
Dat tuner Prodrive aan het sleutelen was aan de Aston Martin V8 Vantage, dat wisten we, maar wat we exact mochten verwachten was nog onduidelijk. Althans, nu niet meer.
Gelukkig geen overdaad aan tupperware en overdreven bling bling, maar hele discrete body aanpassingen die de aerodynamica bevorderen, strakke velgen en een motor upgrade waarbij Prodrive zich van mij wel iets meer had mogen uitsloven.
De 4,3 liter V8 kreeg er 45 pk bij om uit te komen op 425 pk. Het koppel steeg van 410 Nm naar 440 Nm. Het sprintje naar de 100 is met 4,7 seconde 0,3 seconde sneller en de top stijgt van 280 naar 293 km/u. Prodrive belooft ons dat de motor na de ingreep nog directer reageert.
Samen met Bilstein en Eibach ontwikkelde Prodrive verstelbare vering. De bestuurder kan hierbij kiezen uit een normale en een sport stand. Bij de velgen werd gekozen voor 14 spaaks 19 inch lichtmetaal die de kenners zullen herkennen van de Aston Martin DBR9 GT1 racing car. Om deze velgen liggen Pirelli P-Zero banden.
Van voor en achter kreeg de Vantage een subtiele carbon spoiler, die voor meer grip en stabiliteit zorgen bij hoge snelheden. Begin volgend jaar zal Prodrive de prijzen bekend maken (bron: prodrive).
meer pk’s zijn altijd welkom.
Lijkt net of die een eendenree….nee das te grof…..eendenkont heeft. :)
Vind de velgen er ook niet super onderstaan.
Waarom wordt ik toch altijd zo licht in mijn hoofd als ik een Aston zie ?
Ik vind de carbon spoiler niet mooi, voor de rest netjes gehouden hoor.
ha ik mag eerst! yesss..
het had wel wat spannender gemogen van mij wat betreft de motorische aanpassingen.. Ik bedoel waarom upgraden ze zo’n supercar niet eens een keer boven de pakenbeet 800 peekaas om te zien wat er nou echt uit te halen is!
het exterieur is nagenoeg hetzelfde als origineel? Afgezien de carbondetail op de kont
@JustFendi.
“ha ik mag eerst! yesss..”
In je dromen ! ;-)
he shit d8 ik eerst te zijn, maar nee hoor de autoblog ‘prominenten’ zijn me natuurlijk voor, proficiat daarvoor
@JustFendi.
Dank dank. ;-)
@Rick dos.
Geef maar toe.
Je wist gewoon niet of je reet met een D of met een T schreef !
On topic. De motorische aanpassingen zijn inderdaad minimaal, evenals de uiterlijke veranderingen. Zie er derhalve niet echt het nut van in maar vind het beter dan dat hij verkloot wordt !
Christus JustFendi ik begin me nu echt te schamen!
@Autoblog is het mogelijk om justfendi als 1e te plaatsen?!
@JANUS
Nee, mijn hond reed op zijn reet toen hij kriebel had! ;)
Wat een hopeloos geval is die Rick Dos toch ;) Heb jij eigenlijk wel eens een bodykit/tuning-iets gezien wat je wel aanstaat? :) Ik vind dat je eigenlijk niet aan een Aston Martin mag sleutelen, maar als t moet, dan maar zo.
@Franqie
Uhm Brabus vind ik wel mooi op de mistlampjes voor na dan………en voor de rest schiet me niet zo snel iets te binnen.
Don’t f*ck it up; Dit is wel echt slecht.
@ Franqie
Nou nou wat mij betreft mag er best aan gesleuteld worden, mits het uiterlijk dmv tupperware enz niet wordt verkracht. En onderhuids moet er natuurlijk ook gesleuteld worden immers je wil het uiterste eruit halen. Overigens hadden we zonder tuners denk ik veel minder gespreksstof niet waar?
Okee, op zich ben ik het wel met je eens dat het meestal toch vrij smakeloos is, als je een beetje in stijl wilt rijden. Maar als je gewoon een sportief uitziend wagentje wil hebben, vind ik dat je best wat tuning erop/onder mag gooien.
maja in dit geval had ik sowieso liever de db9 gehad dan deze v8..
Erg stijlvol gedaan vind ik,
zeker bij een AM is tuning heel snel fout (Zagato’s vind ik al not done). Maar dit is toch echt mooi gedaan. Lekker subtiel.
dat vermogen vind ik erg laag.. maar dat was al besproken, maar voor die aantal pk’s, is die top dan niet erg laag? in een vorig topic stond een bmw 3 serie met 306 pk met een top van 281km/h.. deze AM gaat 293km/h, vind het wel zwakjes.. want volgens mij is de AM lichter, en beter gestroomlijnd?
Velgen zijn lelijk, en spoiler is lelijk….
Hm, wat blijft er nog over
Op zich niet zo verkeerd, maar die spoiler bewijst idd wel dat je aan dit design best niet te veel komt.
dit vind ik juist hoe tunen hoort te zijn. geen gigantische plastic spoilers en bumpers, maar voor de performance gaan. die spoiler geeft tenminste echt downforce in tegenstelling tot veel van die neppe joekels. en die velgen zijn waarschijnlijk lichter dan de standaard velgen. ik denk trouwens dat er zonder turbo of supercharger er niet veel meer pk’s uit de motor kunnen worden geperst.
Voorspoiler is er mooi!
Mooie kleur!!
Niet slecht…..niet slecht…..alleen het is even wennen met die achterspoiler. Maar ik denk dat ze hem zo hebben neergezet om meer neerwaartse druk te genereren.
@JustFendi
Je mag dan niet de eerste zijn, maar je kunt misschien wel voor de laatste gaan!! Zou ook mooi zijn?
Wat een prachtige kleur … lijkt wel of ie geanodiseerd is ofzo
lijkt bijna of die carbon spoiler op de oude is geplakt!!
Van een AM moet je afblijven, toch zeker aan de buitenkant
die pk’tjes zijn altijd welkom :-)
tuning is voor mij betere wegligging, scherpere remmen en stuurinrichting en andere (lichtere) velgen en banden. Alles boven 200-250 pk hoef je niet te verhogen tenzij je bak meer dan 3ton weegt. Dit ook nog, je top verhogen, waar ge je dat uitproberen en hoeveel keer doe je dat ??
Die eendestaart is idd niet je dat, anderzijds heeft prodrive wel een windtunnel en geeft dat achterspoilertje net wat meer stabiliteit, tough call. Maar dat krijg je als je aan bijna-perfectie sleutelt.
Ik hoop vooral dat de nepsoundbyte heeft plaats gemaakt voor een echte mannenbrul!
En nu een vergelijkings test tussen de 911 … ;-)
Ook Eibach heeft er een persbericht aan geweid… incl nieuwe images:
Dat lijken wel klonen van elkaar (ja ik zie dat de ene rood is en de andere grijs). Exact dezelfde visuele upgrade (behalve achterspoiler dan, althans, is niet te zien).