• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull krijgt 1 nieuwe motor in Monaco

Auteur: nicolasr, gepost 20 mei 2016 om 21:55 – 42 Reacties

Max moet die extra oempf


Maar komt ie in de auto van Daniël, of in die van Max, dat is nu de grote vraag.

Zoals we inmiddels allemaal wel weten heeft het team van Red Bull de afgelopen week flink wat testkilometers gemaakt op het (inmiddels heilige) circuit van Barcelona. Onder meer de nieuwe krachtbron van Renault Tag Heuer werd daar getest en de resultaten waren allerminst teleurstellend te noemen. Volgens mensen die het kunnen weten zou het 1.6-je zeker 35 pk meer leveren en dat is altijd meegenomen. Ook de betrouwbaarheid was dik in orde. En er was nog meer goed nieuws, de motor zou zijn debuut al gaan maken op het stratencircuit van Monaco. Hoezee!

Maarrrrr, hier komt het addertje. Renault Tag Heuer kan in deze korte tijd niet genoeg van die blokjes leveren om iedere rijder van het nieuwe materiaal te voorzien. In totaal hebben ze er twee klaar voor komend weekend. En dan kunnen ze kiezen. Of ze geven er twee aan Renault, of twee aan Red Bull, of ze wachten tot de GP van Canada en geven alle vier de rijders een nieuw blok. Of, en dat is de optie die het meest waarschijnlijk is, ze nemen twee van die motoren mee naar Monaco, ze geven er 1 aan het team van Renault en 1 aan Red Bull. En wie moet dan de beschikking over die nieuwe krachtbron krijgen?

Normaal gesproken gaat een update als eerste naar de rijder met de meeste punten. Bij Renault is dat Kevin Magnussen en ondanks zijn meesterlijke zege is dat bij Red Bull niet Max. Ricciardo heeft meer punten, dus zou het niet meer dan fair zijn dat hij meer paardjes in zijn bolide mag proppen. Maar Max heeft laten zien dat hij buitenaards goed is en verdient de opgevoerde V6 ook wel.

Goed, een nieuw dilemma is geboren. Als Hollander hoop ik vanzelfsprekend dat ze voor Max kiezen, maar aan de andere kant is het ook wel lachen als Max het zelfs met een ouwe motor beter doet dan zijn teamgenoot.

Ach, we wachten gewoon af. Meer kunnen we toch niet! (Via nl.motorsport.com)

Ook interessant!

  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Peuchère! Haalt Red Bull Cyril Abiteboul binnen?
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Max Verstappen, monaco, Red Bull Racing, Renault, tag-heuer

Vorig bericht: « Lezersvraag: wat is jouw favoriete filmauto?
Volgend bericht: Te koop: Heerlijke sleeper Volvo 940 Turbo »

Lees Interacties

Reacties

  1. gillesvda zegt

    20 mei 2016 om 22:00

    Ricciardo gaat hem gewoon krijgen, is zelfs geen discussiepunt binnen RBR.

    Login om te reageren
    • c3po zegt

      20 mei 2016 om 22:04

      @gillesvda: Dat mag ik hopen inderdaad. Zou niet echt bevorderend zijn voor de gemoederen binnen het team als Verstappen er met de motor vandoor gaat.

      Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      20 mei 2016 om 22:18

      @gillesvda: Ik hoorde gisteren al dat Magnussen en Ricciardo de nieuwe motor zouden krijgen.

      Login om te reageren
      • gillesvda zegt

        20 mei 2016 om 22:33

        @bartteeuwen: Klopt, vandaar dat dit ook geen discussiepunt is.

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          20 mei 2016 om 22:34

          @gillesvda: Ja, er had ergens *inderdaad* in mijn verhaal gemoeten

          Login om te reageren
  2. MJB zegt

    20 mei 2016 om 22:01

    Tuurlijk hoort die motor naar Ricciardo te gaan. Max komt net kijken bij dat team en Ricciardo rijdt er voor het derde jaar. Tenzij Ricciardo ervoor kiest ‘m niet te gebruiken zou het compleet onlogisch zijn als Max ‘m krijgt.

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    20 mei 2016 om 22:02

    Geef ‘m alsjeblieft aan Ricciardo, ben je gelijk van die samenzweringstheorieën af, die nu de ronde doen op internet, waarbij gesteld wordt dat Verstappen alleen maar gewonnen heeft omdat ie voorgetrokken wordt door RB…

    En meer vermogen in Monaco is toch niet van doorslaggevende aard.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      20 mei 2016 om 22:14

      @Rick-dos: Dat vind ik ook. En zoals ik al schreef, hoe gaaf zou het zijn als Max met de ouwe krachtbron alsnog vóór Ricciardo eindigt? Dan is het voor iedereen duidelijk dat Max de nieuwe Superman, Batman, Aquaman en Robocop ineen is!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        20 mei 2016 om 22:18

        @nicolasr: Capo di tutti capi.

        Login om te reageren
      • mcshine zegt

        21 mei 2016 om 10:35

        @nicolasr: Of de nieuwe motor ploft in ronde 2 en de Aussies beginnen weer met hun complot betoog..

        Login om te reageren
  4. ko4n zegt

    20 mei 2016 om 22:08

    Ik ben verward. Ik dacht dat ee motoren van renault waren… Kan ik iemand dit verhelderen

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      20 mei 2016 om 22:12

      @ko4n: De motoren zijn van Renault, maar in de Red Bull heet de fabrikant Tag Heuer. Dat heeft twee oorzaken. 1, sponsorgeld en 2, het feit dat Red Bull vorig jaar zo hard tekeer ging tegen Renault en zelfs dreigde uit de F1 te stappen als ze nog langer met zulke crap moesten rijden. Toch kregen ze geen andere leverancier. Om dan iets minder gezichtsverlies te lijden, hebben ze officieel afscheid genomen van Renault en betrekken ze hun motoren dus bij Tag Heuer. Maar natuurlijk rijden ze dus nog gewoon met Renault-motoren. Snappu?

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        20 mei 2016 om 23:14

        @nicolasr: vorig jaar hadden ze de motoren ook een andere naam gegeven dan Renault hoor.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          20 mei 2016 om 23:58

          @thefmanl: Nee. Je doelt waarschijnlijk op Infiniti, maar die waren titelsponsor. Eigenlijk net zoals Williams officieel Williams Martini Racing heet, heette Red Bull destijds Infiniti Red Bull Racing. De motoren kwamen echter gewoon van Renault en werden ook als Renault aangeduid. Zodoende stond op de deelnemerslijsten, scorekaarten en dat soort officiële uitingen dan ook altijd “Infiniti Red Bull Racing-Renault”.

          Login om te reageren
  5. g2000nl zegt

    20 mei 2016 om 22:08

    Ze hebben er toch allebei al mee getest? Die motor ligt toch dan al in beide auto’s?

    Login om te reageren
    • MJB zegt

      20 mei 2016 om 22:10

      @g2000nl: De motor ligt in één van de auto’s. Max heeft getest in de auto van Ricciardo.

      Login om te reageren
      • g2000nl zegt

        20 mei 2016 om 22:16

        @mjb: Bedankt!
        Dan lijkt het me sterk dat ze nog gaan wisselen. ..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 mei 2016 om 07:29

          @g2000nl: dat hebben ze waarschijnlijk al wel gedaan. Een motor wisselen doet een F1 team net wat sneller en gemakkelijker dan je lokale bovag garage. Dus om na de test te kijken of de motor het goed doorstaan heeft halen ze die er gewoon weer uit.

          Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      20 mei 2016 om 22:12

      @g2000nl: bij een test mag je zoveel motoren, banden en alle andere zooi gebruiken als je wil. de opgevoerde motor heeft op maandag waarschijnlijk in ricciardo zijn auto gelegen, en op dinsdag in max zijn auto. kan ook nog zijn dat ze dezelfde auto gebruiken.

      Login om te reageren
  6. arii zegt

    20 mei 2016 om 22:13

    Ja maar een nieuwe motor is niet meteen beter met ‘driveability’ + er zijn dan geen reserve onderdelen, dus een nieuwe motor hoeft geen voordeel te zijn, las ik ergens op een site. Ik denk dat ze de motor met de meeste risico op schade gaan vervangen.

    Login om te reageren
  7. audiisthebest zegt

    20 mei 2016 om 22:15

    Het is natuurlijk het meest logische om hem aan Daniel te geven, maar als Max hem dan alsnog verslaat staat Daniel wel een beetje voor paal, als je een betere motor hebt en meer ervaring en dan alsnog verslagen worden. Als ze hem aan Max geven en hij verslaat Daniel kunnen ze weer zeggen dat dat logisch is omdat hij een betere motor heeft en als Daniel hem verslaat zullen ze zeggen dat dat komt omdat hij meer ervaring heeft.
    Dus het is een moeilijke keuze.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2016 om 22:19

    Als die komt krijgt Max hem niet.

    Login om te reageren
  9. TheVeenmeister zegt

    20 mei 2016 om 22:34

    Punt is dat t op Monaco qua vermogen bijna niets scheelt.. Hoogstens met de driveability.
    Maar goed elke tiende is er één..

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    20 mei 2016 om 22:35

    Ze moeten hem gewoon aan max geven

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    20 mei 2016 om 22:48

    Natuurlijk gaat ‘ie naar Ricciardo, zou belachelijk zijn als Max hem zou krijgen.
    Maar het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als Max vervolgens voor Daniel eindigt ;).

    Login om te reageren
  12. munchy zegt

    20 mei 2016 om 22:51

    Heeft een motor wissel in zo’n geval geen straf als gevolg? Dat lijkt me in Monaco het laatste wat je wilt hebben. Teruggezet worden op de grid.

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      20 mei 2016 om 23:01

      @munchy: nee je mag 5 motoren per jaar gebruiken.
      Hoe je dat doet mag je zelf weten. Dus race 1 de eerste, race 2 de tweede, en dan race 3 de eerste weer.

      Zodra motor 6 gebruikt wordt krijg je een grid straf.

      Let op bij versnellingsbakken is het anders.
      Daarbij is wissel binnen de tijd een straf van 5 plekken.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        21 mei 2016 om 00:10

        @arjontje: Dat van die gridstraf voor versnellingsbakken is dan wel weer iets uitgebreider dan dat. In principe moet een versnellingsbak 6 opeenvolgende races meegaan. Na Monaco zou iedereen die nog niet heeft gewisseld dus ongestraft een nieuwe bak moeten kunnen monteren. En mocht je nou door versnellingsbakproblemen -problemen die buiten de schuld van de coureur of het team ontstaan- de race niet kunnen uitrijden, dan mag je voor de volgende race ook strafloos een nieuwe versnellingsbak monteren. Dat geld wel echt alleen als je de race niet weet uit te rijden door dat probleem. Komen ze na de race erachter dat een tandwiel is afgesleten of iets dergelijks, dan valt het gewoon onder het eerste stukje van m’n verhaal en krijg je een gridstraf aan je broek.

        Login om te reageren
  13. rolov zegt

    20 mei 2016 om 22:53

    Iedereen is het er wel over eens dat riccardo hem moet krijgen. Ik ga er in mee. Riccardo verdient hem meer dan max en daar komt bij dat in monaco max het nog prima kan doen met het oude blok. Het is al een verbetering ten opzichte van de torro Rosso.

    Login om te reageren
  14. arjontje zegt

    20 mei 2016 om 22:58

    Het heeft niks met gunnen te maken bij redbull. Maar met logisch nadenken. Max heeft al een 2de motor. Riccardo rijd nog met de eerste motor rond. En zou toch al vervangen moeten worden.

    Scheelt ook dat Monaco niet veel vermogen vraagt, maar juist een goed chassis.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 mei 2016 om 00:15

      @arjontje: Nee, dat is niet waar. Het motorgebruik is gekoppeld aan de auto, niet aan de coureur. Die geplofte Ferrari van de Russische GP telt dan ook niet meer mee voor Max, maar voor het motorengebruik van Kvyat. Kvyat was nog aan zijn eerste motor bezig toen Max de stap naar Red Bull maakte, en die motor ligt nog steeds achterin Max’ wagen.

      Het enige nadeel is dan wel dat de Control Electronics van voorheen Kvyat, nu Max wel een paar keer kaput gegaan zijn, waardoor Max al aan zijn vierde bezig is.

      Login om te reageren
  15. n54coupe zegt

    20 mei 2016 om 23:20

    Het mooiste zou zijn als Riciardo de nieuwe motor krijgt en dat Max met zijn oude motor sneller blijkt dan zijn teamgenoot.

    Login om te reageren
  16. escort77 zegt

    20 mei 2016 om 23:59

    Tot nu toe ging het best aardig met Max en zijn oude Red Bull, gewoon daarmee lekker verder gaan dus.

    Login om te reageren
  17. ericbmw2000 zegt

    21 mei 2016 om 00:15

    Ik heb al begrepen dat de motor naar Ricciardo gaat maar mocht hij Max worden aangeboden, gewoon weigeren:

    – Op Monaco heb je het minste last van minder vermogen
    – Als ie ploft heb je een plekje gewonnen
    – in 1 klap hele geouwehoer over voortrekken van Marko voorbij.
    – Als je langzamer bent hoef je alleen maar te wijzen op het verschil in vermogen

    Login om te reageren
  18. moodyblues zegt

    21 mei 2016 om 01:00

    Sjonge jonge jonge… wat een belabberd stuk journalistiek waarbij klakkeloos een andere website aangenomen wordt voor waarheid.

    Als men de tijd en moeite had genomen om het interview met Remi Taffin te lezen, dan was het volgende geciteerde stuk toch niet te missen:
    “We had originally planned to use the new version in Canada when the current units are scheduled to be removed from the cycle,” said Renault’s engine technical director Remi Taffin, “but if we can get the units together and completely validated by Monaco we will use the ones available at this race.”

    Ook als je het hele interview leest (zie diverse Engelstalige autosport websites), wordt nergens gezegd:
    – hoeveel motoren gereed zullen zijn
    – of er überhaupt motoren naar Red Bull gaan, of alleen bij Renault worden ingezet
    – hoe de verdeling is als ze er totaal maar 1 of 2 klaar kunnen hebben

    Daarom jammer van dit Telegraaf-achtige stukje waarin aannames/mening als feiten worden verkondigd.

    Mijn mening/kennis zegt dat de F1 zo snel ontwikkeld, dat men nu nog helemaal niet weet hoeveel ze er donderdag klaar kunnen hebben. Ze zullen ongetwijfeld een inschatting kunnen maken, maar allerlei omstandigheden kunnen zowel in positieve als negatieve zin hun invloed hebben.

    Als laatste: het zou mij persoonlijk ook niks verbazen als Renault wel 4 motoren gereed zal hebben, maar er bewust in eerste instantie maar 1 bij elk team in gaat zetten. Zo vergaar je natuurlijk immens veel vergelijkingsdata tijdens identieke omstandigheden, iets wat je zelfs tijdens een test op afzonderlijke dagen niet voor elkaar krijgt.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 mei 2016 om 04:15

      @moodyblues: Nou nou, Moodyblues, niet zo onaardig. Nergens voor nodig…

      Ik kan je alleen maar aanraden om de door jou aangehaalde stukjes even goed door te lezen en daarna jouw boze reactie. Je zult zien dat je eigenlijk precies hetzelfde zegt als ik. Met het verschil dat jij je baseert op een ouder interview, waarin staat dat Renault de upgrade eigenlijk pas in canada wil doorvoeren. Wat al tijden bekend was.

      Het verschil zit hem in het feit dat diverse bronnen aanhalen dat er voor komend raceweekend al twee motoren klaar zijn met de upgrade. Stond nog niet in het oude interview dat jij aanhaalt, nogmaals.

      Daarna rijst de vraag, wie krijgt deze nieuwe motoren. Zoals in bovenstaand stuk staat beschreven. In het door jou gequote interview staat inderdaad niks over de verdeling van de motoren. Dat staat nergens. Daarom ook de vraag die uit bovenstaand artikel doorvloeit; wie krijgt de motoren…

      Maar ik heb nu weer genoeg geluld. ik kwam alleen even mijn bed uit om te plassen. Was helemaal niet van plan om het artikel te verdedigen. Slaap lekker.

      Login om te reageren
      • moodyblues zegt

        21 mei 2016 om 08:23

        @nicolasr: Boos is mijn reactie niet, al komt hij inderdaad wellicht zo over. Het gaat mij erom dat ik dus nergens een citaat kan vinden van iemand binnen een van beide teams of Renault’s motorafdeling waaruit het statement van 1 motor per team naar voren komt. En juist dat wordt als headline gebruikt. Motorsport haalt hetzelfde artikel aan als Autosport (waar ik van heb geciteerd), maar het stukje over 1 motor per team wordt als feit gebracht terwijl daar dus nergens enige vorm van verificatie. Tevens is het interview wat ik aanhaal gisteren gepubliceerd, dat noem ik niet oud. ;-)

        De enige twee websites die ik heb kunnen vinden die dit als feit naar voren brengen zijn Motorsport en Autoblog, de rest houdt het (zoals het in mijn ogen hoort, gezien de feitelijke bronnen) op “could”, “plans to”, “possibly”, “aiming to” zonder verdere duiding van verdeling en aantallen.

        Login om te reageren
  19. mrwheely zegt

    21 mei 2016 om 06:02

    En wat is 35pk op een stratencircuit als Monaco….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 mei 2016 om 07:33

      @mrwheely: het verschil tussen lopen en toch best wel snel gaan ?

      Login om te reageren
    • moodyblues zegt

      21 mei 2016 om 08:28

      @mrwheely: Het gaat niet alleen om de pure pk winst, daar heb je in Monaco niet enorm veel aan. Wat echter wel zeer belangrijk is op circuits als Monaco, Singapore en Hongarije is de driveability en tractie. Met name de driveability is significant verbeterd.

      Daarnaast zegt Remi Taffin, technisch directeur van Renault, het volgende erover:
      “It’s not necessarily an ‘engine’ circuit, but getting the right set-up and a chassis and engine that is really dialled together can pay dividends in the overall laptime.”

      Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      21 mei 2016 om 12:52

      @mrwheely: Nee niks joh.. Ze kunnen er net zo goed 35 pk vanaf halen en wat gewicht besparen..

      Login om te reageren
  20. loolzDB9 zegt

    21 mei 2016 om 13:41

    Opzich toch ook niet heel spannend.. Als Ricciardo de motor krijgt dan is ie sneller.. maar in monaco draait het allerminst om snelheid…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North