Krijgt Verstappen nu niet meer de snelste auto van het veld? Red Bull begint met een handicap, aldus Horner.
Formule 1 is eigenlijk een vrij eenvoudige sport. Als je de snelste auto hebt, maak je kans om te winnen. Win je vaak genoeg, ben je kampioen. Maar ja, net zoals met andere sporten zijn er voldoende factoren waardoor dat niet altijd het geval is. Ondanks dat Red Bull voorlopig als beste uit de verf gekomen is in 2022 (het eerste jaar dat het nieuwe reglement in gegaan is), zijn ze zeker niet de favoriet voor dit jaar.
Althans, ze zijn niet automatisch de favoriet. Ferrari zat er namelijk qua pure snelheid erg dichtbij. Sterker nog, tijdens sommige weken waren de scharlaken rode bolides uit Maranello sneller dan matblauwe zeepkisten uit Milton Keynes (de Red Bulls dus).
Flinke handicap Red Bull
En we zeggen expres zeepkisten, want het ziet er niet allemaal best uit voor het komende seizoen. Althans, als we Christian Horner mogen geloven. Het Britse Autosport legde hem de vraag voor in hoeverre de ATR (aerodynamic testing restrictions) Red Bull parten gaan spelen.
We doen het beste met wat we hebben. Het team heeft zich moeten aanpassen aan de handicap die we hebben. Daarbij hebben ze fantastisch werk geleverd. Is het genoeg? We zullen het over een paar weken ontdekken als uitgangspunt.
Het is zeker een aanzienlijke handicap, die we het grootste deel van het jaar met ons meedragen. Maar ik denk dat het team het duidelijk heeft geaccepteerd. We hebben geprobeerd ons aan te passen om ervoor te zorgen dat we zo efficiënt mogelijk zijn. We zullen zien of we genoeg gedaan hebben op het moment dat de RB19 de baan op rijdt.
Christian Horner, zet de champagne alvast koud.
Overdrijven?
Nu moet je je altijd afvragen, in hoeverre het correct is. Niet dat we zeggen dat Christian aan het jokken is, verre van dat. De teams willen elkaar enkel zand in de ogen strooien en elkaar niets wijzer maken. Hoe zwaar de handicap voor Red Bull is, zal de tijd moeten uitwijzen. Het is onmogelijk te meten.
Daarbij heeft Red Bull een kampioenschap binnengehaald middels een budgetcap-overschrijding. Als de straf te licht blijkt te zijn, zullen de teams moord en brand roepen. Dus wellicht dat ze eventjes – a la Mercedes – op de handrem zullen rijden. De voorsprong op de rest in Abu Dhabi (de laatste race in 2022) was enorm. Dat is voor de andere teams lastig inhalen, ook met een restrictie voor Red Bull.
Wat denk jij? Gaat Red Bull veel last krijgen van de restricties? Of zit Horner in een slachtofferrol (zoals elke teambaas zou doen?). Laat het weten in de comments!
Robert zegt
Ik denk dat Christian Horner het lesboek ‘downplaying for dummies’ uit de tas van Tot Wolff heeft gejat. Laat de FIA het maar niet horen.
rollingstoned zegt
De slachtofferrol hoort er natuurlijk een beetje bij. Denk zelf dat het allemaal wel losloopt.
dijan zegt
Wie kaatst …………
mashell zegt
Die groepsfoto doet me vermoeden dat Verstappen tijdens de winterstop onherkenbaar veranderd is…
RobTWo zegt
Het eerste wat ik dacht is dat de handicap was dat Verstappen niet mee mocht doen.
Flutterbear zegt
Misschien de intro voortaan aan ChatGPT overlaten..
potver7 zegt
Beetje lastig, ChatGPT weet nog niet wat er in 2022 is gebeurd dus qua voorspellende waarde komt daar onherroepelijk de grootst mogelijke flauwekul uit. Wel met keurige zinnen zonder taalfouten, dat dan weer wel.
pomoek zegt
De Britse media verwachten komend jaar een tweestrijd tussen RB en Mercedes Benz. Ferrari wordt nauwelijks genoemd als serieuze titel kandidaat. Ik denk dat het allemaal een beetje gaat tegenvallen. Red Bull zal waarschijnlijk aan het eind van het seizoen last krijgen van het minder kunnen ontwikkelen.
Richmond zegt
Alles wat niet verliezen is met een flinke achterstand zal door de concurrentie (en media) gezien worden als dat de straf te licht was.
potver7 zegt
Als de concurrentie vindt dat die straf te licht was dan moeten ze aankloppen bij de FIA. En de media moet je vooral niet te veel aandacht aan besteden, er zijn er zat die meteen al riepen dat RB gediskwalificeerd moest worden en Max z’n titels moest inleveren. Bij veel media is de nuance ver te zoeken.
De enige die over deze straf gaat is de FIA. Red Bull kan er niks aan doen of veranderen, dus als de impact van de straf niet heel groot is dan is dat maar zo. Het besluit is gevallen, iedereen mag er van alles van vinden maar het heeft voor niemand zin om er tot Sint Juttemis over te blijven doorzeuren.
Richmond zegt
Natuurlijk, maar dat is het politieke spel.. maar het is wel wat je het hele seizoen gaat horen. En wat in dit artikel staat.