• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Raad eens hoeveel deze Volkswagen 1600 Kombi uitstoot?

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 oktober 2015 om 09:29 – 28 Reacties

VW Kombi te koop


Hint: meer dan aangegeven, dankzij een V8-motorswap.

Een 50 jaar oude Volkswagen is doorgaans geen zeer begeerlijk autoverzamelobject, kenners kwijlen eerder op een fijne Ferrari 250 uit die tijd. Maar ja, appels en peren. Een Amerikaanse liefhebber schafte een exemplaar van de 1600 Kombi aan, en besloot deze wat Amerikaanser te maken door er een beefcake Chevy V8 in te lepelen. Plek zat, immers.

De driedeurs beige station heeft nu dus een tikkie meer oempf, hoewel je dat aan de buitenkant niet zou zeggen. Afgezien van de hood scoop dan. Wij hebben trouwens wel zo onze bedenkingen bij het dunne uitlaatpijpje, is dat afdoende voor zo’n blok?

Daar had ook wel een V12 gepast

De auto staat te koop in Zuid-Californië, waar het volgens Albert Hammond nooit regent. (via Breng een Aanhanger)

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Greenpeace: "Volkswagen sjoemelt voor miljoenen met verkoopcijfers"
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, V8, Volkswagen

Vorig bericht: « Peuter (3) neemt stuur over van dronken moeder
Volgend bericht: Deze Rolls-Royce Wraith komt de country club niet meer in »

Lees Interacties

Reacties

  1. scottishcarspotter2000 zegt

    23 oktober 2015 om 09:33

    Leuke build, ziet er goed uit! De VW-uitstootgrappen laat ik aan anderen over… ?

    Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    23 oktober 2015 om 09:34

    Zullen wel een dik gat gezaagd hebben in die uitlaat, klinkt ie ook nog eens als een V12

    Login om te reageren
  3. bierbuik zegt

    23 oktober 2015 om 09:37

    Ik gokte op helemaal niks, dacht misschien ombouw naar elektrisch.
    Maar dit is stiekem ook wel leuk

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    23 oktober 2015 om 09:39

    Denk wel dat er ergens een cut out zit om dat dunne pijpje te compenseren

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      23 oktober 2015 om 10:01

      @rob5nismo: volgens mij zie ik twee uitlaatpijpen, eentje links en eentje rechts.

      Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    23 oktober 2015 om 09:42

    Denk dat het originele blok er ook gewoon nog in zit? :-)

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      23 oktober 2015 om 09:52

      @baasbas: Als startmotor voor de V8 waarschijnlijk ;)

      Login om te reageren
      • ohoogeveen zegt

        23 oktober 2015 om 19:22

        @E34M5Touring: Xzibit belde: “we hooked you up with an engine to start the other engine”

        Login om te reageren
  6. freezzr zegt

    23 oktober 2015 om 09:45

    Geen begeerlijke auto? Enig idee hoe groot de aircooled vw scene is? Wel eens gechecked wat een VW spijlbus tegenwoordig kost? Klassiek VW’s zijn ondertussen veranderd van hobbyauto’s in serieuze investeringsobjecten. Weliswaar geen miljoeneninvesteringen maar voor een hoop mensen al niet meer betaalbaar….

    Login om te reageren
    • aj26sc zegt

      23 oktober 2015 om 10:03

      @freezzr: voor mij persoonlijk is dit zeker ook een begeerlijke auto, alleen denk ik wel dat het als investeringsobject een stuk minder geschikt is… Immers: niet origineel… Verre van zelfs. Leuke hobby auto, maar daar houdt het wel mee op.

      Login om te reageren
      • freezzr zegt

        23 oktober 2015 om 10:14

        @aj26sc: ja, dit specifieke exemplaar zal een specifieke liefhebber aantrekken. Mijn opmerking had betrekking op de klassieke VW in het algemeen.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 oktober 2015 om 17:08

        @aj26sc: ik ben ooit nog eens tijdje op zoek geweest naar een VW 412 Variant, gewoon omdat ik het een coole bak vind, maar de meesten zijn alleen te koop als je een klein fortuin neertelt, of je moet bereidt zijn om een totale body-off restauratie uit te voeren. Maar goed, dat geldt inmiddels wel voor vrijwel elke auto die 30 jaar geleden nog tot het alledaagse straatbeeld behoorde.

        Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    23 oktober 2015 om 09:46

    Zoiets heeft toch veel meer historie dan een 250. Zo’n Ferrari heeft wellicht een paar races gewonnen en alleen die coureurs hebben er een beetje beleving bij, de rest doet maar een beetje mee. Dit soort auto’s zijn gezinnen mee op vakantie geweest, jongens hebben hun date er mee opgehaald en later gebruikt om naar het ziekenhuis te racen voor de bevalling ofzo. Burgerbakken kunnen veel meer vertellen als ze konden praten.

    Voor mij zullen burgerbakken dus ook altijd mijlenver boven hypes als een Ferrari 250 staan.

    Nu even terzake. Best netjes gedaan, maar ik zou toch een charme missen van zo’n origineel motortje.

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      23 oktober 2015 om 09:52

      @lekbak: ouwe romanticus

      Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      23 oktober 2015 om 10:12

      @lekbak: Ik vind het inderdaad ook altijd fantastisch om te bedenken wie voor jou in een auto te hebben gereden, mijn vader heeft een 1946 dodge die op wat spuitwerk na nog helemaal origineel is en het geeft toch een bijzonder gevoel om daar in te zitten.

      Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    23 oktober 2015 om 09:53

    Ik vind zulke projecten altijd wel gaaf. Ik zou zelf nooit zo’n VW gaan verbouwen. Maar deze eigenaar hield wel van zijn wagen. Amerikanen houden volgens mij over het algemeen meer van hun auto.

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    23 oktober 2015 om 10:00

    De wielen en bumpers zijn ook niet helemaal origineel volgens mij. En ik snap dat zo’n V8 koellucht nodig heeft, maar die grille geeft ‘m een heel vreemd aanzicht.

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    23 oktober 2015 om 10:08

    Een oom had zo’n 1600 combi, nou was hij altijd alee beetje raar. Ding reed voor geen meter met die motor achterin..Dit lijkt me wel grappig, alleen die scoop verpest het een beetje…erg.

    Login om te reageren
  11. agera zegt

    23 oktober 2015 om 10:17

    Hint, de uitstoot was al hoger dan het opgegeven verbruik vóór de engine swap?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      23 oktober 2015 om 10:24

      @agera: Hint: 50 jaar geleden deed men nog nog niet aan ‘opgegeven verbruik’, en al helemaal niet volgens welke norm dan ook.

      Login om te reageren
      • toeter11 zegt

        24 oktober 2015 om 00:05

        @potver7: In instructieboekjes stonden vaak verbruikscijfers, deze kwamen overheen met wat je dagelijks reed!!

        Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    23 oktober 2015 om 10:27

    In Nederland staat trouwens ook een leuke 1600 te koop waar iemand fijn mee aan het knutselen is geweest. Maar dan op een andere manier… ;)

    http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/volkswagen/1600-3-ponton/5110125

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    23 oktober 2015 om 10:35

    Gaaf hebben! Is er ook een TDI?

    Login om te reageren
  14. roppp zegt

    23 oktober 2015 om 10:39

    VRÔEGUH had een oom van mij ook zo’n ding. Een hele gare. In die tijd waren de regels wat minder strikt en ermee in de bossen rondgescheurd. Net zolang tot de motor er onderuit viel. Wel heel gaaf.
    Dit slaat natuurlijk nergens op. Zet er dan een dikke Porsche motor in. Op de plek waar die hoort.

    Login om te reageren
  15. beetletim zegt

    23 oktober 2015 om 11:38

    Ken je klassiekers, Autoblog! Dit is geen 1600 Kombi maar een 1600 Variant.
    Zo heet sinds 1962 elke stationwagen bij Volkswagen .

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      24 oktober 2015 om 09:15

      @beetletim: in de Duitstalige regionen zeggen ze altijd “combi”. De fabrikant kan roepen wat ze wil, men zegt “combi”.
      De aanduiding “Variant” is volgens mij iets dat Pon bedacht heeft.

      Login om te reageren
  16. dracae zegt

    23 oktober 2015 om 12:24

    Zo wil ik ook een VW, maar die V8 en V6 turbo ‘Bulllies’ die eerdr voorbij kwamen zijn nog leuker.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    23 oktober 2015 om 23:13

    Erg gaaf! Een guitige VW’tje met Murica powah én Murica V8 sound!

    De hoodscoop ziet er alleen niet uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North