Radical SR8 RSX maakt je bang met 445 pk in 860 kg

Auteur: , 34 Reacties

Voor iedereen die graag een soort-van Le Mans-racer in zijn garage parkeert.

Radical, de in Peterborough gevestigde maker van irreëel snelle kanonnen, heeft een nieuw topmodel aangekondigd. Een snellere variant van de Radical SR8 RX, namelijk de SR8 RSX. De basis wordt nog steeds gevormd door een stalen buizenframe, waarover dit keer een body van composiet in de vorm van Radicals Le Mans-racer (SR9 LMP2) is gevouwen.

Onder de lichtgewicht panelen huist een 3.0-liter V8 die Radical heeft opgezweept naar 445 pk, zodra de naald van de toerenteller 10.500 tpm aantikt. De achtpitter is gekoppeld aan een zeventraps automaatbak met stuurflippers. Radical heeft nog geen prestatiecijfers vrijgegeven, wel claimen de Britten dat het blok 40 race-uren meegaat, wat te vergelijken is met een race-seizoen.

Wat we verder weten is dat de SR8 RSX aan de voor- en achterkant over dubbelen wishbones en pushrod-vering beschikt. Het stopwerk wordt verricht door 350 mm grote remschijven, omringd door 17-inch velgen. 18-inch is optioneel.

Radical vraagt £131.940 voor de SR8 RSX, wat neerkomt op €168.000. Ruim anderhalve ton voor een bijna-LMP-auto, voor de purist en Nordschleife-recordjagers waarschijnlijk geen slechte deal.



34 reacties

-edit: check!-
OT: Hele gave bak, snap alleen niet waarom je dit straatlegaal zou willen hebben…
@abevleeming:
Ik wel, al is het maar omdat tijdens de toeristenfahrten am ring alleen auto’s zijn toegestaan die straatlegaal zijn.
Daarnaast is het dan een hele dikke middelvinger naar die kneuzen in Brussel….
@abevleeming: Huis > Circuit, Circuit > Huis, maar dan met 1 auto.
@Lennart95vdk: 40 uur he, dus huis->inladen op trailer->circuit->uitladen van trailer->potje sturen->inladen op trailer->huis->potje bier met stoere verhalen komt meer in de buurt. Wat was de vraag, o ja, straatlegaal. Overbodig dus, maar voor een keer best grappig als/omdat het kan.
De conversiekoers is andersom gebruikt denk ik.
@AnthonyR: mwah, ik denk als de belastingdienst langskomt bij invoer etc, dat je vrij aardig in de buurt komt met dit bedrag…
@TDI-goeroe: idd want degene die dit kopen zullen ermee op het circuit rijden en niet op de openbare weg en dus betaal je geen belastingen\bpm
wrxkoenigseggtr
Genoeg vermogen en geen zware auto =een mooie combinatie a la Lotus of die Sin R1 van laatst. Lijkt me lekker sturen.
http://www.autoblog.nl/nieuws/brits-bommetje-doet-300-kmu-voor-slechts-91-000-euro-71348#post-71348

De Sin R1 kost 91K met 450 pk maar weegt wel 1100 kg tegen de 445 pk en maar 860kg van deze Radical SR8 RX,
Ik denk dat elke Radical je bang maakt als je ermee rijdt.
Motorfiets voor mensen die motorfietsen niet leuk vinden
@norge: Of een straaljager voor mensen met hoogtevrees.
@berlinetta: haha dat ook ja..
@berlinetta:
Yep, tot die categorie reken ik mezelf tegenwoordig, ik vond het iets te verdacht dat mijn vrouw destijds eerst m’n levensverzekering ging checken toen ik een Duc wilde kopen….
Hoe kant het dat die Engelse zo veel(goede) straatracemonsters maken… Radical, Ariel, BAC etc…
@guusboum: daar mogen ze de weg op..
@norge: in Nederland uiteindelijk ook wel via de Engelse SVA keuring. Engeland is gewoon een autoland pur-sang waar ze niet altijd een auto even rationeel afwegen als in bijvoorbeeld Duitsland en Nederland.
@guusboum:

Ondanks dat het een land last heeft van een regeldiarree is het daar bij niemand opgekomen om de kleine autoconstructeurs lastig te gaan vallen.
En na die 40 race uren? Gooi je het blok dan weg, of reviseer je het dan?
@ohoogeveen: weggooien natuurlijk, wist je niet dat we in een consumptiemaatschappij leven? :P
@ohoogeveen:
Gewoon reviseren, kost je een muesligebakje maar dan gaat hij weer als de brandweer….
Tijd voor een nieuw ring record ? Of is de Radical niet meer de snelste ?
Vorig jaar in gezeten tijdens sponsor dag op circuit Spa, dit maakte meer indruk dan een Ferrari f430 gt2
Minder dramatisch vormgegeven en minder snel, maar met zijn kleine zusje kan ik ook best leven.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSK1-2IdYWMazwWWkF2_nx4kiQEqO6avZHAcafheBtHBkR2RfGzSQ
Radical SR3RSX
Performance figures
> Power: 210rwhp @ 9,500rpm
> Torque: 124lb/ft. @ 8,200rpm
> Weight from: 570kg
> Power to weight ratio: 368hp/tonne
> 0-60mph: 3.1 seconds
> VMax: 155 mph
* All figures quoted at rear wheels on Radical’s rolling road –
add 20% for crank figures
Price from: £66,958.00 plus local taxes
Als ik alleen al de specs probeer voor te stellen, zou ik al drie kleuren schijten, laat staan mij proberen in te beelden om er in te rijden. (T_T)
Bizar eigenlijk. 40 race-uren maar.
@maurits123: bizar eigenlijk, een V8 die 10.500 rpm draait.
@lotus: bizar ja! Helemaal gek.
Mag deze de weg op?!
Als dat zo is ben ik echt fan
Dit is radicals eigen V8 toch?
@redneckdarian:
Ja en nee, de motor is in eigen huis ontwikkeld (RPE= Radical Performance Engines) maar is opgebouwd uit twee cilinderbanken van een Suzuki Hayabusa die ze hebben opgeboord tot 1,5L.
In de SR3RSX licht de helft van die motor, een 1,5l 4 cilinder.
Waarom maar 40 uur?
@monaco: racekilometers zijn anders dan straatkilometers. Met straatgebruik zal je ongetwijfeld langer kunnen rijden.
In het verenigd koninkrijk is een auto al snel straatlegaal! Daar mag een chesterfieldbank met wilen en een motorzelfs de weg op.
Wie koopt dit?
Want voor die prijs kan je bij de concurrentie al een wagen kopen met een carbon tub.

Spaceframes zijn geweldig om goedkoop mee te gaan racen. Kan je eenvoudig repareren bij een crash, zijn stevig,… geweldige voordelen. Maar eenmaal je boven een bepaald niveau van compelexiteit gaat wil je toch wel iets meer.


Met zo’n serieus materiaal spreek je nietmeer over een hobby racer, maar over iemand die er echt geld op stukslaat, zo iemand gaat ook een enorm stijf chassis willen en dan moet je carbon hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).