• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche toont de eerste hybride ter wereld?

Auteur: autoblogger, gepost 24 februari 2011 om 21:31 – 31 Reacties

Porsche Semper Vivus


Wat heeft ruim 100 jaar vooruitgang ons gebracht? Niks! Helemaal niks! In het jaar 1900 was Ferdinand Porsche namelijk al bezig met hybride auto’s, maar het werd geen succes.

De eerste “hybride auto” is volgens sommigen de Mixte. De merknaam was niet Porsche, het bedrijf Porsche AG zou namelijk pas vele jaren later opgericht worden. Ferdinand werkte echter al wel in de autoindustrie, in dienst van Ludwig Lohner. De Mixte is van het merk Lohner-Porsche. Het is een auto met 4 elektromotoren: 1 motor voor elk wiel (ja, deze auto was vierwielaangedreven). Daarnaast waren er een aantal Daimler-motoren aanwezig, welke voor de stroom zorgden. De auto in kwestie heeft verschillende records gebroken. Het echte probleem zat hem in de afstanden die ermee afgelegd konden worden: ongeveer 50 kilometer. Dit samen met de voor die tijd dure techniek zorgde ervoor dat het nooit een succes is geworden.

Kritiek op deze Lohner Porsche is dat het niet een echte hybride is, een brandstofmotor zorgde namelijk voor de energie van de elektromotor. De eerste echte hybride auto is een resultaat van de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders. Henri Pieper maakte deze eerste hybride auto (niet Toyota). Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto vrij duur was en daardoor weinig mensen de auto kochten. De auto van Pieper had een benzine- en elektromotor, tevens kon zijn auto de energie die vrijkwam bij het remmen teruggeven aan de accu! Iets wat we tegenwoordig kennen als Brake Energy Regeneration.

Enfin, de hybride auto heeft een lange voorgeschiedenis en de marketing-afdeling van Porsche is bezig om de vooruitstrevendheid van het merk te benadrukken. Afgelopen 4 jaar is men druk bezig geweest om de oude Lohner Porsche AKA Semper Vivus te reconstrueren. De betekenis van Semper Vivus is overigens “altijd levend”. Dankzij het Porsche museum is de auto nu, 111 jaar na zijn introductie, weer te bewonderen. De Semper Vivus zal te zien op de autoshow van Genève, alwaar we tevens de hybride Panamera S kunnen aanschouwen.

Wat nou hybride auto?

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Hybride Porsche 911
    Hybride Porsche 911 nu eindelijk op komst
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferdinand-Porsche, geneve-2011, Hybride, Porsche

Vorig bericht: « AC-Schnitzer 99d en ACS5 Sport S
Volgend bericht: Een familiebusje van Opel: Zafira Tourer Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. supercarwaar zegt

    24 februari 2011 om 21:35

    ze hebben teminste al ervaring

    Login om te reageren
  2. laminaatplaat zegt

    24 februari 2011 om 21:38

    Van deze velgmaat kunnen de meeste tjoenerts nog wat leren…

    Login om te reageren
  3. 911GT2 zegt

    24 februari 2011 om 21:48

    Tja wat kan ik zeggen… mooi verleden. Maar hadden ze deze al niet gebruikt voor de introductie van de 918 ;)

    Nog steeds jammer dat men niet op dat idee verder is gegaan! Hoewel, dan hadden we nooit brullende boxers gehad!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 februari 2011 om 13:02

      @911GT2: Porsche een mooi verleden? Dit is ook een mooie Porsche:

      Heette zelfs ‘der Ferdinand’! En heeft 45681645913475013408 het leven gekost…

      Mooi verleden!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 februari 2011 om 15:20

        @Svenska_Aeroplan_AB: Dit is er ook eentje… :P

        Met diesel natuurlijk…

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 februari 2011 om 15:21

        @Svenska_Aeroplan_AB: http://www.porsche-tractoren.nl/home/1

        Login om te reageren
  4. chills zegt

    24 februari 2011 om 21:59

    Henri Pieper was overigens een Duitser: http://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Pieper

    Login om te reageren
  5. tstile zegt

    24 februari 2011 om 22:05

    Dus die hebben echt 100 jaar zitten slapen:P

    Maar ff serieus dit toont maar weer eens aan dat een hoop techniek al lang bestaat, alleen niet rendabel voor exploitatie

    Login om te reageren
  6. axel zegt

    24 februari 2011 om 22:33

    eind 1800 waren er meer elec auto’s dan bezine en er waren overal oplaad punten dit kwam om dat auto’s toen nog geen startmotor hadden ik praat hier over amerika. daarom heeft hij dit mischien verzonnen toentertijd.

    Login om te reageren
  7. rotarypowah zegt

    24 februari 2011 om 23:14

    En dat brake energy dinges principe is ook weer zo’n 80 jaar oud :)

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    24 februari 2011 om 23:31

    Vandaar dat VAG opeens hybride wordt ,ze hebben via Porsche wat patenten in handen gekregen :D

    Login om te reageren
  9. F1Tim zegt

    25 februari 2011 om 08:13

    Of hoe het milieu steeds in de schaduw staat van economie

    Login om te reageren
  10. quasimodo zegt

    25 februari 2011 om 08:16

    Mooi van Porsche, maar daarna ook 100 jaar dom.
    Ze zijn er niet mee door gegaan.
    Niemand heeft er al die tijd iets aan gehad.
    Pas 100 jaar later hebben Toyota en Honda ervoor gezorgd dat gewone mensen het konden kopen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 februari 2011 om 08:29

      @quasimodo: 100 niet nodig geweest. Je wil toch liever in een benzine rijden dan in een zwaar elektrisch ding waar alles kapot aan gaat!
      Maar wel geniaal voor die tijd.

      Login om te reageren
      • quasimodo zegt

        25 februari 2011 om 09:11

        @gregorius: Ja, waarschijnlijk was de techniek van deze Porsche 100 jaar geleden zo dat er van alles aan kapot ging.
        Maar wanneer ze het door ontwikkeld hadden, was het ieder jaar een beetje betrouwbaarder geworden.

        Login om te reageren
  11. hollow zegt

    25 februari 2011 om 08:39

    @Quasimodo Vroeger was benzine niet eens duur. Dus waarom een dure elektrische oplossingen als er geen probleem is?? Je beliefde Aziaten zijn er ook maar mee op de proppen gekomen toen ecologie en brandstofprijzen hot waren. Helaas zijn die hybrides echt lelijk.

    Login om te reageren
    • quasimodo zegt

      25 februari 2011 om 09:09

      @hollow: Onder welke steen kom jij vandaan?

      Begin zeventiger jaren (valt ondertussen ook onder de noemer “vroeger”) bv was benzine in NL zelfs op de bon.

      Hybride heeft ook voordeel zelfs wanneer de brandstof gratis is, de elektromotor geeft namelijk extra kracht bij accelereren. Bovendien rijdt elektrisch heerlijk voor degene die van een stille motor houdt, zoals ik dus.

      Je men stelling dat “die hybrides” echt lelijk zijn, slaat ook al nergens op. ‘Iets’ is niet lelijk, je kunt het lelijk vinden, maar het blijft maar een mening.

      Login om te reageren
      • quasimodo zegt

        25 februari 2011 om 09:11

        @quasimodo: edit “men stelling” naar “stelling”

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 februari 2011 om 22:14

      @hollow: Jammer dat benzine toen niet duur was. Anders had dit soort auto’s zich al 100 jaar kunnen ontwikkelen, en zouden we nu veel verder gestaan hebben, was het Midden-Oosten minder conflictrijk, waren er geen CO2-taksen en dito activisten, minder luchtvervuiling, minder kanker, …

      Login om te reageren
  12. JeroenBooij zegt

    25 februari 2011 om 09:26

    Het echte nieuws is dat er van de week een Lohner-Porsche door een brand is verwoest.
    Geen grap.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      25 februari 2011 om 10:47

      @JeroenBooij: waar dan? en hoeveel van die dingen zijn er nog?

      Login om te reageren
  13. JeroenBooij zegt

    25 februari 2011 om 10:54

    Nabij Hamburg.
    Geen idee hoeveel er nog over zijn, maar ik vermoedt dat degene die Porsche in Geneve tentoon gaat stellen nu weleens de enige zou kunnen zijn. Lohner-Porsches zijn sowieso nogal schaars, voorzichtig uitgedrukt.

    Login om te reageren
  14. laurensje zegt

    25 februari 2011 om 12:02

    “Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto vrij duur was en daardoor weinig mensen de auto kochten.”

    Had BPM en wegenbelasting toen maar bestaan…

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    25 februari 2011 om 15:19

    “Lohner Porsche AKA Semper Vivus” :?:

    Bovenstaande Semper Vivus:

    Lohner-Porsche Mixte:

    Lijkt me toch wel een ferm verschil. Daarnaast, de Lohner is idd AWD, 1 motor voor elk wiel. De Semper Vivus echter heeft er duidelijk maar twee. Voorwielaandrijving dus.

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:25

      @Esprit_de_Flandre: Leuk. Maar er is niet 1 Lohner-Porsche gemaakt, maar bijna 300. En de meeste daarvan hadden of voor- of achterwielaandrijving. Zoals deze. De Semper Vivus was een bijnaam van de door Lohner-Porsche gemaakte wagen.

      In andere, toch gerelateerd nieuws, onlangs is een Lohner-Porsche van onschatbare waarde nabij Hamburg in vlammen opgegaan, tesamen met zo’n 60 andere waardevolle Porsches, waaronder eentje uit de Gmund-productie.

      Login om te reageren
  16. Justawheelchairguy zegt

    25 februari 2011 om 18:56

    Echt, die historie die Porsche is ongekend, en dan komen ze nu met al die verswchillende saaie versis van de 911…ontwerp eens wat nieuws! Deden jullie vroeger ook!

    Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    2 maart 2011 om 16:30

    Porsche en vooruitstrevend? En daarom grijpen ze na meer dan 100 jaar terug op een toen ook al mislukt concept? Niet heel erg vooruitstrevend… Vooral niet als je bekijkt dat de gemiddelde 911 er al decennia lang hetzelfde uit ziet!

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:22

      @Cantago: Bullshit. Het artikel dus. Want men heeft in 7, andere bronnen zeggen 16, jaar tijd ongeveer 300 auto’s gemaakt. Voor huidige maatstaven belachelijk weinig, maar voor eeen artisane koetsenmaker als Lohner bijzonder goed. In het bijzonder als je bedenkt dat ze daarnaast nog altijd koetsen maakten en het dus niet zo is dat dit hun core-business was.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        10 maart 2011 om 23:56

        @JanC: Je wil dus zeggen dat de hybride geen flop was?

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          28 maart 2011 om 14:46

          @Cantago: Inderdaad. Zover ik heb kunnen nalezen was het stopzetten van de Lohner-productie niet iets dat met het concept hybride van doen heeft.

          De 911 ziet er voor een leek hetzelfde uit. Maar voor iemand die reageert op Autoblog mag je verwachten dat hij of zij beter weet.

          Login om te reageren
          • Cantago zegt

            3 april 2011 om 13:48

            @JanC: Hmm, misschien heb je toch wel gelijk ja. En ik moet zeggen, ik ben blij dat Porsche nu met de 918 komt, wat aangeeft dat ze toch iets nieuws kunnen verzinnen. Ik zie nog het meeste in het hybride systeem met vliegwiel, dat wil ik het liefst morgen al in mijn auto hebben!

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North