• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PVV’er (!) roept EU op om zich te bemoeien met vergroening wagenpark

Auteur: machielvdd, gepost 8 oktober 2024 om 09:12 – 22 Reacties

Ja, dat had je niet verwacht hè, van een PVV-staatssecretaris.

De PVV was nou niet bepaald een partij die vergroening als prioriteit had en ze waren ook geen groot fan van EU-bemoeienis. Toch is het nu een PVV-staatssecretaris die juist wel voor deze zaken pleit.

PVV’er Chris Jansen ontkende eerder nog glashard dat de mens invloed heeft op klimaatverandering, maar is nu kennelijk omgedraaid als een blad aan een boom. Als Staatsecretaris van Milieu zet hij zich namelijk in voor het behalen van de CO2-doelen.

Volgens Jansen valt er vooral veel winst te halen bij de zakelijke markt, ook al zijn er aardig wat elektrische auto’s van de zaak. Er moeten extra maatregelen komen om bedrijven te stimuleren voor een elektrisch wagenpark te kiezen. “Voor het derde jaar op rij blijft de acceptatie van emissievrije auto’s, ondanks financiële prikkels, achter bij de particuliere markt”, aldus Jansen.

Volgens de staatssecretaris zijn maatregelen op landelijk niveau ook niet genoeg en daarom heeft hij een oproep gedaan aan de Europese Commissie. Samen met enkele buitenlandse collega’s is er een brief geschreven aan Ursula, waarin opgeroepen wordt om de zakelijke markt meer richting elektrisch te duwen.

Hoe dat precies moet gebeuren wordt niet concreet gemaakt in de brief. Dat mag de Europese Commissie zelf uitzoeken.

Bron: NRC

Ook interessant!

  • verbod op contante betalingen
    EU: verbod op contante betalingen auto's
  • EU vertraagt Euro 7
    EU vertraagt invoering Euro 7 met vijf jaar (!)
  • EU dreigt Chinese EV's keihard aan te pakken
  • Het is definitief: de EU laat de Chinezen dokken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu

Vorig bericht: « Deze MPV is ontworpen door Pininfarina (en komt NIET uit China)
Volgend bericht: Audi presenteert in Parijs hun vijfde (!) SUV-coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    8 oktober 2024 om 09:20

    De beste 1 april grap komt op een moment dat je het niet verwacht, 8 oktober bijvoorbeeld!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      8 oktober 2024 om 09:33

      Tja, wat verwacht je van een ‘partij’ waarvan de leider (en enig lid) het consequent over ‘klimaatgekte’ heeft en maatregelen afdoet als ‘linkse hobbies’?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 oktober 2024 om 09:44

        Ik verwacht dat een partij met maar een lid en voor de rest slechts stemvee dat deze Nederland in een dictatuur wil veranderen zoals die partij zelf ook georganiseerd is. Daarom is het volkomen logisch dat ze met die verzonnen asielcrisis via een noodwet het parlement buitenspel willen zetten. Als dat eenmaal normaal is dan regent het noodwetten…

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          8 oktober 2024 om 10:08

          Ik weet niet wat meer beangstigend is: het vooruitzicht op méér noodwetten of het feit dat een kwart van alle stemgerechtigden het er klaarblijkelijk mee eens is dat je voor bepaalde onderwerpen die je zelf als crisis betitelt, de democratie buitenspel zet.

          Maar goed, diezelfde stemverhoudingen laten ook zien dat driekwart het daar dus niet mee eens zal zijn…

          Wie weet biedt onze wetgeving nog wel een achterdeurtje om democratisch gekozen partijen die de democratische besluitvorming willen omzeilen, uit te sluiten van deelname aan diezelfde democratische processen. De tijd zal het leren.

          Login om te reageren
  2. barchettadriver zegt

    8 oktober 2024 om 09:32

    En het kan zo simpel zijn, bijtelling van alles wat uitstoot heeft naar 30-35%, alles wat EV is naar 15%.

    Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    8 oktober 2024 om 09:41

    Politiek is theater en de PVV gewoon de zoveelste toneelspelers die zich door de swamp (de bureaucraten) laten aansturen. Had niks anders verwacht van deze linkse club.
    🎶Democratie is een illusie🎶

    Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    8 oktober 2024 om 09:59

    Je merkt ook in rechtse kringen dat er een steeds luidere roep komt om energie afhankelijk te zijn. En dat we dus niet CO2 moeten verminderen voor het milieu, maar omdat die olie en gas uit voornamelijk het Midden Oosten komt.
    Een EV gaat ten eerste veel efficiënter om met zijn energie (totale energiebehoefte is dus lager), en daarnaast is de stroom van ons netwerk inmiddels al 50% groen en wordt dat alleen maar meer. Dat er ook locaal geen stikstof of roet uitstoot komt is mooi meegenomen.
    Dus ook als je niet geloofd in klimaatverandering dan is electricatie van onze gehele energiebehoefte op de lange termijn een slim plan.

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      8 oktober 2024 om 11:11

      Enkel worden de grondstoffen voor batterijen beheerst door nog politiek onvriendelijker landen dan die van het midden-oosten! Ben je afhankelijk van bv China.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        8 oktober 2024 om 12:05

        Duurt niet lang meer. Servie staat op punt om te starten met lithium te ontginnen in mijnbouw.

        Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        8 oktober 2024 om 13:21

        @ericc onvriendelijker vind ik relatief, zeker als je het vergelijkt met Iran of Venezuela. Maar daarnaast, de lithium import uit China valt in het niet qua uitgaven aan olie en gas. Ook bezien op onze totale import uit China stelt lithium weinig voor. Ook is er concurrentie vanuit bijvoorbeeld Australië, Bolivia en binnenkort Servië. Tot slot is lithium recyclebaar, dus op een gegeven moment zal de vraag afnemen als de markt verzadigd is. Dit in tegenstelling tot fossiele brandstoffen die nooit recyclebaar zijn. Dus gedurende de transitie zijn we nog wel enigzins afhankelijk van landen buiten Europa, maar op de veel langere termijn zal dit nauwelijks meer zo zijn.

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      8 oktober 2024 om 11:12

      Ik bedoel natuurlijk energie ONafhankelijk. En misschien niet als Nederland, maar wel als Europa. Ook voor de veel langere termijn is het jaarlijks honderden miljarden overmaken aan oliestaten geen duurzaam beleid, die Arabieren kopen nu al heel veel op (zoals Volkswagen en voetbalclubs) en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Als dit zo doorgaat zijn ze straks de eigenaar van onze gehele economie.

      Login om te reageren
    • herve11f zegt

      8 oktober 2024 om 22:10

      Ji gaat er dus vanuit dat we geen kunststof nodig hebben. Ook geen pillen en zalven meer. Geen banden, dakbedekking, etc. Een beetje kortzichtig niet?

      Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    8 oktober 2024 om 10:12

    Vergroening wordt bedoeld, legergroene auto’s, die kunnen dan direct naar het front.

    Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    8 oktober 2024 om 10:14

    Vanuit de opositie iets roepen is natuurlijk hardstikke makkelijk. Dat verandert direct zodra de partij op het pluche komt te zitten. Want wat is er gebeurd met de instroom aan asielzoekers? Niets. Wat is er gedaan met de belofte van 130km/h overdag? Eigenlijk ook niks, tenzij je ergens in noord oost Groningen woont, of de afsluitdijk over moet. En nu dit weer.

    Het moet allemaal groener en beter. Nu is de thuisbatterij een prima middel om de “Duck Curve” te verbeteren maar de overheid geeft aan dat ze geen geld hebben om dat te subsidiëren zodat er daadwerkelijk progressie geboekt kan worden.

    Voor de EV geldt ook zoiets, er zijn idealen genoeg. Jan Modaal kan of wil die idealen niet betalen en de overheid trekt de melk op. Resultaat : de fabrieken waar BEVs worden gemaakt draaien op 20-25% van hun capaciteit. Want niemand koopt die BEVs. Het komt gewoon niet van de grond en het kwakkelende overheidsbeleid is daar een groot onderdeel van. Uiteindelijk kost dat banen en werkgelegenheid want fabrieken gaan sluiten en autofabrikanten gaan minder op BEVs inzetten.

    Oftewel : lekker gewerkt Overheid!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      8 oktober 2024 om 11:39

      Denk jij dat er binnen een paar maanden zoiets complex als asiel kan worden veranderd? Als het al lukt duurt dat jaren, dat gaat niet even snel.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 oktober 2024 om 14:29

        Hoezo is asiel complex? Voer de spreidingwet in zodat ook xenofobe dorpen ook hun plicht doen in de opvang, dan is het meteen rustig in Ter Apel. Zorg dat de IND genoeg capaciteit heeft alle aanvragen in een half jaar te behandelen, maak het zo dat als iemand langer dan een jaar in de procedure zit deze automatisch een verblijfsvergunning krijgt. Complex wordt het pas als je dingen die je niet kunt beïnvloeden zoals de instroom wilt gaan regelen.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          8 oktober 2024 om 19:57

          Jij wilt alleen het gevolg aanpakken ipv de oorzaak, dweilen met de kraan open. Waar wil je al die mensen huisvesten die automatisch na 1 jaar een verblijfsvergunning krijgen? Denk jij niet dat het dan een nog grotere aanzuigende werking heeft op de aantallen die hierheen komen? Leer van Denemarken, echter kost dat tijd om voor elkaar te krijgen.

          Login om te reageren
        • herve11f zegt

          8 oktober 2024 om 22:04

          Dus we brengen de bevolking van een reusachtig continent gewoon naar Europa en dat vind jij goed? Hoe denk je dat te gaan financieren en überhaupt in controle te houden zodat onze Westerse waarden leefbaar blijven? De andere kant opkijken is al te gemakkelijk.

          Login om te reageren
          • Richmond zegt

            8 oktober 2024 om 23:31

            Die komen er toch wel. Kijk Amerika het hek en bewaakte grens posten bij de Grens met Mexico. Je creëert alleen maar extra handel in het krijgen van de mensen in het land, maar dan illegaal. En dan heb je er geen controle over.

            Login om te reageren
            • herve11f zegt

              9 oktober 2024 om 09:14

              Neen, die komen er niet want de Europese bevolking wil dat niet wil. Politiek Europa denkt dat ze blijvend hun bevolking op de proef kunnen stellen, maar verwacht maar een kentering. En dan zullen de huidige machtswellustelingen samen met een groot deel van de pers weer moord en brand schreeuwen.
              Dat de bevolking nu via de stembus keer op keer een signaal geeft dat het moet stoppen, dat interesseert hun niet. Wel, dan hoeft het de bevolking toch ook niet meer te interesseren wie ze kiezen toch? Ik zou zeggen dat ook hier de derde wet van Newton geldt.

              Login om te reageren
      • Richmond zegt

        8 oktober 2024 om 23:28

        Uiteraard, maar de pvv riep heel hard dat alles direct opgelost moest worden. En daar gaat het mis

        Login om te reageren
  7. choecoe zegt

    8 oktober 2024 om 15:50

    Zie hier een voorbeeld “ je ziel verkopen”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North