Goed nieuws dus voor alle Nederlandse racefans, de rechter heeft bepaald dat de GP van Zandvoort definitief mag doorgaan.
Het werd een beetje een gebed zonder einde; de rechtszaken van milieuorganisatie Mobilisation for the Environment tegen het circuit van Zandvoort. De milieubeschermers vonden dat de GP voor te veel stikstofuitstoot zorgt en wilden daarom dat het evenement werd verboden.
Vóór de GP van vorig jaar wilde MOB ook al dat de GP werd geschrapt, maar daar ging de rechter toen niet in mee. Die vond dat de uitstoot-berekeningen van zowel Zandvoort als van Mobilisation for the Environment te ver uit elkaar lagen en gelaste een onafhankelijk onderzoek.
Dat is inmiddels geweest en aan de kop van dit artikel kun je al raden wat de uitkomst daarvan was.
GP van Zandvoort mag doorgaan
De rechter heeft dus bepaald dat de eerdere berekening van het circuit van Zandvoort wél klopte en dat de GP komend jaar gewoon door mag gaan, meldt onder anderen NH Nieuws. Ook mag het circuit zijn zogeheten natuurvergunning houden.
In die vergunning staat dat het circuit van Zandvoort een aantal dagen per jaar races mag organiseren en dat er een bepaalde hoeveelheid stikstof mag worden uitgestoten. Inclusief de drie dagen dat er met Formule 1-wagens wordt gereden, wordt die hoeveelheid niet overschreden, oordeelde de rechter.
Natura 2000 naast het circuit van Zandvoort
Het grote probleem voor de natuurbeschermers is de aanwezigheid van het Natura 2000 gebied naast het circuit, de Kennemerduinen. Naar het schijnt gaan de plantjes, rugstreeppadden en zandhagedissen die daar wonen hartstikke dood als Lewis Hamilton en zijn collega’s ernaast voorbij rijden. En dat kan volgens hen niet de bedoeling zijn.
Ondanks dat meerdere onafhankelijke onderzoeken nu hebben uitgewezen dat er geen normen overschreden worden, laten de milieubeschermers het er (opnieuw) niet bij zitten. Ze hebben aangegeven in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter.
Maar goed, tot die tijd is het voor de raceliefhebber dus weer gewoon keihard genieten van de voorpret om de GP van Zandvoort die op 4 september wordt verreden.
rwdftw zegt
Wat valt er nog in beroep te gaan als zowel onderzoek van Zandvoort zelf als het onafhankelijke onderzoek beide het onderzoek van MOB tegenspreken? Geef het toch gewoon op en ga je energie aan iets nuttigers besteden.
Dan ben je toch een vreselijke sneuneus die ondanks alles gelijk wil hebben?
Robert zegt
@rwdftw: het enige beroep wat de eisers nu nog rest is de gang naar de Raad van State. En die kijkt niet naar de inhoudelijk ingedragen bewijslast en/of getuigenissen, maar of het Hof van Beroep wel de correcte gang van zaken heeft gevolgd. Ik het slechtste geval wordt zo’n cassatieberoep toegekend, maar dat zal er enkel toe leiden dat het zojuist afgesloten hoger beroep moet worden overgedaan.
Wat de uitkomst van het cassatieberoep ook zal zijn, ik verwacht niet dat het doorgaan van de race in september én die van volgend seizoen er direct door in gevaar komt.
rammillius zegt
@rwdftw: enkel en alleen hun berekeningen kloppen. Al het andere is gekocht met kapitaal. Vies woord geld. Het liefst schaffen we het af en gaan we terug naar het stenen tijdperk. Aldus hippies
VeniVidiVici zegt
@rwdftw: Heb je die activistische sneuneuzen weleens gezien? Johan Vollenbroek is er 1 van. Dat zijn gewoon vergrijsde, gefrustreerde en verpieterde boomknuffelaars die irritant dwarsliggen zien als een allerdaagse koekoeksklok hobby.
rwdftw zegt
@VeniVidiVici: MOB is het clubje van Johan Vollenbroek. Hij haalt regelmatig de krant en voldoet exact aan je beschrijving. Ze kiezen 1 onderwerp en gaan compleet los. 40 jaar geleden was er eenzelfde onderwerp, genaamd “zure regen”. Hoor je nu niemand meer over.
Ondertussen zorgen die sneuneuzen dat er niks gebouwd mag worden. Dat terwijl ons wegennet her en der smeekt om uitbreiding en mensen nergens kunnen wonen omdat er domweg niet genoeg huizen zijn. En dat alles omdat de Nederlandse ambtenaren niet hebben nagedacht bij de invoering van de normering. Duitsland kent dit hele probleem bijvoorbeeld niet. Hun norm ligt 400 keer hoger.
VeniVidiVici zegt
@rwdftw: Dat die PFAS normering hier in NL zo onrealistisch debiel laag is hebben we te danken aan die domme trut destijds van een Stientje van Veldhoven van jawel… landvernietigclub D66
DeWitteCondor zegt
@venividivici: vooral aan DuPont met zn Pfas lozing schandaal. Tenslotte willen we wel allemaal lekker teflon pannen en een regenjasje.
kniesoor zegt
Stikstof is voornamelijk schadelijk voor huilstruiken.
soes750 zegt
Als gebaar / tegemoetkoming zou CPZ toch ook op eigen initiatief co2 compensatie kunnen doen, door bijvoorbeeld ergens bomen o.i.d. te planten. Is niet nodig uiteraard want ze hebben gelijk volgens de rechter, maar ze hebben daarmee wel een prima tegenargument.
Robert zegt
@soes750: CO2 compensatie en het terugdringen van stikstofuitstoot zijn twee verschillende zaken, die overigens beide wel betrekking hebben op het beperken van de aantasting van ons milieu.
Wat ik overigens vooral opmaak uit de omschrijving van de aanklacht is, dat de milieuclubs het niet eens waren met de ‘vermeende’ uitstootcijfers die CPZ hanteert in samenspraak met het aantal ‘lawaaidagen’ (zgn. natuurvergunning) waarop het circuit middels een (lang geleden) overeenkomst recht op heeft verkregen. In het kort geding was de rechter gewoon niet meegegaan in de argumentatie van de eisers; en op basis van het onafhankelijk onderzoek concludeert de rechter van het Hof van Beroep eigenlijk hetzelfde.
De precieze cijfers ken ik overigens niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de werkelijke cijfers wellicht nog lager uitvallen dan oorspronkelijk berekend, simpelweg omdat de organisatie in samenspraak met de verschillende overheden en OV-bedrijven succesvol heeft ingezet op het vervoer van het overgrote deel van de bezoekers op andere manieren dan met de auto. En met de files die normaliter bekend waren rond het circuit en de wijde omgeving, als ook bij ander circuits (o.a. Spa-Francorchamps, Silverstone) is dit voor andere organisaties en evenementen wellicht ook een oplossing.
karhengst zegt
Het gaat niet om CO2. Tenzij ze een paar Zandvoortse varkenmesters uitkopen valt er daar weinig te compenseren. Wellicht lokale strand voertuigen vervangen voor elektrische varianten?
Men zou natuurlijk ook gewoon een max van 100km/h aan kunnen houden en een gridstraf toekennen als het nieuwe rijden niet wordt toegepast.
raoufff zegt
Ik altijd maar denken dat ze met Natura 2000 een nudistencamping bedoelen.
cossiekiller zegt
Bwa, zo hard rijdt Hamilton er nu dit jaar ook niet voorbij. Komt wel goed met die diertjes.