• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Recordvideo: hoe hard zou jij durven in een Monster Truck?

Auteur: CasperH, gepost 16 december 2014 om 07:48 – 18 Reacties

Raminator breekt wereldrecord


Denk er even goed over na: een veel te losjes geveerd powerhouse van ruim 4750 kilo met een zwaartepunt hoger dan de Notre Dame, op trekkerbanden. Daar ga je liever niet te hard mee, geloof me. Toch is er een nieuw snelheidsrecord gevestigd.

De Monster Truck: een voertuig dat meer ‘MURICA dan dat schreeuwt bestaat volgens mij niet. Doorgaans gebruikt voor het springen over en verpletteren van auto’s. En in een land waar men dol is op meer, groter, beter en sneller kon het niet uitblijven dat iemand een keer een snelheidsrecord ging proberen te verbreken in zo’n enorm apparaat. Voor uw beeldvorming: elke band weegt 408 kilo (!!!) waardoor ongeveer een derde van het gewicht in de banden zit.

De “Raminator” heeft precies dat gedaan. Op het Circuit of the Americas in Austin, Texas werd een nieuw Guinness World Record gezet. De hoogste snelheid werd 99,1 mijl per uur, oftewel 159,49 kilometer per uur. Dat klinkt misschien niet supersnel maar ik schat in dat het enger is dan 500 kilometer per uur in een Opel Kadett.

Ook interessant!

  • Video: truck weet twee vliegtuigen te raken
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

monster-truck, record

Vorig bericht: « Lamborghini ziet productie van hybride Asterion wel zitten
Volgend bericht: Dit zijn de meest populaire bestelwagens van 2014 »

Lees Interacties

Reacties

  1. e4350 zegt

    16 december 2014 om 07:56

    En dan geen fragment laten zien hoe de Raminator die snelheid haalt.

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    16 december 2014 om 08:05

    Die snelheid haalde ik volgens mij al in Monster Truck Madness op de PC.

    Heb verder niet zoveel met deze apparaten. Motoren zijn gaaf, maar de rest erom niet.

    Login om te reageren
  3. pesu zegt

    16 december 2014 om 08:24

    Juist die zware banden maken het mogelijk om stabiel te blijven, ook op hoge snelheid. Hoe meer onafgeveerd gewicht, des te plakkeriger aan de grond. De verhoudingen moeten niet teveel uiteenlopen, maar een 1/3 is prima voor een stabiel voertuig.

    Maar dan alsnog, je weet het maar nooit…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      16 december 2014 om 08:40

      @pesu: Oh? En ik maar mijn best doen om het onafgeveerd gewicht juist zo laag mogelijk te houden…

      Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      16 december 2014 om 13:40

      @pesu: die dingen sturen ook met de achterkant. Dus dat is hoogst instabiel (40 met een vorkheftruck is ook geen pretje). Volgens mij sla je best snel om met zo’n ding als je de verkeerde stuurbeweging maakt. Maar ik heb nog nooit zo’n ding überhaupt gezien dus ik weet het ook niet.

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        16 december 2014 om 19:58

        @b00m3rang: ze kunnen óók sturen met de achterkant. Daar zit een speciale schakelaar voor. Primair is het gewoon de vooras.

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 december 2014 om 17:19

      @pesu: “Hoe meer onafgeveerd gewicht, des te plakkeriger aan de grond.”

      Fout, o zo fout….

      Login om te reageren
  4. papa zegt

    16 december 2014 om 08:47

    Hou mn bier effe vast.

    Login om te reageren
  5. pesu zegt

    16 december 2014 om 08:50

    Ik had het misschien anders moeten formuleren, want zo klopt het niet. Ik bedoel meer dat je ook stabiel op de weg kunt liggen als je van dat soort zandzakken aan je ophanging hebt liggen. Haalt het zwaartepunt weer omlaag, wat het weer stabieler maakt.

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      16 december 2014 om 09:25

      @pesu: Als je een stabiel voertuig wilt moet je zwaartepunt toch echt wat lager liggen dan dit. Het liefst wil je je zwaartepunt natuurlijk zo laag mogelijk, maar in ieder geval onder je wielnaaf.

      Wat je zegt met zakzakken klopt opzich wel, maar bij zo’n truck als dit mag je er wel betonblokken aanhangen om je zwaartepunt ver genoeg te laten zakken.

      Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      16 december 2014 om 09:41

      @pesu: niet helemaal, die “zandzakken” die jij noemt zijn namelijk roterende massa.

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        16 december 2014 om 09:47

        @stalensnuitje: Maar de gewichtsverdeling in de banden is overal gelijk, dus merk je dat dan ook? Er zal misschien een centrumzoekende kracht zijn, maar heeft dat (negatief) effect op de stabiliteit?

        Login om te reageren
        • n54coupe zegt

          16 december 2014 om 12:26

          @pesu: Het zorgt ervoor dat je eigenlijk niet meer kunt sturen.
          Zulke grote en sterke vliegwielen krijg je zonder enorme bekrachtiging niet meer uit koers.
          Dus kun je ook geen koerscorrecties meer uitvoeren. Als dat geen bezwaar is…

          Login om te reageren
          • pesu zegt

            16 december 2014 om 14:09

            @n54coupe: Ja, got it. Werkt inderdaad in je nadeel. Bedankt voor de verduidelijking!

            Login om te reageren
  6. gieltj zegt

    16 december 2014 om 10:16

    Heb een keer 125km/h in een vrachteagen gereden, dan voel je je ook niet helemaal op je gemak

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    16 december 2014 om 10:37

    Tegen de 170 met een 7 meter lange verhoogde bestelbus (leeg) was meer dan spannend genoeg maar dat was dan ook op de openbare (autosnel)weg.

    Login om te reageren
  8. driftkicker zegt

    16 december 2014 om 14:45

    Ik reed ooit 120 in een Ford Escort. Bergop.

    Login om te reageren
  9. jawi94 zegt

    16 december 2014 om 17:10

    Natuurlijk ook beetje speling in het stuur van een halve meter XD

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North