De prijs van de gefacelifte EQA is bekend en goed nieuws: elektrisch rijden wordt een stuk goedkoper! En duurder,
Elektrische rijden is nog niet voor iedereen weggelegd, maar gelukkig worden de EV’s tegenwoordig beter én goedkoper. Dat zien we bijvoorbeeld aan de Mercedes-Benz EQA, dat is de elektrische variant van de EQA. Die is onlangs voorzien van een Modelpflege.
De prijs van de gefacelifte EQA is nu bekend en we kunnen zeggen dat ie duurder én goedkoper is geworden. We vallen meteen maar met de deur in huis. De prijs van de gefacelift EQA is 52.546 euro. Voor de facelift was dat nog 49.005 euro.
Prijs gefacelifte EQA hoger en lager
Wat is er gebeurd? Waarom zijn wij dan zo opgewonden? Nou, je moet ‘m met de juiste versie vergelijken. Want voor de 52.546 euro krijg je namelijk een Mercedes-Benz EQA250+, inderdaad met een plusje. Ook start je nu vanaf de ‘Business-Line’, in plaats van de naamloze voorganger.
Dus ja, je moet meer geld meenemen naar de dealer om er eentje mee te krijgen, maar je krijgt er wel meer auto voor. Voor de facelift koste de EQA250+ Business Line precies 59.675 euro.
De nieuwe voorlopige instappert haalt op een volle accu precies 554 km, als je voor de kleinste wielen kiest. De Luxury Line (54.612 euro) bijvoorbeeld komt maximaal 552 km en de AMG Line (56.781 euro) slechts 550 km.
In alle gevallen heb je dan de 190 pk sterke elektromotor. We zeggen voorlopige instappert, want Mercedes heeft de standaard EQA250 wel voorgesteld met de facelift. Deze haalt 424 km op een volle accu.
Wil je meer, dan kan dat uiteraard. De EQA 300 4Matic heeft ook een motor op de achteras, waardoor je in totaal 228 pk hebt. Als Luxury Line kost deze 58.959 euro en als AMG Line ben je dan 61.379 kwijt.
De reikwijdte is 499 km. Het topmodel is de EQA350 4Matic, die 67.308 euro kost en ook 499 km op een volle lading haalt. Alle uitvoeringen zijn dus behoorlijk tot flink goedkoper geworden dan voorheen en dat is keihard goed nieuws, toch?
En de concurrentie dan?
In vergelijking met de concurrentie is de EQA nu een stukje interessanter. De Q4 e-tron is wat duurder, maar heeft meer vermogen en een grotere accu. In vergelijking met de iX1 en XC40 is de EQA alsnog een klein beetje prijziger.
- BMW iX1 eDrive20 | € 48.464
- Volvo XC40 Recharge Essential | € 45.995
- Audi Q4 e-tron 45 edition | € 54.865
Met dank aan Gerrit voor de tip!
THSD zegt
Not bad maar wat ik echt niet meer vind kunnen is dat de stoelverstelling op de deur zit.Maak dit gewoon aan de zijkant van de zitting dat oogt zoveel netter.
Edge zegt
Het oogt niet alleen netter, ik vind het persoonlijk ook veel fijner werken. Om de stoelen in een Mercedes te verstellen moet je toch altijd een onprettige houding aannemen. Je moet of moet je linkerarm een beetje je zij in drukken en dan je hand compleet onnatuurlijk draaien, of je moet het met je rechterhand doen, maar dan moet je weer met je hele lichaam die kant op draaien. Als ze aan de zijkant van de stoel zitten kun je gewoon in je natuurlijke houding je linkerarm laten zakken en met die knoppen spelen.
THSD zegt
Ah juist ja je hebt helemaal gelijk en was ik vergeten erbij te vermelden.Heb het op m’n eigen auto ook aan de zijkant en werkt het best vind ik.Het systeem op de mercedes is gewoon ruk en alleen daarvoor zou ik een auto al laten staan.
ghost zegt
Apart, ik snap wat je zegt maar ervaar dat anders. Relatief gezien gebruik de verstelknoppen maar enkele keren imo. Daarna sla je die op met memory. Stel de stoel staat in een verkeerde stand, dan is het chill dat je voor het instappen, dus moet de deur open, meteen die 1/2/3 in kan drukken en de stoel direct goed staat voor je. Dus hoe ruk is het werkelijk? Ik denk dat de meeste daar geen auto op laten staan, ik in ieder geval niet.
THSD zegt
Maar dat is de memory functie waar je het over hebt met bijbehorende knop voor geheugenstand.Wat ik bedoel zijn de knoppen op de deur om de stoel te verstellen.Stel hoe onhandig: je doet de deur open en wilt dus met geopende deur eventueel ook nog eens in de regen eerst de stoel gaan verstellen omdat die niet in een memory staat.
Ben ik even blij dat de memory stand gekoppeld is aan mijn sleutel 😉
Buiten dat gaat de stoel altijd naar de achterste stand wat het instappen makkelijker maakt.
gregorius zegt
En dan vraag je je af waarom mensen niet switchen naar een EV als deze. 60k voor een elektrische GLA met 190 pk! Nou ben ik totaal geen Tesla fan, maar een Model Y is toch echt goedkoper en is toch gewoon een concurrent?
Overigens zie ik dat in NL een GLA180 ook al 55k is. Ik heb nu een GLA200 met aardig wat opties van de dealer deze week. In Spanje had ik een huur Seat Arona. Zo’n ding kost 30k met een paar opties.
Nee, MB, de GLA is zeker niet 2x zo ‘goed’ als een Arona; sorry. En de EQA dus ook niet.
henkiebb zegt
Tja daar heb je wel een punt. Ik geloof wel dat MB de beste EV’s maakt. Afgelopen weekend heen- en weer mogen rijden in de EQS SUV, dat is wel een feestje hoor. Maar ze zijn gewoon veel te duur.
ghost zegt
Niet om je meteen af te vallen maar ben benieuwd waarom je van mening bent waarom jij gelooft dat MB wel de beste EV’s maakt?
Otua zegt
Wat armoedig dat zelfs bij Mercedes de persplaten gewoon renders zijn.
marcomanta zegt
Waar zijn de ontwerpers gebleven bij Mercedes?
Roskampies zegt
Ik vind dit echt een hele lelijke en dure auto.