche heeft helemaal niet bedoeld of gezegd een “Ferrari Killer” te gaan maken. Sowieso was het met de 959 zo dat Ferrari er met de F40 als antwoord op de 959 kwam. Porsche hoeft niets te bewijzen, maar wil ook het publiek aanspreken dat in de Aston Martin’s en Ferrari’s rijden. Lamborghini is sowieso niet een direct concurrent, want die rijden voor geen meter. Heb zelf op aardig wat kilometers in de gallardo gereden en kan je uit ervaring zeggen dat de GT3, GT2, Aston Vantage V8, Ferrari F430 etc. echt STUKKEN beter rijden.

    Porsche is er toe in staat een sport-auto te bouwen die zeer hoge gaat gooien. De Porsche 918 gaat daar zeker een voorbeeld van worden (nu al legendarische wagen) en in het verleden met de 959 en twee jaar terug met de 911 GT2-RS.

    Een eventuele verdubbeling zal dus komen van een combinatie aan top-modellen die stuk voor stuk gewilde objecten zullen zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North