
Ferrari heeft de boekhouding voor 2011 rond, en mag terugkijken op een geslaagd jaar. Er werden 9,5% meer auto’s verkocht. De nettowinst bedroeg 209 miljoen euro.
Ferrari deed het vooral goed in China (+62,6 %), de VS, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nu de verkopen tot boven de 7.000 zijn gestegen vraag je je wellicht af hoe hard dit de komende jaren door zal stijgen. Niet ongebreideld in ieder geval, Ferrari heeft al aangegeven niet zomaar naar de 5 cijfers door te willen stoten, om de exclusiviteit te bewaken.
In totaal werd er een omzet van 2,251 mld euro (+17.3%) geboekt, en een trading profit van 312,4 mln euro (+3.2%). Inkomsten kwamen niet alleen van de autoverkoop, maar ook van de Ferrari-merchandise, en natuurlijk het pretpark in Abu Dhabi. Vanaf dit jaar komen daar ook nog Tailor Made-centjes bij.
In Genève is het merk aanwezig, daar zal de 599-opvolger gepresenteerd worden. Vermoedelijk krijgt deze de naam F620 en volgens de geruchten gaat hij over de 700 pk heen. Daarnaast is natuurlijk ook de aangescherpte California van de partij.
Dit is natuurlijk wel te danken aan hun geweldige klassiekers..
@dennisr: Het is goedkoper om nieuw te kopen ,das nou echt premium.
@dennisr: Het mooiste vind ik nog dat je denkt heel slim en “gelikt” over te komen. Helaas sla je de plank wederom mis. Zelfs nu je het sarcastisch bedoeld want het raakt kant noch wal.
@dennisr: Je punt is wel duidelijk nu
@pexiges: mooi.
@dennisr: dumbass
:D mijn favoriete Ferrari topman: Lapo Elkann
Wel benieuwd naar de F620
Is Ferrari nog steeds het meest winstgevende bedrijf van fiat?
@ytrewq Chrysler denk ik.
@norge: betwijfel ik. Chrysler maakte in 2011 183 miljoen dollar winst, naar euro’s omgerekend is dit dus nog altijd veel minder dan ferrari.
*mld-> mlj
@bigcar: miljard kan toch wel?
@dennisr: ik had die komma niet gezien, d8 dat het een punt was :$
@bigcar: Dus jij zegt eigenlijk dat miljard miljoen moet zijn. Dus ze hebben een omzet van 2,2(51) miljoen maar tergelijkertijd een winst van 209 miljoen euro. Ga vooral niet de zakenwereld in…
@pininfarina: lol :D
@pininfarina: sodemieter op eikel, ik begin je nu zo langzamerhand zat te worden met al je negatieve commentaren.
Btw, Kom je vriendentekort?
@bigcar: Niet piepen, je wilde iets corrigeren sloeg de plank hopeloos mis.
Laat de ridiculiteit U ten deel vallen.
@bigcar: Negatief? Ik wijs jou op een fout zodat je er in de toekomst wat aan hebt en ik geef je zelfs nog carriere advies. Maargoed elkaar helpen is zó 1946 blijkbaar…
Tja dan ben je mij zat. Nou en?
*zucht* ( je bent het reageren niet eens waard)…
Houd je commentaar voor je, ik probeerde hier gwn AB mee te helpen, kleine foutjes kunnen er altijd inzitten, op de redactie zitten immers ook mensen. [probeer hoe iets goeds te doen, is het weer niet goed]
Houd gwn je (klote) commentaar voor je, hekemaal he carriere advies. ik ben er niet in geïnterresseerd, bij deze.
@bigcar: Wellicht een studie Nederlands een interessante optie? En verander gelijk je nickname even in bigcock, dat past je beter. Kusjes.
-edit: nutteloze bijdrage, speeluurtje is over-
@raphael: *facepalm*
geweldig om te zien hoe ferrari zijn naam zo zuiver kan houden.
Ik vraag me dan toch wel es af wat de oude Enzo nou had gevonden van zo’n Ferrari pretpark.
@bozewolf: Die was er nooit gekomen!
@bozewolf: Vrij weinig. Het levert geld op, thats it. Mensen denken altijd dat hij zo een heilige was maar dat valt reuze mee. Ik bedoel, hij heeft bijna de hele toko aan Ford verkocht, wat nou heilig? Alleen de raceafdeling stond hem echt dicht aan het hart, de rest was er alleen voor het geld. Wat dat betreft is Ferrari in de loop der jaren helemaal niet veranderd.
@raphael: Wat versta jij eigenlijk onder heilig? Ik had dezelfde keuzes gemaakt waarschijnlijk????
@kaasboerin:
straat auto,s waren een noodzakelijk kwaad en een goeie bijvangst voor die ouwe Enzo ..
althans .. zo doen de geruchten ..
heb me er niet in verdiept ..
@kaasboerin: Heilig als in dat vele Ferrari fans zijn woorden als wet beschouwen. Hoewel die veelal achterhaald zijn. Met name op het gebied van aerodynamica. Men ziet hem als een soort purist die enkel V12’s wil in straatlegale racers. Niets is minder waar.
@norge
Doordat Chrysler erbij kwam twijfelde ik.
goed bezig ferrari maar zou toch altijd voor een lamborghini kiezen
De helft van de winst komt van Ferrari petjes! Ik ben kan niet wachten op de nieuwe ENZO!
Hoezo kredietcrisis?.. Ferrari ‘wilt niet zomaar naar de 5 cijfers om exclusiviteit te behouden’?? Hahaha, dus om bestaande klantjes tevreden te houden (en een zooitje fans op autoblog)? Kom op, niet zo schijnheilig.. Wat was bijvoorbeeld die FF dan? Juist, om een nieuwe doelgroep aan te boren. No bullshitting me sir.
@kaasboerin: De FF een nieuwe doelgroep? Welke doelgroep dan?
@raphael: Mensen met kinders? Of die regelmatig boodschapjes plegen? Zelfs op de AutoRai zag ik succesvolle vadertjes in de rij staan om de ruimte in dat apparaat te beoordelen.
@kaasboerin: Ok misschien dat er nu een wereld voor je opengaat maar je weet dat dit verre van de eerste Ferrari is met 4 goede zitplaatsen?
@raphael: 166 Inter (1948)
212 Inter (1951)
250 GT 2+2
330 GT 2+2 (1964)
365 GT 2+2 (1967)
365 GT4 2+2 (1972)
412 (1985)
456 GT (1992)
456M GTA (1998)
612 Scaglietti (2004)
Dat zijn ze allemaal volgens Galleria Ferrari.
Er zitten wel een groot aantal 2+2’s tussen, of je die als echte vierzitters mag bestempelen…
Daar komt bij dat de 412 in mijn ogen echt de allerlelijkste Ferrari ooit is en niet echt een goed voorbeeld van een ‘goede 4 seater Ferrari’
@E34M5Touring: Een 612 zit prima achterin kan ik je vertellen. Niets mis mee. Maar inderdaad het zijn er aardig wat. Ik begrijp het punt van Kaasboerin dan ook niet. Het is absoluut geen nieuw segment voor Ferrari.
@raphael: Oh ik weet toevallig dat de 456 ook geen slechte zit heeft achterin. Verder heb ik alleen ervaring met de 412 en dat vind ik eerlijk gezegd een schande voor het merk.
Ik dacht dat een 550/575 ook niet zo erg waren achterin, blijkbaar denk Ferrari er anders over.
@E34M5Touring: 456 GT Venice http://www.autoblog.gr/2011/11/18/ferrari-456-venice/
@luuktb: Was dat geen coachbuilt auto door derden. Wel een fraai model overigens.
@raphael: Ferrari eigenaren met hond.
@kaasboerin: misschien bedoelde ze wel te zeggen dat Ferrari nog nooit een 4×4 op de markt hebben gebracht en dat dit wel een nieuwe markt kan zijn.
@maferick74: Waar @kaasboerin: gelijk in heeft is dat het een nieuwe groep mensen aanboort, maar ik denk niet om de 4 zits mogelijkheid. Ik denk dat ie dankzij 4×4 in meer gevallen (lees gebieden rond de wereld) te gebruiken is. En dat daardoor meer mensen er mee uit de voeten kunnen.
@E34M5Touring: Maar dat kun je geen nieuwe markt of segment noemen.
@raphael: Geografisch wellicht maar still i get the point.
da,s knap ..
ondanks de reputatie van de toko lijkt het me lastig om die dingen constant aan de man te brengen ..
vooral in dit segment waar de concurrentie moordend is ..
en de klanten niet voor het oprapen ..
de nieuw 599 is een FF met meer coupe lijn meer niet !!!
Lekker voor Ferrari, gaat wel goed dan. Had wel eerder verwacht dat de meeste winst ergens in de Emiraten zou zitten, daar schijnt de recessie weer zo ongeveer voorbij te zijn…
@Thijsj: volgens mij is daar de recessie nog nieteens begonnen=)
@lambo4all: Say whattt? Half Dubai staat leeg, huizenprijzen zijn gekelderd, een woning die in 2008 nog een miljoen opbracht is nu letterlijk waardeloos. Het hele ‘wereld’ eiland zakt langzaam de zee in. Het water in het palmeiland zit vol met algen is groen en stinkt vreselijk. Niemand komt op die stranden meer. Half gebouwde gebouwen worden weer afgebroken. Dubai is failliet. Nergens heeft de crisis zo hard toegeslagen als daar.
word ook wel tijd dat ze daar eens realistisch leren omgaan met geld..
Wow, die middelste is wel de koning van de revers. Waarom vinden Italianen dat toch zo mooi?
Niet echt exclusief meer he, zo’n Ferrari? Meer de VW onder de supercars. Waarschijnlijk staan Monaco en Abu Dhabi er helemaal vol mee. Gelukkig dat China zo groot is. Verdwijnen die dingen nog een beetje in het landschap.
Met modelletjes zoals de California, wordt het natuurlijk wel een wijvenmerk bij uitstek …
Ben echt benieuwd naar die F620.
@sir_smokalot wat heb je weer een mooie voorpagina foto uitgezocht. Wat een stekketje mooie jongens.
En dat komt allemaal door de Ferrari 458 Italia