Porsche heeft geen trek in zelfrijdende auto’s

Auteur: , 50 Reacties

Hèhè, eindelijk een fabrikant die een beetje vertrouwen in de toekomst schept.

De statements die Porsche baas Oliver Blume maakt, laat iedereen op de Autoblog-redactie een zucht van verlichting slaken.

“Een Porsche wil je zelf rijden.”

“een iPhone hoort in je zak, niet op vier wielen.”

Nou was het bij Porsche niet echt de vraag hoe lang we nog ‘zelf’ konden genieten van hun auto’s, maar het is goed om een tegenbeweging te zien tussen al het autonoom geweld. Eerder liet zustermerk Lamborghini al weten geen interesse te hebben in het niet-rijden. Dus dat komt wel goed.

Wel blijft Porsche ondertussen vrolijk innoveren met plugin-hybride auto’s, ook voor de 911. Ze investeren één miljard in het produceren van een fabriek bedoeld voor de productiefaciliteiten van hybride modellen.

13% van alle auto’s zijn naar verwachting in 2025 uitgerust met autonome mogelijkheden. Dat het snel zal gaan met de autonome technologie staat dus vast, maar misschien wordt het niet zo erg als sommigen van jullie denken.



50 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Dat is 1! Nu de rest nog..
@cliosport2000: Het is de 2e al, Lamborghini heeft ook al aangegeven geen interesse te hebben (Alinea 3 zin 2).
@robert110: Joh, Porsche en Lamborghini doen gewoon wat VAG zegt, en als VAG zegt maken dan maken ze gewoon autonome auto,s ..
@robert110: Scherp ;) Maar of Lamborghini autonoom gaat of niet, zal voor mij denk ik weinig gevolgen hebben.. Maar we blijven dromen!
Ach, laten we eerlijk zijn, de gemiddelde lease Clio/Polo/Astra is ook gewoon niet heel boeiend om te rijden. Deze auto`s mogen ook gerust elektrisch daar het geluid ook absoluut niet boeiend is. De krenten in de pap zullen voorlopig nog wel leuk blijven gok/hoop ik.
@dutchdriftking: En mocht Porsche zich bedenken,
Dan kunnen ze tegen die tijd, over een jaar of 10.. gewoon wat VW techniek uit de kast trekken.
@martinus: Daarom, wel een autonoom systeem waar mee gesjoemeld kan worden natuurlijk.
@dutchdriftking: Daarom. En ook Porsche zal vast wel eens overstag (moeten) gaan. Maar het is wel stoer om dit te roepen natuurlijk. Scheelt ook ontwikkeling.
Een zelfrijdende auto zal voor veel mensen een uitkomst zijn, maar juist voor merken als Porsche (eigenlijk het Porsche van 15 jaar geleden, maar enfin) zal het zelf rijden een deel van de beleving zijn.

Net zoals kant-en-klaar-maaltijden van AH er niet voor zullen zorgen dat sterren-restaurants verdwijnen. Kan prima naast elkaar bestaan.
@escort77: Dat zal best, maar de introductie van die AH-kant-en-klaarmaaltijden heeft er wel voor gezorgd dat elke dag fatsoenlijk eten te duur of te tijdrovend is geworden voor de gewone sterveling, en ik ben bang dat de opkomst van de autonome auto een vergelijkbaar effect op de autoliefhebberij zal hebben.
@dikdraak: Net zoals de komst van de auto het paard volledig heeft doen uitsterven? Het veranderd enkel van lastdier naar plezierdier. Geldt ook voor benzine/elektrisch, denk ik, hoop ik.

Normaal eten is trouwens ook niet duurder of tijdrovender geworden dan voorheen, mensen gunnen zich de tijd er simpelweg niet meer voor, iedereen is drukdrukdruk. Denken ze.
@motoragent: Ik denk dat zelfs in een Porsche het rijden in een file na 15 minuten boring is. De auto op automaat en even je mail checken of het nieuws lezen is dan beter.
@pomoek: Ideaal toch, onderweg je ontbijtje nog even naar binnen werken met een krantje er bij?
@pomoek: maar autonome auto’s zouden files grotendeels kunnen oplossen en dan sta je met je niet-autonome porsche niet in de file.
Daarnaast rijd je geen porsche om aan woon-werkverkeer deel te nemen lijkt me.
@dieselaer: Ik ben bang dat je als Porsche rijder toch zo af en toe in de file terecht komt. Ik denk dat automatische auto’s files inderdaad, voor een deel, zullen oplossen, maar het naar 0 terug brengen is niet reëel, zeker niet als er nog auto’s rondrijden die niet autonoom zijn.
@escort77: Ik hoop dat je gelijk hebt, maar vergis je niet, ik denk dat zelf rijden een erg dure luxe gaat worden, Wie weet worden leuke klassiekers hierdoor wel snel heeeel veel waard. Dat is voor mij dan weer gunstig.
Tja, er was ook een tijd dat het Porsche logo alleen op echte sportauto’s werd geplakt. Tot dat er geld in het laadje moest komen.
@kapitein: Als Porsche indertijd niet commercie boven merkwaarden had laten gegaan was het bedrijf al 15 jaar failliet geweest en had het merk ons nooi tpareltjes als de Carrera GT en 918 Spyder kunnen schenken, dus het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
@dikdraak: Groot gelijk.
@dikdraak: Dat klopt inderdaad, dat is m’n punt juist. Mocht het in de toekomst zo zijn dat het autonome rijden de standaard word, dan zal Porsche daar waarschijnlijk ook aan mee moeten doen om pareltjes als de 918 te kunnen blijven bouwen.
@kapitein: inderdaad, lijkt me dat een Macan of Panamera straks echt wel autonome features krijgt…
Autonoom rijden wordt al enkele jaren groots aangekondigd, maar ik blijf erbij dat de vraag ernaar net zoals de waterdichtheid van de gebruikte technologie zwaar wordt overschat. Snufjes falen zo nu en dan, dat is altijd zo geweest en zal nooit veranderen.
via Android app
@Carreza: een betuurder faalt vaker en kan – als t moet – nog ingrijpen. Ik gebruik Autopilot echt enorm veel in de Tesla. En sinds ik hem heb stuurt en reageert ie al beter. Heeft zelfs niet altijd meer de lijnen op de weg nodig.
“Wel blijft Porsche natuurlijk ondertussen vrolijk innoveren” uhm evolueren ipv innoveren als je t mij vraagt…
Welke autoliefhebber heeft interesse in zo’n zelfrijdend hok?
Porsche is voor de pure liefhebber en die wil te allen tijde het stuur in eigen handen hebben.
via Android app
@james82: Macan en Panamera rijders zijn vaak geen liefhebbers maar gewoon rijke lui of voetballers die status belangrijk vinden.
Kijk die begrijpt het
Ik ook niet
Als je een auto wilt die zelf rijdt neem je een taxi. Concept bestaat al jaren.
@aikon1694: haha mooie..
Jaja, en Porsche zou ook nooit een mpv maken
@rvvm: ik bedoel SUV
Amen!
Dan krijgen ze het toch gewoon van Audi…. Een autonome Porsche komt er heus wel.
Tuurlijk, een GT3 RS wil je zelf rijden en dat moet mogelijk blijven. Maar een zakenlimo als de Panamera leveren zonder autonoom systeem gaat over een paar jaar gewoon niet meer kunnen, de consument verwacht dat het er in zit.
De nieuwste generaties die niets anders kennen dan zelfrijdende auto’s zullen straks hun neus ophalen als ze een Porsche zien. Wie gaat er nog zelf rijden hahaha denken ze dan. Porsche komt gewoon met een excuus waarom ze naar mijn weten, als enige fabrikant, nog steeds niks hebben gedaan met zelfrijdende auto’s. Dus die technologie zullen ze straks wel overnemen van een ander merk. Anders is dat het einde van Porsche. De supersport merken doen ook niets met zelfrijdende auto’s nu ik eraan denk maar dat is een kwestie van tijd. Die zijn slim genoeg. Straks krijg die gewoon een full autonomous mode die je aan en uit kunt zetten. Veel later vergeet iedereen de uit-knop. Net als met automatische versnellingsbakken en flippers. Mensen met veel geld willen ook dat hun auto zelf kan rijden, net als die van het arme volk.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid in het geval van ongelukken? Auto kan zelf rijden maar je kan er ook voor kiezen om zelf te rijden. Knal je tegen een andere autonome auto aan, terwijl je zelf zou kunnen rijden, kan je zeggen dat de auto aan het rijden was… Oh en daar zit dan natuurlijk software in die alles weer omdraait. Autonome auto ongeluk met normale auto. Wie is dan fout, ligt aan de verkeersituatie uiteraard maar moeten we dan dadelijk allemaal verplicht cameras installeren?

OT: Heeft Porsche helemaal gelijk in, top!
Zelf autorijden is misschien wel het zelfde als het dagelijks opdoen van een pruik en make-up. Een paar eeuwen lang vonden mensen (mannen) dat helemaal fantastisch om te doen en om ermee rond te lopen. Tot nieuwere generaties geen zin meer hadden in al dat gedoe.
Zegt het merk dat ook geen diesels ging bouwen:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/geen-diesels-voor-porsche

Lijkt me ook logisch dat sportwagens niet autonoom worden. Voor de gewone wagens voor woon-werk verkeer lijkt me dit dan weer optimaal.
Zet deze trend door
Na een dagje autorijden in Nederland van de grens met Duitsland naar Den Haag via Utrecht geloof ik dat er veel Nederlanders zijn die HEEEL snel in een automagisch zelfrijdende auto moeten gaan zitten.

Het is algemeen bekend dat als je iets niet interesseert je er ook niet snel goed in zult worden. En volgens mij interesseert 99% van het file klootjesvolk op de A12 van Arnhem tot Den Haag zich niet in autorijden maar alleen in ‘hoe kan ik zo goedkoop mogelijk net doen alsof ik alleen in een trein zit maar toch prive in een ruimte kan zitten voor maximaal 2 tot 9 personen”…
Met andere woorden, van de 50 vrouwen die ik bewust gezien heb was er maar 1 niet aan het facetwittertuben maar dat kwam omdat die zo oud was dat die al niet meer had mogen autorijden met 50km/h waar je 100 mocht.
Dus wel de lage (en dat auto in Nederland rijden al 2x zo duur is dan bijvoorbeeld in Duitsland, geeft wel aan hoe takke-duur het brakke openbaar vervoer in Nederland is, waarbij het openbaar vervoer in Duitsland ook 100x beter is dan hier en zeker een factor 20 goedkoper) kosten van autorijden maar niet het privacy gebrek van het OV.

Gelukkig zijn er nog mensen die zich WEL interesseren in auto’s en misschien ook wel goed erin willen worden… En ook nog een Porsche kunnen betalen… Zullen we dan de mensen die EN willen autorijden EN een Porsche kunnen betalen niet meer pesten door ze #1 in te gaan halen op de meest stupide momenten met je 900cc fiat panda? #2 ze ook gewoon laten invoegen bij T-kruisingen, invoegstroken, uitgangen van parkeerplaatsen in file-toestand zoals bij het leeglopen van een parkeerterrein bij een evenement?

Thanks.
(nee, ik rij geen Porsche meer, wel een 928S en een 911C3 gereden)
Een zelfrijdende sportauto is natuurlijk ook volkomen zinloos. Ik neem aan dat die dan niet driftend een rotonde neemt tenminste. :-)
Ik blijf erbij: Zolang autoom rijden een functie zal zijn zoals cruise-control en een vorm van veiligheid zoals ABS en ESP, dan kan ik daar mee leven. Maar de dag dat ze manueel rijden niet meer mogelijk maken dan kunnen ze fluiten naar mijn geld, ik betaal geen 20k voor een persoonlijke trein-wagon. Maar gelukkig denk ik dat dit niet zo’n vaart zal lopen. Ford, Opel, VAG,etc.. blijven nog altijd sportieve versies maken voor de liefhebber. Wagens zoals de Type R of de Astra OPC worden pakken minder verkocht, maar toch blijven ze bij elk nieuw model weer uitkomen. Als ze zouden richten op één groep van de kopers en de andere(liefhebbers van het betere stuurwerk) zouden uitsluiten dan verliezen ze klanten aan andere merken die wel nog manuele wagens aanbieden.

Volgens Volvo dienen de autonome mogelijkheden in hun toekomstige wagens om de vrijheid van de wagen te vergroten. Terwijl je nu staat te zuchten en tijd te verspillen in de fille kan je volgens Volvo dan doen wat je wilt, wanneer je weer zin hebt om te rijden dan rij je gewoon (zie filmpje op de Volvo-site over de Concept 26).

Trouwens zelfrijdende sportwagens zouden je kunnen helpen om nog beter, sneller en veel veiliger met zo’n bolide te kunnen rijden. Autonoom als een functie klinkt goed, autonoom als vervanger van de bestuurder?? De mensen die liever op een scherm kijken dan zelf rijden, die vind ik maar zielig. Je kan de rest van je rijd op het internet of naar tv gapen, maar ze willen liever blijkbaar constant op een scherm gapen. Alsof het zoveel werk is om zelf aan het stuur eens te draaien en wat opletten. Nu ja je hersenen gebruiken is voor velen iets voor de vorige eeuw.
@scaglietti612: Op een dag moet je misschien toch naar je werk met je autonome auto omdat je vrouw er een wilde voor het gezin. Autonome auto’s zullen waarschijnlijk ook lagere verzekeringskosten hebben. Of je kunt alleen een autonome auto kiezen voor je werk of bij het bedrijf waar je werkt. Op een dag worden autonome auto’s misschien wel verplicht. Scheelt een hoop doden, vervuiling en je komt ook nog eens sneller en meer ontspannen aan op je bestemming. Hoe lang kun je daar dan nog weerstand tegen bieden.
@meridian: Tegen de tijd dat autonoom rijden zou verplicht kunnen worden zal het waarschijnlijk al niet meer nodig zijn om te verplichten. Tegen die tijd is de technologie al zo ver gevorderd dat het waarschijnlijk zo goed als onmogelijk zal zijn om nog manueel ongelukken te krijgen/veroorzaken. De wagens kunnen in de toekomst jou assisteren bij het rijden. Ze zouden zelf kunnen beslissen hoeveel vermogen er naar de wielen gestuurd worden om het veilig genoeg te houden. Ze kunnen zelf kiezen bv welke max. snelheid er mogelijk is, ze kunnen eventueel zelf uitwijken, remmen, afstand met jou voorligger beperken, etc…. Die technologie bestaat al in zijn kinderschoenen: auto-braking, stuur- en spoorgeleidingshulp, dode-hoek sensoren, etc… Soortgelijke tech. zit ook in bv. Ferrari’s: de 599 GTO kan bereken hoeveel pk/koppel er naar de wielen worden gestuurd, de 458 Speciale heeft slip angle control. De nieuwe Focus RS heeft o.a Dynamic Torque Vectoring Control.

Kijk naar bv de Nissan IDS, die wagen kan het stuur en pedalen overnemen in manuele modus als er gevaar dreigt. De wagen leert bovendien en neemt jou rijgedrag over. Die technologie komt waarschijnlijk ook in de nieuwe GTR. Heb dus niets tegen autonome tech. maar wel tegen een complete overname. Als de wagen zelf veilig kan rijden, dan kan de bestuurder dat ook maar met de assistentie van de wagen zelf. Waarom dus manueel rijden verbieden als de wagen jou kan voorkomen om nog fouten te maken? Volvo claimt trouwens dat het tegen 2020 zo goed als onmogelijk zal zijn om nog letsels te krijgen of veroorzaken in hun auto. Dat is al ook een hele stap vooruit in zake veiligheid. Mischien dat autonoom rijden zal verplicht worden tijdens de spits-uren op de drukke plaatsen om de doorstroming te verbeteren, dat kan dan wel. Maar buiten de spits en buiten de drukke steden is er toch niet echt een probleem met de doorstroming.

En nooit meer een auto kopen als het een puur autonoom blik is is misschien wat extreem. Kzal dan wel gewoon privé-lease doen, dan mag de dealer zich wel om de afschrijving bekommeren. :)
zwarte piet eruit, autonoom erin.

beetje vooruit met de tijd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).