Lamborghini ziet productie van hybride Asterion wel zitten

Auteur: , 20 Reacties

De Asterion LPI 910-4 begon als een rijdend proefballonnetje voor de R&D-afdeling, maar wie weet komen we hem binnen een jaar of wat op de weg tegen.

Zoals bekend doet de laatste generatie hypercars het niet voor minder dan 850 pk uit een hybride aandrijflijn in combinatie met een supersportieve koets en een trackproof chassis. Lamborghini (of Audi, zo u wilt) gooide het met hun conceptcar over een andere boeg en zette juist meer in op een luxe GT, die tegelijkertijd wél is voorzien van 910 pk’s.

Qua uiterlijk lijkt de Asterion dan ook niet op een Le Mans-racer die straatlegaal is gemaakt, maar juist meer op bijvoorbeeld de Urraco, die in een grijs verleden paradoxaal genoeg de rol van “baby-Lambo” vervulde. Afijn, Lamborghini’s hoofd R&D heeft een boekje opengedaan over het hoe en waarom achter hun half-elektrische conceptcar, maar het zou zomaar kunnen dat-ie binnenkort inderdaad in productie gaat.

In eerste instantie was het project namelijk alleen bedoeld om te onderzoeken welke lay-out (qua plaatsing van accupakketten en elektromotoren) het beste werkte. Kennelijk werkt de in de Asterion gebruikte setup met twee elektromotoren op de vooras en de bekende 5.2-liter V10 uit de Huracan achterin dusdanig goed, dat men naar verluidt serieus overweegt of het ding niet gewoon ASAP in Sant’Agata Bolognese van de band moet rollen.

Autocar gaat zelfs al een paar stapjes verder en schrijft dat de eventuele prijs aanzienlijk onder die van bijvoorbeeld de 918 Spyder komt te liggen. We zouden ongeveer moeten denken die van de Aventador (ruim vier ton) plus de kosten van het hybridepakket. Goed, dat maakt ‘m er niet bereikbaarder op, maar mede gezien het gehannes met die Estoque heeft de wereld na al die concept-zoethoudertjes wel een vernieuwende Lambo verdiend.

Slecht nieuws trouwens voor de lease-rijder. De komende vijf jaar hoeven we namelijk niet te rekenen op een plug-in versie van de Aventador, dus we kunnen voorzichtig concluderen dat Lamborghini zich wat betreft hybride-spulletjes louter richt op de V10 en dat de V12 (al dan niet voorzien van bijvoorbeeld turbo’s) zich in z’n eentje zal moeten redden.



20 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
het zat eraan te komen. ben er ook geen tegenstander van.
Toen deze auto net was gepresenteerd, vond ik die voorkant echt drie keer niks. Maar ik begin er geloof ik aan te wennen. Durf hem nu zelfs mooi te noemen.
@sirmustang: hier nog een
Ze gaan hun gang maar..
Als dit de opvolger van de Sirocco had ik het ook geloofd..
@jrk68:
+was..ergens….
@jrk68: Zou wel een stunt zijn, van een 2.0 TDI naar een 5.2.
De nieuwe Lamborghini Asterion TDI.
Ik weet nog goed dat Lamborghini zij absoluut geen hybride te maken. Zie hier een hybride van Lamborghini.
@xiran: Alle (sportwagen)merken ontkennen de komst van hybride/diesel/EV/downsizing tot slechts zes maand voor de officiële lancering. Aangezien ze makkelijk twee jaar bezig zijn aan de ontwikkeling, zitten ze dus vaak te liegen.

Misschien kunnen we ze een proces aandoen voor consumentenbedrog…
@Esprit_de_Flandre: geen consument bedrog maar gewoon geen ruggengraat.
@xiran: niks mis mee toch? Lekker elektrisch de stad uit rollen om vervolgens lekker je volle 900pk op de open weg los te laten. Ik juich de hybride systemen juist toe, beste van beide werelden.
De styling is helemaal gelukt naar mijn mening de missie van de design afdeling is geslaagd. Het heeft weg van een luxe GT maar lijkt tegelijkertijd ook op een supercar dat vind ik mooi.
Mooie bak, jammer van het achter-ruitje. Deze valt een beetje buiten de rest van de styling.
Hoog miura gehalte, top
@piquet1986: zo is het. En dan ombouwen naar de looks van de moderne Miura concept. Ubergeil!
Eindelijk een mooie lambo na de murcielago. Dat hybride hoeft voor mij niet. Meer iets voor SUV’s
Lijkt veel op de Miura! Mooi!
Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier op zitten te wachten. Het design klopt gewoon niet met dat hoge front en de achterdeuren die dat niet zijn. Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat dit ontwerp al in 1977 in de doos “afgekeurd” is gegooid.
Geen turbo asjeblieft, lamborghini is nog het enige merk die nog trouw is aan haar atmosferische motoren!
Als het een GT moet zijn, waarom niet die 4,0 TT uit de Conti-GT voorin? Lekker veel koppel en ruimte achterin voor kids/golfclubs
Maar mooi vind ik hem niet. Apart dan weer wel. Eens wat anders dan het Lambo-design van nu.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).