Het nieuwste lid van de 1.000+ pk club is uiteraard ook aanwezig in Geneve. De Agera R, met zijn 1.130 pk sterke V8, staat in het maagdelijk wit met carbonfiber accenten te pronken op de stand van Koenigsegg.
Prestaties zijn nog niet bekend gemaakt, maar met een gewicht van iets meer dan 1.300 kilo en ruim 1.100 pk zullen die niet verkeerd zijn. De prijs van dit lekkers is 1.177.000 euro en dat is geen kattenpis. Het schijnt overigens dat Koenigsegg ook bijpassende skikoffer kan leveren voor op je dak. Kost slechts 30k.
een mooie wagen
heeft ie een automaat of een handbak?
@Johan-SV: Flippers achter het stuur
Volgens mij is dat vermogen niet te rijden met een handbak.
@RutgerK: hahaha, alsof daar ook maar enig verschil in zit qua rijdbaarheid…
1.130 pk… man man niet normaal. Ziet er ook goed uit :)
1.300 kilo en ruim 1.100 pk, thats no shit dude. Hoeveel liter V8 heeft Koenigsegg ook al weer? Waarom zou Bugatti een W16 dat in preciepe in een V vorm ligt niet terug gaan op een V8 motor blok dat weer gewicht bespaart?
@Sportspotter13: Ik gok dat het blok van Bugatti in potentie meer PK’s kan leveren, alleen moet ‘ie dan wat groter worden denk ik, en het zou ook zonde zijn om decennialang onderzoek weg te gooien en een opgefokte V8 in een Veyron stoppen die waarschijnlijk na een paar ritten aan gort ligt…
@Sportspotter13: 5.0 liter V8, gemaakt van het prachtige aluminium! Hele blok compleet weegt 197 kilo.
Super vet, cijfers liegen er ook niet om.
Prachtige auto.. maar wat doet die vering bij de motor? Is dat voor speling tijdens het geweld van 1130pk?
@GiesGoes: Ik denk het push rod veersysteem van de achterwielophanging.
@GiesGoes: dat is een demper die het stempelen van de aangedreven achterwielen moeten tegenwerken. dit gebeurt met name bij de sprintjes vanuit stilstand. iets waar de koenigsegg al tijden last van hebben. dat is ook de rede dat ze het enorme vermogen niet goed op straat kwijt krijgen en het van veel zwakkere auto’s vaak verliesen. het gebied waar de koenigsegg goed in is, is het gebied boven de 100km/h.
bugatti haalt uit hun w16 te weinig pk zei hebben 16 cillinders en 4 turbos maar de v8 van koenigseg met 2 turbo doet het met meer pk :)
@astonfreak:
Maar misschien is het potentie van die 16cil wel hoger.
Misschien heeft Koenigsegg dit blokkie al wel een stuk meer uitgeperst dan dat ze bij Bugatti/VW gedaan hebben. Je weet het niet.
Misschien komt er over een tijdje nog wel een 1500 pk versie Bugatti, of zelfs hoger. Time will tell :)
@astonfreak: hoezo te weinig? het doel was 1000pk, dat is gehaald. 400km/h dat is ook gehaald. bovendien, dit blok draaid slechts 6500tpm maximaal met een relatief lage turbodruk. waarom 16 cylinders. omdat het kan en om te demonstreren wat een technische kennis men in huis heeft.
het blok kan nog heel veel meer presteren maar waarom zou men?
Maar wat een heerlijke auto’s in genève dit jaar. Wat zullen zij van AB het daar mooi hebben!
OT: heerlijke auto. En eindelijk eens een super car die twee tonig perfect weet neer te zetten… want geef toe meestal is een super car het mooist in 1 kleur.
Ziet goed uit.. het onschuldige wit met -hetgeen wat er lijn recht tegenover staat- stoere zwart. En afgemaakt met rode accenten. Heerlijk!
@mesfin:
Goed dat je t zelf zegt, dat is dus 3-tonig ;)
@noudjuh: ik tel zelf accenten niet mee als het om de kleur van de auto gaat.. want zoveel rood zit er niet op (het zijn dan ook accenten)
@mesfin: Blijkbaar heb je deze nog nooit gezien!:
@Sciurida: dus omdat ik de Koenigsegg mooier vindt dan de Maserati betekent dat per definitiie dat ik de Maserati nog nooit heb gezien? Ik ken hem hoor;) maar vind de Koenigsegg veel mooier. Ieder zijn maak toch
Het blijft een interessante vraag hoe de motoren zich verhouden. Ik denk dat de turbo’s op de Veyron kleiner zullen zijn en er geen sprake zal zijn van een turbogat. Bij de Agera lijkt mij dat er wel sprake zal zijn van een turbogat en dat er onder de 4000 toeren relatief weinig zal gebeuren qua motor.
Ik verwacht ook dat in theorie de Veyron het vermogen veel langer kan leveren en minder last zal hebben van hitteproblemen onder de motorkap.
@RutgerK:
Probleem is alleen dat de tank en de banden na enkelen minuten al op zijn op hoge snelheid
@RutgerK:
Hitteprobleem hebben ze wel gehad. Zitten niet voor niets 10 radiatoren aan boord. De tank is in piek-verbruik in 15 min leeg geloof ik
@RutgerK: In Top Gear magazine stond inderdaad dat de motor pas laat echt de snelheid oppakt, dus inderdaad een leuk turbogat…
@fant:
Turbogat i.c.m. zo’n vermogen en 2WD, alle ingrediënten voor veel rook, weinig winst.
@macready: Turbo? Er zit een dubbele turbo SUPERCHARGER in! Aangedreven door de motor, dus geen turbogat!
Samen met de Zonda Cinque de twee mooiste auto’s van dit moment!
De Bugatti is met zijn grote W16 motor meer een enorme snelle cruiser, waar deze waarschijnlijke met zijn opgefokte V8 echt een supersport auto is… Ik denk dat deze ook een stuk meer kabaal zal maken dan de Bugatti doet. Qua prestaties dus te vergelijken, qua type auto denk ik absoluut niet… We zullen het vast in een test gaan zien ergens
Maar waar zijn nou de 0-100 tijden? En de topsnelheid?
@fant: op de site.
@Cantago: Geen topsnelheid helaas!
@fant: Owja, dat klopt. Ik zag dat ze de “397+ km/u” bij de normale Agera ook al weggehaald hebben. Ik vermoed dat Koenigsegg het record van Bugatti wil verbreken en dat ze pas de topsnelheid bekend maken als het ze gelukt is om harder dan 440km/u te gaan;) Ik moet nog zien dat ze dat halen! Maar harder dan 400? Dat staal al vast. (En is eigenlijk al te snel voor woorden…)
Ah kom op Koenigsegg! Maak nou die cijfers gewoon even bekend, er is echt niets mis met pronken met je cijfers!
Overigens een prachtige wagen om te zien, al ben ik geen fan van die rode accenten en die witte rand op de velgen.
Lekker hoor! Na de Pagani Zonda F roadster éém van de lekkerste auto ever
Prestaties zijn WEL bekend, staan gewoon op de site!
Power output: 1115 hp at 6900 rpm – redline @ 7250 rpm
Torque: over 1000 Nm from 2700 to 6170 rpm
Max torque: 1200 Nm at 4100 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds
0-200 km/h 7,5 sec, 0-200-0 km/h 12.7 sec
Braking distance: 30.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.6 g
Fuel consumption: Highway travel: 12,5 l/100km, Combined: 14,7/100km
Weight-to-power ratio: 1.19 kg/hp (dry weight)
Weight distribution: 45% front, 55% rear
Emission levels: Euro V and lev 2
Alstublieft;)
Wat ik me afrvaag is, je kan er toch E85 aka ethanol= zuinig in plurren, dus zit er dan nog van die slurpietax etc. op? Omdat 1.1 mil best veel geld is.
Dit is echt wel een topbak hoor…. En wat een prachtige kleur…
I want this :p