• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Primeur voor BMW met serieproductie waterstofauto

Auteur: Dennis, gepost 15 maart 2006 om 18:24 – 37 Reacties

" align=

BMW zal de eerste autofabrikant zijn die een auto op waterstof in serie-productie zal nemen. In 2008 zullen de eerste serie-geproduceerde 7-series met H2R technologie van de band rollen. Het gaat hier aanvankelijk om enkele honderden exemplaren van de BMW 760i, welke is uitgerust met 6.0 liter V12, goed voor 285 pk en een recordsnelheid van 302,4 km/h (op waterstof dan hè). Natuurlijk zal de top worden begrensd op 250 km/h…

Twee jaar geleden ontving BMW van de Amerikaanse overheid een subsidie ter bevordering van het onderzoek op het gebied van waterstofmotoren (brandstofcel). De H2R 7-serie beschikt over een conventionele verbrandingsmotor, waarbij de waterstof (net als bij LPG) in een aparte tank is opgeslagen. De eerste waterstofauto’s “in het wild” kun je in de omgeving van München en Berlijn verwachten, omdat er bij deze steden nu al waterstoftankstations zijn.

BMW hoopt ook dat er door dit initiatief meer waterstoftankstations zullen komen. In het AD laat Diederik Reitsma van BMW Nederland dan ook weten: “We hopen met de introductie van de 7 Serie een einde te maken aan het ‘kip-ei verhaal’ rond waterstof…Zolang er nauwelijks waterstofauto’s zijn, komen er geen tankstations, en als er geen tankstations zijn, zullen er niet veel waterstofauto’s verkocht worden. Wij denken straks deze impasse te kunnen doorbreken.” (via: zibb.nl).

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Duitse gigant gelooft in de toekomst van waterstof

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « Autospotter slaat weer toe
Volgend bericht: BMW stop met “E” codering »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo :D zegt

    15 maart 2006 om 18:50

    hopen jullie hetzelfde als ik :D

    gaat bmw er voor zorgen dat de ouderwetse verbrandingsmotor toch blijft :D

    ipv die duffe electro motoren

    Login om te reageren
  2. stiggie zegt

    15 maart 2006 om 19:04

    als ze dit door zetten met die motoren dan vind ik een bmw super van plaats zoon stom electro dingentje 1 vraagje geef het nog wel een beetje een motor geluid

    Login om te reageren
  3. Wes zegt

    15 maart 2006 om 19:11

    Prachtig! Echt super dat ze dit gaan doen, en de prestaties zijn ook niet mis!

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    15 maart 2006 om 19:41

    mooi
    maar ik zou nooit op waterstof willen rijden

    Login om te reageren
  5. tim zegt

    15 maart 2006 om 19:42

    de prestaties zijn wel degelijk mis! als ze nou (net als saab) hun motoren op alcohol(met een beetje benzine) lieten lopen….
    saab haalt geloof ik met de ecopower ongeveer 30% MEER pk’s uit de motor dan met de gewone 2.0T (ik weet de cijfers niet precies meer, ik geloof dat de ECO 300pk heeft en de gewone iets van 240 ofzo).
    deze 760i gaat qua prestaties keihard achteruit (de normale 760i heeft 445pk)

    Login om te reageren
  6. karlo zegt

    15 maart 2006 om 19:45

    Duffe electromotoren?! Ik ga er van uit dat volvo nog niet met een lexus RX400h gereden heeft.
    Weet er iemand wat zo’n 7-reeks gaat kosten?

    Login om te reageren
  7. Ejay zegt

    15 maart 2006 om 19:52

    Saab’s variant is toch beter, dan die van BMW [uitleg-modus]Alcohol heeft een hoger octaangetal dan gewone benzine, betenend dat de klopvastheid groter is. Dit houdt dan weer in dat er bij een hogere druk pas zelfontbranding plaats vindt (pingelen), dus je kunt de squish (afstand zuiger, cilinderkop op de hoogste stand, dus zo min mogelijk afstand) nog kleiner maken. Door de hogere druk komt er meer kracht vrij wat de zuiger harder naar beneden duwt en er meer snelheid aan de krukas gegeven wordt.[/uitleg-modus] Echter de variant van BWM is schoner, omdat daar louter water geproduceerd wordt, alcohol daarentegen laat water en koolwaterstoffen over. Derhalve zijn beiden een stuk schoner dan benzine of diesel, omdat er geen roet vrijkomt en omdat er geen NOx vrijkomt.

    Login om te reageren
  8. Ejay zegt

    15 maart 2006 om 19:53

    Ben trouwens benieuwd naar het koppel- en vermogensverloop van waterstof.

    Login om te reageren
  9. milly zegt

    15 maart 2006 om 20:08

    Oh wat ben ik blij dat ze bij bmw wel nog een lekkere oudere vertrouwe verbrandingsmotor gebruiken:D, ben niet zo;n favoriet van al die elektrische tupperware

    Login om te reageren
  10. Sacha zegt

    15 maart 2006 om 20:15

    Een electromotor heeft ook voordelen hoor. Lekker veel koppel vanaf 0 toeren. En voor het uitlaatgeluid hangen we er een Bose Sound System achter :-)

    Login om te reageren
  11. luwek zegt

    15 maart 2006 om 20:17

    dat deze v12 maar 285pk heeft heeft vast te maken met de manier waarop waterstof ontbrand enzo…ze zullen er in iedergeval een reden voor hebben bij bmw:)…

    Login om te reageren
  12. luwek zegt

    15 maart 2006 om 20:26

    @leuk idee sacha;D

    Login om te reageren
  13. midi zegt

    15 maart 2006 om 20:40

    @Ejay: dat er bij de verbranding van ethanol geen NOx-en vrijkomen is onzin, veel testen wijzen uit dat er wel minder NOx-en vrijkomen in vergelijking met benzine maar ook bij een gelijke compressieverhounding. Ethanol (of methanol) heeft een lagere specifieke verbrandingswaarde (vanwege de OH-groep) dan benzine maar inderdaad een hogere zelfontbrandingstemperatuur. Daarom kan de compressieverhouding opgeschroeft worden om vermogen te winnen. Hierbij zal de druk en dus ook de piektemperatuur in de cilinder toenemen. Nu blijkt dat er bij een hogere temperatuur en druk er meer NOx-en gevormd worden.
    De alcoholtechniek is niet wereldschokkend. In Brazilie reden 30 jaar geleden vrijwel alle auto’s op alcohol.

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    15 maart 2006 om 20:52

    al die waterstof, nergens goed voor… plant gewoon een klein afrikaans land vol met suikerriet en verstook dat, het liefst in een lekkere v8 van zeven liter >-)

    Login om te reageren
  15. Herman zegt

    15 maart 2006 om 21:12

    Dat is nou weer BMW he! ze blijven inoveren, en als ze dit op de markt gaan zetten, dan werkt dit ook!
    want zo kennen we BMW!!!!

    Login om te reageren
  16. Mark zegt

    15 maart 2006 om 23:15

    285 pk en toch 300km/u?

    Login om te reageren
  17. Mark zegt

    15 maart 2006 om 23:24

    Door het kip-ei verhaal hebben ze de introductie wel uitgesteld…zou eerst 2005/2006 worden.

    Login om te reageren
  18. Wouter zegt

    16 maart 2006 om 08:50

    Waterstof verbranden in een verbrandingsmotor heeft echter één nadeel: het is niet zo milieuvriendelijk als brandstofcellen. Tijdens het verbranden van waterstof worden, door de hoge temperaturen, NOx gevormd. Nu, het is een goede tussenstap vooraleer de wagens met brandstofcellen er zijn. Het laat toe een verdeelnet voor waterstof op te bouwen. Maar in de toekomst zullen helaas de verbrandingsmotoren zo goed als verdwijnen…

    Login om te reageren
  19. Zoef zegt

    16 maart 2006 om 14:17

    Ik geef de verbrandingsmotor nog minstens 100 jaar. en neen, niet op waterstof of alcohol of biodiesel of mestmethaan maar gewoon op…fossiele brandstoffen!
    De broeikashype met haar CO2-verkettering is een waan, een hoax, een groen stokpaardje uitgevonden uit pure autohaat (en consumptiemaatschappijhaat). binnen 10 jaar zal iedereen dat inzien. De uitlaatgassen van auto`s zijn al zeer zuiver en zullen dat nog meer worden. Diesels krijgen roetfilters en als we geluk hebben wordt de fiscaliteit van diesel en benzine gelijkgetrokken en sterft de diesel een stille dood, want het is niets meer dan een product van takswetten. In ieder normaal land waar zulke brandstoftakskronkels niet bestaan, rijden de mensen gewoon met benzine.
    Waterstof is een energie-opslagmedium, geen brandstof. Het heeft als voordeel dat onze geliefde verbrandingsmotoren (MET ontsteking!) blijven bestaan, maar het enige waarin ze verschillen met een benzinemotor is … het H2O dat in de plaats komt van CO2. Laat CO2 nu staan voor Compleet Ongevaarlijk – zoals hierboven aangestipt en het echte voordeel van de waterstofmotor verdampt zodra de kyotoidiotie is opgeklaard.
    NOX produceert hij echter evenveel en zoals gezegd, de CO en zwavel in benzinemotor-uitlaatgas zullen in de toekomst nog fel verbeteren.
    De voorraden fossiele brandstof zijn, in tegenstelling tot wat duurzaamheidsfetisjisten beweren in hun welbewuste doemprofetieen, G-I-G-A-N-T-I-S-C-H. schattingen voor enkel vloeibare fossiele brandstoffen gaan van 500 tot 700 jaar voorraad aan de huidige stijging van verbruik. Dan hebben we het nog niet over steenkool gehad, waarvan de voorraden vele malen groter zijn dan van petroleum, en waarvan dezelfde vloeibare brandstoffen kunnen worden geraffineerd.
    Ach jongens toch, laat je niet opdraaien door deze moderne versie einde-van-de-wereld-roepers.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    16 maart 2006 om 14:23

    ik weet niet van welke planeet Zoef komt, maar ik ben benieuwd waar die schattingen van 500 to 700 jaar op gebaseerd zijn (anders dan een teveel aan opgesnoven benzine). Er zijn toch behoorlijk veel onderzoekers met een universitaire opleiding die onafhankelijk van elkaar op tientallen jaren uitkomen en niet op enkele eeuwen….

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    16 maart 2006 om 16:56

    mensen
    laten we niet vergeten dat een belg een manier heeft gevonden om van plastic benzine en diesel te maken.(als iemand hier iets extra over vind mag ie dat altijd hier plaatsen)
    +
    nood breekt wet in de toekomst zullen we wel één of andere manier vinden om het proces van bladeren naar ollie etc. versneld na te bootsen

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    16 maart 2006 om 16:58

    @W0o0dy
    moesten we 30 jaar geleden somige wetenschappers geloofd hebben zouden we nu in een ijstijd zitten
    kortom alles heEFT 2 kanten

    Login om te reageren
  23. bmwliefhebber zegt

    16 maart 2006 om 17:18

    tuurlijk is het BMW die als eerste met een waterstofmotor komt, en wat doen veel van jullie moeilijk??
    als de auto maar vooruit komt toch??
    en dat doet ie;)

    Login om te reageren
  24. C30 CDI AMG zegt

    16 maart 2006 om 17:49

    wel logisch om gelijk met een 7-serie te beginnen?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    16 maart 2006 om 18:01

    als Shell afgestraft wordt omdat de schattingen van reserves naar beneden moeten worden bijgesteld dan geeft dat volgens mij aan dat de oliebranche denkt te weten hoeveel olie er op de wereld te vinden is. Dus tenzij er iemand het grootste olieveld ooit uit iets anders dan zijn duim weet te krijgen is de hoeveelheid olie bekend. Als jedie hoeveelheid afzet tegen het verbruik dan kun je keiharde cijfers neerleggen waar gen speld tussen te krijgen is. Gaan een paar figuren het dan opeens beter weten dan de experts die van die Olie leven? Dat denk ik niet. Dus de minerale olie gaat wel degelijk op…. en niet over 500 jaar pas, met het huidige verbruik.
    Overigens… als je waterstof uit water kunt maken, dan kunnen we toch de stijging van de zeespiegel tegen gaan door allemaal op waterstof te gaan rijden?

    Login om te reageren
  26. dekster zegt

    16 maart 2006 om 19:45

    @bmwliefhebber
    bij mijn weten is dat de philosofie van Lada rijders

    Login om te reageren
  27. dekster zegt

    16 maart 2006 om 19:48

    @W0o0dy
    er ligt ook nog gas in de vorm van ijsblokken op de bodem van de oceaan

    Login om te reageren
  28. stiggie zegt

    17 maart 2006 om 21:03

    @zoef hey ik ken mensen die nog al een hoge functie hebben bij shell en ik vroeg laast is het waar dat de olie op raakt hij zegt jah als we zoals nu blijven rijden max 15 jaar maar als er beter motoren komen ook zeker niet langer dan 30 jaar

    Login om te reageren
  29. Winky zegt

    7 april 2006 om 20:04

    Heren,

    Sorry ik moet even een paar dingen recht zetten, want veel mensen weten niet helemaal precies hoe de vork in de steel zit. Allereerst: Ik loop op dit moment in het buitenland stage op het onderwerp: de verbranding van waterstof in verbrandingsmotoren, als onderdeel van mijn studie werktuigbouwkunde. Neem dus even aan dat veel van wat ik zeg klopt. Alhoewel ik natuurlijk graag tegengas krijg want dat houdt een mens scherp.

    @dekster: Waarom wil je nooit op waterstof rijden? Het geluid is gelijk aan een verbrandingsmotor, sterker nog door de snelle verbranding klinkt het zelfs feller. H2 verbrandingsmotoren kunnen door de hoge vlamsnelheid van waterstof hele hoge toerentallen halen, dat moet menig autoliefhebber toch aanspreken.

    @tim & @ejay: Jullie moeten geen appels met peren vergelijken.
    1) Het octaangetal van waterstof ligt ook bijzonder hoog. In lean-burn (hierover zo meer) modus hebben we het over meer dan 130.
    2)De term squish wordt in motorenland meestal gebruikt voor de radiale (naar het centrum toe) beweging van de gassen in de verbrandingskamer. De term die wordt gebruikt voor de afstand tussen de top van de zuiger en het cilinderkop in TDC (Top Dead Centre (hoogste stand)) is de squish clearance.
    3)Vermogens verloop van een waterstof verbrandingsmotor vertoont grote gelijkenis met een gewone benzine motor. Afhankelijk van de ontwerpstrategie (hier ga ik niet verder op in, dan wordt het te technisch)

    @ejay en @midi: De verbranding van waterstof kan heeeel schoon. Dit omdat waterstof nl de prettige eigenschap bezit dat het een zeer brede ontvlambaarheid heeft. Dat wil zeggen dat zelfs met een heel klein beetje waterstof in een verbrandingskamer toch al verbranding plaats kan vinden. Gevolg is dat men dus met hele arme mengsels kan werken. daardoor blijft de verbrandingstemperatuur dus uiteindelijk relatief laag omdat er in de cilinder relatief veel lucht door relatief weinig brandstof verhit wordt. Gevolg van deze ¨lage¨ temperaturen is dat er bijna geen NOx wordt gevormd. Roet wordt sowieso al bijna niet gevormd omdat er geen koolstofcomponent in waterstof zit. Het kleine (te verwaarlozen) deel van de roet komt door de verbranding van een klein beetje smeerolie.
    ECHTER:::: Door deze strategie toe te passen haal je niet heel veel vermogen per liter. Dit kan gecompenseerd worden door hogere toerentallen echter maar deels. Dus zal een 6 liter motor op benzine meer vermogen kunnen halen dan een soortgelijke motor op waterstof.

    @dekster & @zoef & @WOoOdy: De ¨makkelijk te winnen¨ olievoorraad is inderdaad in een aantal deccenia OP FEIT!
    Er zijn grote voorraden teerzanden en andere oliebronnen waar we inderdaad nog jaren mee vooruit kunnen maar deze zijn zeer moeilijk te winnen. (Ergo duur en veel energie steken in een beetje meer energie delven…).

    ¨Gas in de vorm van ijsblokken¨ die liggen net naast de perpetuum mobile opgeslagen, zullen we even gaan zoeken ;-) Dit klopt ¨niet helemaal¨ dus….

    @C30 CDI AMG
    ¨wel logisch om gelijk met een 7-serie te beginnen?¨
    Ja om waterstof op te slaan heb je veel ruimte nodig en dat heeft een 7-serie wel. Plus om een beetje aansprekende vermogens aan de pers te kunnen geven een grote motor.

    @dekster: plastic naar benzine en diesel…… Ik kan ook een tafel maken uit een boom en daar na jaren stukken uit zagen om lucifers te maken.
    Wat ik wil zeggen. Met voldoende ENERGIE kun je met koolwaterstoffen heel veel andere zaken maken. Je moet wel kijken of het loont!!!

    Als er nog vragen zijn: stel ze gerust, ik zal kijken of ik za kan beantwoorden.
    MvG Jasper

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    7 april 2006 om 20:08

    laat mij mijn standpunt uitleggen met een vergelijking
    porsche houd zich toch ook vast aan het principe om de motor over de achteras te plaatsen en dat heeft de nieuwe 911 toc ook geen windeieren gelegd

    Login om te reageren
  31. dekster zegt

    7 april 2006 om 20:10

    en dankzij kernfusie hebben we alle energie die we nodig gaan hebben om brandstoffen te delven

    Login om te reageren
  32. Winky zegt

    10 april 2006 om 16:37

    Laat maar; ik ga wel weer naar Fora met technische mensen…

    Login om te reageren
  33. C30 CDI AMG zegt

    10 april 2006 om 16:46

    haha Winky, nee ik ben blij dat je even je technische kennis wilde delen met ons. Wist niet dat het veel ruimte kost om ”water” op te slaan in een auto voor de verbranding daarvan.

    Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat als je een markt wil waar je ‘lekker’ veel geld in kan verdienen lijkt het mij niet dat je met een 7-serie binnen komt rijden. Het meest logische lijkt mij om met de 3-serie te beginnen. Dat model is toch wel populairder dan de 7-serie. Ik bedoel, BMW moest niet voor niets na een zeer korte termijn al een facelift toepassen op de 7-serie

    Maar door studenten zoals jij zal het binnekort wel mogelijk worden om waterstofmotoren kleiner te produceren.

    gegroet

    Login om te reageren
  34. Winky zegt

    10 april 2006 om 20:06

    @C30 CDI AMG Dank voor het getoonde vertrouwen.
    De geplaatste opmerking was eigenlijk ook niet voor iedereen bedoelt.

    Toch vrees ik, bijna alle lectuur op dit gebied gelezen te hebben dat vooral de opslagcapaciteit het probleem zal zijn. Er wordt wel onderzoek verricht, maar zowel cryogeen (vloeibaar) als hoge druk opslaan levert gewoon een kleine actieradius op.

    Login om te reageren
  35. Duz zegt

    10 mei 2006 om 10:19

    En opslag in de vorm van binding met metalen is veel te zwaar…

    Om een beetje een indruk te krijgen van de benodigde opslag capaciteit, een waterstofbus zoals deze rond rijdt in Amsterdam heeft negen waterstoftanks op het tank, waarmee hij een halve dag kan rijden… De energiewaarde van waterstof is in vergelijking met diesel zo laag bij waterstof dat je al gauw 3 tot 4 keer zoveel volume nodig hebt om de zelfde actieradius te halen… daarnaast komt nog eens een keer dat je waterstof alleen in drukflessen kunt opslaan die ook weer veel plaats innemen… ik denk dat als je een 3 serie op waterstof laat rijden je naast waterstof niet veel meer mee kunt nemen… Je auto zeer zwaar wordt en je een te kleine motor tot je beschikking hebt om nog enigszins vooruit te komen… maar goed dat is mijn mening

    Login om te reageren
  36. af zegt

    20 mei 2006 om 22:42

    Eigenlijk moet men oppassen dat men met het invoeren van een waterstof-economie niet een aantal denkbeelden uit de `oude` olie-economie overzet naar de nieuwe of toekomstige situatie. Het is namelijk helemaal niet nodig (in het begin)al gelijk druk te maken over het transport en eventueel grootschalige opslag, zoals bij olie (benzine,diesel en gas). Zeker niet als je er mee begint om de auto te zien als een gesloten systeem, dus water is geen afvalprodukt maar een grondstof. Dus hergebruiken door het opnieuw toevoegen van een electrische lading. Natuuurlijk komen er nog meer dingen bijkijken zoals de verhoudingen tussen het verbruik, en het tempo of volume van de aanmaak van waterstof.

    Login om te reageren
  37. gijssy zegt

    6 april 2007 om 15:53

    Jongens kop op ik heb zelf een auto uitgevonden die ook op stroom rijd (12v) en wat het mooiste is HET IS EEN VERBRANDINGSMOTOR MET MOOI GELUID en hij haalt de 215 kmpu ik verkoop hem aan bmw en zal binnenkort op de markt komen!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North