• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU dreigt Chinese EV’s keihard aan te pakken

Auteur: machielvdd, gepost 6 maart 2024 om 17:12 – 16 Reacties

Chinese automerken kunnen hun borst nat maken…

Chinese auto’s zijn het ultieme kwaad. Althans, dat zou je kunnen denken, want auto’s uit China liggen onder een enorm vergrootglas. Eerder deze week schreven we al dat de Amerikanen een onderzoek naar mogelijke spionage via Chinese auto’s zijn gestart. Intussen loopt er hier in Europapa ook nog een groot onderzoek. Dat draait weer om wat anders: mogelijk oneerlijke concurrentie van de Chinezen.

Helaas kunnen we de uitkomsten van dit onderzoek nog niet met jullie delen, om de eenvoudige reden dat het onderzoek nog niet afgerond is. Er wordt vandaag echter al wel een tipje van de sluier opgelicht.

De Europese Commissie zegt namelijk dat ze voldoende bewijsmateriaal hebben dat elektrische auto’s uit China worden gesubsidieerd. En volgens Ursula von der Leyen wordt op deze manier de prijs kunstmatig laag gehouden, oftewel: oneerlijke concurrentie.

Het onderzoek is waarschijnlijk pas in november afgerond, maar de EU onderneemt nu al een eerste stap om extra importheffingen in te kunnen voeren. Ze gaan vanaf nu alle Chinese EV’s registreren bij de douane. Dit maakt het mogelijk om straks met terugwerkende kracht importheffingen te eh… heffen.

De EU gaat mogelijk ook al vanaf juli voorlopige heffingen invoeren, op basis van de voorlopige conclusies van het onderzoek. De EU wil er geen gras over laten groeien, want voor je het weet hebben de Chinezen natuurlijk de hele Europese auto-industrie kapot gemaakt. Of zal het wel loslopen?

Via: Automotive News Europe

Foto: vrachtwagen met BYD’s, gespot door @moondustfocus

Ook interessant!

  • subsidie Chinese EV
    EU wil subsidie Chinese EV's onderzoeken
  • Onderzoek naar subsidie Chinese EV's is tegen China's zere been
  • 1 op 6 EV-rijders overweegt een Chinese auto
  • Opmars Chinese EV gevaarlijk, aldus Europarlementariër
    Opmars Chinese EV gevaarlijk, aldus Europarlementariër

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, europa-eu, onderzoek

Vorig bericht: « Polo Robust is geschikt voor Boer Burger Beweging
Volgend bericht: Video: auto afladen in absolute chaos »

Lees Interacties

Reacties

  1. Willy500E zegt

    6 maart 2024 om 17:53

    Gaat gebeuren

    Login om te reageren
  2. Autokenner zegt

    6 maart 2024 om 18:02

    Mooi, terecht en nodig. Verbied ook alle Chinese bedrijven zonder joint venture in de eu, gelijke speelregels

    Login om te reageren
    • slakkie zegt

      7 maart 2024 om 00:17

      Voila, meer is daar niet aan toe te voegen !

      Login om te reageren
  3. driver79 zegt

    6 maart 2024 om 18:40

    Wie betaalt de heffing met terugwerkende kracht? Consument of auto merk?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      7 maart 2024 om 08:06

      Consument (zoals altijd)

      Login om te reageren
  4. jaso013 zegt

    6 maart 2024 om 19:00

    Alles wat uit Chona komt dat wordt door China gesubsidieerd…. Hoe denk je anders dat wij voor 1,40€ een oplaadkamveltje kunnen kopen voor een Iphone. Of via Ali dozen vol met handel voor een €1…. Zonder verzendkosten. Dat dit bij auto’s hetzelfde is dat mag hopelijk niet als een verrassing komen voor de politiek….Persoonlijk koop ik het niet allang meer via Ali, Temu etcetc. En bij de Action in ieder geval zo min mogelijk.

    Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      6 maart 2024 om 19:26

      Oké dus je koopt je kabeltje voor 10x meer bij de plaatselijke computer winkel? Die winkel die ook z’n kabeltjes inkoopt voor een appel en een ei via Aliexpress? Slim…

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        6 maart 2024 om 21:41

        Ja, alles komt uit China. Dat klopt. Maar een origneel Apple of een ander merk kabeltje bijvoorbeeld kost meer maar gaat ook 10x langer mee en je huis vliegt niet in de fik. Dat is ook iets waard. ik geloof gewoon niet in die goedkope rommel. Goedkoop is nog steeds duurkoop. Dus zolang ik de keuze heb dan hou ik me daar aan.

        Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          6 maart 2024 om 22:26

          Ik deel je mening voor de volle 100%. We moeten met elkaar maar eens inzien dat goedkoop duurkoop op de lange termijn is. China koopt zichzelf letterlijk in het Westerse leven in.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            7 maart 2024 om 06:49

            Yep. Een welvarend China is een enorme afzetmarkt voor onze producten. Dus mensen koop goedkope waar uit China, zie het als ontwikkelingssamenwerking. Op termijn kopen zij onze dure producten. Profiteer er van zolang het kan.

            Login om te reageren
          • Robert zegt

            7 maart 2024 om 07:56

            We moeten anders ook eens af van het cliché dat alles uit China per definitie goedkope troep is. Die tijd is wel echt voorbij hoor. Er komen inmiddels genoeg producten vandaan die de kwaliteitstoets met westerse, Japanse of Koreaanse producenten met verve kan doorstaan.

            De Chinezen hebben in het afgelopen decennium een leercurve neergezet die zich verhoudt als de Mount Everest tot de VAM berg in Drenthe.

            Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    6 maart 2024 om 22:46

    Terecht!

    Want maak je geen illusies, BYD had BXD moeten heten. Met de X van Xi ipv the Y van Your.
    (Ik ben er helaas ook in mee gegaan. Hier in de garage staat ook een BYD, eentje van 12kWh die nog even de stroom levert wanneer de zon alweer onder is. Iets wat ik na wat ik de afgelopen twee jaar heb gehoord en gelezen toch ga proberen te vermijden)

    Met de importheffingen krijgt onze eigen industrie wat ademruimte. Alleen zou Europa wel een soort ultimatum mogen stellen: Als de industrie hierdoor op zijn luie reet blijft zitten zoals het de afgelopen decennia heeft gedaan (behoudens wat uitzonderingen) dan zullen daar best consequenties aan hangen.

    In de droeve staat onze industrie van sommige sectoren zich bevindt is echt ongelofelijk.

    Login om te reageren
  6. haroldv zegt

    6 maart 2024 om 23:17

    🙈

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    7 maart 2024 om 06:58

    Die Ursula… Voorzitter van de Europese commissie, moeder van zeven kinderen, minnares van Volodymyr Zelensky en handpop van de Duitse automobiel industrie. Hoe combineert ze dat toch allemaal?
    Zonder gekheid, het idee achter de Europese Unie is dat vrije handel welvaart, wederzijdse afhankelijkheid en begrip brengt en zo vrede bewerkstelligt.
    Elke vorm van handelsancties is daarom per definitie verkeerd. Kwaliteitseisen stellen helemaal prima, import heffingen niet doen!

    Login om te reageren
  8. Jochen zegt

    7 maart 2024 om 07:40

    Wat een kortzichtig beleid houden veel politici er toch op na. Enorme duurzaamheidsdoelstellingen opleggen, maar dan jezelf stokken in de wielen steken. De Chinezen boden als enigen ruime keuze in enigszins betaalbaar elektrisch vervoer, dat door de EU weer ongedaan wordt gemaakt. En dan in 2030-2035 huilie huilie doen omdat we toch niet het groenste kindje van de klas blijken te zijn geworden.

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    7 maart 2024 om 09:28

    en zo gaat china ook extra heffingen vragen op Europese producten en we worden nu al een economische woestijn hier in de EU

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North