• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Raadplaat: wat voor Mercedes S-Klasse kloon is dit?

Auteur: Loek, gepost 12 februari 2022 om 13:03 – 15 Reacties

Als je het raadt, mag je deze Mercedes S-Klasse kloon kopen. Wat voor zeldzame youngtimer zien we hier?

Als je een luxueuze sedan wil, is het standaard antwoord eigenlijk Mercedes S-Klasse. Al decennialang is dat dé ultieme sedan voor alle doeleinden. Oké, je kan desgewenst een BMW 7 Serie of Audi A8 overwegen, of als je iets meer wil uitgeven kun je voor een Bentley of Rolls-Royce gaan. Het is echter bijna niemand gelukt om een aantrekkelijk geprijsd S-Klasse alternatief te maken die je ook echt moet kopen in plaats van een S-Klasse. Pogingen waren er wel.

Budget S-Klasse

Neem het voorbeeld van vandaag. Voordat we verklappen wat het is, eerst even dit. Je zou denken dat het gewoon een S-Klasse is. We geven nog een paar hints waarmee duidelijk wordt dat het bijna een S-Klasse is. Ten eerste dat hij op een Mercedes-basis staat. Maar dan wel van de W124-generatie E-Klasse (wel iets verlengd). Daarnaast doet de styling wat denken aan de W140 S-Klasse, met koplampen van een C140 S-Klasse Coupé. Ook de motoren kwamen van Mercedes. De M102 2.3 liter viercilinder kwam beschikbaar met 150 pk en de M104 zes-in-lijn kwam in 2.8 liter en 3.2 liter, respectievelijk met 197 en 220 pk.

SsangYong Chairman

Weet je het al? Het is een eerste generatie SsangYong Chairman (CM). We kennen SsangYong als een merk dat mocht leunen op Mercedes-techniek, met als bekende voorbeelden de Korando, Musso en Rexton. In Nederland relatieve successen, vooral onder mensen die voor weinig geld een potent trekpaard met Mercedes-motor zochten. Overige auto’s van SsangYong kwamen hier niet of deden het reteslecht. De Chairman is één zo’n auto. In Zuid-Korea was het best een aantrekkelijke manier om Mercedes-techniek in een Zuid-Koreaans jasje te krijgen, wel zo mooi om gewoon je eigen merk te rijden. In Europa kregen we hem niet. Er werd al voorspeld dat niemand zat te wachten op een soort nep-Mercedes. Toch had het best een succesje kunnen zijn: de leek zal hier met gemak een Mercedes in zien.

Het exemplaar van de SsangYong Chairman komt uit 1998 en zoals gezegd is het een soort verlengde E-Klasse met oude E-Klasse motoren. In dit geval ligt de grootste zes-in-lijn voorin, een 3.2 liter met 220 pk dus. De budget-Mercedes is zwart, lekker statig, met grijze bumpers. Dingen die nog konden in de jaren ’90. De Chairman werd ook verkocht als Daewoo Chairman en de tweede generatie ook nog als Roewe 850 in China.

Binnenin leunt de SsangYong Chairman ook op Mercedes-techniek. Een hoop bekende knopjes en ook de combinatie zwart met notenhout komt ons bekend voor. Beenruimte lijkt prima te zijn en ook krijg je gewoon lekkere leren stoelen die ook nog eens elektrisch verstelbaar zijn. Er zit warempel een infotainmentsysteem is, al is die wel in het Koreaans.

Occasion

Goed, deze Mercedes S-Klasse kloon is te koop. De SsangYong Chairman staat in Duitsland na een verleden in Polen. De kilometerstand is fors: 225.000 km. Maar de dealer verwacht dat ‘ie best wel eens in waarde zou kunnen stijgen. Daar durven wij geen donder op te zeggen. Helemaal niet omdat de prijs nu rond de 9.900 euro ligt. Kopen kan bij Fundgarage.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

e-klasse, Mercedes, occasion, s-klasse, SsangYong

Vorig bericht: « Aston Martin gaat hun modellen radicaal veranderen
Volgend bericht: Praktische zevenzitter voor 15.000 – Autoblog advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. ar156sw zegt

    12 februari 2022 om 13:28

    Best een grappig ding natuurlijk,
    maar ik vrees dat dit 0 verzamelwaarde heeft. Dan heb je dus een obscuur oud slagschip dat een hoop kost om netjes te houden, zonder dat het echt een liefhebbersauto is… volgens mij is de vraagprijs minimaal 2x de realistische waarde.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 februari 2022 om 19:31

      @ar156sw: Ja dan koop je natuurlijk een Toyota Century met V12, dan zit je een stuk veiliger qua verzamelwaarde. En nog iconischer.

      Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    12 februari 2022 om 13:56

    Ik hou wel van zulke vuige grote sedans. Beetje als de Hyundai Centennial

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    12 februari 2022 om 14:01

    Ik vind een km-stand van 225dkm in 24 jaar nog heel beschaafd – alleen gezien z’n afkomst niet heel geloofwaardig. Een tonnetje of anderhalf, twee méér zou ook geloofwaardig zijn. Toch is het wel een geinige wagen, met alle luxe en comfort die een CEO in de jaren negentig zich maar kon wensen.

    De grootste uitdaging voor de toekomstige eigenaar zal zijn om zo’n auto te onderhouden, want de onderdelen voorziening zal niet echt eh… optimaal zijn.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      12 februari 2022 om 15:24

      @RRRobert: die MB onderdelen moet wel lukken toch? Die hebben voor de oude E-Klasse en dit blok vast nog wel wat liggen

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        12 februari 2022 om 22:43

        @ouwedibbes83: ik vermoed dat er buiten een enkel motoronderdeel niet heel veel Mercedes parts op zullen passen. En met die onderdelenvoorziening doel ik vooral op zaken die wegens slijtage vroeg of later vervangen moeten worden. En loop al helemaal geen schade op, want zowel interieur- als exterieurdelen zullen alleen tegen hoge kosten uit Zuid-Korea moeten worden gehaald – als het na bijna een kwart eeuw überhaupt nog beschikbaar is.

        Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    12 februari 2022 om 14:25

    Lijkt mij een nette auto voor EUR 9K

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    12 februari 2022 om 14:38

    Dat kansloze mistlampje achter maakt t helemaal af.

    Login om te reageren
  6. Joost zegt

    12 februari 2022 om 14:42

    Het waren toch geen Mercedes ‘crate-engines’? Er stond bij een Korando altijd ‘powered by MB’ achterop. Dat kan ook betekenen dat ze even 5 minuten mee hebben gekeken naar het ontwerp en wat oude onderdelen hebben geleverd :).

    Vriend van me heeft zo’n Korando gehad, idd omdat er vaak zware trailers achter moesten. Daarna heel snel weer overgestapt naar een ‘echte’ MB.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 februari 2022 om 15:54

      Volgens mij hadden ze een licentieovereenkomst op de Mercedes motoren, dus een eigen gebouwde motor op basis van een ontwerp van Mercedes

      Login om te reageren
  7. skid zegt

    12 februari 2022 om 14:55

    Alsof een 1e/2e generatie Lexus LS met de neus van een Opel Omega (B2) voorzien is. Apart.

    Login om te reageren
  8. st33fie zegt

    12 februari 2022 om 15:04

    Ommekot! Als je niet kan kiezen tussen een Merkedes of Lex z’n zus, maar het beide niet betalen kan

    Login om te reageren
  9. mark383 zegt

    12 februari 2022 om 18:21

    Leuke bak voor 3 a 4k, maar voor 10k haal je ook al een echte W140. Voor 12k zelfs een redelijk nette. 100.000x liever die dan…

    Login om te reageren
  10. 50mchljn zegt

    12 februari 2022 om 18:30

    Gaaf ! Een S-Klasse met Opel Omega-koplampen.

    Login om te reageren
  11. avdb55 zegt

    14 februari 2022 om 16:39

    De ellende met Ssangyoung was dat ze bij het afsluiten van de licentieovereenkomst MB een oor aangenaaid hebben.
    Normaal staat erin dat MB recht van toezicht en recht van aanwijzing heeft.
    Daarmee houd je de kwaliteit in de gaten. Maar het recht van aanwijzing was er in dit geval niet en dus kon sy zijn gang gaan met inferieure onderdelen
    Veel sy dealers kochten hun onderdelen bij MB vanwege de kwaliteit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North