• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche pakt winst van meer dan 1 miljard euro

Auteur: ricardo, gepost 1 augustus 2011 om 12:08 – 40 Reacties

Moneycow

De halfjaarcijfers van autofabrikanten druppelen langzaamaan binnen. Meestal weinig noemenswaardig, soms opmerkelijk en als je Porsche heet dan verdubbel je de winst gewoon bijna. En dat dankzij hét ultieme volumemodel; de Cayenne.

Om het maar meteen te melden: in de eerste zes maanden van 2011 heeft Porsche een winst van 1,07 miljard euro geboekt. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder betekent dat een stijging in de winstmarge van 59%. Destijds kwam de winst namelijk uit op een schamele 675 miljoen euro. De omzet is met 18,9 procent gestegen naar 5,22 miljard euro.

De winstklapper heeft alles te maken met de nieuwe Cayenne. Nee, het tijdperk van SUV’s is voor Porsche duidelijk nog niet voorbij. Het aantal verkochte exemplaren verdubbelde dan ook naar 28.405 exemplaren. Opvallend is wel dat de Panamera het slechter doet dan vorig jaar, daarvan werden er 11.567 stuks verkocht in de eerste zes maanden, een afname van 3,2%. Desondanks is ook deze vlotte vierzitter met schijtende hond-uiterlijk beter voor de Porsche-portemonnee dan de 911 (10.101), Boxster (3.860) en de Cayman (2.339).

De verwachting is trouwens dat ze dit jaar de 100.000-grens passeren qua verkoopaantallen. Vorig jaar bleef de teller hangen bij 97.000 units. Voordat ze de gedroomde 200.000 stuks in 2018 halen moet er dus nog wel een hoop gebeuren.

Zo blijkt dat een sportwagenfabrikant die zich plotseling richt op SUV’s en vierzitters prima kan overleven. Dat zou nog maar de vraag zijn als de Cayenne en Panamera niet zouden bestaan. Dus voor alle SUV-bashers en Porsche-puristen: omdat Mathilde in haar Cayenne kan gaan shoppen in de P.C. Hooft en er een nieuwe lichting aan rijke Chinezen massaal Porsches koopt (daar ging de verkoop met 47,1% omhoog) kan ons soort, dat een hoge concentratie benzine in de aderen heeft stromen, blijven genieten van 911’jes die 320 km/u op de Autobahn aantikken. Totdat ze worden ingehaald door een Nissan GT-R, maar dat terzijde.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, boxster, cayenne, cayman, China, panamera, Porsche

Vorig bericht: « Dartz nu ook gevestigd in België en komt naar Nederland
Volgend bericht: Autoblog Uitzending Gemist: Top Gear S17E06 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    1 augustus 2011 om 12:10

    Nou, dat schijtende hond uiterlijk valt nog mee in vergelijk met de Chrysler Crossfire…

    Login om te reageren
  2. permaand zegt

    1 augustus 2011 om 12:17

    Of de A7 Audi

    Login om te reageren
    • Pino143 zegt

      1 augustus 2011 om 12:27

      @permaand: Das idd ook een kakkende hond. Wat maakt dat de A5 dan? Kakkende pup?

      Login om te reageren
      • Ruben00 zegt

        1 augustus 2011 om 12:40

        @Pino143: Nee, een prachtige coupé.

        Login om te reageren
        • v8amg zegt

          1 augustus 2011 om 13:03

          @Ruben00: behalve de sportback, die heeft ook weer een rare daklijn die verder doorgaat en dan opeens zakt en ophoud.

          Login om te reageren
      • HDM zegt

        1 augustus 2011 om 12:50

        @Pino143: kakkende hond die alles willens en wetens in houdt en opspaart voor de klapper?

        Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    1 augustus 2011 om 12:19

    volvo p444

    …en nu wachten we op de eerste post die gaat over het wel of niet ingehaald worden door een GTR…?

    Login om te reageren
  4. 911GT2 zegt

    1 augustus 2011 om 12:20

    Gaan ze nu VW weer kopen… jammer dat dat nooit gelukt is… :(

    Login om te reageren
  5. EFB zegt

    1 augustus 2011 om 12:21

    @Jochempie:

    Idd, de panamera ziet er in RL echt niet zo heel slecht uit. Kan me lelijkere auto’s indenken..

    Login om te reageren
  6. mbman zegt

    1 augustus 2011 om 12:23

    Moet je nagaan hoeveel wanstaltige mensen er rond lopen.Hetzelfde geldt voor de x6.Straks komt mb ook met een x6 variant.Moet er niet aan denken!

    Login om te reageren
  7. dennisr zegt

    1 augustus 2011 om 12:29

    mooie omzet voor porsche, toch een hele goede set geweest met de cayenne :D ik vind de cayenne en de panamera niet eens zo lelijk.. :) 911 blijft natuurlijk wel DE porsche..

    Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    1 augustus 2011 om 12:30

    de komst van de Cayenne en PanameraTDI zal de cijfers nog verder omhoogstuwen ;)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 augustus 2011 om 12:47

      @TDI-goeroe: de Cayenne Diesel is al een tijdje hoor ;)

      Login om te reageren
  9. Merry zegt

    1 augustus 2011 om 12:34

    jaja be Porsche sleutel op de bar gooien zal nooit meer het zelfde zijn…

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      1 augustus 2011 om 19:04

      @Merry: wat zeg je toch? heel vroeger bestond er een 914 , die was ook niet zo overdreven duur , een porsche blijft een porsche… gwn respect

      Login om te reageren
  10. Joerek zegt

    1 augustus 2011 om 12:49

    Zozo, grofweg 1 miljard winst op 5 miljard omzet. Weten we gelijk dat de auto’s 20% te duur verkocht worden.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      1 augustus 2011 om 13:01

      @Joerek: lekker kort door die bocht weer!!

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      1 augustus 2011 om 13:10

      @Joerek:
      Wordt niet enkel behaald door verkoop van wagens, denk eveneens aan R&D (Weissach) en meerwaarde op aandelen (voornaamste bron van inkomsten uit het recente verleden, 2005-2008)…

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      1 augustus 2011 om 13:11

      @Joerek: zo kan je ook zeggen dat de Omzet per auto 92763 EUR is (5.22 miljard / 56272 auto’s). Maar dat is heel iets anders dan de ‘gewogen gemiddelde prijs’ van de verkochte van Porsche. (denk ook even aan wat Porsche krijgt he, niet wat ie bij een dealer kost).
      Maw: kort door bocht: Porsche verdient ook aan hun finance tak. Ook kan je met afschrijvingen / voorraden e.d. dit soort cijfers erg beinvloeden.
      Het enige wat deze cijfers zeggen, is dat het wel goed gaat.
      Overigens vinden de beleggers deze cijfers niet zo boeiend: Porsche uitperformed de Duitse graadmeters nauwelijks vandaag.

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        1 augustus 2011 om 13:50

        @gregorius: Wie gaat hier nou kort door de bocht. 20% is relatief en gaat dus OOK over onderhoud en alle nevenverkopen. Ik zeg toch niet dat alle winst uit autoverkopen komt!? Er is gemiddeld 20% marge per verkocht product of dienst, incl alle boekhoudingstrucjes. Ik snap ook wel dat de winstmarge per type auto erg verschilt en dat er wellicht bij verkoop van bepaalde bedrijfsunits meer winst gemaakt kan worden.

        En daarnaast was dit uiteraard gewoon wat gechargeerd. Ze moeten ook winst maken om verder te gaan en dat gun ik ze.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          1 augustus 2011 om 14:14

          @Joerek: uhm, je spreekt jezelf nu tegen: “Weten we gelijk dat de auto’s 20% te duur verkocht worden.”
          Maar goed, feit is dat Porsche’s duur zijn en dat de winstmarges op nieuwe Porsches en op onderdelen relatief hoog zijn. Ze zijn dus lekker aan het verdienen op hun naam/image.

          Login om te reageren
          • The360box zegt

            1 augustus 2011 om 17:21

            @gregorius: Mierenneuker, t was een leuk grapje maar jij gaat er weer diep op in, je moet nagaan dat bijv. een 911 in Nl veel duurder is dan in Duitsland, en zo compenseert t elkaar weer.

            Login om te reageren
  11. PorZ19 zegt

    1 augustus 2011 om 13:58

    @Joerek
    ik denk dat jij een paar dingen vergeet.
    Porsche Bestaat niet alleen uit het verkopen van auto’s
    naast hun R&D (Weissach) hebben ze ook Porsche Design
    en verkopen ze ook Porsche Artikelen. Wat niet alleen Modelauto’s is maar ook Kleding, koffers, Kantoor Artikelen.
    Daarnaast hebben ze nog de Fabrieksbezoeken, het Museum in Stuttgart. wat ook een inkomstenbron is. of dit allemaal gerekend word weet ik niet.

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      1 augustus 2011 om 14:17

      @PorZ19:

      Vergeet de noodgedwongen fusie niet tussen vw en porsche + het belang van Qatar dat 17% in bezit heeft van maar liefst 7 miljard !

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      1 augustus 2011 om 15:13

      @PorZ19: zucht, was gewoon een populistische gechargeerde uitspraak en slaat natuurlijk nergens op.
      Daarnaast zeg ik niet dat 100% van de winst EN omzet uit puur autoverkopen komt, dat maak jij ervan. Ik had het over een percentage, en dus blijft het relatief, ook al komt 99% van de omzet en winst uit een andere hoek doet er dus niet toe, dan kan de marge op autoverkopen nog steeds 20% zijn.

      Er is waarschijnlijk veel meer winst gedraaid op goodwill of andere posten, waardoor de winstmarge per auto vast veel lager zou zijn.

      Login om te reageren
  12. PorZ19 zegt

    1 augustus 2011 om 14:31

    @bempi dat ook, was ik vergeten te melden

    Login om te reageren
  13. sebasjuhh zegt

    1 augustus 2011 om 15:14

    lol ricardo… een p800 gtr vergelijken met een standaart porsche tsk tsk… vergelijk dan topmodel switzer porsche met topmodel swizter gtr.. durf je dat?

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      1 augustus 2011 om 17:27

      @sebasjuhh: Ik weet nietof je het snapt maar alsje de tag ‘GTR’ invoert krijg je o.a een P800 ja. Maar je moet naar het zinsverband kijken knuppel..

      Login om te reageren
  14. rob5nismo zegt

    1 augustus 2011 om 17:22

    zag gisteren nog zon porsche suv gembella verbouwdt rijden echt wel dik hoe die bumpers eruit zien

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    1 augustus 2011 om 17:48

    @Joerek, @gregorius, @StijnB, @PorZ19 & @bempi: Porsche heeft helemaal geen winst van “meer dan 1 miljard euro” behaald.

    Ze hebben een “operating profit” behaald van >1 miljard euro, maar dat is iets heel anders dan een netto winst van >1 miljard euro.

    De term “operating profit” slaat namelijk op het volgende:

    Operating income is the difference between operating revenues and operating expenses.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_income

    Om tot de netto winst te komen moet er nog een heleboel vanaf gehaald worden. Denk daarbij aan Non-operating income, rente en belasting. Er gaan dus nog vele 100en miljoenen van dat bedrag af.

    Wat Porsche hier feitelijk laat zien is een EBIT “winst” en zeker geen netto winst. Ze proberen je op een sneaky manier op het verkeerde been te zetten door zaken als “profit” & “one billion euro” in de titel te zetten.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/EBIT

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      2 augustus 2011 om 10:27

      @robbie:
      Maakt alles flink duidelijker, had ook in de tekst gemogen. (mijn eerdere commentaar blijft echter overeind, of het nu om netto winst, EBIT, EBITA,… gaat)

      Login om te reageren
  16. 911tt zegt

    1 augustus 2011 om 18:29

    -edit: als je hier wilt reageren zul je beter je best moeten doen-

    Login om te reageren
  17. tarquesh zegt

    1 augustus 2011 om 19:21

    schijtende hond uiterlijk :) lang leven autoblog.

    Login om te reageren
  18. PorZ19 zegt

    1 augustus 2011 om 19:58

    @robbie, daar heb je een goed punt.
    ik ben wel benieuwd wat er over blijft als netto winst.
    ik denk dat een stuk lager uitvalt.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 augustus 2011 om 21:55

      @PorZ19: dat weet ik wel zeker. Porsche zwijgt namelijk in alle talen over de daadwerkelijke netto winst…

      Login om te reageren
      • amateur zegt

        1 augustus 2011 om 23:17

        @robbie:Het lijkt net of als je, je eigen collega afblaft.

        Login om te reageren
  19. bozewolf zegt

    2 augustus 2011 om 02:46

    Goeie business, maar dubieus voor het imago en de heritage waar al die Ferdinand-fanboys zo graag over dooreikelen.

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    2 augustus 2011 om 17:01

    1.07 winst op een omzet van 5.22. Dat is 20.5% winstmarge. Dat is verdomd veel. Porsches zijn dus veel te duur…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 augustus 2011 om 17:05

      @Esprit_de_Flandre: Oeps, is al gezegd. Met veel commentaar erop. Laat maar dus…

      Login om te reageren
  21. agera zegt

    2 augustus 2011 om 17:48

    Niet zo gek natuurlijk Porsche is de meest spraakmakende merk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North