Red Bull krijgt 1 nieuwe motor in Monaco

Auteur: , 42 Reacties

Maar komt ie in de auto van Daniël, of in die van Max, dat is nu de grote vraag.

Max moet die extra oempf

Zoals we inmiddels allemaal wel weten heeft het team van Red Bull de afgelopen week flink wat testkilometers gemaakt op het (inmiddels heilige) circuit van Barcelona. Onder meer de nieuwe krachtbron van Renault Tag Heuer werd daar getest en de resultaten waren allerminst teleurstellend te noemen. Volgens mensen die het kunnen weten zou het 1.6-je zeker 35 pk meer leveren en dat is altijd meegenomen. Ook de betrouwbaarheid was dik in orde. En er was nog meer goed nieuws, de motor zou zijn debuut al gaan maken op het stratencircuit van Monaco. Hoezee!

Maarrrrr, hier komt het addertje. Renault Tag Heuer kan in deze korte tijd niet genoeg van die blokjes leveren om iedere rijder van het nieuwe materiaal te voorzien. In totaal hebben ze er twee klaar voor komend weekend. En dan kunnen ze kiezen. Of ze geven er twee aan Renault, of twee aan Red Bull, of ze wachten tot de GP van Canada en geven alle vier de rijders een nieuw blok. Of, en dat is de optie die het meest waarschijnlijk is, ze nemen twee van die motoren mee naar Monaco, ze geven er 1 aan het team van Renault en 1 aan Red Bull. En wie moet dan de beschikking over die nieuwe krachtbron krijgen?

Normaal gesproken gaat een update als eerste naar de rijder met de meeste punten. Bij Renault is dat Kevin Magnussen en ondanks zijn meesterlijke zege is dat bij Red Bull niet Max. Ricciardo heeft meer punten, dus zou het niet meer dan fair zijn dat hij meer paardjes in zijn bolide mag proppen. Maar Max heeft laten zien dat hij buitenaards goed is en verdient de opgevoerde V6 ook wel.

Goed, een nieuw dilemma is geboren. Als Hollander hoop ik vanzelfsprekend dat ze voor Max kiezen, maar aan de andere kant is het ook wel lachen als Max het zelfs met een ouwe motor beter doet dan zijn teamgenoot.

Ach, we wachten gewoon af. Meer kunnen we toch niet! (Via nl.motorsport.com)



42 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ricciardo gaat hem gewoon krijgen, is zelfs geen discussiepunt binnen RBR.
@gillesvda: Dat mag ik hopen inderdaad. Zou niet echt bevorderend zijn voor de gemoederen binnen het team als Verstappen er met de motor vandoor gaat.
@gillesvda: Ik hoorde gisteren al dat Magnussen en Ricciardo de nieuwe motor zouden krijgen.
@bartteeuwen: Klopt, vandaar dat dit ook geen discussiepunt is.
@gillesvda: Ja, er had ergens *inderdaad* in mijn verhaal gemoeten
Tuurlijk hoort die motor naar Ricciardo te gaan. Max komt net kijken bij dat team en Ricciardo rijdt er voor het derde jaar. Tenzij Ricciardo ervoor kiest ‘m niet te gebruiken zou het compleet onlogisch zijn als Max ‘m krijgt.
Geef ‘m alsjeblieft aan Ricciardo, ben je gelijk van die samenzweringstheorieën af, die nu de ronde doen op internet, waarbij gesteld wordt dat Verstappen alleen maar gewonnen heeft omdat ie voorgetrokken wordt door RB…

En meer vermogen in Monaco is toch niet van doorslaggevende aard.
@Rick-dos: Dat vind ik ook. En zoals ik al schreef, hoe gaaf zou het zijn als Max met de ouwe krachtbron alsnog vóór Ricciardo eindigt? Dan is het voor iedereen duidelijk dat Max de nieuwe Superman, Batman, Aquaman en Robocop ineen is!
@nicolasr: Capo di tutti capi.
@nicolasr: Of de nieuwe motor ploft in ronde 2 en de Aussies beginnen weer met hun complot betoog..
Ik ben verward. Ik dacht dat ee motoren van renault waren… Kan ik iemand dit verhelderen
@ko4n: De motoren zijn van Renault, maar in de Red Bull heet de fabrikant Tag Heuer. Dat heeft twee oorzaken. 1, sponsorgeld en 2, het feit dat Red Bull vorig jaar zo hard tekeer ging tegen Renault en zelfs dreigde uit de F1 te stappen als ze nog langer met zulke crap moesten rijden. Toch kregen ze geen andere leverancier. Om dan iets minder gezichtsverlies te lijden, hebben ze officieel afscheid genomen van Renault en betrekken ze hun motoren dus bij Tag Heuer. Maar natuurlijk rijden ze dus nog gewoon met Renault-motoren. Snappu?
@nicolasr: vorig jaar hadden ze de motoren ook een andere naam gegeven dan Renault hoor.
@thefmanl: Nee. Je doelt waarschijnlijk op Infiniti, maar die waren titelsponsor. Eigenlijk net zoals Williams officieel Williams Martini Racing heet, heette Red Bull destijds Infiniti Red Bull Racing. De motoren kwamen echter gewoon van Renault en werden ook als Renault aangeduid. Zodoende stond op de deelnemerslijsten, scorekaarten en dat soort officiële uitingen dan ook altijd “Infiniti Red Bull Racing-Renault”.
Ze hebben er toch allebei al mee getest? Die motor ligt toch dan al in beide auto’s?
@g2000nl: De motor ligt in één van de auto’s. Max heeft getest in de auto van Ricciardo.
@mjb: Bedankt!
Dan lijkt het me sterk dat ze nog gaan wisselen. ..
@g2000nl: dat hebben ze waarschijnlijk al wel gedaan. Een motor wisselen doet een F1 team net wat sneller en gemakkelijker dan je lokale bovag garage. Dus om na de test te kijken of de motor het goed doorstaan heeft halen ze die er gewoon weer uit.
@g2000nl: bij een test mag je zoveel motoren, banden en alle andere zooi gebruiken als je wil. de opgevoerde motor heeft op maandag waarschijnlijk in ricciardo zijn auto gelegen, en op dinsdag in max zijn auto. kan ook nog zijn dat ze dezelfde auto gebruiken.
Ja maar een nieuwe motor is niet meteen beter met ‘driveability’ + er zijn dan geen reserve onderdelen, dus een nieuwe motor hoeft geen voordeel te zijn, las ik ergens op een site. Ik denk dat ze de motor met de meeste risico op schade gaan vervangen.
Het is natuurlijk het meest logische om hem aan Daniel te geven, maar als Max hem dan alsnog verslaat staat Daniel wel een beetje voor paal, als je een betere motor hebt en meer ervaring en dan alsnog verslagen worden. Als ze hem aan Max geven en hij verslaat Daniel kunnen ze weer zeggen dat dat logisch is omdat hij een betere motor heeft en als Daniel hem verslaat zullen ze zeggen dat dat komt omdat hij meer ervaring heeft.
Dus het is een moeilijke keuze.
Als die komt krijgt Max hem niet.
Punt is dat t op Monaco qua vermogen bijna niets scheelt.. Hoogstens met de driveability.
Maar goed elke tiende is er één..
Ze moeten hem gewoon aan max geven
Natuurlijk gaat ‘ie naar Ricciardo, zou belachelijk zijn als Max hem zou krijgen.
Maar het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als Max vervolgens voor Daniel eindigt ;).
Heeft een motor wissel in zo’n geval geen straf als gevolg? Dat lijkt me in Monaco het laatste wat je wilt hebben. Teruggezet worden op de grid.
@munchy: nee je mag 5 motoren per jaar gebruiken.
Hoe je dat doet mag je zelf weten. Dus race 1 de eerste, race 2 de tweede, en dan race 3 de eerste weer.

Zodra motor 6 gebruikt wordt krijg je een grid straf.


Let op bij versnellingsbakken is het anders.
Daarbij is wissel binnen de tijd een straf van 5 plekken.
@arjontje: Dat van die gridstraf voor versnellingsbakken is dan wel weer iets uitgebreider dan dat. In principe moet een versnellingsbak 6 opeenvolgende races meegaan. Na Monaco zou iedereen die nog niet heeft gewisseld dus ongestraft een nieuwe bak moeten kunnen monteren. En mocht je nou door versnellingsbakproblemen -problemen die buiten de schuld van de coureur of het team ontstaan- de race niet kunnen uitrijden, dan mag je voor de volgende race ook strafloos een nieuwe versnellingsbak monteren. Dat geld wel echt alleen als je de race niet weet uit te rijden door dat probleem. Komen ze na de race erachter dat een tandwiel is afgesleten of iets dergelijks, dan valt het gewoon onder het eerste stukje van m’n verhaal en krijg je een gridstraf aan je broek.
Iedereen is het er wel over eens dat riccardo hem moet krijgen. Ik ga er in mee. Riccardo verdient hem meer dan max en daar komt bij dat in monaco max het nog prima kan doen met het oude blok. Het is al een verbetering ten opzichte van de torro Rosso.
Het heeft niks met gunnen te maken bij redbull. Maar met logisch nadenken. Max heeft al een 2de motor. Riccardo rijd nog met de eerste motor rond. En zou toch al vervangen moeten worden.

Scheelt ook dat Monaco niet veel vermogen vraagt, maar juist een goed chassis.
@arjontje: Nee, dat is niet waar. Het motorgebruik is gekoppeld aan de auto, niet aan de coureur. Die geplofte Ferrari van de Russische GP telt dan ook niet meer mee voor Max, maar voor het motorengebruik van Kvyat. Kvyat was nog aan zijn eerste motor bezig toen Max de stap naar Red Bull maakte, en die motor ligt nog steeds achterin Max’ wagen.

Het enige nadeel is dan wel dat de Control Electronics van voorheen Kvyat, nu Max wel een paar keer kaput gegaan zijn, waardoor Max al aan zijn vierde bezig is.
Het mooiste zou zijn als Riciardo de nieuwe motor krijgt en dat Max met zijn oude motor sneller blijkt dan zijn teamgenoot.
Tot nu toe ging het best aardig met Max en zijn oude Red Bull, gewoon daarmee lekker verder gaan dus.
Ik heb al begrepen dat de motor naar Ricciardo gaat maar mocht hij Max worden aangeboden, gewoon weigeren:

– Op Monaco heb je het minste last van minder vermogen
– Als ie ploft heb je een plekje gewonnen
– in 1 klap hele geouwehoer over voortrekken van Marko voorbij.
– Als je langzamer bent hoef je alleen maar te wijzen op het verschil in vermogen
Sjonge jonge jonge… wat een belabberd stuk journalistiek waarbij klakkeloos een andere website aangenomen wordt voor waarheid.

Als men de tijd en moeite had genomen om het interview met Remi Taffin te lezen, dan was het volgende geciteerde stuk toch niet te missen:
“We had originally planned to use the new version in Canada when the current units are scheduled to be removed from the cycle,” said Renault’s engine technical director Remi Taffin, “but if we can get the units together and completely validated by Monaco we will use the ones available at this race.”

Ook als je het hele interview leest (zie diverse Engelstalige autosport websites), wordt nergens gezegd:
– hoeveel motoren gereed zullen zijn
– of er überhaupt motoren naar Red Bull gaan, of alleen bij Renault worden ingezet
– hoe de verdeling is als ze er totaal maar 1 of 2 klaar kunnen hebben

Daarom jammer van dit Telegraaf-achtige stukje waarin aannames/mening als feiten worden verkondigd.

Mijn mening/kennis zegt dat de F1 zo snel ontwikkeld, dat men nu nog helemaal niet weet hoeveel ze er donderdag klaar kunnen hebben. Ze zullen ongetwijfeld een inschatting kunnen maken, maar allerlei omstandigheden kunnen zowel in positieve als negatieve zin hun invloed hebben.

Als laatste: het zou mij persoonlijk ook niks verbazen als Renault wel 4 motoren gereed zal hebben, maar er bewust in eerste instantie maar 1 bij elk team in gaat zetten. Zo vergaar je natuurlijk immens veel vergelijkingsdata tijdens identieke omstandigheden, iets wat je zelfs tijdens een test op afzonderlijke dagen niet voor elkaar krijgt.
@moodyblues: Nou nou, Moodyblues, niet zo onaardig. Nergens voor nodig…

Ik kan je alleen maar aanraden om de door jou aangehaalde stukjes even goed door te lezen en daarna jouw boze reactie. Je zult zien dat je eigenlijk precies hetzelfde zegt als ik. Met het verschil dat jij je baseert op een ouder interview, waarin staat dat Renault de upgrade eigenlijk pas in canada wil doorvoeren. Wat al tijden bekend was.

Het verschil zit hem in het feit dat diverse bronnen aanhalen dat er voor komend raceweekend al twee motoren klaar zijn met de upgrade. Stond nog niet in het oude interview dat jij aanhaalt, nogmaals.

Daarna rijst de vraag, wie krijgt deze nieuwe motoren. Zoals in bovenstaand stuk staat beschreven. In het door jou gequote interview staat inderdaad niks over de verdeling van de motoren. Dat staat nergens. Daarom ook de vraag die uit bovenstaand artikel doorvloeit; wie krijgt de motoren…

Maar ik heb nu weer genoeg geluld. ik kwam alleen even mijn bed uit om te plassen. Was helemaal niet van plan om het artikel te verdedigen. Slaap lekker.
@nicolasr: Boos is mijn reactie niet, al komt hij inderdaad wellicht zo over. Het gaat mij erom dat ik dus nergens een citaat kan vinden van iemand binnen een van beide teams of Renault’s motorafdeling waaruit het statement van 1 motor per team naar voren komt. En juist dat wordt als headline gebruikt. Motorsport haalt hetzelfde artikel aan als Autosport (waar ik van heb geciteerd), maar het stukje over 1 motor per team wordt als feit gebracht terwijl daar dus nergens enige vorm van verificatie. Tevens is het interview wat ik aanhaal gisteren gepubliceerd, dat noem ik niet oud. ;-)

De enige twee websites die ik heb kunnen vinden die dit als feit naar voren brengen zijn Motorsport en Autoblog, de rest houdt het (zoals het in mijn ogen hoort, gezien de feitelijke bronnen) op “could”, “plans to”, “possibly”, “aiming to” zonder verdere duiding van verdeling en aantallen.
En wat is 35pk op een stratencircuit als Monaco….
@mrwheely: het verschil tussen lopen en toch best wel snel gaan 😜
@mrwheely: Het gaat niet alleen om de pure pk winst, daar heb je in Monaco niet enorm veel aan. Wat echter wel zeer belangrijk is op circuits als Monaco, Singapore en Hongarije is de driveability en tractie. Met name de driveability is significant verbeterd.

Daarnaast zegt Remi Taffin, technisch directeur van Renault, het volgende erover:
“It’s not necessarily an ‘engine’ circuit, but getting the right set-up and a chassis and engine that is really dialled together can pay dividends in the overall laptime.”
@mrwheely: Nee niks joh.. Ze kunnen er net zo goed 35 pk vanaf halen en wat gewicht besparen..
Opzich toch ook niet heel spannend.. Als Ricciardo de motor krijgt dan is ie sneller.. maar in monaco draait het allerminst om snelheid…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).