De boodschap die Den Haag verkondigt is duidelijk: wil je een dikke auto rijden, dan moet je bloeden. Pickup-rijders waren nog even beschermd door het belastingstelsel, maar vanaf volgend jaar is de lol ook voor hen ten einde.
Bezitters van een pickup/gesloten bestel met dubbele cabine (dus met zitrij achter de bestuurder) waren tot op heden vrijgesteld van BPM, maar hier komt per 2016 een einde aan.
Het kabinet is van mening dat de definitie van deze motorrijtuigen meer in overeenstemming gebracht dient te worden met de in het maatschappelijk verkeer levende opvatting over motorrijtuigen die als personenauto kwalificeren. Voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg waarvan de lengte van de voor personenvervoer ingerichte ruimte groter is dan de niet voor personenvervoer ingerichte ruimte, vallen hierdoor voor zowel de BPM als voor de MRB onder de fiscale definitie van het begrip personenauto. Dit betekent dat voor deze voertuigen het MRB-tarief voor personenauto’s, ook in bepaalde bestaande gevallen, van toepassing zal worden en dat bij aanschaf van een nieuw voertuig BPM verschuldigd wordt.
Voor bijvoorbeeld een Hummer H2, rijdend op LPG, met een toegestane maximum massa van 3900 kg, zal een MRB-tarief van € 872 per kwartaal exclusief provinciale opcenten van toepassing worden (tariefstelling 2014). Bij de aanschaf van een dergelijk nieuw voertuig zal ook BPM verschuldigd zijn. Indien uitgegaan wordt van een dieselvoertuig met een, voor deze klasse,
gemiddelde CO2- uitstoot, zoals de Ford F250 Super Duty Crew Cab Lariat met een CO2- uitstoot van 353 gr/km, zal de BPM € 110.402 gaan bedragen (uitgaande van de tariefstelling van 2014).Teneinde bezitters van dergelijke voertuigen en de autobranche de tijd te geven zich voor te bereiden op de maatregel is inwerkingtreding van deze maatregel voorzien op 1 januari 2016. Deze maatregel leidt vanaf 2016 tot een opbrengst van € 1 miljoen structureel.
Of u dus even meer dan een ton aan BPM op uw pickup wilt aftikken. Koekoek! Vanaf 2016 worden voertuigen als de Ford F250/F350/F450/F650, Dodge Ram 2500/3500, de GMC High Sierra/Yukon en de Chevrolet Crew Cab/Silverado 2500 (en ook de G63 6×6) dus een zeldzaamheid in het Nederlandse straatbeeld. Maar hey, het levert wel de gi-gan-tische som van 1 miljoen euro op. Poe, poe.
UPDATE: hoe de regeling precies werkt? Hier een uitgebreid artikel.
Foto credit: lennarttj, autojunk.nl
styns zegt
Kabinet verpest alles
xyrrath zegt
Deze auto’s heb ik nog nooit zien rijden in Nederland. De normale pickups vallen volgens deze regel wel gewoon in de BPM vrije regel.
Donstil zegt
@xyrrath: Niet? Je ziet ze regelmatig, van die Toyota Tundra bestuurders met enorme zwarte velgen eronder, knulletje van 1:75 erin. Zullen wel wat te compenseren hebben.
xyrrath zegt
@Donstil: Is de Tundra niet onder de 3500kg?
Donstil zegt
@xyrrath: Ze zien er loeizwaar uit, geen idee hoe zwaar ze echt zijn eigenlijk :)
xyrrath zegt
@Donstil: ff een kenteken van een 2013 tundra opgezocht
Massa leeg 2582 kg
Maximum toelaatbare massa 3265 kg
Deze valt dus niet in deze regeling. Gaat dus echt om de HELE HELE HELE dikke uitvoeringen (zware en verlengde chassis)
Donstil zegt
@xyrrath: He jammer, van die hokken zijn we dus nog niet af :(
parker zegt
@xyrrath: het gaat om maximaal toegestane massa, niet om het ledig gewicht!!
VeniVidiVici zegt
@Donstil: 1 op 75 ja? Dat is wel heel klein zo’n model van het 175 centimeter knulletje achter het stuur…
tinustussengas237 zegt
@Donstil:
Is het echt zo kut om een prius/skoda/focus/astra/bluemotion te rijden??? Ga je daardoor medeweggebruikers die wél iets kunnen rijden wat ze zelf graag willen misgunnend beoordelen en veroordelen… Wat een kutleven heb je…
lincoln zegt
goedzo .. meer regeltjes schept meer duidelijkheid ..
knap hoe ze dat kunnen doen voor 1 miljoen (en notabene geschat door de nationale rekenkamer) ..
888natan zegt
@lincoln: knap? Wat is 1 miljoen tegenwoordig? 1 miljoen extra inkomsten helpt nederland echt niet uit de crisis,pure onzin dit. Wat wordt dit land RECHT zeg… Geen verschillen meer qua auto’s over 5 jaar. Allemaal prachtige toyota priussen!!
888natan zegt
@888natan: (dit is ook sarcastisch bedoelt)
VeniVidiVici zegt
@888natan: Crisis? Welke crisis? Laat je niks wijs maken! Geld zat in NL
dawwg zegt
@VeniVidiVici: Vertel dat aan alle mensen die de afgelopen jaren hun baan kwijt zijn geraakt … Geen crisis; joh, blijf eens van de LSD af man !
volvo-s60-adept zegt
*titel topic* …en geeft de toch al niet eenvoudige broodwinning van menig grondwerker/hovenier/whatever een trap in de rug.
ihrte zegt
@volvo-s60-adept: dat wou ik net vragen, als ik nu zakelijk een pick-up wil aanschaffen met achterbank, ben ik dan ook het haasje?
sacha zegt
@ihrte: ik denk het wel.
Dan maar een enkele kabinet en nog een muesli-mobiel voor je personeel…
lincoln zegt
@ihrte: meeste pick-ups zijn onder de max 3500 kg ..
ihrte zegt
@lincoln: ik was toevallig aan het kijken voor een amarok met fatsoenlijke achterbank erin, volgens mij zit die qua maximum massa inderdaad onder de 3500kg, dus dan kom ik goed weg. Vanavond even nakijken of dat werkelijk het geval is.
stancedjetta zegt
@ihrte: amarok’s, navara’s en f150/ram1500’s vallen allemaal nog onder de 3500 kg. Dus die zijn nog berijkbaar.. (Soort van)
easygoingmartin zegt
Dat is echt absurd! Oké misschien is het eerlijker, maar dannog is het absurd dat sommigen dan 100K ff neer moeten leggen..
Waar gaat het heen..
mashell zegt
@easygoingmartin: niemand moet dat neerleggen. Alleen als je na 2016 nog zo’n voertuig nieuw koopt moet je dat betalen. En als je dat dan toch nog doet dan heb je zoveel betaald dat je dwangverpleging in een heel luxe psychiatrische inrichting krijgt.
baasbas zegt
Deze maatregel leidt vanaf 2016 tot een opbrengst van € 1 miljoen structureel.
…..mits iedereen die nu een pick-up heeft er in blijft rijden en de aanschaf van nieuwe op gelijk peil blijft.
Werkelijke opbrengst: 1 euro en 35 cent omdat iedereen hem (met een fikse financiële tegenvaller) verkoopt.
….wat dan weer de reden is om een financiële tegenvaller te melden. We hadden immers op een miljoen gerekend en deze virtueel in de begroting alvast uitgegeven. Of u dit even via een andere weg kan betalen svp…
888natan zegt
@baasbas: 1 miljoen besparing is toch helemaal NIKS tegenwoordig?
tupperware zegt
@888natan:
Yep, per dag verdampt er meer dan 1 miljoen in Den Haag, geld waarvan geen hond weet waar het gebleven is.
Maar ze hebben wel 350 miljoen kunnen vinden om corrupte dictatortjes in Afrika van nieuwe wielen te voorzien..
baasbas zegt
@888natan: Het wordt nog erger wanneer je de kosten van het onderzoek en de bestede tijd er vanaf gaat halen…
creativeexplorer zegt
Dan zou je in het geval van een pickup die een maximum massa van meer dan 3500kg, een verlengde bak moet hebben en je de dans kunt ontspringen, want als de bak langer is dan de cabine, valt hij niet onder de nieuwe regel.
En de normale Europese busjes en pickups lijken ook de dans te ontspringen, want de meesten zijn lichter dan 3500kg.
Eigenlijk valt er niet zoveel onder, alleen een paar uitzonderingen. En met een ton bpm per auto, heb je het over 10 autos…. efficiente regel
parker zegt
@creativeexplorer: nee oen, het gaat niet om het gewicht maar de maximaal toegestane massa: dat is dus incl maximale belading!!
carmasterr zegt
@parker:
Dat zegt ie toch ook.
Letterlijk.
parker zegt
Dus een dikke pick-up met dubbele cabine of zo’n stom bussie met dubbele cabine kan dan niet meer met grijs kenteken worden gereden, enkel nog op geel kenteken met dito hogere mrb en bpm, correct?
gezondverstand zegt
Hoe lang duurt het nog voordat je je salaris verplicht aan de roverheid moet cederen en je slechts nog krijgt uitbetaald wat zij denken dat je vrij mag besteden?
frietjemet zegt
Wat een domme schapen zitten er toch in het kabinet, gaan er zo maar even van uit dat iemand een pick-up die in de states nog geen 50.000 $ kost, hier even 3 tot 4 dubbel gaan betalen…
En bloeden doen we toch al in dit landje, zeer structueel zelfs, dat ze daar eens wat aan doen in hun gouden torentje wat politiek heet. Wordt tijd dat ze zelf eens gaan bloeden met dit soort draken van regelingen…
Michiel1 zegt
Het levert 1 miljoen op… Al het gereken en gekut om deze achterlijke regel op te zetten heeft al 10tallen miljoenen gekost, het levert ons dus helemaal niks op, nee het kost ons alleen maar geld en we verliezen ook nog eens wat ruige wagens…
110k aan BPM, pff daar kun je veel leuks voor halen zeg!
ihrte zegt
@Michiel1: dan heb je het nog niet eens over de belastingcenten die gebruikers van deze voertuigen dagelijks aftikken, zo’n ding verbruikt aardig wat.
Rick-dos zegt
De patjepeeër-belasting dus…
RobUSA zegt
@Rick-dos: bmw rijders hebben die belasting al vele jaren, sorry.
gtdave zegt
Was een 6×6 niet al een zeldzaamheid hier in Nederland? Tundra/Ram/F zie je overal
thedammer zegt
Hier rijdt een dodge ram srt 10 en een ford svt raptor
tupperware zegt
@thedammer:
Fijn, waar niet?
thedammer zegt
@tupperware: geen idee, die raptor zag ik vandaag voor het eerst
blata zegt
1 miljoen een ton bpm per truck dus er word er volgend jaar 10 verkocht zal lekker aflopen met de auto business in Nederland
carmasterr zegt
Maximum toegestane massa 3500 kilo…
Dus een tot aan de nok toe volgestouwde Hummer H2, een grote dually (F350 en hoger) of een G63 6×6.
Hoeveel rijden daar van rond?
Levert dat dan wel zoveel centjes op?
Dat lijkt me toch vrij sterk.
Alle Ram’s, F150’s, Tundra’s en Silverado’s zullen dus gewoon door het land blijven donderen. De visboer hoeft dus geen ander vervoer te zoeken.
Everybody calm the f*ck down.
dennisjuh95 zegt
Haha 1 miljoen zal het vast niet opleveren denk ik zo.
flat411 zegt
dus…
ik rijd een T3 Dubbel cabine op benzine… Ga ik nu van 120euro naar 364euro?
carmasterr zegt
@flat411:
Weegt jouw T3 meer dan 3500 kilo na een bezoekje aan de lokale bouwmarkt?
desjonnies zegt
’t is weer eens simpel
Doodsimpel
Kijkt en rekent :
De EU is verantwoordelijk voor 20% van het wereld Bruto Nationaal Product
De EU is verantwoordelijk voor 50% van de kosten van de gezondheidszorg en zgn sociale lasten van de gehele wereld
Ergo : wij betalen ons hier blauw.
En koop je in het verre Oosten voor een paar knaken dezelfde medicijnen die hier een vermogen kosten, bij de officiële apotheek, simpel en alleen omdat daar veel minder van die zgn regel-neven zijn.
Jochen zegt
@desjonnies: succes met verhuizen
jaapiyo zegt
Tsja de zoveelste jaloezie belasting. Mijn ding is het niet die pickups maar ik snap de lol er wel van; dikke motor, veel ruimte, mocht je een outdoor hobby hebben kan je er van alles ingooien…
Maar ja, alles wat buiten de norm van de Polo slowmotion valt mag eigenlijk niet van zuur links nederland. Ze kunnen het nog net niet maken om het letterlijk te verbieden maar dan maar indirect met belachelijk hoge belastingen. Het neemt wel steeds schaamtelozere vormen aan met dit soort bedragen.
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Komt onder andere omdat NL flink ontwikkelingshulp moet kunnen blijven bieden en omdat vele immigranten opvang gaan krijgen uit Afrika die Sicilië hebben bereikt… en dat komt uit… jawel… ongevraagd uit onze portemonnee!! *Ga mijn Suzuki Alto vast uitzoeken*
Jochen zegt
@jaapiyo: ik lees de nieuwe regels toch anders. Is het niet zo dat die megabakken nu onder de voor vrachtwagen geldende regels mogen vallen en straks onder de regels van personenwagens. Lijkt mij fair. De tweede aanpassing is dat wagens die primair bedoeld zijn als personenwagen, maar nu onder de noemer bedrijfswagen worden belast alsnog als personenwagen worden aangemerkt.
Ben ik de enige worst die het een goede regel vind ?
dawwg zegt
@jaapiyo: Mag ik u er even op wijzen dat al die wetgeving van ‘zuur links NL’ tijdens en door VVD-kabinetten ingevoerd zijn ! Maarja, iedereen die 1.01x modaal verdient denkt ook dat de VVD hun eigen belangen behartigt ipv van die van de top 5% ! Eigen schuld dikke bult pleps …
En mbt de grote pickups; helemaal terecht, ze hadden een oneigenlijk groot belastingvoordeel t.o.v. andere personenauto’s; het was gewoon een maas in de wet.
1M stelt natuurlijk niets voor; bestel dan gewoon 2 JSFs minder; scheelt al 128M, maar al die huilies die nu zeuren dat ze gewoon net zoals alle andere NLers ziekelijk veel BPM moeten betalen noemen zichzelf autoliefhebber, maar zijn stiekem net zo gierig als alle 7% muesli-rijders !
jaapiyo zegt
@dawwg: moet ik je helaas teleurstellen; de BPM is ingevoerd in 1992. Het kabinet Lubbers III was toen aan de macht (1989-1994) en bestond uit het CDA en de
commiesPvdA. De VVD is er helaas nooit in geslaagd dit af te schaffen en dat kan je ze verwijten, maar tegelijkertijd hebben ze nooit de absolute meerderheid en zijn ze dus altijd gevangen door zuur links nederland. Gelukkig zie je daar nou een kentering inkomen en wordt het ook langzaam cool om het goed te doen op school en dergelijke. De nieuwe generatie wordt wellicht (hopelijk) minder beïnvloedt door de linkse jaloezie cultuur van nivelleren om het nivelleren.thomcarspotter zegt
Dat rijtje auto’s wat er in de tekst staat zijn allemaal al zeldzaam. alleen de F150 en Ram 1500/Tundra zie je regelmatig.
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: ja dus basically worden er relatief weinig pick-up’s getroffen. De Tundra’s, Ram 1500’s, Sierra’s en Silverado’s 1500, F-150’s worden niet getroffen. Maar bijvoorbeeld die F-450 van zondag moet voortaan dus extra hard bukken. Dus iedereen CALM YOUR TITS! We blijven grotendeels massaal pickup’s importeren!
moondustfocus zegt
Alles boven de 3500kg valt toch onder de definitie vrachtwagen?
twingotony zegt
Vallen nu onder vrachtwaggel tarief, even terug laten keuren met lager laadvermogen en probleem opgelost. Bijkomend voordeel is dat je vrouw met B-rijbewijs er dan ook in mag rijden.
twingotony zegt
Meeste van deze bakken zullen al op <3500KG kenteken staan, iets met C-rijbewijs, snelheidsbegrenzer en max 80km/h.
Ben wel benieuwd welke auto's in het kenteken register wel aan de genoemde voorwaarden voldoen.
twingotony zegt
Zou graag een query op de RDW database loslaten, maar helaas geen toegang. Mag slechts kentekens invoeren.
scottishcarspotter2000 zegt
Zolang de enige uitstoot van de koning van acht paarden komt blijft het nog wel even deze kant uit gaan schat ik zo… ;)
nvn1993 zegt
Dit maakt mij gelukkig :)
Ik vind t rechtvaardig
ckaka zegt
Als het een miljoen opbrengt en de BPM gemiddeld 110K bedraagt, worden er dus maar 9 auto’s van dit kaliber per jaar verkocht.
….En toch, hebben al meer mensen negatieve reacties geplaatst….
Kom op zeg, wat is nu de impact, maak je druk om belangrijke zaken ipv die 9 personen die prima een andere auto net <3500kg kunnen aanschaffen!
seicilindri zegt
@ckaka: Het gaat er om dat dit weer en uitstekend voorbeeld is van de prioriteiten van De Haag.
Men heeft weer iets zitten bedenken wat meer heeft gekost dn het ooit zal opleveren in plaats dat men daar eens echt beleid en visie tentoon spreid
NB ik maak me druk om heel wat zaken , dan kan dit er gerust ook nog wel bij…..
spotterfozz zegt
Geldt deze regel ook voor pickups als bedrijfswagen, dus op grijs kenteken?
mentaiko zegt
Deze auto’s zijn straks gewoon met 3499kg max. toelaatbaar gewicht te krijgen.
Geen miljoen dus voor Den Haag. Ze snappen er daar allemaal maar weinig van. Komen met dit soort regeltjes op de proppen en verwachten dat alles verder bij het oude blijft. Daarvoor zijn mensen nu eenmaal te kreatief.
DAT zegt
Prima. Belachelijke auto’s dit.