• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Provincies en gemeenten krijgen geen strooizout meer

Auteur: robbie, gepost 4 februari 2010 om 08:54 – 30 Reacties

Slipgevaar

Minister Eurlings had gisteravond tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer slecht nieuws voor provincies en gemeenten die het einde van hun zoutvoorraad zien naderen. Rijkswaterstaat zal namelijk geen strooizout meer aan ze leveren aangezien al het zout dat ze nu nog hebben gebruikt moet worden voor de snelwegen. De rest van Nederland heeft dus pech gehad en zal op zoek moeten naar andere alternatieven.

Volgens minister Eurlings kunnen provincies en gemeenten prima terugvallen op alternatieven zoals pekelwater, zand en grind. Volgens de minister is Rijkswaterstaat de afgelopen tijd heel gul geweest met het uitdelen van strooitzout. Zo werd maar liefst 20.000 ton van de beschikbare 30.000 ton aan provincies en gemeenten gegeven. De resterende 10.000 ton heeft Rijkswaterstaat echter keihard nodig om het hoofdwegennet sneeuw en ijs vrij te houden.

De komende weken hoopt Rijkswaterstaat nog eens 26.000 ton extra strooizout binnen te krijgen. Laten we hopen dat tegen die tijd niet heel Nederland van de weg is gegleden. (via: telegraaf.nl)

Ook interessant!

  • strooizout
    Strooizout heeft er geen zin in deze week
  • 2.500.000 kilo zout
    Afgelopen nacht 2.500.000 kilo zout gestrooid
  • Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
    Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
  • Video: Nederlandse Subie trekt vrachtwagen uit de sneeuw

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

camiel-eurlings, sneeuw, strooizout, Verkeer

Vorig bericht: « Ook lijkwagens dienen zich aan regels te houden!
Volgend bericht: Belgische Prins Laurent: Speciaal rijbewijs voor snelle auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    4 februari 2010 om 08:56

    man .. tis al zowat midden zomer ..

    Login om te reageren
  2. John zegt

    4 februari 2010 om 09:15

    Zout op de weg en wat peper in Camiel z`n reed graag..

    Login om te reageren
  3. Jaapie zegt

    4 februari 2010 om 09:16

    @Lincoln

    NOg nooit sneeuw in maart gezien???

    Login om te reageren
  4. Maxximum zegt

    4 februari 2010 om 09:21

    Hoorde vanmorgen dat hij als alternatief GRIND wilde laten strooien! Is die niet goed bij zijn hoofd?

    En dan vond ik pekel al slecht voor de lak!

    Login om te reageren
  5. paulusrx7 zegt

    4 februari 2010 om 09:22

    eigenlijk vind ik dat ze allemaal goed op hun sodemieter moeten krijgen! ze hebben als imbecielen staan te strooien bij de eerste sneeuwflokjes. er werd bij ons zelfs op het parkeerterrein gestrooid. echt belachelijk gewoon

    Login om te reageren
  6. 35i zegt

    4 februari 2010 om 09:22

    GRIND:?::!: :shock:

    Login om te reageren
    • John zegt

      4 februari 2010 om 09:30

      @35i: Dat wordt gefinancieerd door Carglass :)

      Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      4 februari 2010 om 09:31

      @35i: ja leuk… dan zijn de voorkanten van auto’s er inderdaad aan ja…

      Login om te reageren
  7. Freewarefreak zegt

    4 februari 2010 om 09:34

    Toch snap ik dit niet. Als je al die verhalen over global warming moet geloven is het ontstaan van strengere winters een gevolg daar van. Nou, het lijkt er inderdaad op, er ligt hier bij ons met een tussenpoos van een dag of 6 denk ik al sneeuw sinds 6 december. Als ze dit weten dan moeten ze geen 30.000 ton op voorraad leggen maar 60.000 ton. Of 100.000 ton, zo simpel is het. We kunnen verwachten dat dit nog veel vaker gaat voorkomen. Rijkswaterstaat kan ook nadenken. En voor de resterende twee maanden van deze winter gewoon vet tonnen bijkopen.

    Login om te reageren
  8. florisw zegt

    4 februari 2010 om 09:38

    @ Freewarefreak:

    daar zit zeker wat in. Maar het weer is erg onvoorspelbaar, en hier is gewoon sprake geweest van overmacht, en het slecht op peil houden van de voorraden. Naar mijn mening had deze chaos niet echt voorkomen kunnen worden. Je weet immers nooit wanneer het met bakken uit de hemel gaat komen.

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      4 februari 2010 om 09:42

      @florisw:

      je hoeft geen nostradamus te zijn om dit te zien aankomen.
      het is al twee jaar op rij gezeik met het zout en opraken. dan zou je toch verwachten dat men voor het derde jaar een iets groter voorraadje aanlegt? of ben ik de enige die dat logisch vind? het is niet dat zout na verloop van tijd bederft of zo, of dat het opeens niet meer werkt als het een zomer in opslag heeft gelegen..

      “je kunt er beter mee verlegen zitten, dan er om verlegen zitten…”
      en zo kan ik er nog een bak spreekwoorden achteraan gooien

      Login om te reageren
  9. Johan zegt

    4 februari 2010 om 09:45

    Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon scherp zand gaan strooien. Word de sneeuw stroef, en kan je er weer prima over rijden.

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    4 februari 2010 om 09:45

    hehe, geweldig… het gaat toch nauwelijks meer vriezen en het scheelt weer in het afspoelen en de roest :) Ze hadden zowiezo al lang op kattengrit over moeten stappen.

    Login om te reageren
  11. pshyto zegt

    4 februari 2010 om 09:52

    volgensmij is nergens genoemd dat de voorraad niet al hoger zou zijn dan voorgaande jaren.

    en grind gebruiken ze in het buitenland ook, dus niet een heel gek alternatief maar zal wel schade kunnen veroorzaken.

    lijkt me wel minder ernstig dan een ijsbaan op de snelweg, en verder heb je zelf de keuze of je er gaat rijden of niet.

    Login om te reageren
  12. Jaapie zegt

    4 februari 2010 om 09:59

    @ Pshyto

    Nee sommige hebben die keuze niet (werk he)

    Login om te reageren
  13. Harold zegt

    4 februari 2010 om 10:06

    Waarom moet er ook zo nodig Overal gepekeld worden.
    (was van weekend in Duitsland en daar gewoon de hoofdwegen en de dorpen.
    Gewoon rustiger rijden.

    Login om te reageren
  14. rstyled zegt

    4 februari 2010 om 10:18

    Ik heb liever geen grind/fijn grind op de weg. Dat zou ik mijn lak nooit aan willen doen ;). Toch wel weer apart dat we weer geen zout hebben. We grenzen uiteindelijk toch ook aan een zee. Laat ze daaruit zout winnen..

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      4 februari 2010 om 10:53

      @rstyled: En niet alleen je lak. Ik weet zeker dat één partij dit initiatief zeker zal toejuichen: CarGlass..

      Login om te reageren
  15. Scheurijzer zegt

    4 februari 2010 om 11:07

    Regeren is vooruitzien he,daar zijn ze in Den Haag nooit zo goed in. Ze hebben gewoon te veel naar minister Kramer en Diederik Samson geluisterd. Dus hebben van het budget alleen hoelarokjes en palmbomen gekocht.Tja,je moet toch kiezen. Zo leren we in ieder geval wel met gladheid om te gaan,en houden we schade/autobedrijven ook bezig. Dus laat die provinciale en dorpswegen maar zitten.

    Login om te reageren
  16. HTJ zegt

    4 februari 2010 om 11:16

    Let op over een een paar weken staan de meeste wat oudere auto’s in de garage voor een nieuwe uitlaat. Als eerst nou eens iedereen winterbanden aanschaft, daarna een slipcursus doet en een beetje fatsoenlijk nadenkt. Dan kunnen we dorpen en steden wel skippen met strooien vorig jaar. Alleen de snelwegen nog even verwarmbaar maken en klaar is Den Haag!

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      4 februari 2010 om 14:07

      @HTJ: Winterbanden is in nederland geen oplossing. Deze winter is uitzonderlijk. Maar normaal gesproken zijn nederlandse winters milder en natter. Dan wil je een zomerband omdat een winterband minder goed presteerd in natte omstandigheden.

      Login om te reageren
      • John zegt

        4 februari 2010 om 16:40

        @911GT2: Als de temperatuur onder de 7graden komt presteert die winterband weer beter.. Zomerbanden worden hard door de kou, winterbanden heeft een andere samenstelling van het rubber.
        Zet me aan het denken, ik glij er deze winter best vaak uit.. Wintercondooms?

        Login om te reageren
  17. Ahura zegt

    4 februari 2010 om 12:17

    dichter bij werk wonen, vaker thuis werken, carpoolen, op de fiets/brommer gaan, met openbaar vervoer gaan.. hoeveel mensen moeten nu echt daadwerkelijk elke dag naar tig verschillende plekken voor hun werk? De meesten rijden naar kantoor waar ze hun leasehok daar de hele dag laten staan om later weer in de file naar huis te moeten. Verzin zelf ook eens een initiatief.. of is het niet stoer om met de fiets naar werk te gaan?

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      4 februari 2010 om 23:48

      @Ahura:

      *Dichter bij huis wonen; Graag die achterlijke overdrachtsbelasting afschaffen! En in dezelfde beweging de hypotheekrenteaftrek voor woningen van meer dan 500.000 euro!

      *Vaker thuis werken; Niet iedereen werkt op kantoor! Een buschauffeur zal erop uit moeten. Hetzelfde geldt ook voor een verpleegkundige of automonteur!

      *Carpoolen; Mogelijk, mits het gaat om collega’s die op dezelfde afdeling werken EN ook nog eens bij elkaar in de buurt wonen.
      Zeg het maar, Ahura! Hoe groot is de kans daarop? :)
      (Afgezien van het feit dat niet iedereen in een gezinauto rijdt, want hoe los je het op met die collega die een Mini/Cuore/911 heeft???)

      *Op de fiets; Ik ben een “mooi-weer-fietser”. Net als 90% van de Nederlanders. En of je nou zo fijn op je fiets springt, na een lange zware dag??? Beperkte radius…

      *Op de snorfiets/brommer/scooter; Graag zelfs! Maar maak die dingen A.U.B. wat goedkoper?!? En ook even iets sneller, want er is een groot verschil tussen een “scooterrijder” van 36 jaar en een van 16… :roll:

      *Met het OV gaan; Je maakt een grapje, Ahura???

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        5 februari 2010 om 18:18

        @FrankypankyV8: mijn ’tips’ waren dan ook voor die leasepikkies die alleen maar naar kantoor rijden en terug. Als buschauffeur krijg je geen leaseauto lijkt me. Je hoeft niet dicht bij elkaar te wonen, in dezelfde stad is al genoeg. En in een Cuore/Mini/911 kan je ook gewoon op de passagiersstoel ;) Fiets: ligt eraan hoe ver je moet (als je dichter bij werk woont scheelt het al he..). En een beetje fietsen voor de gemiddelde (hetero)man kan echt geen kwaad. Snorfiets of brommen zijn lang niet zo duur als een scooter. En ze bestaan ook nog gewoon 2e hands. OV.. niet altijd perfect nee maar ik ben jaren met de trein naar school gegaan en ging meestal prima. En bussen rijden sowieso meestal wel gewoon op tijd. Wat ik lees zijn allemaal excuses..

        Login om te reageren
  18. GTR zegt

    4 februari 2010 om 17:48

    Handel met andere landen dan? Misschien domme vraag mja

    Login om te reageren
  19. Lane6 zegt

    4 februari 2010 om 18:12

    Duidelijk dat we dit bericht zonder korreltje zout moeten nemen.

    Login om te reageren
  20. NovaStar zegt

    4 februari 2010 om 19:58

    als ik op me bek ga vanwege gestrooid GRIND ga ik net zolang naar re rechter tot dat IK mijn gelijk krijg! Moeten ze proberen, dan nog liever ijs en sneeuw. Dat ZIE je beter.

    Login om te reageren
  21. NovaStar zegt

    4 februari 2010 om 20:07

    en ik lees weer de eeuwige discussie over wel of geen winter band. Het werkt, maar het is je eigen keuze of je het wilt kopen of niet. KLAARRRR!

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    8 februari 2010 om 00:20

    Duurt het echt zo lang om wat strooizout te bestellen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North